Pakkislaisten omia treenivideoita

Meta title: 💥 Pakkislaisten omia treenivideoita – foorumin rautaisimmat suoritukset yhteen megaketjuun

Meta description: Keskustelua jäsenten treenivideoista, kehityksestä, tekniikoista ja kommenteista – näytä omasi ja anna palautetta muille.

8x2 2,5kg korotuksin niin pitkälle ku menee, sit 1,25kg korotuksin lisää. Sit ku rupee junnaan nii painoja vähemmäks ja 6x3 uuteen nousuun. Sen jälkeen 5x4. Kaikki setit kunnon stopeilla. Noitten jälkeen jatkan varmaan taas WS4SB-tyyliin ja teen kaikki sarjat balls to the walls -asenteella mikä toimi muutaman kuukauden tosi hyvin.

1RM en ole kokeillut mut parhaat sarjat 4x45kg, 10x30kg ja 13x25kg. 10x30kg aikaan treenikamat päällä paino oli vajaa 78kg.
eipä ole koskaan treenissä tullut otettua 8 työsarjaa :) Pitäisköhän itekkin ihan vaihtelun vuoks kokeilla tuollaista useaan lyhyeen sarjaan perustuvaa progressiota...
Miten usein teet leuat? tai pikemminkin, miten usein teet tuon 2,5kg korotuksen?
Itse saan nyt melko helpon kakkosen 40kg:llä, joten olisikohan 8x2x30kg hyvä aloituspaino...

eipä ole koskaan treenissä tullut otettua 8 työsarjaa :) Pitäisköhän itekkin ihan vaihtelun vuoks kokeilla tuollaista useaan lyhyeen sarjaan perustuvaa progressiota...
Miten usein teet leuat? tai pikemminkin, miten usein teet tuon 2,5kg korotuksen?
Itse saan nyt melko helpon kakkosen 40kg:llä, joten olisikohan 8x2x30kg hyvä aloituspaino...

En ole minäkään, kaverin ehdotuksesta tätä kokeilin ja luotto on kova että homma toimii, kyseinen tyyppi on aika kova leuanvetäjä (otettiin meillä kuppia niin veti pienessä sievässä yhden käden leuan :D)!

Nykyään teen kerran viikossa leuat, mulla selkä on se lihasryhmä mikä vastaa hyvin treeniin niin pihvit on takuulla monta päivää kipeänä selkätreenin jälkeen. Joskus oon jopa 3x viikossa vedellyt mutta ku alkaa ikä painaa (:D) nii nyt tuntuu että kerta viikkoon on hyvä. Leuat aina selkätreenin ekana liikkeenä ja ite teen fiiliksen mukaan selkäpäivänä ala- ja ylätaljaa erilaisilla otteilla/kahvoilla, pulloveria ja kohautuksia tangolla.

Sinuna aloittaisin jollaki 20-25 kilolla, mieluummin liian kevyt ku liian raskas aloitus. Voi olla että kroppa kiittää ku vaihtelun vuoksi jättää vähän varojakin. Ei se montaa viikkoa kevyttä tule olemaan!

fergie: Taas saa vähän pohtia palautetta ja vinkkejä, kiitos. Ylöstyönnön odottelu on tiedostettu ongelma (sen korjaaminen vaan ei ole niin helppoa kuin luulisi). Kevyillä painoilla sen nyt tietysti pystyy tekemään pikavauhtia, mutta kun mennään 80 prosentin yli niin homma hidastuu. Täytyy alkaa vaikka tietoisesti laskemaan sekunteja rinnalla. Ja eristettyjä keskivartaloharjoituksia pitäisi kyllä lisätä. Kyykkyjä teen luonnollisesti paljon, ja tulen tekemään jatkossakin.

Pakko sanoa telineiltä tehdyistä ylöstyönnöistä ja punnerruksista, että tapauksessani niistä on varmasti enemmän hyötyä kuin haittaa: pääsee harjoittelemaan itse asiaa ilman vedoista tullutta rasitusta. Olkapäiden mahdollinen tukotuskin on väliaikaista eikä siksi vakavaa, ihan pienillä jaksotusmuutoksilla kontrolloitavissa tarpeen mukaan. Tarvitsisin mielestäni lähinnä nykyistä enemmän ylöstyöntövolyymiä, ylöstyöntöblokkien puute vaikeuttaa vaan tuota volyymin kasvatusta.

Vedon tekniikkaa pidän tuohon nähden toissijaisena, tuloksetkin ovat täysin linjassa (esim. raakarive nyt 66 % takakyykystä). Koukistuminen korostuu minulla juuri raakaversiossa isommilla painoilla. Tätäkin pyritään hiljalleen kehittämään, mutta kun veto ei ole rajoittava tekijä niin prioriteettien on pakko olla toisaalla.

Niin monta kun on nostajaa, niin eri tyyppisiä asioita pitää painottaa treenissä. Aina voi oppia uutta ja kehittä tekniikkaa ja sun tapauksessa se kannattaa juuri nyt, eikä 5 vuoden päästä. Tuohon rv:n jälkeiseen ylöstyöntöön, rupeat vain tekemään jo lämppäreistä lähtien heti sen ylöstyönnön. Katso esim Aramnau tai Ilya Ilin..heti kun tanko kyykystä rinnalle niin nopea puhallus ja hapet sisään ja tanko ylös. Tossa ei suoraansanottuna ole järjen häivää kun jäät odottelemaan kuin kuuta nousevaa.

Toisaalta sanoisin sun kohdalla että pelkät ylöstyöntö, vauhtipunnerrus tai punnerrusharjoitteet telineiltä ei palvele sun ylöstyönnön kehitystä. Kohdallasi kerran viikossa tehtynä max. Parhaiten sulla paranee rinnalleveto ja ylöstyöntö tekemällä paljon etukyykkyä,rinnallevetoa, ty, te vetoa ja keskivartaloa vahvistavilla liikkeillä. En tiedä huomaatko itse mutta kyykystä ylösnousu selkä mutkalla kielii juurikin keskivartalon ja jalkaosaston voimantuoton puutteesta.

Vedon tekniikkaa pitäisin sulla tässä vaiheessa elintärkeänä. Veto ei ehkä juuri nyt ole rajoittavana tekijänä, mutta kohta on. Pistää silmään nopeasti katottuna että sekä tempauksessa ja rinnallevedossa se loppuveto on aika tehoton. Itsessään koko vedon rytmi on vähän hakusessa. Polven päältä ei vauhti oikeastaan kiihdy ja se loppuveto ei ole räjähtävä. Tanko ei myöskään tule syliin, joten et pääse kunnolla ponnistamaan jaloilla. Eli prioriteetit: vedon rytmi kokonaisuudessaan, tanko suoraan ylös ja räjähtävästi loppuvedossa, sekä kyykkyjen, vetojen ja keskikropan liikkeiden kautta alaraajojen ja keskiropan ongelmat kuntoon.

Elulle voisi sanoa että toi sun käyttämä tyyli sopis jos teet ylöstyönnön kyykkytyöntönä. Siinä vois harjoitella välillä pelkkää allemenoa ilman maksimaalista voimantuottoa ylöspäin. Mietippä mitä siitä seuraa kun ajan kuluessa keskityt siihen allemenon harjoitteluun, mutta et itse ylöstyöntöön. Ylöstyönnössä varsinkin raskailla raudoilla se voima pitää tuottaa todella nopeasti. Nythän et sitä juurikaan harjoittele. Vasta kun ylöstyöntö on kuin betoniin valettu voidaan pikkaisen ruveta allemenon syvyyttä ja pituutta kikkailemaan. Jos näinkin usein laiminlyöt sitä ylöstyönnön potkun voimantuottoa, niin tulee olemaan tulevaisuudessa todella vaikeaa sen korjaaminen.

Veto 1x210kg, 17wee, 74.5kg.

Tosiaan eka sumoveto 3kk, oli vähän hakusessa varsinkin ku ykkösen otti.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
fergie: Olen toki samaa mieltä, ei noita ylöstyöntöjä tietenkään tehdä pelkästään telineiltä. Nykyisellään se rytmi onkin varmaan aika lähellä tuo max kerta viikkoon -linjaa. Tosin vauhtipunnerrusta teen myös ihan yleisvoiman kannalta enkä niinkään ylöstyöntöä varten.

Ja jos jollekin ei ole vielä tähän mennessä valjennut, ominaisuuteni eivät luontaisesti ole todellakaan painonnostoon soveltuvat. :D Sinänsä tuota vedon räjähtävyyden puutetta ei tarvitse nyt sentään minulle itselleni kertoa, olen siitä hyvin tietoinen. :) Tulen siis todennäköisesti tarvitsemaan jatkossakin kohtalaisen kovan irrotusvauhdin maasta että on toivoa päästä tangon alle. Syy siihen, miksi ylipäätään tätä teen löytyy juuri lajin tekniikan hienouksista, ei tarvitse siis epäillääkään ettenkö haluaisi kehittää kaikkia aiheeseen liittyviä yksityiskohtia. Realiteetti nyt kuitenkin on että tässä iässä ei vaan opi liikkumiseen liittyivä asioita niin nopeasti kuin esiteini-iässä (ja olen ollut yksilönä aina melko huono oppimaan tällaisia) - eikä tässä mitään oikeasti kovia tuloksia tulla koskaan tekemään. Ei sillä kuitenkaan ole sen kummempaa merkitystä tämän harrastuksen kannalta.

Elulle voisi sanoa että toi sun käyttämä tyyli sopis jos teet ylöstyönnön kyykkytyöntönä. Siinä vois harjoitella välillä pelkkää allemenoa ilman maksimaalista voimantuottoa ylöspäin. Mietippä mitä siitä seuraa kun ajan kuluessa keskityt siihen allemenon harjoitteluun, mutta et itse ylöstyöntöön. Ylöstyönnössä varsinkin raskailla raudoilla se voima pitää tuottaa todella nopeasti. Nythän et sitä juurikaan harjoittele. Vasta kun ylöstyöntö on kuin betoniin valettu voidaan pikkaisen ruveta allemenon syvyyttä ja pituutta kikkailemaan. Jos näinkin usein laiminlyöt sitä ylöstyönnön potkun voimantuottoa, niin tulee olemaan tulevaisuudessa todella vaikeaa sen korjaaminen.
Joo ymmärrän hyvin mitä haet takaa. Sanoin ekassa viestissä tyhmästi että "paljon toistoja pienillä painoilla ja pikkuhiljaa ylöspäin", kun todellisuudessa kyseessä oli vain nelisenkymmentä toistoa harjoittelua ja sitten lisää rautaa mahdollisimman nopeasti. Ylöstyönnön ponnistus oli siinä vaiheessa jo tehokas ja toi allemenon korjaaminen oli ehdoton prioriteetti ja sillä tulikin heti ~15kg lisää. Siitä piti vain saada syvempi ja nopea, mikä oli pelkästään motoriikasta kiinni.

4x100kg kapea penkki, siitä ei ole kauaakaan kun jumitin normipenkissä 2x100kg sarjoissa.. Aamupaino 85.3kg

Maaliskuussa repesi reiden lähentäjä ja nyt alkaa olemaan tulokset pikkuhiljaa kyykyssäkin vanhalla tasolla. Joka viikko yritän kyykkäillä mutta ei näistä hirveästi viitsi stressiä ottaa kun ei "kisalajeihini" kuulu:

Huomatkaa JÄRISYTTÄVÄT pohkeeni :D

Joo ymmärrän hyvin mitä haet takaa. Sanoin ekassa viestissä tyhmästi että "paljon toistoja pienillä painoilla ja pikkuhiljaa ylöspäin", kun todellisuudessa kyseessä oli vain nelisenkymmentä toistoa harjoittelua ja sitten lisää rautaa mahdollisimman nopeasti. Ylöstyönnön ponnistus oli siinä vaiheessa jo tehokas ja toi allemenon korjaaminen oli ehdoton prioriteetti ja sillä tulikin heti ~15kg lisää. Siitä piti vain saada syvempi ja nopea, mikä oli pelkästään motoriikasta kiinni.

Jees, meillä olikin vain kommunikaatioprobleema :)

Ja jos jollekin ei ole vielä tähän mennessä valjennut, ominaisuuteni eivät luontaisesti ole todellakaan painonnostoon soveltuvat. :D Sinänsä tuota vedon räjähtävyyden puutetta ei tarvitse nyt sentään minulle itselleni kertoa, olen siitä hyvin tietoinen. :) Tulen siis todennäköisesti tarvitsemaan jatkossakin kohtalaisen kovan irrotusvauhdin maasta että on toivoa päästä tangon alle. Syy siihen, miksi ylipäätään tätä teen löytyy juuri lajin tekniikan hienouksista, ei tarvitse siis epäillääkään ettenkö haluaisi kehittää kaikkia aiheeseen liittyviä yksityiskohtia. Realiteetti nyt kuitenkin on että tässä iässä ei vaan opi liikkumiseen liittyivä asioita niin nopeasti kuin esiteini-iässä (ja olen ollut yksilönä aina melko huono oppimaan tällaisia) - eikä tässä mitään oikeasti kovia tuloksia tulla koskaan tekemään. Ei sillä kuitenkaan ole sen kummempaa merkitystä tämän harrastuksen kannalta.

Noi on ihan höpön juttuja. Et ole vielä edes vanha aloittaaksesi painonnostoa. Kannattaa nyt erityisesti keskittyä parantamaan noita mainitsemiani ongelmakohtia.. Ne kun saat korjattua niin saatat huomata aika suuria harppauksia kehityksessäsi. Lujaa tahtoa se vaatii, ettei mennä siitä mistä aita on matalin.

Noi on ihan höpön juttuja. Et ole vielä edes vanha aloittaaksesi painonnostoa. Kannattaa nyt erityisesti keskittyä parantamaan noita mainitsemiani ongelmakohtia.. Ne kun saat korjattua niin saatat huomata aika suuria harppauksia kehityksessäsi. Lujaa tahtoa se vaatii, ettei mennä siitä mistä aita on matalin.

Hieman omituinen muotoilu sikäli, että ainakin omasta mielestäni olen aloittanut painonnoston yli vuosi sitten ja kirjoitellut siitä tuonne blogien puolellekin melko pitkän tovin. :) "Oikeasti kovilla tuloksilla" tarkoitan sellaisia mitä tehdään kansainvälisissä kisoissa, tyyliin 320+@77. Jos yrität vihjata ne olisivat minulle jotenkin mahdollisia, täytyy todeta että arvostelukyky on silloin päässyt pettämään. Niihin tarvittaisiin täysipäiväistä panostusta, lahjoista riippumatta. Ei minun sellaisia tarvitsekaan nostaa, mutta totta helvetissä yritän aina olla vähän parempi kuin aiemmissa treeneissä. Olen jossain vaiheessa heittänyt itselleni hieman pidemmän aikavälin tavoitteeksi pn-takakyykkyyn 200@80, joten sitä taustaa vasten voi miettiä minkälaisia nostoja on mahdollista tehdä. Tuollekin välille mahtuu tietysti jos jonkinlaista suurta harppausta. Jos vaikka tempausta miettii, niin omat mielipiteeni ovat seuraavat: 100 kg? Varmasti. 115? Täysin tehtävissä. 130? Erittäin epätodennäköistä.

BTW, olet minulle yhden onnistuneen ylöstyönnön velkaa. Yksi nosto meni viime treenissä pressoutiksi kun hätäilin sen niin nopeasti rinnalta ylös. Olisin tasan varmasti onnistunut siinä jos olisin odottanut hetken. :) Mutta huumori huumorina, hyvät ohjeet olet antanut, koetan totettaa niitä parhaan kykyni mukaan.

Back
Ylös Bottom