PakkoMac, omenamiesten oma ketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voiko samalle kovalevylle, missä on Time Machine varmuuskopio, tallentaa muuta tavaraa vai rupeeko herjaamaan? Ja säilyykö varmuuskopiossa vanhat tiedostot, jos ne poistaa koneelta vai häviääkö ne sieltäkin myöhemmissä varmuuskopioinneissa?

Kokeilin tuota äsken ja kyllä tuolle Time Machinen varmuuskopiot sisältävälle levylle voi kopioida tiedostoja ihan normaalisti. Eri asia tietenkin on, että kuinka järkevää tuo on. Time Machinelle kannattaa periaatteen vuoksi pyrkiä varaaman mahdollisimman paljon levytilaa. Näin levylle mahtuu varmuuskopioita pidemmältä ajalta.

Mikäli poistat tiedostot levyltä, niin ne säilyvät Time Machinen varmuuskopioissa niin kauan kunnes Time Machinen levyltä loppuu tila ja Time Machine alkaa korvailla aikajärjestyksessa vanhoja varmuuskopioita uusilla. Tällöin jossakin vaiheessa tullaan tilanteeseen, että kovalevyltä ajanhetkenä X poistettuja tiedostoja ei löydy enää varmuuskopioistakaan.

Miks?

e: raipat: Ok, kiintolevyt, näyttikset ym. sammuu asteittain, mutta kai se virta ja jännitteet siellä nyt aina jossain jotain pitävät käynnissä ja kulumassa?

OS X:n unitilassa koneesta "sammutetaan" kaikki muut komponentit kuin RAM (käyttömuisti). Jonkinlainen herätevirta esim prossulle ja muille komponenteille toki jää. Homma on siis vähän vastaava kuin Windows-koneiden Hibernate-tila. Paitsi Hibernatessa RAMin sisältö kirjoitetaan kovalevylle ja palautetaan sieltä käynnistyksen yhteydessä, jolloin myös RAMin virta voidaan katkaista. Tämä on huomattavasti hitaampaa kuin OS X:n tapa nukuttaa kone, kuluttaa tosin sen RAMin syömän wattimäärän verran vähemmän sähköä. RAM ei käytännössä kulu käynnissä ollessaan.

Lisäksi unitilassa USB-laitteet esim. ulkoiset kovalevyt saavat jonkin tason virtaa, koska ainakin allekirjoittaneen ulkoisen kovalevyn ledi palaa iloisesti MBP:n nukkuessa. Kone myös herää kannen ollessa kiinni hetkeksi, kun USB-porttiin tökkää uuden laitteen esim. iPodin.

OS X tekee tuon RAMin kirjoittamisen levylle ja todellisen hibernaation vain, kun kannettavien koneiden akku loppuu totaalisesti unitilassa (yleensä n. 5-8h akun "loppumisesta" johtuvan pakkounen jälkeen.)

Tossa vielä tarkempi selitys, jos kiinnostaa: http://support.apple.com/kb/HT2412

Oon täs nyt hetken pyöritelly win7:aa alubookis ja kyllä pakko on myöntää että ei oo hullumpi käyttis. Aluks tuntu ettei paljoo eroa visvasta,mutta vähä on vedettävä takas.

Suosittelen muillekkin ladata win7 RC:n mikkisoftan sivuilta. Asennus on todella helppo ja saa jopa tuon multitouchpädinki toimiin (varauksin)..

Näillä näkymin ostan win7:n OSX:n rinnalle, kun vaan myyntiin tulee. RC:llä mennään niin kauan ku toimii.

Oon täs nyt hetken pyöritelly win7:aa alubookis ja kyllä pakko on myöntää että ei oo hullumpi käyttis. Aluks tuntu ettei paljoo eroa visvasta,mutta vähä on vedettävä takas.

Suosittelen muillekkin ladata win7 RC:n mikkisoftan sivuilta. Asennus on todella helppo ja saa jopa tuon multitouchpädinki toimiin (varauksin)..

64 vai 32bit versio MBP:hen ?

Mulla on Parallelsilla Vista tuossa, niin toimiiko 7RC päälleasennettuna ?

Tarvitsetteko te windowsia johonkin vai käytättekö ihan vaan ajan kuluksi?

Itseasiassa tarvin, ainoa softa mihin sitä käytän on laskutussofta.
Ei ole Macille ko. ohjelmaa, jotan Vista käy päällä silloin tällöin.

En mä sillä muuta tee, mutta jos tuon 7:an sais paremmin minimoitua.

Itseasiassa tarvin, ainoa softa mihin sitä käytän on laskutussofta.
Ei ole Macille ko. ohjelmaa, jotan Vista käy päällä silloin tällöin.

En mä sillä muuta tee, mutta jos tuon 7:an sais paremmin minimoitua.
Meitsi on siirtynyt vallan nettipohjaiseen Helposti laskuun. Backupit tulee niiden puolelta ja saa laskut vaikka missä muodossa. Hinta jotain 30 euroa vuosi muistaakseni.

Tarvitsetteko te windowsia johonkin vai käytättekö ihan vaan ajan kuluksi?

Kotona en wintoosaa tarvi muutaku tulostamiseen. Omistan "windows only" tulostimen:D. Todnäk ostan win7:n sitten kun se tulee markkinoille,niin onnistuu satunnaiset työhommat macillä (solidworks,autoCad).

..Ja onhan tämä mukavaa ajankulakin.

Mahtaisko Apple Airport Express auttaa tohon ongelmaan? Eli tulostus tapahtuisi w-lanin kautta. Tälleen varmaan pystyis macillakin käyttämään noita windows-only tulostimia? Vai?

Mahtaisko Apple Airport Express auttaa tohon ongelmaan? Eli tulostus tapahtuisi w-lanin kautta. Tälleen varmaan pystyis macillakin käyttämään noita windows-only tulostimia? Vai?

Time Machine löytyy ja tulostus onnistuu wlanin kautta win koneella,mutta ei macillä.

Dodii, tuli hommattua Macbook pro 13" 2.26Ghz, eli se halvempi malli. Samalla ostin 2x2Gt crucialin muisteja sekä Western Digitalin scorpio black 320Gt 7200rpm kovon. Pähkäilin ensin ssd -levyn ostamista, mut päädyin tohon. Ihku kone :dance:

Helmee!

Kävin just huollossa kyselemässä uutta kantta tähän mun MB:n, kun oli kulunu toi "padi" ja siitä alko lohkeamaan kaksi sellasta soiroa.

Huoltoon, siellä soitto Omenalle, ja lupasit vaihtaa takuun ulkopuolelta tän koko etukannen (näppis, tää hiirijuttu ja kansi). Lupasivat laittaa tulemaan sen kannen. Varauduin tulee tiistaina uudestaan, koska on kuulemma puolen tunnin operaatio. Just olin pökkäämässä konetta takas laukkuun, niin takahuoneesta tuli kundi ja sano että vaihtaa kannen samantien!

Tadaa!!! Kone on ihan uuden näkönen, ja aikaa tais mennä 20 min. Ja olivat pölytkin puhaltaneet vekka..

Viisi omenaa, ja papukaija-merkki!

Ai että... Uusimmassa tuliketussa toimii tämä kolmen sormen sivujen vaihto.

Helmee!

Kävin just huollossa kyselemässä uutta kantta tähän mun MB:n, kun oli kulunu toi "padi" ja siitä alko lohkeamaan kaksi sellasta soiroa.

Huoltoon, siellä soitto Omenalle, ja lupasit vaihtaa takuun ulkopuolelta tän koko etukannen (näppis, tää hiirijuttu ja kansi). Lupasivat laittaa tulemaan sen kannen. Varauduin tulee tiistaina uudestaan, koska on kuulemma puolen tunnin operaatio. Just olin pökkäämässä konetta takas laukkuun, niin takahuoneesta tuli kundi ja sano että vaihtaa kannen samantien!

Tadaa!!! Kone on ihan uuden näkönen, ja aikaa tais mennä 20 min. Ja olivat pölytkin puhaltaneet vekka..

Viisi omenaa, ja papukaija-merkki!

Kävitkö MacHuollossa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom