Laitan tähän muutamia pointteja ja enempää sen lähde tähän, koska netistä löytyy tietoa sitä etsiville.
Itse päätät mitä luet ja mistä.
Itse olin hyvin skeptinen ja kyseenalaistava tätä kohtaan suuresti alkuun. Mutta sitten kun on tutkinut ja opetellut tätä suhteellisen paljon eri lääkäreiltä joiden tahto on parantaa ihminen + ottanut siihen mukaan vahvasti järjen ja logiikan käytön, sekä omat että asiakkaiden kokemukset, niin tähän olen tullut. Ja tämä ei ole nyt piikittely kenelekään.
Tässä muutamia pointteja:
-Korkea omega 6 määrä.
-Pääosin monityydyttämättömiä PUFA rasvahappoja jotka hapettuvat helposti ja johtavat tulehdukseen.
-Vähäinen omega 3 määrä.
-Väärä omega 3 ja omega 6 suhde.
-Todella suuri osa, aikalailla kaikki (paitsi osittain luomu) rypsi, rapsi, auringonkukka kasvit on hyvin gmo muunneltuja mikä myös lisää tulehdusta.
= tulehdusta = herkkä CRP nostavaa tavaraa joka kiertää ja säilyy kehossa pitkään.
Mitä tulee taas kokemukseen ja järkeen:
-Jokainen asiakas jolta olen poistanut margariinit, rypsit ja rapsit, on alkanut sekä laihtumaan että olemaan terveempi flunssilta yms kun crp on laskenut todella nopeasti.
-Näitä öljyjä on todella todella monissa ravinto aineissa = ihminen saa niitä helposti liikaa ja omega 3 tuotteita taaas ei = väärä suhde omega 3 ja omega 6.
Ja TÄRKEIMPÄNÄ: tästä kaikesta johtuva koko aikainen matala asteinen tulehdus vaurioittaa sekä verisuonistoa että ennen kaikkea mitokondrioita ja siksi ihminen altistuu kaikille sairauksille.
Kylmäpuristetussa menetelmä terveempi kun ei polteta ja liuoteta, mutta edelleen on korkea PUFA ja alhainen omega 3.
+ kylmäpuristettu on vielä aivan sairaan hintaista.
Oliiviöljy, oikea kunnon extra neitsyt oliiviöljy taas on tulehdusta poistava korkean antioksidantti ja polyfenoli pitoisuuksien vuoksi ja on tämän takia aivan vastakkainen rypsäreille = eli suojaa mitokondrioita, dnata, poistaa tulehdusta verisuonistosta, suojaa verisuonia, tasapainottaa kolesterolia = alentaa verenpainetta kaikista noista syistä.
Mutta oliiviöljyn on oltava oikeaa. Sitä on todella paljon feikkiä.
Joten: mikä järki tai tai hyötyä käyttää mitään siemenöljyjä? Hinta? Maku? Ravinto arvot? En löydä sellaista. On todella helppo eliminoida ne pois ja syödä hyvät rasvat ruoista missä enemmän hyötyjä ja ei ole tuota listaa haittoja.
Ja miksi "tämä vaiva" näihin öljyihin: no juuri siksi, että rasvat ovat niin niin tärkeitä ja ratkaisevia terveydelle kokonaisuudessaan. Mitä niistä syö, kuinka usein ja kuinka paljon.
Nimeomaan solu -tasolla. Mitokondrioiden tasolla. Tärkeimmällä tasolla mistä koko terveys on loppupeleissä kiinni.
Dr. Chris Knobbe :lta löytyy enitenja parasta tietoa.
Syökööt kuka vain niin paljon näitä siemenöljyjä kuin haluaa ja mistä syistä tahtoo. Mutta kokeilla kannattaa jättää ne mahdollisimman vähälle ja huomiota mitä tapahtuu kokonaisterveydelle sen jälkeen.
Kiitos kaikille ja hyvä, että keskustelua syntyy! Ollaan silti kaikki väleissä - ollaan sit minkä öljyjen lutkuttajia tahansa
Ps. Nopeasti kirjoitettu = voi olla outoa tekstiä.