Pakkiksen taksikuskit - kaikki taksista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Caed
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
35
Kaupunki
Oulu
Löytyykös pakkotoistolta pirssikuskeja? Olen itse pyöritellyt mittaria ympäri Oulua kohta kaksi vuotta. Tällä hetkellä ajelen pelkkiä viikonloppuja, kohta pitäisi vetää työkamppeet niskaan ja lähtää ajeleen kohti tallia. Keskustelua siis alaan liittyvistä asioista.

Ja oli minullakin yksi kysymys. Asiakkaan näkökannalta, mitä mieltä olet tilanteesta missä taksikuski avaa keskustelun eikä toisinpäin? Taksikurssilla muistaakseni ohjeistettiin odottamaan asiakkaan aloitetta keskustelun suhteen, mutta olen itsekkin monesti heittänyt "avausrepliikkini" jos asiakas on ollut sen oloinen että tohtisiko tässä mitään puhua. Jos taas asiakas istuu hiljaa näppäillen puhelinta, niin olen hiljaa niin kauan kunnes asiakas alkaa puhua tai kysyn tarkentavan kysymyksen osoitteesta, reitistä jne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Löytyykös pakkotoistolta pirssikuskeja? Olen itse pyöritellyt mittaria ympäri Oulua kohta kaksi vuotta. Tällä hetkellä ajelen pelkkiä viikonloppuja, kohta pitäisi vetää työkamppeet niskaan ja lähtää ajeleen kohti tallia. Keskustelua siis alaan liittyvistä asioista.

Ja oli minullakin yksi kysymys. Asiakkaan näkökannalta, mitä mieltä olet tilanteesta missä taksikuski avaa keskustelun eikä toisinpäin? Taksikurssilla muistaakseni ohjeistettiin odottamaan asiakkaan aloitetta keskustelun suhteen, mutta olen itsekkin monesti heittänyt "avausrepliikkini" jos asiakas on ollut sen oloinen että tohtisiko tässä mitään puhua. Jos taas asiakas istuu hiljaa näppäillen puhelinta, niin olen hiljaa niin kauan kunnes asiakas alkaa puhua tai kysyn tarkentavan kysymyksen osoitteesta, reitistä jne.

Vähän riippuu. Taksia tulee nyt lähinnä käytettyä jurrissa, jolloin juttu kyllä lentää ihan eri tavalla kuin selvinpäin, mutta ei mua nyt oikeastaan haittaa vaikka molemmat osapuolet istuisi hiljaa koko matkan ajan. Hiljaisuus on kuitenkin IMO parempi vaihtoehto kuin semmonen väkisin väännetty smalltalk.

Mikähän on syynä siihen, että taksikuskeilla on suuri tendenssi kiihdytellä kovaa sieltä omalta kaistaltaan eteen muiden kaistalle? Mä vedän nykyään ihan huvikseni lämän pohjaan jos vieressä on taksi. Siinähän koittaa änkee eteen. Ne kuuluu mun mielestä omalle kaistalleen tai mun perään.

Mikähän on syynä siihen, että taksikuskeilla on suuri tendenssi kiihdytellä kovaa sieltä omalta kaistaltaan eteen muiden kaistalle? Mä vedän nykyään ihan huvikseni lämän pohjaan jos vieressä on taksi. Siinähän koittaa änkee eteen. Ne kuuluu mun mielestä omalle kaistalleen tai mun perään.

Hyvä pointti, oon itekki samaa joskus pohtinut. Eniten mua kuitenkin kiinnostaa täs se, et ilmesesti poliisit kohtelee eri tavalla tällasia ammattikuskeja nopeuksien tms suhteen. Ite koko ikäni keskustassa asuneena olen jo aimoisista mopoajoista lähtien seurannu sitä, et keskustan alueella vedetään säännönmukasesti ihan saatanallista rallia.

No ei varmaan sun Touaregin päälle koita kukaan ajaa, eikä varsinkaan alle :D :D :D

Hyvä pointti, oon itekki samaa joskus pohtinut. Eniten mua kuitenkin kiinnostaa täs se, et ilmesesti poliisit kohtelee eri tavalla tällasia ammattikuskeja nopeuksien tms suhteen. Ite koko ikäni keskustassa asuneena olen jo aimoisista mopoajoista lähtien seurannu sitä, et keskustan alueella vedetään säännönmukasesti ihan saatanallista rallia.

Vaikka muuta saatetaankin väittää, niin takseja katotaan läpi sormien todella paljon. Olen monet sakot välttänyt suullisella huomautuksella sen takia että on kupu katolla. Välillä sakotetaan minimi päiväsakoilla jotain taksia ikään kuin varoittavaksi esimerkiksi. Totuus on melko usein kuitenkin se, että alalta loppuis nopeaa kuskit jos poliisit alkais jokaista ylinopeutta ajavaa taksia sakottamaan.

Jostain syystä nuoret taksikuskit ovat monesti melko tyhmiä ja rasittavia tyyppejä. Ihan kuin ne luulisivat olevansa jotain muuta kuin prosenttimiehiä (renkejä) Hirveä elvistely aina ja ajavat autolla kuin se olisi ralliauto ja omistaisivat koko tien. En ole koskaan oikein jaksanut kuunnella niiden elvistelya ja paskanpuhumista. Joka ilta muka vedetty jotain asiakasta turpaan, saatu hirveästi rahaa ja nussittu vielä jotain hyvänäköistä mimmiä vuoron päätteeksi. Vaikka jokainen tietää, että renki tienaa vähemmän kuin kaupankassa ja saa töissä korkeintaa joltain lähiöpubin 60v Ritvalta.
Kännissä ja vapaalla taksikuskit ovat sitten vielä rasittavampia, tinkaavat toisilta kuskeilta alennusta ja ovat niitä kaikkein tyhmimpiä asiakkaita. Mikähän tuossa on? En ole missään muussa ammattiryhmässä törmännyt samanlaiseen ilmiöön. Onhan mukavia taksikuskeja olemassa mutta korkeintaan 1/30 on sellainen. Eli Oulussa noin 7-8 kuskia voi olla miellyttäviä. Harmi että yksi niistä harvoista mukavista tyypeistä tapettiin vasta:(

PS: Ajoin Oulussa taksia 8 vuotta, joten tiedän mistä puhun.

Radio Mafialla oli aikoinaan Peltsillä ja Juusolla niitä Top4 listoja. Kerran joku taksikuski oli lähettänyt oman Top4 listansa: asiakkaiden heitot taksissa.

Kaikkia en valitettavasti muista enää, mutta mieleen on painunut ainakin

- No onko ollut tänään paljo ajoa?

- Onko oma taksi vai ajeletko renkinä?

Mahtaa pitää aika hyvin kutinsa? :D

Olen huomannut saman ilmiön, mistä varmaan johtuu että kaveeraan työmaalla vain muutaman kanssa. Vaikka itsekkin aika nuori vielä olen, niin muut ikäiseni ja minua nuoremmat kuskit ovat vielä siinä kaahailuiässä, valitettavasti.

- - - Updated - - -

Radio Mafialla oli aikoinaan Peltsillä ja Juusolla niitä Top4 listoja. Kerran joku taksikuski oli lähettänyt oman Top4 listansa: asiakkaiden heitot taksissa.

Kaikkia en valitettavasti muista enää, mutta mieleen on painunut ainakin

- No onko ollut tänään paljo ajoa?

- Onko oma taksi vai ajeletko renkinä?

Mahtaa pitää aika hyvin kutinsa? :D

Jep. Muita suosikkeja on että missä on kovimmat menot sekä opiskeletko mitään, ainakin nuorempien sällien kohdalla.

Tunnustan olevani yksi stadin nopeimmista kuskeista. Homman luonteeseen nyt kuuluu se että "nopeet syövät hitaat", provikkapalkalla kun ollaan. Kyydin jätettyä on kova kiire tolpalle ettei joudu aivan hännille odottamaan uutta kyytiä, joka tietää vähemmän liksaa luonnollisesti. Asiakkaan kanssa sitten ajetaan herrasmiesmäisesti, monet arvostavat tasaista ja turvallista kyytiä. Päivästä toiseen kun sahaa samoja katuja pitkin, alkaa väkisinki turhauttamaan kaikki liikennesuunnitelun järjettömyydet "liikenneturvallisuuden" nimissä. Siten tehokas, liikennesääntöjä hieman soveltava ajo voi ulkopuolisen silmiin ehkä näyttää "kaahailulta". En kuitenkaan sikaile liikenteessä änkeilemällä toisten eteen. Pidempään ajaessa oppii kyllä tietämään mitkä kaistat vetävät parhaiten ja turhan pujottelun voi välttää. Ennen nopeesti tykittäen perille oli ammattitaitoa, nykyään rikos josta rangaistaan. Ikinä ei ole vielä kyybelit kattonut mitään sormien läpi. Yökuskina kaikki sakot on lähes tullut tyhjällä tiellä ajaessa keskellä yötä, mikä tuntuu henkilökohtaiselta ryöstöltä. Ikävä kyllä ajotaito ja navigaattoreiden myötä hävinnyt kaupunkituntemaus näyttää rapistuvan taksikuskien keskuudessa ja törkeimmät liikennehölmöilyt olen nähnyt taksikuskeilta, ilmeisen nuorilta sekä etelän vahvistuksilta.

edit. Keskustelussa olen suosinut juuri sitä että "asiakas avaa keskustelun", tuntuu luonnolliselta. Toki kaikki reittitoiveita yms. koskevat kysymykset kysyn ensin. Älypuhelimien lisääntyessä, kännykän hiplailu on yleistynyt ja jutustelu vähentynyt omien kokemuksien mukaan.

IMO kuskin pitää kysyä ne pakolliset jutut mitä nyt sen asiakkasuhteen aikana pitää saada tietää ja sitten olla hiljaa kunnes asiakas avaa keskustelun. Olin tossa pari päivää sitten taksissa ja kuuntelin jotain podcastia puhelimellani, lopetin sen ja sitten kommentoin kuskille toista reittivaihtoehtoa kun oli neljän ruuhka. Siitä sitten kuski alkoi pulputtamaan, eikä se haitannut, vaan pulputin takaisin. Kyllä ne varmaan mielellään keskustelisivat asiakkaiden kanssa, näin oletan.

Mä olen pariin kertaan viikonloppuaamuvuoroon mennessä jutellut ihan vain sen vuoksi, että
a) kuski pysyisi hereillä
b) itse pysyisin hereillä

Kerrankin oli ajo sen tuntuista, että meinasi kuskilla pariin otteeseen silmät painua kiinni. Onhan se ymmärrettävää 12 h työvuorolla pääasiassa pimeässä/hämärässä (talvella).

Mut jos ei huvita jutella nii ei kai sitä oo pakkokaan tehä. Eilen tulin 45min kestävän taksimatkan täysin tuppisuuna kotiin :D Katselin vaan pihalle maisemia ja mietin omia asioita koko matkan. Tuntuu et jotkut vähemmän sosiaaliset ihmiset ottaa paineita siitä että taksis olis pakko jutella kuskin kans ja sitten hetken hikoilun jälkeen keskustelu alkaakin esimerkiksi sanoilla: "kylläpäs on ollut lämpimät ilmat".

Tunnustan olevani yksi stadin nopeimmista kuskeista. Homman luonteeseen nyt kuuluu se että "nopeet syövät hitaat", provikkapalkalla kun ollaan. Kyydin jätettyä on kova kiire tolpalle ettei joudu aivan hännille odottamaan uutta kyytiä, joka tietää vähemmän liksaa luonnollisesti. Asiakkaan kanssa sitten ajetaan herrasmiesmäisesti, monet arvostavat tasaista ja turvallista kyytiä. Päivästä toiseen kun sahaa samoja katuja pitkin, alkaa väkisinki turhauttamaan kaikki liikennesuunnitelun järjettömyydet "liikenneturvallisuuden" nimissä. Siten tehokas, liikennesääntöjä hieman soveltava ajo voi ulkopuolisen silmiin ehkä näyttää "kaahailulta". En kuitenkaan sikaile liikenteessä änkeilemällä toisten eteen. Pidempään ajaessa oppii kyllä tietämään mitkä kaistat vetävät parhaiten ja turhan pujottelun voi välttää.

Minullekkin eräs kuski sanoi aikonaan, kun tiedustelin syytä monien taksien ylinopeuteen, että kuulehan kloppi, tässä hommassa pittää olla vähän Schumacherin vikkaa jos haluaa saaha pätäkkää. On totta, että liikennesuunnittelun järjettömyydet alkavat jossain vaiheessa vituttaa. On myös totta, että mitä nopeampaa ajat, sen enempää tienaat. Kuten lappari sanoi, niin asiakkaan kanssa yleensä ajellaan nätisti ja tasaisesti. Yleensä koitan vielä katsoa, että minkä näkönen heppu takapenkillä istuu, että kuinka sievästi ajetaan. Mutta vaikka ajetaan sievästi, niin ajetaan silti reippaasti eikä jäädä jalkoihin. En koe itse kaahaavani koskaan (paitsi silloin kun kukaan ei näe) mutta toista ei voi sanoa rakkaista kolleegoistani. Viime yönäkin ajaessani n. 65km/h viidenkympin alueella, niin eräskin pirssi pyyhkäisi varmaan lähemmäs 90km/h mittarissa ohi. Sikamaista toimintaa.

IMO kuskin pitää kysyä ne pakolliset jutut mitä nyt sen asiakkasuhteen aikana pitää saada tietää ja sitten olla hiljaa kunnes asiakas avaa keskustelun. Olin tossa pari päivää sitten taksissa ja kuuntelin jotain podcastia puhelimellani, lopetin sen ja sitten kommentoin kuskille toista reittivaihtoehtoa kun oli neljän ruuhka. Siitä sitten kuski alkoi pulputtamaan, eikä se haitannut, vaan pulputin takaisin. Kyllä ne varmaan mielellään keskustelisivat asiakkaiden kanssa, näin oletan.

Yleensä raatailen aika mielellään asiakkaan kanssa, jos jutut on ees suurinpiirtein järkeviä. Joskus tosin sattuu semmoisiakin tilanteita, ettei ole itse juttutuulella pätkääkään ja asiakkaan suu käy taukoamatta. Kerran 16-tuntisen vuoron viimeinen asiakas oli saksalainen vaihto-oppilas jolla sitä juttua muuten riitti. Meikän vitosen englannilla ja sen hetkisellä aivotoiminnalla oli melko tuskaista koittaa saada mitään järkevää vastattua kun tyttö kyseli kaikki aina kengännumerosta suurimpiin haaveisiin. :/

Kerran tilasin aamuyöstä taksin ja sieltähän tuli kunnon helvetin enkeli -tyylinen kuski tuunatulla tummanpuhuvalla autolla. :D Mukavan leppoisa ukkelihan se oli, mutta joku olisi voinut miettiä kerran tai kaksi astuakko taksin kyytiin. :) Kerran oli myöskin kiirus lentokentälle, koska vapaita takseja ei ollut oikein liikenteessä, mutta ku kuskille vihjaisi, että ois vähän kiire, niin hurjalla vauhdilla kyllä edettiin. Kuski kyl mietiskeli ääneen, että ei vielä haluaisi jäädä pakkolomalle, mutta juuri ajoissa ehdittiin. :)

ihan pakko kysyä mikä on kaikistä ärsyttävintä taksi kuskin hommassa? Ja millainen on tyypillinen hankala asiakas?

^^ PK-ruuhkissa ajaneena, hyvin kyllä huomaa kun taksit vetää tuuskii kunnon pujottelutyyliä eteenpäin ja mielellään antaa tietäkin kun huomaa että asiakas kyydissä ja selkee kiire kentälle.. onhan näitä vatipäitä mitkä vaan kaahaa muuten vaan(ei asiakasta kyydissä) ja tunkee eteen, mut niille ei sit tilaa annetakaan ;p

Yleisesti ite ku ollu asiakkaana, ni ollu ihan ok kuskeja, ei mitään valittamisia, enpä ite varmaan osaa kysyy muuta ku et onks ollu kiire ilta, tietty voishan sitä heittää jonku keventävän, "paljos syväkyykkäät?"

ihan pakko kysyä mikä on kaikistä ärsyttävintä taksi kuskin hommassa? Ja millainen on tyypillinen hankala asiakas?

Alennuksen tinkaaminen tai reitistä valittaminen aiheetta. En osaa päättää. Tyypillinen hankala asiakas on sellainen joka hyökkää jostain pusikosta ovenkahvaan ja alkaa valittamaan kun en avaa ovea. Seuraavaksi tulee osoite, yleensä jokin aivan outo tienpätkä jossakin periferiassa ja erehdyppä kysäseen että missäs päin tällanen on, että sais nopeesti oikean suunnan. "No eikö taksikuski tiedä, mitä hä?". Matkan aikana kaveri valittaa reitistä, hinnoista, palvelusta, verotuksesta ja Jutta Urpilaisesta. Kaikki ovat päin vittua ja kuskin syytä. Puolivälissä kaveri huudahtaa "mihin vittuun sä ajat" ja kun yrität selittää että ihan halvinta reittiä tässä niin "vittu MINÄ oon asunu täällä 23 vuotta, kyllä minä tiedän mistä sinne ajetaan plaaplaaplaa". Perillä vielä valitetaan kalliista hinnasta, ei oo ikinä maksanu näin paljoa ja paiskataan mennessä ovi kiinni tai jätetään se kokonaan auki.

Hahah, tuo paljos syväkyykkäät vois tulla aika puuntakaa :D Pitää testata joskus itsekkin, jos on sen näköinen kuski että saattas salillakin käydä :D Voittas ainaki ne iänikuset "kuski vai renki" kyssärit. Eilen joku nainen kysy multa, että millos oot viimeksi käyny parturissa. Eipä oo tuotakaan kuullu ennen. Oiskohan se pitäny ottaa naljailuna, ku tukka päässy vähän venähtään? :D

Vaikka muuta saatetaankin väittää, niin takseja katotaan läpi sormien todella paljon.
Njaa. Itse tunne yhden taksisuharin ja kun kyselin tuosta niin reaktio oli sitä luokkaa että piti minua tyyliin vainoharhaisena salaliittohörhönä. Takseille ei kuitenkaan mitään eri vapauksia pitäisi antaa.

Itse sillon kun taksilla matkustan puhun lähinnä autoista tai töistä. Joo aika tylsää. Onneksi en paljoa taksia joudu käyttämään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom