Pakkiksen Suuri Treenijakokeskustelu, 1-5 jakoiset ohjelmat

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ottamatta kantaa ohjelman jakoon, onko kukaan ns. senioreista huomannut iän vaikutusta palautumisaikoihin ? Nuorempana sitä treenasi paikat läpi liki kahdesti viikossa isollakin intensiteetillä, mutta kolmosen käännyttyä ensimmäiseksi luvuksi mittariin tuntuu että 6-7 päivän kierto on miltei minimi palautumiseen.

Pieniä muutoksia tapahtuu kehossa iän mukana koko ajan. Silti, 30-v ei ole ikäloppu, kyse on siitä mihin sen kehonsa totuttaa ja mitä siltä vaatii, kunhan ei vaadi kaikkea kerralla. Itse olen 30-rajapyykin jälkeen tehnyt salilla enemmän ja useammin kuin koskaan aiemmin koko 15+ aktiivisen treenivuoden aikana (ehkä poislukien ensimmäisen salitreenivuoden klassiset 6 x viikossa 2 tuntia kerrallaan 2-jakoisella a'la Franco C) -treenit. Silloin toisaalta tehot oli jotain ihan muuta, aloittelijana. En edes muista milloin olisin viimeksi tehnyt sillä tavalla "eristävänjaettua" treeniä että joku lihasryhmä olisi saanut levätä 5 päivää kauempaa (yleensä 1-3(4) riippuen jaksosta ja metodeista). Jos siihen myyttiselle "täyden palautuksen tielle" lähtee, on toki selvää että ne lihakset ovat kipeänä pitkään. Eikä se tilanne siitä ainakaan paremmaksi muutu jos niin jatkaa.

reeni kertojen lukumäärä

Allekirjoittaneella on reilut 10-vuotta salireeniä takana ja täytyy sanoa, että mulle ei tunnu sopivan mikään muu kuin 4-jakoinen. Olen tänä syksynä koittanut HST-treeniä ja 2-jakoista, mutta tuntuu että molemmilla menetelmillä kroppa sanoo sopimuksensa irti. Reeneistä tuli pakkopullaa eikä tehoja saa irti halutulla tavalla. Epäilen siis vahvasti, että ylikunto iskee nurkan takaa melko pian noilla reeneillä. Mielestäni syön kuitenkin melko terveellisesti (ts. riittävästi) ja otan palkkarit joka reenin jälkeen. Niin ja ikää on hiukan päälle 30. No ehkä tuo johtuu siitä, että tuli reenattua liian kovilla painoilla, mutta laskureita on käytetty jos jonkinlaisia ja niissäkin on tullut arvioitua painot mieluummin alakanttiin kuin yltiö positiivisesti.

Varmaan tähän ei ole mitään "absoluuttista" totuutta. Jokain kroppa on erilainen. Ja toiset höystävät vielä hieman enemmän tai vähemmän erilaisilla lääkevalmisteilla.

Itse tein tuossa alkusyksystä 2 kuukautta Arskan Goldeni Sixiä ja sen aikaa sitä jaksoi tehdä, eli periaatteessa 1-jakoista 3 kertaa viikkoon. Ja tästä oli mielestäni kyllä hyötyä.

Viime ajat olen tehnyt kerran viikossa goldenin ja kahtena muuna salipäivänä jaoteltuna seuraavalla tavalla:
1. rinta + kädet + osa koivista
2. selkä + olkapäät + osa koivista

Ja vaihtelevilla liikkeillä. Esim penaa ja vinopenaa sekoitellen. Sitten soppaan lisätään forkkuja, vatsoja, alaselkää yms vitkutuksia :)

Näin tehdään kuitenkin perusliikkeet pari kertaa viikkoon ja sitten vielä hienosäätöä. Katsotaan nyt taas parin kolmen kuukauden päästä miten on toiminut.

Ehkä tuolla vaihtelevuudella tuli taas roppakaupalla lisää motivaatiota, oli nimittäin 2 kk goldenin jälkeen motivaatiot hakusessa...

1-jakoisen tehoon en usko jos bodarin lihasta haluaa, mutta 2-jakoinen on välillä oiva tapa piristää menoa. Varsinkin jos yleensä tekee monijakoisilla.

Bodarin lihas on semmoista höttölihasta joka muuttuu iän myötä läskiksi. Oikeaa lihasta saa vaan rankametässä:rolleyes:

Mää taas en usko yli kaks-jakosiin ohjelmiin, selkeesti yksjakonen on paras. Ainoa idioottivarma tapa treenata jolloin massa tulee ITSESTÄÄN ilman hifistelyjä. Justiinsa taas tympiintyneenä epätoimivaan kaksjakoseen jolla vedin pari viikkoa vaihdoin Bill Starrin 5x5:een ja oho, 8 viikossa vaaka näytti +5 ja rasvaa ±0 kehossa. Voimat joka liikkeessä 10-20 kg enemmän. :P Enkä mitenkään edes yrittänyt erityisesti, näin helvetin rankka treeni vaan pistää munkinlaiselta kynäniskalta ruokahalun ihan kattoon ja huomaa ihan vahingossa viihtyvänsä astetta useammin jääkaapilla. Nytten on toinen sykli alotettu ja ruokahalu on taas mukavassa nousussa, kattotaan jos nyt pääsis jo ekaa kertaa ikinä yli 70 kiloon. :D

Miten se bodarin lihas eroaa muista lihaksista?:hyvä:

Jos aikoo jokaisen lihaksen kasvattaa maksimikokoonsa, niitä täytyy treenata jokaista erikseen, ei vain moninivelliikkeillä epäsuoraan luottaen.

Esim. jos tekee 1-jakoista 3 päivänä viikossa, niin kyllä varmasti esim. kädet, sivuolkapäät ja pohkeet jäävät kyllä varmasti pienemmiksi kuin ne suoralla treenillä saisi.

Miltäs timban reeni ohjelma nykyään näyttää? :)

Vähän tulee vastaus myöhässä, mutta parhaiten pääset näitä kattoon mun treenipäiväkirjasta, kun VIP kerran olet.

Mutta siis perus 3-jakosella mennään nyt:

1. rinta ja selkä
2. jalat ja vatsat
3. olkapäät ja kädet

Sarjoja tulee 6-8 per lihasryhmä ja toiston pyöriin 5-15 välillä. Viimeaikoina oon tenyt pääosin 6-8 toiston sarjoja, mutta jossain kohtaa taas teen vähän pidempää sarjaa jne jne.

Mä en jaksa liian tarkkaan näitä suunnitella, heitän vaihtelua kehiin kun siltä tuntuu.

Ja mitä tulee ikään ja palautumiseen, niin en ole huomannut että palautuminen ois yhtään hidastunut, ehkä jopa päinvastoin.

Mutta työ kun vaihtui fyysisempään ja pieni poika pyörii tossa jaloissa, niin eipä sitä enää ehdi treenata niin usein, eikä nukkua välttämättä yhtä paljon jne. Eli käyn salilla harvemmin, lähinnä 3 kertaa viikossa ja treenaan sitten ihan riittävän kovaa kun sinne menen. Eli suht loppuun vedetään treenit.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
No jos ajatellaan, että sitten tekisi 1-jakoisella ohjelmalla esim. kolme kertaa viikossa, niin minkälainen ohjelma silloin olisi`?

Jos aikoo jokaisen lihaksen kasvattaa maksimikokoonsa, niitä täytyy treenata jokaista erikseen, ei vain moninivelliikkeillä epäsuoraan luottaen.

Esim. jos tekee 1-jakoista 3 päivänä viikossa, niin kyllä varmasti esim. kädet, sivuolkapäät ja pohkeet jäävät kyllä varmasti pienemmiksi kuin ne suoralla treenillä saisi.

Helposti voi 1-jakoisen koostaa niin että kaikille lihaksille tulee suoraa rasitusta. Ei ole mikään ongelma.

Miksei ne sitten sais sitä suoraa rasitusta? Vaikka treeni nojaakin perusliikkeisiin voi sitä apuliikkeitä ripotella joka kerralle muutamia joilla sitten kohdistaa rasitusta siihen tarvittavaan lihasryhmään(HAUIS tietty;) ) joka ei tunnu jostain kumman syystä kehittyvän. Itsellä kaksi raskasta perusliikettä per treeni ja sitten niitä apareita kolme tahi neljä.
Mutta joo turhaahan tämä on kun ei tällä bodarin lihasta saa:david:

Kirjoita vastaus...

Suositut

Back
Ylös Bottom