Paistoin kinkun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitoksia neuvoista. Homma on taas jonkin aikaa ollut hanskassa. Kinkku on ollut hiukan yli 4 tuntia uunissa ja mittari väittää kinkun olevan jo 80 asteinen. Mut ei siihen mittariin nyt kyllä voi luottaa. Pitää yrittää enemmän uskoa periaatteeseen 60-70 minuuttia per kilo. Multa loppuu kyllä vielä aika, jos pitää pitkään odotella sen kinkun jäähtymistä. Olis sittenkin pitäny vaan herätä vielä aikaisemmin se kinkku sinne uuniin tyrkkäämään. Mut pakko kai se on mahdollisimman kauan odotella, jottei lössähdä kinkku kasaan sitä verkkoa auki repiessä..
Noh, ilmainen kinkku, joten ei niin kovin vaarallista, jos pilalle menee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eleonoora sanoi:
Kiitoksia neuvoista. Homma on taas jonkin aikaa ollut hanskassa. Kinkku on ollut hiukan yli 4 tuntia uunissa ja mittari väittää kinkun olevan jo 80 asteinen. Mut ei siihen mittariin nyt kyllä voi luottaa. Pitää yrittää enemmän uskoa periaatteeseen 60-70 minuuttia per kilo. Multa loppuu kyllä vielä aika, jos pitää pitkään odotella sen kinkun jäähtymistä. Olis sittenkin pitäny vaan herätä vielä aikaisemmin se kinkku sinne uuniin tyrkkäämään. Mut pakko kai se on mahdollisimman kauan odotella, jottei lössähdä kinkku kasaan sitä verkkoa auki repiessä..
Noh, ilmainen kinkku, joten ei niin kovin vaarallista, jos pilalle menee.
Ota ihmeessä pois jos mittari näyttää 80 astetta. Testaa mittari nopsaan kiehuvassa vedessä, pitäisi olla noin 98 astetta.

Voit myös tökätä mittarin eri kohtaan, ei luuhun asti!

Kinkku menee pilalle jos lämpö nousee yli 80!!!!!!!

Hui.
Otin kinkun pois. Tökkäsin mittarin toiseen kohtaan ja antoi 77. Mitähän tässä nyt tekis. Laittaisko kinkun vielä hetkeksi takaisin. Mistä mä tiedän, et onko se kypsä vai raaka?
Ei tän kyllä näin vaikeaa pitänyt olla.. :wall:

Eleonoora sanoi:
Hui.
Otin kinkun pois. Tökkäsin mittarin toiseen kohtaan ja antoi 77. Mitähän tässä nyt tekis. Laittaisko kinkun vielä hetkeksi takaisin. Mistä mä tiedän, et onko se kypsä vai raaka?
Ei tän kyllä näin vaikeaa pitänyt olla.. :wall:

77 on juuri sopiva. Töki sitä mittaria vielä siihen kiehuvaan veteen niin saat varmuuden että mittari toimii. 98 astetta siis.

Mittarin toimii. Testasin. Kylläpä nyt ahdistaa ja jännittää..
Onneksi äiti ja anoppi on tässä hommassa vähän taitavampia, joten jos toi kinkku meni pieleen, niin ei onneksi kokonaan ilman kinkkua jäädä kuitenkaan.
Pitää ajatella positiivisesti. :)

Loistavaa Eleonoora!! Mitäpä joulu olisi ilman kunnollista jouluahdistuspaniikkia. Tuli heti parempi mieli kun huomas, että muillakin on etes jotain vaikeuksia.
Nim. Puolet lahjoista ostamatta

Eleonoora sanoi:
Mittarin toimii. Testasin. Kylläpä nyt ahdistaa ja jännittää..
Onneksi äiti ja anoppi on tässä hommassa vähän taitavampia, joten jos toi kinkku meni pieleen, niin ei onneksi kokonaan ilman kinkkua jäädä kuitenkaan.
Pitää ajatella positiivisesti. :)
No ei muuta kuin hetken odottelua, pistä kinkku jäähtymään vaikka parvekkeelle jotta saat pinnan viileämmäksi. Sitten kuorrutus pintaan, paljon sinappia, ainakin yksi tuubi turun sinappia + korppujauhoa niin paljon kuin tarttuu kiinni. 15-20 minuuttia 225 astetta ja voilá. Neilikat on kivan näkösiä mutta....

Huppe sanoi:
No ei muuta kuin hetken odottelua, pistä kinkku jäähtymään vaikka parvekkeelle jotta saat pinnan viileämmäksi. Sitten kuorrutus pintaan, paljon sinappia, ainakin yksi tuubi turun sinappia + korppujauhoa niin paljon kuin tarttuu kiinni. 15-20 minuuttia 225 astetta ja voilá. Neilikat on kivan näkösiä mutta....

Eipä ole rivarissa parveketta, enkä viitsi harakoiden syötävksi sitä viedä. Mut nyt, kun toi "valmistui" etuajassa, niin mulla on ihan hyvin aikaa antaa sen jäähtyä.
Mut mä en ymmärrä, et kuinka vähän päälle kuuden kilon kinkku voi olevinaan olla valmis viidessä tunnissa!? :confused:

Edit. Amf: noo, kyllähän sitä jonkinnäköistä joulupaniikkia pitää aina saada aikaiseksi. ;) Mä kyllä vielä eilen olin sitä mieltä, että tänä jouluna ei iske mitkään paniikit eikä ahdistukset, mutta toisin kävi.. Mulla onneksi enää yksi lahja ostamatta. :)

Eleonoora sanoi:
Eipä ole rivarissa parveketta, enkä viitsi harakoiden syötävksi sitä viedä. Mut nyt, kun toi "valmistui" etuajassa, niin mulla on ihan hyvin aikaa antaa sen jäähtyä.
Mut mä en ymmärrä, et kuinka vähän päälle kuuden kilon kinkku voi olevinaan olla valmis viidessä tunnissa!? :confused:
No kai se riippuu lihan tiheydestä ja monesta seikasta. Jos siitä menee luu läpi asti niin se saattaa vaikuttaa myös. Uunin termostaatti ei myöskään välttämättä pidä paikkaansa, eli uuni on saattanut olla (hieman) kuumempi.

Huppe sanoi:
Kinkku menee pilalle jos lämpö nousee yli 80!!!!!!!

No ei se nyt ihan pilalle mene...Makuasioita.
Mä tykkään itse juuri sellaisesta vähän kuivemmasta noin 85 asteisesta kinkusta.
Mukavan mureaa eikä vetistä...mutta mutta...makuasioita :kippis1:

Wall sanoi:
No ei se nyt ihan pilalle mene...Makuasioita.
Mä tykkään itse juuri sellaisesta vähän kuivemmasta noin 85 asteisesta kinkusta.
Mukavan mureaa eikä vetistä...mutta mutta...makuasioita :kippis1:
No okei, ehkä pari fonttikokoa liian isolla tuo huomautus. Jyrki Sukulan ohjeen mukaan se jätetään 72 asteiseksi :urjo:

Tässä se lupaamani kuva, tulipas taas nälkä, vieläköhän kinkkuja saisi tarjouksesta :kuola: Huomaa paksu kuorrutus sinapista ja korppujauhosta!

kinkku.jpg

Huppe sanoi:
Tässä se lupaamani kuva, tulipas taas nälkä, vieläköhän kinkkuja saisi tarjouksesta :kuola: Huomaa paksu kuorrutus sinapista ja korppujauhosta!

Onpa houkuttelevan näköinen kinkku :kuola:

Eilen tai toissapäivänä Jyväskylässä oli S-Marketissa kinkkuja puoleen hintaan. Meinasin ostaa mutta oli niin älyttömän isoja kaikki.

Hmmmm Kinkkua.... :kuola: (Tää kuuluu lukea Homer Simpson äänellä)

Nostan tämän koska suunnitelmissa on paistaa ensi viikolla viimeistään ensimmäinen joulukinkku! :kuola:
Kuvassa vielä viimevuoden kinkku
kinkku.jpg

EDIT: Vittu toi näyttää H-E-R-K-U-L-L-I-S-E-L-T-A ! ! ! :kuola:

On kyllä tosi herkullisen näkönen kinkku, viimeistään pikkujouluissa pääsee taas makuun:kuola:

Onko muilla samoja ongelmia kuin minulla kinkun kanssa?

Ongelman kuvaus: kun se herkullisen tuoksuinen kinkku otetaan uunista, niin se paistopussi on täynnä lientä. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun toi pussi on revennyt ja kaikki liemet on siinä paistopellillä :curs: Ongelma on siinä kun siirtää peltiä tiskialtaan päälle ja yrittää varovasti valuttaa liemet pois sieltä pussista, niin tässä vaiheessa pussi repeää. Siinä on sitten yksi kinkku ja yksi :david:
Pitäiskö laittaa useampi pussi päällekkäin, vai miten olette ratkaisseet tämän ongelman?

Ehkä se lähestyvä joulu ei ketutakaan ihan niin hirmuisesti kun pistää odotusmoodin päälle kinkun suhteen.
Että tuo Hupen kinkku näyttää :kuola: .

Onko muilla samoja ongelmia kuin minulla kinkun kanssa?

Ongelman kuvaus: kun se herkullisen tuoksuinen kinkku otetaan uunista, niin se paistopussi on täynnä lientä. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun toi pussi on revennyt ja kaikki liemet on siinä paistopellillä :curs: Ongelma on siinä kun siirtää peltiä tiskialtaan päälle ja yrittää varovasti valuttaa liemet pois sieltä pussista, niin tässä vaiheessa pussi repeää. Siinä on sitten yksi kinkku ja yksi :david:
Pitäiskö laittaa useampi pussi päällekkäin, vai miten olette ratkaisseet tämän ongelman?

Paistopussin kulmaan reikä ja ritilän alle korkeareunainen uunipelti johon nesteet valuskelee. Sen voipi sitten tyhjentää sillon kun tarvis on.

Ps. Viddu et laihiksella ton kinkun kyttääminen aiheuttaa suurta ongelmaa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom