PakkoMac, omenamiesten oma ketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Tulossa uunituoretta omenaa:

Mac Pro 3.33 GHz 6-core Intel Xeon processor
16GB muistia
ATI Radeon HD 5870 1GB
512GB SDD levy
2GB kiintolevy 7200rpm
4.724 EUR

Macbook Air 13” 128GB
1.299EUR

Macbook Air 11” 128GB
1.199EUR

Vanha Mac Pro 8-core ois kaupan!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tännekkin olisi tulossa ensimmäinen iMac torstaina! :)

Tilasin mini displayport-hdmi adapterin macbook prohoni 13" joka on ostettu viime kesänä (malli varmaan 2011 tai 2012). Nyt sitten rupesin tutkimaan niin eihän koneessani ole mini displayport liitäntää vaikka neuvottiin että tuollainen pitäisi ostaa jos haluaa kuvaa tv:seen ( on hdmi kaapeli)???? Vai onko toi thunderbolt liitäntä joku samantapainen?? Olen tyhmä...

Mun mielestä MBP 13" on ollut Minidisplay aivan alusta asti.
ports_15inch.jpg

Tuossa se on Thunderbolt, vanhemmissa Mini DVI

Eli vanhemmissa menee näin.. oikealta vasemmalle.
Vitanäyttö, audio ulos, audio sisään (ei löydy vanhasta 13"), SD-kortti, USB, USB, Mini-DVI (tässä kuvassa ThunderBolt), FireWire, Verkko, Virta.

Kertokaahan mulle. Iteltä löytyy valkonen Macbook 2.26GHz Intel Core 2 Duo, 2Gt 1067MHz DDR3, 250Gt HDD (late 2009). En osaa oikeen päättää päivittelenkö tätä vai ostanko uuden. Näettekö itse mitään järkeä siinä että ostaisin tähän 128GB SSD:en ja tuplaan muistit? Mikäli päädyn päivittelemään, osaako joku sanoa saako tän tukemaan 8Gt rammia vai jääkö neljään? Ja sitten toinen kysymys, istuuko nuo 2,5'' SSD:eet suoraan vanhan kovon paikalle ilman mitään adaptereita? Kiitos!

Kertokaahan mulle. Iteltä löytyy valkonen Macbook 2.26GHz Intel Core 2 Duo, 2Gt 1067MHz DDR3, 250Gt HDD (late 2009). En osaa oikeen päättää päivittelenkö tätä vai ostanko uuden. Näettekö itse mitään järkeä siinä että ostaisin tähän 128GB SSD:en ja tuplaan muistit? Mikäli päädyn päivittelemään, osaako joku sanoa saako tän tukemaan 8Gt rammia vai jääkö neljään? Ja sitten toinen kysymys, istuuko nuo 2,5'' SSD:eet suoraan vanhan kovon paikalle ilman mitään adaptereita? Kiitos!

Omaan reilu 3 vuotta vanhaan Lenovoon tein vastaavan päivityksen reilu viikko sitten. Kone nopeutui selvästi. Suurin ero tulee SSD-kovosta ja muistin tuplaaminen 4 gigaan auttoi myös. Nykyisillä ohjelmilla 2 gigaa ei enää riittänyt. Kaikenkaikkiaan sain koneeseen mukavasti lisää nopeutta 97 euron satsauksella. Käyttiksenä minulla toki wintoosa, mutta samat lainalaisuudet ne pätevät myös os x puolella. 2,5" SSD:t ovat samaa kokoa kuin perinteisetkin levyt, joten siinä ei tule ongelmaa.

Kiitos HTV tiedosta, taidan tosiaan tehdä noin. Saapahan käyttöikää lisättyä, itselläkin sitä vikaa että aavistuksen on alkanut tahmailemaan mutta eiköhän se noilla hoidu. Muistia voisin laittaa sen 4Gt tai 8Gt. Pitäs vaan tietää että paljonko tuo oikeasti tukee, koitin googlata ja yhden foorumikeskustelun löysin jossa joku väitti että tukee kahdeksaa. Toisaalta, eikö ole niin että olkoon todellinen tuki sitten mitä tahansa, 4,6, tai 8Gt niin siitä ei ole haittaa vaikka sinne ne täydet 8gt muistit laittaakin?

Crucialin sivuilta saa haettua sekä SSD:n, että muistit yhteensopivuuden perusteella. Taidan tilata sieltä ettei varmasti tule yhteensopivuuden kanssa ongelmia.
Verkkokaupan vaihtoehto olisi ilmeisesti (Kingston 8GB (2x4GB) 1066MHz DDR3-muistimodulipaketti, CL7), vai sopiiko? SSD voi ilmeisesti olla mikä vaan kunhan koko on 2,5'', onko siihen suosituksia esimerkiksi tuolta verkkiksestä? 128gt riittää.

Minulla on juuri tuo sama valkoinen. Juuri itse päädyin päivittämään oman valkoiseen unibody macbookiin 8gb muistin ja samsung 830 256 ssd:n. Käyttö on peruskäyttöä, mitä nyt välillä aperture 3:lla kuvia muokkailen. Eiköhän tällä tekohengityksellä mennä taas jokunen vuosi etiäpäin ja saa rahalleen pidempään vastinetta.

Tukee 8 gb koska sama alusta kun mbp:ssa. Apple vaan vedätti ilmoituksella max muisti 4gb, että saisi ostajat hankkimaan kalliimman mbp:n. Business toimintaa parhaimmillaan. Samsung 830 ssd 256gb istui ihan suoraan ilman mitään virityksiä. Vanha kovo siirtyy usb varmistuslevyksi.

Minulla on juuri tuo sama valkoinen. Juuri itse päädyin päivittämään oman valkoiseen unibody macbookiin 8gb muistin ja samsung 830 256 ssd:n. Käyttö on peruskäyttöä, mitä nyt välillä aperture 3:lla kuvia muokkailen. Eiköhän tällä tekohengityksellä mennä taas jokunen vuosi etiäpäin ja saa rahalleen pidempään vastinetta.

Tukee 8 gb koska sama alusta kun mbp:ssa. Apple vaan vedätti ilmoituksella max muisti 4gb, että saisi ostajat hankkimaan kalliimman mbp:n. Business toimintaa parhaimmillaan. Samsung 830 ssd 256gb istui ihan suoraan ilman mitään virityksiä. Vanha kovo siirtyy usb varmistuslevyksi.

Hienoa. Kertoisitko viellä minkä valmistajan ja minkä mallista muistia itse vaihdoit?

muisti

SSD

Noin viikossa tulivat. Minulla oli aiemmin 4gb muistia. Kone nopeutu kyllä kaikin puolin ja olen ihan tyytyväinen, mutta ei nopeusmuutos nyt mikään verta seisauttava ole. Jos menen vielä tällä kokoonpanolla esim seuraavat min. 3 v eteenpäin niin on hintansa tienannut. Sen jälkeen saatan siirtyä takaisin winukkavehkeisiin.

Tilasin ehdottamasi komponentit, mutta verkkokaupasta koska tuolta oli kovot loppu. Tosin otin 128gt kovon, se riittänee. Osat pitäs tulla ylihuomenna. Mikä on helpoin ja yksinkertaisin tapa siirtää käyttöjärjestelmä uudelle kovalevylle, mikäli vanhojen tiedostojen ja ohjelmien säilytykselle ei välttämättä ole tarvetta?

Mikä on helpoin ja yksinkertaisin tapa siirtää käyttöjärjestelmä uudelle kovalevylle, mikäli vanhojen tiedostojen ja ohjelmien säilytykselle ei välttämättä ole tarvetta?

Laittamalla käyttöjärjestelmän asennuslevyke optiseen asemaan ja asentamalla käyttöjärjestelmä uudelle kovalevylle. Menee muuten aika hätäseen OS X:n asennus SSD:lle.

Tilasin ehdottamasi komponentit, mutta verkkokaupasta koska tuolta oli kovot loppu. Tosin otin 128gt kovon, se riittänee. Osat pitäs tulla ylihuomenna. Mikä on helpoin ja yksinkertaisin tapa siirtää käyttöjärjestelmä uudelle kovalevylle, mikäli vanhojen tiedostojen ja ohjelmien säilytykselle ei välttämättä ole tarvetta?

Juuri tuo minkä elasto mainitsi. Toinen vaihtoehto on se, että teet time machinella järjestelmästä varmuuskopion ulkoiselle kovalevylle. Uuden ssd:n kiinnityksen jälkeen laitat saman asennuslevykkeen sisään koska ssd:tä ei ole edes alustettu. Näytöllä vilkkuu vain harmaa kansio. Tämän jälkeen avaat levykkeeltä levytyökalun ja valitset sieltä palauta vanha järjestelmä levyltä (siis siltä mihin ajoit tuon varmuuskopion time machinella). Näin palautuu kaikki ohjelmat ja tiedostot mitkä sinulla oli ennestäänkin koneella.
Tämän etu on siinä, että saat kaikki päivitykset samalla eikä koneen tarvitse enää etsiskellä niitä uudestaan. Mulla esim. oli aperturen asennuslevykket, mutta halusin siirtää koneella olevan päivitetyn version, missä päivitykset olivat korjanneet bugeja. Aperture 3 kun tuli markkinoille niin se kaatuili jatkuvasti.
Mutta kuten sanottu lähtö nollapisteestä onnistuu kyllä kivuttomasti tuolla ykkösvaihtoehdolla.

SSD:hen siirtyessä vaan suositellaan asentamaan toi OS X tyhjänä sinne tuoreelle levylle.
Voit tuoda backupista myöhemminkin kaikki käyttäjätiedot, joten tee sinne asennuksen yhteydessä joku tilapäinen käyttäjä :D

Mihin tuo suositus perustuu ja kuka suosittelee? Itsellä ainakin meni ilman minkäänlaisia ongelmia tuo järjestelmän palauttaminen ja toisaalta miksi olisi pitänytkään tulla mitään ongelmia. Samaa massatietoa ne tiedostot on, otetaan ne sitten dvd levyltä tai hdd:ltä. Minulla ainakin olisi tullut enemmän tuskaa juuri tuon levyltä ajamisen vuoksi juuri noiden bugipäivitysten myötä.

SSD:lle kantsii aina jos mahdollista niin asentaa järjestelmä puhtaasti uusiksi. Siksi että sekä OSX että Winukka huomaa asennuksessa kyseessä olevan ssd levyn ja optimoi järjestelmän sille. Tällä saadaan vähän enemmän hönkää irti SSD levystä.

SSD:lle kantsii aina jos mahdollista niin asentaa järjestelmä puhtaasti uusiksi. Siksi että sekä OSX että Winukka huomaa asennuksessa kyseessä olevan ssd levyn ja optimoi järjestelmän sille. Tällä saadaan vähän enemmän hönkää irti SSD levystä.

Tarkennetaan tätä hiukan ettei tule harhaluuloja.
Minun valkoisen karvalakki macbookin emolevyn väylänopeus (s-ata2) maksimi on siis 3 gb/s. Vanha 5400 rpm hdd tuki vaan s-ata1 nopeutta, joka siis on 1,5gb/s. Nykyinen Samsungin 830 SSD tukee s-ata3 väylänopeutta, joka on siis 6 gb/s.
Tuota ssd:tä + macbook (white) yhdistelmää ei saada millään ilveellä "hönkäämään" nopeampaa kuin 3gb/s vaikka mentäis myötätuuleen alamäessä. Vaikka itse laitoin suositusten vastaisesti järjestelmän sisään varmuuskopiosta niin silti kone ottaa automaattisesti täydet tehot irti mitä saa eli juuri tuon 3gb/s. Ja miksi ei ottaisi? Systeemi/läppäri ei vaan valitettavasti osaa itse ajatella yhtään mitään. Jos jostain syystä väylä keskustelee edelleen s-ata1 nopeuksilla vaikka sisällä on ssd, niin vika on emolevyn asetuksissa eikä kone taaskaan ymmärrä yhtään mitään mistä ne tiedot on tuotu tai onko sisällä ssd vai hdd. Ja siinä tapauksessa asetukset täytyy itse käskyttää emolevylle.
Lisäksi nuo väylänopeudet eivät edes kerro suoraa totuutta nopeuksista vaan ovat huippuarvoja jotka voidaan saavuttaa tyyliin "isolla kuormalla joskus". Eli 3gb/s ei ole tuplasti nopeampi kuin 1,5gb/s. Peruskäytössä innokas pakkislainen tuskin huomaisi mitään merkittävää eroa nopeuksissa kun vierekkäin lyötäisiin kaksi samaa konetta, joista toisessa oli rajoitettu väylänopeus.

edit: olishan se varmaan erilainen kokemus jos koneet osaisi ajatella itse ja elettäisiin jo terminaatoriaikakautta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom