Paistoin kinkun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Ittellä myös kinkku uunissa tällä hetkellä. Se on tosin vaan 3kg ja pääsee juhlakaluksi pieniin pikkujouluihin. Mutta hyvä haju tuolta uunista tulee :kuola:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
akki sanoi:
Mulla on joku fetissi tuota kinkun kuorrutusta kohtaan :kuola:
Pahoittelen tyhmää kysymystäni heti alkuun:nolo:, mut osaatko jotenkin kuvailla miltä tuo kuorrutus maistuu? Itse en ole ikinä, en IKINÄ maistanut sitä, koska syön kinkkua vaan kotona vanhempien luona ja äiti paistaa.. Eikä tietenkään kuorruta, koska ei itse pidä siitä. Jäänkö mä jostain hyvästä paitsi? Onko mun siis rynnättävä lähikauppaan hakemaan joku pikkupotka ja paistettava + kuorrutettava se..? :rolleyes:

Voi voi, jäät paljosta paitsi. Vaikka eihän se ole kuin sinappia ja korppujauhoja - variaatioita löytynee (niitä voi muuten postitella tähän ketjuun).

Mummovainaa laittoi kinkun keittämällä, tulee muuten takuuvarmasti mehevää. Puolessavälissä vaan kääntö. Nykyään ei tosin tahdo löytyä tarpeeksi isoja kattiloita.

EDIT:

Niin, ja se ei ole kinkku jos ei siinä ole sitä kunnollista vitivalkoista läskikerrosta. Sitä ei tietenkään itsellään syödä, mutta pieni pala läskiä lihan mukana, Onneksi meidän perheessä ei muille hyvä kelpaa...

Huppe sanoi:
RASVAA EI SAA KAATAA VIEMÄRIIN!!!!
Se kovettuu jäähtyessään ja putkimies on tilattava paikalle...

Eikö tuon rasvan voisi hyötykäyttää siten, että sekoittaisi siihen sulaan rasvaan pähkinöitä ja auringonkukan siemeniä. Koko setti esimerkiksi kuvan osoittamalla tavalla purnuun ja pihalle jähmettymään jonka jälkeen puuhun roikkumaan.

Parus%20major.JPG

Pääsisivät näin tintitkin kavereineen nauttimaan jouluruuasta :haart:

EDIT: Eiku eipä sittenkään olisi hyvä idea. Taitaa tuo kinkusta valuva rasva sisältää aimo pläjäyksen suolaa jota lintujen sapuskoissa ei saa olla.

akki sanoi:
Hiukkasen :offtopic: , mut mulla joulufiilis alkaa siitä kun saa aamulla herätä yöllä paistetun kinkun tuoksuun. Pari kertaa on joutunu menemään pelkästään tämän takia porukoille yöksi päivää aikaisemmin :)

Sama täällä! Oikeen kuola alkaa valua ku kinkun tuoksu leijailee sieraimiin :kuola:
Nyt harmi vaan en pääse kun vasta aattona porukoille....mutta sitten pääseekin syömään niin, että napa ruskaa!:evil: :hyper:

fish sanoi:
Voi voi, jäät paljosta paitsi. Vaikka eihän se ole kuin sinappia ja korppujauhoja - variaatioita löytynee
Itse kuorrutan kinkun sinapin ja hunajan seoksella, ja on hyvää siis parasta :kuola:

Turun sinappia (sitä vihreää eli mietoa) ja juoksevaa hunajaa loraus sekaan (arviolta noin puolet sinapin määrästä). Sivellään reilusti kinkun pintaan ja päälle korppujauhoja, mutta maltillisesti, paksu korppujauhokerros nimittäin palaa.

Itse kuorrutan kinkun heti kun se on otettu uunista ja rasvat kaavittu päältä pois. Tänä vuonna tuli jo yksi kinkku paisteltua pienimuotoisissa pikkujouluissa ja vielä maistuu kinkku joulunakin :)

Kinkku syöty, taidan sulkea threadin :D
Pistän kuvan vielä jahka saan sen kamerasta.

Uh huh. Tuli syötyä kilo tai kaksi kinkkua. :kuola: Nyt ei käydäkkään vessassa pariin päivään. Noh uutta suoleen vaan.

MerZi sanoi:
Pahoittelen tyhmää kysymystäni heti alkuun:nolo:, mut osaatko jotenkin kuvailla miltä tuo kuorrutus maistuu? Itse en ole ikinä, en IKINÄ maistanut sitä, koska syön kinkkua vaan kotona vanhempien luona ja äiti paistaa.. Eikä tietenkään kuorruta, koska ei itse pidä siitä. Jäänkö mä jostain hyvästä paitsi? Onko mun siis rynnättävä lähikauppaan hakemaan joku pikkupotka ja paistettava + kuorrutettava se..? :rolleyes:

Tuo on muuten paha kysymys :eek: En oikeesti osaa edes kuvailla mille se maistuu, mutta kuten joku sanoikin, että vaikka se on vain sinappia ja korppujauhoja niin jotain tajuttoman hyvää siitä tulee kun sen yhdistää kinkkuun ja käyttää hetken uunissa :kuola:

Sanoppas äidillesi että kuorruttaa sulle tänä jouluna vaikka osan kinkusta ;)

akki sanoi:
Tuo on muuten paha kysymys :eek: En oikeesti osaa edes kuvailla mille se maistuu, mutta kuten joku sanoikin, että vaikka se on vain sinappia ja korppujauhoja niin jotain tajuttoman hyvää siitä tulee kun sen yhdistää kinkkuun ja käyttää hetken uunissa :kuola:

Sanoppas äidillesi että kuorruttaa sulle tänä jouluna vaikka osan kinkusta ;)
Kuorrutus on parasta koko kinkussa, ensi kerralla kuorrutan kinkun useaan kertaan ja syön aina rapeat kuoret. Kuori ei ole enää rapeaa vuorokauden jälkeen.

Paistaakos kukaan kinkkua ruiskuoressa?
Tulee ihan törkyhyvää ja se kuori siinä päällä on parasta mitä voi vaan olla.
Tollanen tuore ruisleipä vaan tuppaa pierettämään aikas tuhdisti, mutta ei se mitään haittaa....

Itsekkin paiston lauantaina kinkun.

Kuorrutin sen omalla sinappi, chilikastike, tabasco, soija, ym. sekoituksella.
Siis sinappia maustettuna.

Ja tietenkin korppujauhoja.

Tää n. 2kg kinkku menee mulla tässä viikolla, joten
jouluna täytyy sitten mennä syömään vanhemmille.

tomppa82 sanoi:
Kuorrutin sen omalla sinappi, chilikastike, tabasco, soija, ym. sekoituksella.

Nyt täytyy kyllä puuttua tällaiseen epäkohtaan. Eihän tuo nyt mitään kinkkua ole enää jos sitä ruvetaan maustamaan kaikenmaailman ulkomaitten mausteilla. Ihan hyvää varmasti, mutta ei kinkkua.

No nyt olen sit saanut kinkun uuniin asti nostettua. Pakko vaan toivoa, että kaikki menis hyvin. Mua kun vielä hiukka pelottaa aina kaikki polttavat jutut, niin pitää nyt yrittää sit ottaa rauhallisesti ja olla varovainen sit, kun sen kinkun joutuu pois ottamaan.
Toivottavasti olis puolen päivän jälkeen valmista. Sit sinapit ja korppujauhot siihen päälle ja kinkku takas uuniin. Ja sit vielä ne neilikat isken kinkun päälle koristeeksi. :) Ehkä tästä vielä hyvä tulee.
Sit onkin kahdestaan yli kuuden kilon kinkussa syömistä. Mä kun en kykene syömään kinkkua ihan älyttömiä määriä, niin taitaa jäädä avolle se kinkun tuhoaminen sit. :D Mut katsotaan nyt ensin, et saanko mä tuosta edes syömäkelpoista.. :rolleyes:

Huppe sanoi:
Kun kinkku on paistettu, sen annetaan jäähtyä noin 3-4h jonka jälkeen nahka, verkko sekä halutessasi läski poistetaan ja pinta sivellään sinapilla.

W000T?

Siis onko sen pakko antaa jäähtyä? Mulle sanottiin, että sit, kun on ottanut kinkun uunista, niin ottaa verkon pois ja heittää sinapit päälle. Olen tämän päivän aikataulun suunnitellut siten, että mulla ei ole kyllä aikaa odotella edes paria tuntia, että se kinkku jäähtyis.:rolleyes: Tietysti näppinsähän siinä helposti polttaa..

Ja mä postaan jo kolmannen postin tänne tunnin sisällä..
Ei kukaan osais sanoa, että mitä helvettiä mä teen, kun se kinkku on hieman turvonnut ja ottaa nyt uunin yläosaan kiinni? Kinkku on paistopussissa, mutta sulaako se nyt sit tässä tulevien tuntien aikana. Miten ihmeessä yx kuuden kilon köntti ei mahdu meidän uuniin, kun toiset vetää uuneihinsa yli kymmenkiloisiakin. :curs:
Mitähän tästäkin vielä seuraa.. :rolleyes:

Eleonoora sanoi:
Ja mä postaan jo kolmannen postin tänne tunnin sisällä..
Ei kukaan osais sanoa, että mitä helvettiä mä teen, kun se kinkku on hieman turvonnut ja ottaa nyt uunin yläosaan kiinni? Kinkku on paistopussissa, mutta sulaako se nyt sit tässä tulevien tuntien aikana. Miten ihmeessä yx kuuden kilon köntti ei mahdu meidän uuniin, kun toiset vetää uuneihinsa yli kymmenkiloisiakin. :curs:
Mitähän tästäkin vielä seuraa.. :rolleyes:

Kai sulla on kulmaan leikattu reikä paistopussiin jottei se "paisu" ?
Laita kinkku alimmalle tasolle, vai onko uuni todella niin pieni?
Eihän sen pakko ole antaa jäähtyä, ainoa vaan että kinkku repeää ja menee rikki helposti kun käyt siitä repimään kuoria pois jos se on kuuma. Varovasti vain ja varo polttamasta sormia niin hyvä siitä tulee.

Pussi tosiaan sulaa jos se osuu vastuksiin uunin yläosassa, mutta tätä lukiessasi se on varmaan myöhäistä enää varoittaa :D

Eleonoora sanoi:
Ei kukaan osais sanoa, että mitä helvettiä mä teen, kun se kinkku on hieman turvonnut ja ottaa nyt uunin yläosaan kiinni? Kinkku on paistopussissa, mutta sulaako se nyt sit tässä tulevien tuntien aikana.
:

Ei seuraa kovin hyvää jos se paistopussi ottaa kiinni sinne uunin kattoon. Olet saattanut asian jo huomata.
Laita se uuniritilä niin alas kuin sen uunissa saa. Ritilän alle saa yleensä vielä ujutettua uunipellin johon loraus vettä. Tämä siksi ettei mahdollisesti pussista valuva rasva pala kiinni uuniin.

Kuorrutus saattaa olla hankala toteuttaa kuumalle kinkulle.Tai ei niinkään kuorrutus, mutta jos sulla on kinkku joka on sellaisen verkon sisällä niin sen verkon poisto ei kuumana ole kauhean helppoa hajottamatta koko kinkkua.
Jäähdytä nyt ainakin 30 min jonka jälkeen varovasti saksien avulla voit yrittää raapia sen verkon ja ylimääräisen laardin irti.
Onnea :)

edit: Huppe olikin nopeampi

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom