Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No oisihan se ihan hyvä jos palkkariin laittaisi edes 30g maltoo, koska nopea hiilari tekee insu piikin jota tarvitaan, että saadaan hiilari varastot täyteen treenin jälkeen sekä proteiinia lihaksen rakennus aineeksi. Jos ei tietty tykkää niin voihan sitä vetää protsku drinkin ja syödä joku 30-50g karkkia jos ei malto tai dextro uppoa.[/QUOTE
Ensiksi: kiitos Pakkotoistolle hyvästä foorumista, olen juuri itse löytänyt
tieni tänne. Ravintoasioissa etsin parasta mahdollista asiantuntemusta
ja - kuten useat meistä - tietoa joka säästää aikaa, rahaa ja auttaa
tulosten parantamisessa terveellisellä ja tehokkaalla tavalla. Itseäni en
pidä asiantuntijana vaan tiedohaluisena harrastajana. Alan tietämys/tutkimus kehitty jatkuvasti; maallikon on valitettavasti usein vaikea erottaa
tieto kvasitiedosta, kun ns. ekspertitkin jakautuvat eri koulukuntiin.
Koetan itse nöyrästi oppia alan parhailta ja suhtautua terveen kriittisesti
kaikkiin tasapuolisesti.
Tässä threadissa on tuotu esille monia tärkeitä asioita (esim. em. NGV quote)
joista on saanut lukea myös muualta. NGV:lle erityisesti lisäkysymys:
Palkkarin optimaalista koostumuksesta osittain ristiriitaistakin tietoa. Erityisesti minua kiinnostaa välittömästi harjoituksen jälkeen nautittavan
juoman paras proteiini/hiilari -suhde ja muiden ehdottomasti tärkeiden
palkkarin aineosien sisältö. Viittaan erityisesti Jyväskylässä tehtyyn tutkimukseen jossa paras tulos saatiin pelkästään hydrolystoitua proteiini-isolaattia sisältävällä palkkarilla, ks.
[mod]Eipäs laitella mainoslinkkejä. Jyväskylän tutkimuksessa oli vain 5 ihmistä testissä ja se oli maksettu tutkimus. Sillä ei MITÄÄN arvoa :Mike [/mod]
Toisaalta olen lukenut:
"Hiilihydraatteja tarvitaan palautuksen yhteydessä, mutta vain oikein nautittuna niistä on hyötyä. Vastaavasti juuri hiilihydraateilla on helppo pilata koko palautusprosessi. Hiilihydraatit hidastavat proteiinin imeytymistä. Normaalijuomassa, jossa hiilihydraatteja on 2/3, imeytyvät proteiinit peräti 70%:a hitaammin kuin ilman hiilihydraatteja! Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että mahan tyhjenemisnopeus (ohutsuoleen, jossa imeytyminen tapahtuu) on hyvin rajallinen. Näin ollen juomat, joissa eri komponentit on sekoitettu yhteen, eivät käytännössä voikaan toimia."
[mod]Ei laitella linkkejä muihin kauppoihin. On täysin paskapuhetta, ettei joku juoma toimisi ja vain yhden valmistajan juoma toimisi. Ihmisen keho ottaa vastaan tehokkaasti ravintoa ja marginaaliset erot ovat marginaalisia, niiden perusteella muita tuotteita EI voi tuomita toimimattomiksi. :Mike [/mod]
Samasta lähteestä löytyy oheinen lainaus jossa sama asia-
sisältö kuin NGV:n viestissä: "Juoman hiilihydraatin tulisi olla sellaisessa muodossa, että se imeytyy nopeasti ja aiheuttaa voimakkaan insuliinireaktion. Insuliini avaa lihassolut ja aktivoi kuljetusjärjestelmät myös muille juoman sisältämille ravintoaineille, kuten proteiinille." [mod]Ja nyt sitten lukemaan ne säännöt, meillä EI mainostella :Mike[/mod]
Summa summarum omat kysymykseni:
1. Voisiko optimaalinen palkkari sisältää ainoastaan proteeinia jolloin
hiilarit otetaan erikseen n. 30 min. harjoituksen jälkeen?
Viittaan em. Jyväskylän tutkimukseen.
2. Heraproteiinin koostumuksesta on saanut lukea väitteitä jonka
mukaan markkinoilla on mm. Irlannissa ja Ransassa valmistettua
joita myydään virheellisesti korkealaatuisina ionivaihdettuina heraproteiini-isolaatteina mutta jotka ovat huonolaatuista eikä "aidosti filtteroitua"
(Cross-Flow Microfiltration) tavaraa. Mistä hyvälaatuisen
heraproteiinin erottaa huonolaatuisesta? Mikä on palkkarin heran
optimaalinen hydrolysointiaste?
3. Mikä on optimaalinen palkkarin kreatiiniosuus ja muiden mahd. tärkeiden
aineksien osuudet?
Etukäteen kiittäen,
Ollie
Joo no ei täällä kaikki mitään Halosia olla. :D1. Voisiko optimaalinen palkkari sisältää ainoastaan proteeinia jolloin
hiilarit otetaan erikseen n. 30 min. harjoituksen jälkeen?
Viittaan em. Jyväskylän tutkimukseen.
2. Heraproteiinin koostumuksesta on saanut lukea väitteitä jonka
mukaan markkinoilla on mm. Irlannissa ja Ransassa valmistettua
joita myydään virheellisesti korkealaatuisina ionivaihdettuina heraproteiini-isolaatteina mutta jotka ovat huonolaatuista eikä "aidosti filtteroitua"
(Cross-Flow Microfiltration) tavaraa. Mistä hyvälaatuisen
heraproteiinin erottaa huonolaatuisesta? Mikä on palkkarin heran
optimaalinen hydrolysointiaste?
3. Mikä on optimaalinen palkkarin kreatiiniosuus ja muiden mahd. tärkeiden
aineksien osuudet?
Toivottavasti tähän threadiin voi laittaa tälläsen amatööri kyssärin :D
Eli tarttisin vähän apua palautusjuoma valintaan. En hae massaa, vaan tuloksiin pitäisi saada lisäpotkua.
Oon katellu tota American Prowheytä, sehän on enimmäkseen proteiinia ja halpakin. Laittakaas vähän kommenttia tosta tuotteesta, että oisko hyvä ostos tai ehdotelkaa jotain parempaa.
Onko noilla palkkareilla mitään haittavaikutuksia? Kannattaako 15 vuotiaan vielä käyttää palautusjuomia?
(n.5 kuukautta käynyt salilla)
Laskelmieni mukaan rahka + banaani + 3 dl maito tekisi 36 g prot, 46 g hiil. ja 1 g rasvaa. Eli ravintoarvot ovat ainakin melko hyvät? Entä onko imeytymisnopeus paljonkin normaalia palkkaria heikompi?
Oon kuullu, että maito reagoi vatsahapon kanssa silleen, että se muodostaa mahaan sellasen kalvon minkä läpi ei imeydy mikään nopeesti. Eli ei todellakaan ton mukaan imeytymisnopeus ole hyvä.
Joo no ei täällä kaikki mitään Halosia olla. :D
Any way tuohon ekaan kyssäriin, että jos hera on jotain hydroa niin on varmaan optimaalisempaa vetää pelkästään hydroa ja jotain aminohappoja ja noin 30min tämän jälkeen normaali palautusjuoma jossa on maltoa ja hera konseraattia/isolaattia. Ja jos joku vielä aivan kekkosen hiffisteliä haluaa olla niin ennen treeniäkin aminohappoja kuten: l-alaniinia, l-arginiinia, l-glutamiinia, l-leusiinia.
2. Tuohon en osaa sanoa mitään, mutta jos tuonne toiselle foorumille menet niin sieltä tulee Tomi ja Matti toitottamaan, kyllä aito ja patentoidu CFM isolaatti päihittää parhaatkin hydrot, täällä taas on porukkaa jotka on testaillu isolaattia tai vähän hitaaminkin imeytyvää tavaraa ja hyvin ovat palautuneet eikä palautus nopeudella ollut huomattavia eroa. Tosin jos rahakukkaro kestää niin hydroa tai isolaattia koneeseen, tosin jos kestät konseraatin eli ei tule pahaa oloa siitä niin konseraattikin on ok, tosin vaikea sanoa mikä sopii kullekin parhaiten, tosin saatan puhua aivan paskaa, mutta muut korjatkoon.
3. Monet ottavat 5-10g kreatiinia erimuodoissaan, harvemmin olen kuullu, että joku vetää 15-20g tosin varmasti semmoisiakin massamonstereita on ja mitä tuleen proteiiniin ja hiilarin määrään niin ne voi itse kokeilla mikä sopii ja tietenkin se vaikuttaa onko dietillä vai offilla varmasti pitää itselleen löytää optimaalinen määrä sekä koon mukaan se yleensä menee.
Kertokaas paljonko painaa desi maltoa ja desi heraa? Tuli ongelma, kun ei ole puntaria, niin ei ole mitään hajua annostuksesta.