Pakkislaisten omia treenivideoita

Meta title: 💥 Pakkislaisten omia treenivideoita – foorumin rautaisimmat suoritukset yhteen megaketjuun

Meta description: Keskustelua jäsenten treenivideoista, kehityksestä, tekniikoista ja kommenteista – näytä omasi ja anna palautetta muille.

Joo siis ei mulla tohon tekemiseen ollu muuta nillitettävää kuin se SUHTEELLINEN juttu että Anton laittanu videoo miten aloittelija saa satkun penkistä ja miten siihen pitäis treenata, ja aika semmosta perus jalat (ja perse) maassa juttua ollu sen suhteen. Niin tää sit oli vähän eri maata siihen suhteessa. En sit tiedä onks sillä enää välii nostetaanko ykkönen perse penkissä vai jossain muualla tänä päivänä, mut onhan tuo toki hyvää leg drive ja keskivartaloharjoitusta normipenkkiinkin toki.

Miksi? Koska ei sisällä tunnin stoppia, ja perse nousee ehkä pari senttiä? Aika perus salipenkki. Näkisit mitä mä oon nähny, ku perse on kirjaimellisesti jtn puol metrii ilmassa ;D. Lantion ojennus, penkki, valitse yksi.
Ei siinä pakko ole mitään tunnin stoppeja olla, saati stoppia ollenkaan. Vaan just tuo perseen pomputtelu ja yleinen kontrollin menetys just ala-asennossa. Vaikkei kisaiskaan (niinkuin en minäkään, ellei satunnaisia höntsäkisoja lasketa) niin ei se silti tarkoita että paskaa formia voi viljellä ihan tahallaan. Eiköhän se lihaskasvuunkin vaikuta positiivisesti, jos hallitsee rautaa koko liikkeen ajan, eikä vain puolet siitä.

E: tuon kontrollin menetyksen näkee muuten esim siitä, että tanko osuu melkein joka toistolla eri kohtaan kuin edellisellä.

@maltsu lla on hyvä pointti mun mielestä ja ihan aiheellista kritiikkiä. Ei oo kovin uskottavaa neuvoa osaamattomia ja tehdä itse neuvottavat suoritteet epäsuotuisalla tavalla. Salialoittelija tuskin osaa analysoida nähtyä suoritusta tai erottaa leikkimielistä toistomaksimitestiä varsinaisesti harjoittelusta. Aloittelija luultavasti pyrkii lähinnä kopioimaan sitä, koska kanavan jamppa on lihaksikas ja näennäisen vahva - miksei nähty treenityyli siis toimisi muillakin kuin hänellä?

Turvalliseks tota tekniikkaa ei voi kutsua, mutta ei se nyt kamalimmasta päästäkään ole. Tollanen neljän kilometrin nostomatka ei kauheena helpota asiaa muutenkaan :D

Alussahan tuo selvästi sanoo(hieman epäselvemmän alkumantransa jälkeen :ROFLMAO:) ettei tyyli juuri kiinnosta tai nouseeko vähän perse penkistä. Eli turhaa väittelyä. Noin se menee varmaan aika monella, kun haetaan vain maksimi toistoja ettei tekniikka kusisi kertaakaan suorituksen aikana.

Toistokisassakin pitäs olla perse penkissä. Mutta muuten on kyse siitä miten taloudellisesti pystyt liikuttamaan tankoa rinnalta suorille käsille. Esim. elastisuuden hyödyntämisestä (pomppu) ja liikenopeuden suurena pitämisestä voi olla hyötyä. Yksinkertaisesti toistomaksimia ei voi ottaa oppikirjatekniikalla (joka toistoa).

Okei. En silti pysty näkeen tota karseena penkkaamisena. Valitettavasti nähny niin paljo pahempaa, et ton videon suoritusta ei pysty ees samassa lauseessa käyttään.
Myo kuitenki penkkaski muistaakseni jtn selkeesti yli 150kg ainaki(voin olla väärässä, ja perustan nähtyihin työsarjoihin), ni eiköhän tommonen 100kg pysyis paremminki kontrollissa, jos niin haluais.
Pakko nyt tän verran vielä jatkaa vänkäämistä koska koko aihe alkoi kiinnostamaan. Kysymys kaikille ketjun lukijoille: onko toistomaksimeissa teille itse tulos tekniikkaa tärkeämpi? Olettaen nyt kuitenkin ettei kukaan itseään särkemään lähde. Esimerkiksi saatatteko kyykyssä jullettaa vikat toistot (jos siihen taipumusta on, itselläni on ja siitä yritän opetella pois) tai jättää kyykkyjä vajaiksi? Mie oon aina yrittänyt voimaliikkeet tehdä mahdollisimman (kisa?)puhtaasti, mutta nyt alkoi vaivaamaan onko se aina niin järkevää, jos pienellä "huijaamisella" saisi ylikuormitettua (n)

Pakko nyt tän verran vielä jatkaa vänkäämistä koska koko aihe alkoi kiinnostamaan. Kysymys kaikille ketjun lukijoille: onko toistomaksimeissa teille itse tulos tekniikkaa tärkeämpi? Olettaen nyt kuitenkin ettei kukaan itseään särkemään lähde. Esimerkiksi saatatteko kyykyssä jullettaa vikat toistot (jos siihen taipumusta on, itselläni on ja siitä yritän opetella pois) tai jättää kyykkyjä vajaiksi? Mie oon aina yrittänyt voimaliikkeet tehdä mahdollisimman (kisa?)puhtaasti, mutta nyt alkoi vaivaamaan onko se aina niin järkevää, jos pienellä "huijaamisella" saisi ylikuormitettua (n)
Oma periaate että tekniikka on aina sama. Oli tangossa maximit tai lämppäripainot. Vammojakin jo sen verran koneessa ettei ole mitään mielenkiintoa leikkiä terveydellä. Nuoruudessa hölmöilty välilevynpullistuma pitää huolen että mave ja kyykkysarja lopetetaan heti jos tekniikka hajoaa. Jullekyykyt ja reisikannatus mavet eivät kuulu kuvioihin.

Toistomaksimin pitäisi olla mun mielestä harjoittelun tehokeino jossa turvallisuuden ja järkevyyden rajoissa mittaa ulos mahd paljon että saa mahd paljon treenivastetta. Jos haluaa esim penkin toistomaksimista tehdä köyhän miehen slingshotin, että perse ja rinta on normia ylempänä ja tuuppaa rinnalla minkä pystyy, että liike helpottuu alhaalta, niin sit tekee niin. Voihan siitä olla hyötyä keski/alakropan vahvistamisessa normi strictiin penkkiinkin. Tekee niinku tekee minkä kokee itselle hyödylliseksi ja motivoivaksi, kunhan on turvallista. Mut jos ei mitään sääntöjä ole, niin ei siitä pidä tehdä kilpalajia jossa sekoillaan sitten ihan miten sattuu että vaan saadaan enemmän kuin kaveri. Toistomaksimikisojahan on leuanvedossa ym., niissä sitten on (tiukat) säännöt.

Sori mut pakko päteä, ku aiemmin jo puhuin vähän samasta. Lisäpainoilla kippaus on must ihan ok leuanvedossa, koska hyöty on erittäin marginaalinen mun kokemuksien mukaan. Jos joku saa ilman kippiä vaikka 80kg, ni ei varmaan vedä vaikka 10kg+ enemmän kipillä. Joskus joku kyseenalasti, et kehittääkö se ''oikeeta voimaa'' just. Kokemuksella tiedän, et kehittää reilusti, ja ku toi jannu kokeili ite samaa, ni ei saanu grammaakaan enempää vedettyä, vaikka kuinka yritti :rolleyes:. Oman painon leuoissa kippauksen hyöty on ERITTÄIN suuri, ni ite en todellakaan ottais skabaa jtn henkilöä vastaan, joka tolleen tekee. Ei siks et häviäisin, vaan siks, et se skaba ei todistais juuri mitään IMO, enkä pitäis sitä jännänä. Toi on hyvä esimerkki siitä, ettei virallisten kisojen standardit oo lähellekkään ''kovimmat''. Leuat siis vaan eri esimerkki tässä multa, mut idea sama. Monissa eri lajeissa ovelin on voittanu todellisuudessa vahvemman ja taitavamman. Riippuen lajista, & mitä se edellyttää, kuinka coolia moinen toiminta on. Säännöt jos jtn sallii, ni minkäs sille tekee. Valittaa voi silti ;D.

En noihin leuanvedon yksityiskohtiin osaa ottaa kantaa, mutta noin yleisesti kun tietää mitä tekee, miksi tekee ja tietää sen ainakin suhtkoht turvalliseksi itselle tehdä, niin sithän se on ok.
Itse omilla mikki hiiri painoilla olen kyllä huomannut että kaikki turha venkoilu vaan kostautuu ja en ole lahjakas niitä yrittämään, jäykkänä jäkittäen enimmäkseen teen tai käy huonosti. :-) Ja välillä käy huonosti siltikin. :ROFLMAO:

No en kyllä ole toistokisoissa nähnyt ketään, joka lopettaisi silloin kun formi hajoaa. Kyllä tietenkin se loppuu voimantuoton failureen, muuten ei kyseessä ole maksimaalinen suoritus. Mavessa ja kyykyssä tietenkin vaarallista, jos keskivartalo pettää ensin. Mutta eikait niissä toistoissa sinänsä kilpaillakaan. Voimapunnerruksessa (sotilaspenkissä) kyllä. Muuten tuo voimailuliikkeiden tekniikkahomma on kaksijakoinen, varmaan kannattaa sellaisella tekniikalla treenata, jolla pääsee parhaisiin tuloksiin. Minä en usko kisaformiin treeneissä, koska minulla se ero oli pompulla ja persettä nostamallakin 5kg luokkaa kisasuoritukseen penkissä. Mutta en tietenkään treenannut pelkästään täysin virheellisellä tekniikalla, mutta kyllä ne saliennätykset otettiin väkisin, jos se sen vaati. Eli cheatilla. Jos cheattaamalla saa 20kg hyvää vrt. kisatulokseen, niin terve järkikin jo sanoo ettei sillon sitä pidä koskaan harrastaa, vaan pyrkiä treenaamaan kisaformilla mahdollisimman paljon. Kaukana on esim. Hokkasen ja Saarion treenit kisasuorituksista, mutta eivätköhän tuon tason kv-menestyneet nostajat tiedä mitä tekee. Kylläpä veikkaan, että melko paljon treenivolyymi kärsii, jos perusvoimatreenejä alettaisiin hinkata joka toisto mahdollisimman puhtaasti.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Pyrin puhtaisiin teknisesti hyviin toistoihin, aina. Toistomaksimeja teen harvoin, nekin mahdollisimman puhtaasti. Liikkuu hyvin vähän rautaa, mutta mitä sitten? :)
En näe mitään järkeä tehdä liikkeitä päin persettä. Mikä järki?
Jotta saa tänne videon missä on tanko mutkalla?? :whistle:

Itse siis aloittelija ja kyllä mulla on tavoitteena oppia tekemään kaikki liikkeet puhtaasti. Miksi tehdä asioita yleensäkään tietentahtoen päin persettä? Eihän siinä nyt ole mitään järkeä.
Täälläkin näkee semmoisia kyykkyjäkin että hirvittää, jo aloittelijan silmäänkin. Ja joo, omakin on opettelussa. Mavessa tais mennä vuosi että sai edes säälliseksi.

Mutta jokainen tavallaan tietty.(y)

Viimeksi muokattu:
Kysymys kaikille ketjun lukijoille: onko toistomaksimeissa teille itse tulos tekniikkaa tärkeämpi?
Ei, tekniikka pyritään aina pitämään kuosissa. Menen aika pitkälti "treenaa kuten haluat nostaa"-lauseen mukaisesti eli en tarkoituksellisesti missään kohtaa opettele nostamaan päin persettä.

Oho aika paljon keskustelua näytti aiheuttavan toi mun viimeinen video ja hyvä näin! Tahtoisin tässä vielä avata, että näin pitkä raajaisena 188cm ja 198cm sylivälin omaavana (jalat samaa mallia) penkkaaminen perse penkissä niin, että käyttää edes vähän leg drivea on välillä todella haastavaa etenkin näissä useimpien salien todella matalissa ja lyhyissä penkeissä. Jos tämä penkki ei olisi pultattuna maahan kiinni korottaisin sitä ja suorituksesta tulisi heti paljon helpompi tehdä.

Tein nyt uuden treenin jo suuniteltua aikaisemmin kommenttien innoittamana ja käytin erillaista tekniikkaa suoritukseen joka helpottaa hieman:

Tämä kyseinen penkki ei ole minulle pelkästään liian matala vaan se on myös liian lyhyt ja kapea. Tiedän tämän, koska olen treenannut minulle paremmilla useasti.

Oho aika paljon keskustelua näytti aiheuttavan toi mun viimeinen video ja hyvä näin! Tahtoisin tässä vielä avata, että näin pitkä raajaisena 188cm ja 198cm sylivälin omaavana (jalat samaa mallia) penkkaaminen perse penkissä niin, että käyttää edes vähän leg drivea on välillä todella haastavaa etenkin näissä useimpien salien todella matalissa ja lyhyissä penkeissä. Jos tämä penkki ei olisi pultattuna maahan kiinni korottaisin sitä ja suorituksesta tulisi heti paljon helpompi tehdä.

Tein nyt uuden treenin jo suuniteltua aikaisemmin kommenttien innoittamana ja käytin erillaista tekniikkaa suoritukseen joka helpottaa hieman:

Tämä kyseinen penkki ei ole minulle pelkästään liian matala vaan se on myös liian lyhyt ja kapea. Tiedän tämän, koska olen treenannut minulle paremmilla useasti.

Kattelin juutuupista noita videoita niin ilmeisesti faktat joihinki videoihin keksitty ihan omalla perstuntumalla arvaillen(n)

Back
Ylös Bottom