Pakaralihastulehduksen hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ahh
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

ahh

Diagnoosina pakaralihaksen kiinnityskohdan tulehdus. En saanut lääkäriltä kunnollisia hoito-ohjeita ja ensimmäiseen fysioterapiakertaankin on aikaa, joten joku tällä foorumilla osaisi varmastikin neuvoa miten tällaista hoidetaan? Aiheuttajana todennäköisimmin askelvirhe, lihasepätasapaino ja -kireys, jne. Kaksi viikkoa olen ollut melkein kävelemättä ja täysin juoksematta (tai oikeastaan kolme, mutta ekan viikon jälkeen yritin juosta mikä ilm pahensi tilannetta). Pyörällä olen muutaman kerran pyöritellyt, kun se ei aiheuta mitään kipua pakaran takaosaan. Ja venytellytkin olen lämpimänä niin ettei tunnu kipua. Ihmettelen vaan, kun kipu ei ole vieläkään hävinnut? Tulehduskipulääkettä olen syönyt nyt viikon. Kuinka kauan pitäisi levätä, milloinkahan voi kävellä, saati sitten juosta? Kuinka kauan tulehdusten paraneminen vie mahdollisesti aikaa?

jaah... taitaa olla se piriformis joka sua vaivaa (?)

kannattaa se juoksu tekniikka katsoa kuntoon sillä se uusiutuu nopeasti takaisin jos jatkat vanhaan malliin.. se lihas kiristyy siellä ja issias hermo menee aivan vierestä, ja jos se jää puristuksiin lihaksen kiristyttyä.

itsellä se parani parissa viikossa näin:

-2 buranaa päivässä jos siltä tuntuu
-koitat kävellä sen kanssa niin paljon kuin pystyy
-hiero kylmägeeliä siihen useamman kerran päivässä
-venyttele sitä siten että menen lattialle/sängylle makaamaan ja makaat siinä tälläisessa asennossa -> o_/\

pidä terve jalka noin koukussa ja kipeän jalan käännät siihen terveen jalan polvelle ja työnnät kipeän jalan polvea eteen päin jolloin tunnet venytyksen toivottavasti oikeassa paikassa. tee pitkiä venytyksiä 2o sek - 5 min.

toivottavasti tästä sönkötyksestä oli jotai apua

ahh: -kummassa päässä pakaralihasta tuo tulehdus on ja miten se lääkäri sen diagnosoi (ultra/magnetti/käsikopelointi ym.)?

risumies sanoi:
ahh: -kummassa päässä pakaralihasta tuo tulehdus on ja miten se lääkäri sen diagnosoi (ultra/magnetti/käsikopelointi ym.)?

Kipu lähtee oikean pakaran takaa ja keskeltä (vai olisko se pikemminkin yläosaa). Heijastaa pahimmillaan kipua myös lonkkaan ja takareiteen. Kipein kohta on hieman häntäluun yläpuolella, ihan luun juuressa (siinä on vähän kuin sellainen luiden 'kulmaus'). Käsikopelolla (erikois)lääkäri sen diagnosoi. Kipeää kohtaa ei sinänsä olekaan vaikea löytää.

Aikaisemmin, vuosia sitten oli nilkoista ja askelvirheestä johtuva lonkkakipu, jonka oireet parani täysin tulehduskipulääkkeillä ja ongelma ratkesi tosi nopeasti nilkka-, sääri- ja muulla lihaskuntojumpalla. Nyt kipulääkkeet ei täysin hävitä kipua, eikä muutenkaan näytä kipu täysin hellittävän, vaikka olen levännyt ja tehnyt huoltavaa liikuntaa ja venytystä (ja nilkkajumppaa).

mulla on tuo sama vaiva, ollu jo monta vuotta. Aina kun muistaa venytellä jalat tosi hyvin pari kertaa viikossa niin ongelmia ei tuu, mut jos venyttelyt unohtuu ni jo alkaa pakarassa vihlomaan ja pahimmillaan ei ees pystyny käveleen.
buranaa 4-5 päivässä viikon ajan ja sit käyn hierojalla joka tietää vaivan ja se kyl auttaa heti.
Mulla ainaki toi venyttely on pirun tärkee.

ahh: -muistatko puhuiko lääkäri onko tulehdus isossa pakaralihaksessa vai sen "pikkuveljissä"? Tuntuisi kummalta että iso pakaralihas tulehtuisi "askellus virheestä", ennemmin luulisi että nuo pieni-&keskimmäinen pakaralihas tai ulkokiertäjät ärtysivät moisesta.

Suosittelisin fysioterapeutin aikaa odotellessa kokeilemaan pienen/keskimmäisen pakaralihaksen ja ulkokiertäjien venyttelyä.
Antaisin niiden venyttelyyn ohjeita, mutta ovat sen verta hankalia kirjallisesti opastaa, että yritä etsiä jostain kuvallisia ohjeita noiden venyttelyyn.

(yritän kuitenkin)
ulkokiertäjät: aitajuoksija asennossa pidä molemmat pakarat tiukasti maassa kiinni ja venytä "tynkää" kohti. Varo ettei lantio kierry pahasti eikä venytystä saa tuntua polven sisäsivulla lainkaan.

pieni/keskimmäinen pakaralihas: siirrä normaalista seisoma-asennosta oikea jalka vasemman yli ristiin. Työnnä lantiotasi oikealle niin että lantion sivulla tuntuu venytys. Varo ettei lanneranka taivu, vaan liike tulee lantiosta.

En tiedä onko nuista apua, mutta tuskin nuita toteuttamalla saa enempääkään haittaa aikaiseksi. Edellä mainittujen lisäksi venyttelisin huolella myös lonkan koukistajaa ja takareisiä.

Kiitokset vaan kovasti kaikista kommenteista ja neuvoista!

Lekuri puhui vaan pakaralihaksen kiinnityskohdan tulehduksesta ja sisäänpäin kääntyvästä nilkasta.

Olen kokeillut erilaisia lonkkavenytyksiä (myös noita jotka neuvoitte) ja kireimmiltä tuntuvat lonkan koukistajat ja ojentajat. Koukistajat tuntuvat jumittavan aikaslailla, kun taas 'äärimmäisellä' ojentajavenytyksellä (istutaan lattialla, toinen jalka edessä suorana ja toista vedetään koukussa rintaa kohden) saan venytyksen kohdistumaan sinne kipupisteeseen. Tai ainakin lähelle sitä.

Ei kai tässä auta kun 'maata' vielä muutama päivä ja alkaa sitten varovasti kokeilemaan liikkumista. Nämä vaivat tuntuvat olevan harmillisen yleisiä, kun sopiville fysioterapeuteillekin saa ihan jonottaa!

Kannattaa olla tarkkana näiden diagnoosien kanssa. Mulle fysiatrin diagnoosi puoli vuotta sitten oli piriformis syndrooma. Oon laittanut paljon rahaa fysioterapiaan ja lääkkeisiin, mutta mikään ei oikein meinaa tehota.

Kävin viime viikolla uudelleen lääkärissä ja nyt epäilläänkin sitten välilevyn pullistumaa. Magneettikuvaus edessä. :(

Ja treenit on menneet ihan perselleen tän takia.

April: -Ainahan diagnoosi voi olla väärä, riippumatta kuinka ja kuka sen on tutkinut. Mikäli oikein olen ymmärtänyt, oireet tuossa piriformis syndroomassa ovat kovin samankaltaiset alimpien nikamien välilevyn pullistumien kanssa.

Kyllä aina kannattaisi hankkia mielipide "taudinkuvasta" useammalta, mikäli pitempään jatkunut hoito ei jostain syystä vaikuta.
Ilman tarkkoja magneettikuvia kun on kenenkään paha varmuudella mennä sanomaan, mikä esim. jalan/lantion/selän voimattomuutta/tunnottomuutta/särkyä aiheuttaa. Joskus siihen ei löydy selvää syytä useidenkaan kuvien/tutkimusten jälkeen.

Ongelma ratkaistu! Nilkan jumiutuminen väärään asentoon ja siitä aiheutunut kierto aiheutti pakaran tulehtumisen. Tavallinen ongelma, mutta aiheutta ongelmia vasta kun rasitusta on riittävästi. Nilkka "avattu" nyt kaksi kertaa ja juosta pystyin heti ekan käsittelyn jälkeen : ) Tällä kertaa kannatti mennä alan parhaille asiantuntijoille! Vääristä diagnooseista löytyy myös kokemusta...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Timba79 kirjotteli linkkiä mun (eli hänen pikkuveljensä) polviongelmasta joka on nyt jatkunut noin 6vko. Nyt on alkanut pakara kiristämään eli ilmeisesti piriformis. Monesta paikkaa on tullut luettua pronaatiosta ym ja urheilulääkärilläkin kävin ja hän tyytyi laittamaan kortisonia. Kysyin kuitenkin siellä käydessäni että voiko vuoden vaihteessa olleella akillesjänteen pienehköllä repeämällä (kävelin 4kk saappaiden kanssa kun ei voinut kenkää käyttää) olla vaikutusta iliotibiaalisyndrooman/ juoksijan polven syntymiseen niin hän sanoi että voi! Kuitenkaan, kiireinenkuin oli, niin ei sen enempään ei viittinyt kertoa mitä yhteyttä niillä olis voinut olla. Nyt kun tuota Piriformista oon lukenut netistä ja muutamissa paikoissa on ollut mainintaa askeltamisesta, ja eräässä paikassa mainittiin pronaation tarkoittavan nilkan sisäkiertoa askeltaessa niin alkaa pikku hiljaa kuupassa kihistä lääkärit jotka eivät kerkiä hoitamaan asiakkaita. (Kuitenkin 10min käynti maksoi sen 75e). Eli oma päätelmä olis että akillesjänne on ihan ok, että ei ole kipeä, mutta on paranemisen jälkeen aiheuttanut pronaatiota joka sitte taasen olis kipettänyt itb-jänteen ja nyt sitte pitkittyneen vaivan vuoksi olis toi perä jumissa!?? Mikäli ei mene ohi niin onko järkevin vaihtoehto mennä fysiatrian erikoislääkärille?? Onko hän se joka varmasti tietää liikeradat ym? Vai minkä alan lekuri "ahh":n jalkaan, nilkkaan löysi avun? Luulisin että itellä vois toi nilkka olla kaiken takana?

Mikäli ei mene ohi niin onko järkevin vaihtoehto mennä fysiatrian erikoislääkärille?? Onko hän se joka varmasti tietää liikeradat ym? Vai minkä alan lekuri "ahh":n jalkaan, nilkkaan löysi avun? Luulisin että itellä vois toi nilkka olla kaiken takana?

Tämänkaltaisissa kiputiloissa ensin kääntyisin hyvän manuaalisen terapian ammattilaisen puoleen. Miksi? No, siksi, että fysion (tmv) hoitoaika on pidempi kuin lääkärin vastaanottoaika, yleensä myös terapiakertoja on useita, kun taas lääkärin luo mennään takaisin vasta kun homma ei toiminut. Näin väkisinkin tulee enemmän AIKAA/potilas, jolloin voidaan perehtyä paremmin ja samalla vähän kokeilla mistä kiristää ja miten kudos reagoi.

Toiseksi: OMT-, Maitland- tahi muut vastaavat terapeutit ovat saaneet pidemmän ja tarkemman koulutuksen juuri nivelten, lihasten ja rangan toiminnoista johtuviin kiputiloihin.

Kolmanneksi: Terapeutille pääset yleensä nopeammin, kuin erikoislääkärin luo.

Neljänneksi: Jos ilmenee lisätutkimisen tarvetta tai vaiva on jossain muualla, ammattilainen osaa pistää potilaan eteenpäin esim fysiatrille.

Yes...kiitti vinkeistä. Tarvii pitää toi manuaalinen terapia mielessä siinä vaiheessa kun soittelee lääkärille päin et jos sellanen Porista jstkn löytyis ja sais viel sitte mahd jopa työterveyshuollon piikkiin sen käynnin menemään. Nyt vaan tuntuu ainakin siltä et istuminen pahenee koko ajan ja sitä olis koko vko edessä, kun kurssilla oon opiskelemassa. Eikä viel ainkaan itse venyttelyjä pers oo ottanu kunnolla vastaan. Enkä mielelläni taas pillereitä hirveästi söis.

Back
Ylös Bottom