Pakkislaisten palautusjuomat

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kiitos. Muistaakseni hiilareiden tärkeydestä palautusjuomassa oli joskus juttua täällä, jotkut oli kyseenalaistaneet niiden tarpeellisuuden. Onko malto paras hiilarivaihtoehto? Otetaan sitten hillarit mukaan, ainakin lauantaina karkin muodossa :D.

Täältä ny kysyn palarin ottamisesta salin jälkeen..Luin yhdestä sivustolta jossa sanottiin näin:
"Harjoitusten jälkeen heti palautusjuomaa (hiilihydraatteja 60 g esim. 6 dl täysomenamehua) 30...60 minuuttia salin jälkeen proteiinijuoma 40...60g proteiinia."
"On turhaa ottaa proteiinia heti salin jälkeen, koska elimistö vain muuttaa kalliit proteiinit energiaksi ja palautuminen on hitaampaa. Jotta lihaskasvua saataisi aikaan, on saatava energiaa pian proteiinijuoman jälkeen."

Eli siis eikö salin jälkeen voi ottaa palaria, joka sisältää hilareita että protskuu??:jahas: Ku menin tosta iha sekasi :hyper:

No oisihan se ihan hyvä jos palkkariin laittaisi edes 30g maltoo, koska nopea hiilari tekee insu piikin jota tarvitaan, että saadaan hiilari varastot täyteen treenin jälkeen sekä proteiinia lihaksen rakennus aineeksi. Jos ei tietty tykkää niin voihan sitä vetää protsku drinkin ja syödä joku 30-50g karkkia jos ei malto tai dextro uppoa.[/QUOTE

Ensiksi: kiitos Pakkotoistolle hyvästä foorumista, olen juuri itse löytänyt
tieni tänne. Ravintoasioissa etsin parasta mahdollista asiantuntemusta
ja - kuten useat meistä - tietoa joka säästää aikaa, rahaa ja auttaa
tulosten parantamisessa terveellisellä ja tehokkaalla tavalla. Itseäni en
pidä asiantuntijana vaan tiedohaluisena harrastajana. Alan tietämys/tutkimus kehitty jatkuvasti; maallikon on valitettavasti usein vaikea erottaa
tieto kvasitiedosta, kun ns. ekspertitkin jakautuvat eri koulukuntiin.
Koetan itse nöyrästi oppia alan parhailta ja suhtautua terveen kriittisesti
kaikkiin tasapuolisesti.

Tässä threadissa on tuotu esille monia tärkeitä asioita (esim. em. NGV quote)
joista on saanut lukea myös muualta. NGV:lle erityisesti lisäkysymys:

Palkkarin optimaalista koostumuksesta osittain ristiriitaistakin tietoa. Erityisesti minua kiinnostaa välittömästi harjoituksen jälkeen nautittavan
juoman paras proteiini/hiilari -suhde ja muiden ehdottomasti tärkeiden
palkkarin aineosien sisältö. Viittaan erityisesti Jyväskylässä tehtyyn tutkimukseen jossa paras tulos saatiin pelkästään hydrolystoitua proteiini-isolaattia sisältävällä palkkarilla, ks.
[mod]Eipäs laitella mainoslinkkejä. Jyväskylän tutkimuksessa oli vain 5 ihmistä testissä ja se oli maksettu tutkimus. Sillä ei MITÄÄN arvoa :Mike [/mod]

Toisaalta olen lukenut:
"Hiilihydraatteja tarvitaan palautuksen yhteydessä, mutta vain oikein nautittuna niistä on hyötyä. Vastaavasti juuri hiilihydraateilla on helppo pilata koko palautusprosessi. Hiilihydraatit hidastavat proteiinin imeytymistä. Normaalijuomassa, jossa hiilihydraatteja on 2/3, imeytyvät proteiinit peräti 70%:a hitaammin kuin ilman hiilihydraatteja! Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että mahan tyhjenemisnopeus (ohutsuoleen, jossa imeytyminen tapahtuu) on hyvin rajallinen. Näin ollen juomat, joissa eri komponentit on sekoitettu yhteen, eivät käytännössä voikaan toimia."
[mod]Ei laitella linkkejä muihin kauppoihin. On täysin paskapuhetta, ettei joku juoma toimisi ja vain yhden valmistajan juoma toimisi. Ihmisen keho ottaa vastaan tehokkaasti ravintoa ja marginaaliset erot ovat marginaalisia, niiden perusteella muita tuotteita EI voi tuomita toimimattomiksi. :Mike [/mod]

Samasta lähteestä löytyy oheinen lainaus jossa sama asia-
sisältö kuin NGV:n viestissä: "Juoman hiilihydraatin tulisi olla sellaisessa muodossa, että se imeytyy nopeasti ja aiheuttaa voimakkaan insuliinireaktion. Insuliini avaa lihassolut ja aktivoi kuljetusjärjestelmät myös muille juoman sisältämille ravintoaineille, kuten proteiinille." [mod]Ja nyt sitten lukemaan ne säännöt, meillä EI mainostella :Mike[/mod]

Summa summarum omat kysymykseni:

1. Voisiko optimaalinen palkkari sisältää ainoastaan proteeinia jolloin
hiilarit otetaan erikseen n. 30 min. harjoituksen jälkeen?
Viittaan em. Jyväskylän tutkimukseen.

2. Heraproteiinin koostumuksesta on saanut lukea väitteitä jonka
mukaan markkinoilla on mm. Irlannissa ja Ransassa valmistettua
joita myydään virheellisesti korkealaatuisina ionivaihdettuina heraproteiini-isolaatteina mutta jotka ovat huonolaatuista eikä "aidosti filtteroitua"
(Cross-Flow Microfiltration) tavaraa. Mistä hyvälaatuisen
heraproteiinin erottaa huonolaatuisesta? Mikä on palkkarin heran
optimaalinen hydrolysointiaste?

3. Mikä on optimaalinen palkkarin kreatiiniosuus ja muiden mahd. tärkeiden
aineksien osuudet?

Etukäteen kiittäen,

Ollie

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
1. Voisiko optimaalinen palkkari sisältää ainoastaan proteeinia jolloin
hiilarit otetaan erikseen n. 30 min. harjoituksen jälkeen?
Viittaan em. Jyväskylän tutkimukseen.

2. Heraproteiinin koostumuksesta on saanut lukea väitteitä jonka
mukaan markkinoilla on mm. Irlannissa ja Ransassa valmistettua
joita myydään virheellisesti korkealaatuisina ionivaihdettuina heraproteiini-isolaatteina mutta jotka ovat huonolaatuista eikä "aidosti filtteroitua"
(Cross-Flow Microfiltration) tavaraa. Mistä hyvälaatuisen
heraproteiinin erottaa huonolaatuisesta? Mikä on palkkarin heran
optimaalinen hydrolysointiaste?

3. Mikä on optimaalinen palkkarin kreatiiniosuus ja muiden mahd. tärkeiden
aineksien osuudet?
Joo no ei täällä kaikki mitään Halosia olla. :D
Any way tuohon ekaan kyssäriin, että jos hera on jotain hydroa niin on varmaan optimaalisempaa vetää pelkästään hydroa ja jotain aminohappoja ja noin 30min tämän jälkeen normaali palautusjuoma jossa on maltoa ja hera konseraattia/isolaattia. Ja jos joku vielä aivan kekkosen hiffisteliä haluaa olla niin ennen treeniäkin aminohappoja kuten: l-alaniinia, l-arginiinia, l-glutamiinia, l-leusiinia.

2. Tuohon en osaa sanoa mitään, mutta jos tuonne toiselle foorumille menet niin sieltä tulee Tomi ja Matti toitottamaan, kyllä aito ja patentoidu CFM isolaatti päihittää parhaatkin hydrot, täällä taas on porukkaa jotka on testaillu isolaattia tai vähän hitaaminkin imeytyvää tavaraa ja hyvin ovat palautuneet eikä palautus nopeudella ollut huomattavia eroa. Tosin jos rahakukkaro kestää niin hydroa tai isolaattia koneeseen, tosin jos kestät konseraatin eli ei tule pahaa oloa siitä niin konseraattikin on ok, tosin vaikea sanoa mikä sopii kullekin parhaiten, tosin saatan puhua aivan paskaa, mutta muut korjatkoon.

3. Monet ottavat 5-10g kreatiinia erimuodoissaan, harvemmin olen kuullu, että joku vetää 15-20g tosin varmasti semmoisiakin massamonstereita on ja mitä tuleen proteiiniin ja hiilarin määrään niin ne voi itse kokeilla mikä sopii ja tietenkin se vaikuttaa onko dietillä vai offilla varmasti pitää itselleen löytää optimaalinen määrä sekä koon mukaan se yleensä menee.

En muista oliko vanha resepti jossain sivulla, mutta tässä päivitys:

60g Heraa
100g Maltoa

Joskus on ollut hifistelyitä esim salia ennen kreatiinia reilusti ja sen jälkeen, mutta jäi pois. Rahan puutteessa tällä hetkellä ei palkkaria, vaan muuten päivittäinen protutarve on korkealla.

Toivottavasti tähän threadiin voi laittaa tälläsen amatööri kyssärin :D
Eli tarttisin vähän apua palautusjuoma valintaan. En hae massaa, vaan tuloksiin pitäisi saada lisäpotkua.
Oon katellu tota American Prowheytä, sehän on enimmäkseen proteiinia ja halpakin. Laittakaas vähän kommenttia tosta tuotteesta, että oisko hyvä ostos tai ehdotelkaa jotain parempaa.
Onko noilla palkkareilla mitään haittavaikutuksia? Kannattaako 15 vuotiaan vielä käyttää palautusjuomia?
(n.5 kuukautta käynyt salilla)

Kyllä ne tulokset tehdään ihan jollain muulla kuin palautusjuomalla:D . Se on melkein ihan sama mitä heraa siihen laittaa ja maltoa sekaan.
Ja onhan noita valmiita palautusjauhoja mitkä on edullisia.

Tähän asti olen käyttänyt palkkarina mass blast + hera -yhdistelmää. Kohta kuitenkin mass blast alkaa loppua ja pitäisi ostaa uusi erä. Olen myös pohtinut, että voisiko palautusjuoman korvata esim. rahkalla, banaanilla ja 3 dl maidolla. Salilta ehdin kotiin aika nopeasti, noin 10 minuutin matka, joten ajan puolesta palkkarin voisi ottaa kotonakin. :)

Laskelmieni mukaan rahka + banaani + 3 dl maito tekisi 36 g prot, 46 g hiil. ja 1 g rasvaa. Eli ravintoarvot ovat ainakin melko hyvät? Entä onko imeytymisnopeus paljonkin normaalia palkkaria heikompi?

En tiedä tulisiko tuo silti yhtään normaalia palkkariani halvemmaksi, ei varmaankaan. Mittani ovat 181 cm ja 67 kg. Massaa olen hakemassa, ja on sitä tullutkin kolmessa kuukaudessa noin 5 kg.

Laskelmieni mukaan rahka + banaani + 3 dl maito tekisi 36 g prot, 46 g hiil. ja 1 g rasvaa. Eli ravintoarvot ovat ainakin melko hyvät? Entä onko imeytymisnopeus paljonkin normaalia palkkaria heikompi?

Oon kuullu, että maito reagoi vatsahapon kanssa silleen, että se muodostaa mahaan sellasen kalvon minkä läpi ei imeydy mikään nopeesti. Eli ei todellakaan ton mukaan imeytymisnopeus ole hyvä.

Oon kuullu, että maito reagoi vatsahapon kanssa silleen, että se muodostaa mahaan sellasen kalvon minkä läpi ei imeydy mikään nopeesti. Eli ei todellakaan ton mukaan imeytymisnopeus ole hyvä.

Kiitos tiedosta. :worship:

Täytyy siis ostaa kohta lisää mass blastia, jos en löydä hinta/laatu-suhteeltaan parempaa palkkaria. Maku siinä on ainakin enemmän kuin kohdallaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo no ei täällä kaikki mitään Halosia olla. :D
Any way tuohon ekaan kyssäriin, että jos hera on jotain hydroa niin on varmaan optimaalisempaa vetää pelkästään hydroa ja jotain aminohappoja ja noin 30min tämän jälkeen normaali palautusjuoma jossa on maltoa ja hera konseraattia/isolaattia. Ja jos joku vielä aivan kekkosen hiffisteliä haluaa olla niin ennen treeniäkin aminohappoja kuten: l-alaniinia, l-arginiinia, l-glutamiinia, l-leusiinia.

2. Tuohon en osaa sanoa mitään, mutta jos tuonne toiselle foorumille menet niin sieltä tulee Tomi ja Matti toitottamaan, kyllä aito ja patentoidu CFM isolaatti päihittää parhaatkin hydrot, täällä taas on porukkaa jotka on testaillu isolaattia tai vähän hitaaminkin imeytyvää tavaraa ja hyvin ovat palautuneet eikä palautus nopeudella ollut huomattavia eroa. Tosin jos rahakukkaro kestää niin hydroa tai isolaattia koneeseen, tosin jos kestät konseraatin eli ei tule pahaa oloa siitä niin konseraattikin on ok, tosin vaikea sanoa mikä sopii kullekin parhaiten, tosin saatan puhua aivan paskaa, mutta muut korjatkoon.

3. Monet ottavat 5-10g kreatiinia erimuodoissaan, harvemmin olen kuullu, että joku vetää 15-20g tosin varmasti semmoisiakin massamonstereita on ja mitä tuleen proteiiniin ja hiilarin määrään niin ne voi itse kokeilla mikä sopii ja tietenkin se vaikuttaa onko dietillä vai offilla varmasti pitää itselleen löytää optimaalinen määrä sekä koon mukaan se yleensä menee.

Kiitos NGV:lle hyvästä vastauksesta.

Moderaattorille: en todellakaan ole mainostamassa mitään tuotetta.,
ikävää jos tulis tällainen vaikutelma (?).
Kuten viestissäni totesin, aito pyrkimykseni on vain etsiä tietoa ja
arvostan erityisesti kokemusperäistä tietoa. Tieteellisillä tutkimuksilla
lienee myös oma arvonsa, en usko että mikään arvostettu tutkimuslaitos/
korkeakoulu voi toimia pitkään jos julkaisevat puppua, tutkimuksia voi
myös arvostella julkisesti, avoimuus ja metodien/perustelujen yksityiskohtainen julkituominen on eräs tieteen lähtökohdista, toisin
kuin monella muulla tavalla tuotetun tiedon laita on. Tiede on siis ns.
itseäänkorjaavaa = edellinen havainto/tulos säilyy voimassa kunnes
toisin, tieteen metoden käyttäen, osoitetaan. Toki kouluntaeroja on.

Olen myös samaa mieltä kommentoijan kanssa joka totesi että tuloksissa muilla tekijöillä kuin palkkarilla on päärooli, palkkarin ja "kaiken maailman tutkimusten "kanssa hifistely on tavallaan hienostelua; toisaalta miksi emme
pyrkisi parhaaseen mahdolliseen tietoon, jokainen käyttäköön sitä
hyväkseen jos haluaa. Keskustelu jatkukoon, tällaiset foorumit/Internet
ovat erittäin tärkeitä.

Ollie

Palkkarina toimii täällä 150 g Mass Blastia, johon on sekoitettu 900 g säkki heraa/4kg mass blast. Juon tuon oikeastaan kolmessa erässä. Ennen treeniä n. 1/4, treenin puolessa välissä n. 1/4 ja loput sitten treenin jälkeen.

Ennen vedin vain ennen ja jälkeen treenin mutta treenin lopussa alkoi aina nälkä vaivaamaan, joten itsellä ainakin tuo kesken treenin pienen huikan ottaminen on toiminut. Siitä en sitten tiedä mitä se kropassa tekee mutta pääasia, että hyvältä tuntuu ja treeni kulkee. :arvi:

Leaderin Whey:llä ja samaisen valmistajan Maltolla tulee palauduttua. On muuten perhanan pahaa, jää vähän kökköseks ja vaahtoaa pirusti, mutta pääasia on, että menee kurkusta alas.

Abb per prota kaks kauhaa (a 28g), maltoo semmonen 30-50 vähän vapaalla kädellä otetaan, sopivasti kreatiinia ja tummaa kaakaojauhetta pari teelusikkaa.

Olisi muutama kysymys hiilihydraateista palkkarissa.

Käykö monivitamiini hedelmämehut palkkariin hiilihydraatteina? Luin jostain, että fruktoosi ei olisi hirveän hyvä hiilihydraattimuoto palautumisen suhteen. Kuitenkin näkisin mehun hyvänä lähteenä hiilihydraateille, koska siinä tulisi samalla vitamiinejakin.

Toinen kysymykseni koskee hiilihydraattien määrää palkkarissa. Eli siis mikä on ehdoton minimimäärä hiilihydraattia palkkarissa, jolloin se vielä toimii hyvin. Olen nyt käyttänyt n. 1:1 eli 35g proteiinia ja n. 40g hiilihydraattia. Voisiko hiilareitten määrän laskea tuosta vielä esim. 20g?

Mä kun huomasin että lihon muutenkin herkästi niin siirryin seuraavanlaiseen palkkariin:

Ennen treeniä 30g heraa
Treenin jälkeen 30g heraa ja banaani
1-2 tuntia treenin jälkeen proteiini- ja hiilaripitoinen safka

Pointtina tossa siis toi banaani treenin jälkeen eikä mitään 100g maltomättöä joka mulle ei tehnyt mitään muuta kuin pahan olon. 50g oli itseasiassa myös liikaa. Ja banaani kaikenlisäks maistuu hyvälle.

Yhtä huonosti olen kehittynyt tolla banaanilla treenin jälkeen kuin maltolla, ainoastaan läskiä ei ole kertynyt niin paljoa ja olo on ollut jotenkin "normaalimpi" treenin jälkeen, johtunee verensokerin tasaisemmasta käyttäytymisestä varmaankin.

Oma tsysteemi...

30min ennen reeniä 30g heraa, (3g kreatiinia, 5g glutamiinia ei aina kreaa ja glutaa)

n 15min ennen reenin loppua sekoittelen sheikkeriin 60-100g maltoa riippuen treenistä ja työpäivästä, 30 heraa, (7g kreatiinia tämäkään ei aina käytössä)

sit tunti tuosta hiilaripainotteinen safka jossa proteiinia vähintään 30g ja niin paljon ku uppoaa nassuun :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom