Paistoin kinkun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan vaan sinapit pintaan, sitten korppujauhoja paljon ja uuniin 200 astetta ruskeaksi. Syöt kuoret ja toistat niin monta kertaa että vain luu jäljellä :kuola:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tän joulun eka kinkku uunissa... reilu 8kg pötkäleen sinne ujutin! Mmmm!:kuola:

Ei saamari! Pakko kai se on käydä kinkku jo ostamassa :D
No, minäpä koristelin tänään kuusen! Joulukuusen!
:lol2:

Sattuneiden muiden tapahtumien vuoksi ensimmäinen kinkku meni vasta 10minuuttia sitten uuniin. Hieman joutui soveltamaan, saa nähdä mitä tulee. Suolauksenkin tein itse, kun ei täällä Saksassa kinkkuja osata suolata. 2kg oli painoa ennen suolausta.

Eka kinkku takana (luuton 4kg), oli pienoinen pettymys. Liha oli muuten loistavaa mutta välissä oli liikaa sitkeää kalvoa sun muuta ylläriä. Kinkku kuitenkin katosi jo parissa päivässä naamariin..

Jääkaapissa on luuton 6 kiloinen herkku sulamassa, tällä kertaa meinasin pistää sinappikuorrutteen mitä en edelliseen viitsinyt tehdä. :dance:

Eka kinkku takana (luuton 4kg), oli pienoinen pettymys. Liha oli muuten loistavaa mutta välissä oli liikaa sitkeää kalvoa sun muuta ylläriä. Kinkku kuitenkin katosi jo parissa päivässä naamariin..

Jääkaapissa on luuton 6 kiloinen herkku sulamassa, tällä kertaa meinasin pistää sinappikuorrutteen mitä en edelliseen viitsinyt tehdä. :dance:
Toi kuorrutehan on se juttu siinä. Ei ilman kuorrutetta syödä kinkkuakaan. :kuola:

12,5kilon kinkku tuli hommattua, nyt ei muutakuin odottelemaan aattoa.
Jumankauta! :rock:

Itse panostan nyt useampaan pieneen kinkkuun, saa enempi kuorrutetta. Jos semmoiset 6-7kpl paistaisi noita 2 kilon pläjäyksiä. Pitää varata parikymmentä purkkia sinappia...

12,5kilon kinkku tuli hommattua, nyt ei muutakuin odottelemaan aattoa.
minkä kokoinen uuni sulla oikein on?
omaan olis ainakin turha yrittää yli 10kg
7kiloisellakin rupee olemaan uuni aika täynnä.
kai se pitäs käydä toinen kinkku ostamassa, eka hävisi jääkaapista johonkin:kuola:

Toissapäivänä paistoin sellasen 3,5 kiloisen kinkun. Ikinä en oo ennen joulua tommosta paistanu, mutta nyt sen tein ja hyvin tuntu uppoavan. Enää pari siivua jäljellä.

Ens vkl vois paistaa vähän reilumman mötkäleen, kun järkkäilen pikkujoulutkin..:kuola:

Itse en kyllä kinkkua vois kuvitellakaan paistavani ennen joulua, siinä häviäs mun joulun odotuksesta kerralla suurin osa. :) Yhdessä työpaikan kokouksessa oli kinkkua tarjolla jota suostuin maistamaan yhden siivun ettei häviä hohto omasta pötköstä.

Itse en kyllä kinkkua vois kuvitellakaan paistavani ennen joulua, siinä häviäs mun joulun odotuksesta kerralla suurin osa. :) Yhdessä työpaikan kokouksessa oli kinkkua tarjolla jota suostuin maistamaan yhden siivun ettei häviä hohto omasta pötköstä.
ekalla pikkukinkullahan(minimi3kg) totutetaan kroppaa tulevaan isompaan koitokseen.
ja varmistetaan ettei kinkun paisto ole unohtunut edellisestä vuodesta.

Tässäpä kuva tuotoksesta. Kuorrutus tehty Maille Honey Dijon sinapilla + korppujauholla. On muuten paras kinkku mitä olen koskaan maistanut. 500gr jo syöty :D

attachment.php

Tuollaisen hassun muotoisen kinkun nahkoineen ja läskeineen puristin narulla pötköksi, paistoin 75 asteiseksi 125 asteen uunissa, poistin narut, kuorrutin samantien 250 asteessa. :kuola:
Toi on hauska kun pituutta on noin 50cm ja paksuutta niin että kuorrutusta on paljon joka palassa :D

Liitteet

• kinkku.jpg
    kinkku.jpg
    44,3 KB · Katsottu: 1 473
minkä kokoinen uuni sulla oikein on?
omaan olis ainakin turha yrittää yli 10kg
7kiloisellakin rupee olemaan uuni aika täynnä.
kai se pitäs käydä toinen kinkku ostamassa, eka hävisi jääkaapista johonkin:kuola:

Leivinuunissa paistuu. Sinne se mahtuu nipinnapin.

Edit: Se on vain vähän hankala saada sieltä pois ilman, että paistopussi rikkoutuu, on nimittäin muutaman kerran rasvat läsähtäny lattialle.

Tässäpä kuva tuotoksesta. Kuorrutus tehty Maille Honey Dijon sinapilla + korppujauholla. On muuten paras kinkku mitä olen koskaan maistanut. 500gr jo syöty :D

attachment.php

Tuollaisen hassun muotoisen kinkun nahkoineen ja läskeineen puristin narulla pötköksi, paistoin 75 asteiseksi 125 asteen uunissa, poistin narut, kuorrutin samantien 250 asteessa. :kuola:
Toi on hauska kun pituutta on noin 50cm ja paksuutta niin että kuorrutusta on paljon joka palassa :D
heititkö kuorrutuksen samantien, omaan makuun osuu paremmin kun antaa pari tuntia jäähtyä ja vetää ylimäääräiset silavat pois ja sitten kuorruttaa..

Leivinuunissa paistuu. Sinne se mahtuu nipinnapin.

Edit: Se on vain vähän hankala saada sieltä pois ilman, että paistopussi rikkoutuu, on nimittäin muutaman kerran rasvat läsähtäny lattialle.
12kg mahtaa tulla aika paljon rasvaa kiva levittää lattialle:dance:
täytyy sanoa että pussia suosin itsekin niin ei tarvii välillä kostutella vieläkun kippaa paridesiä bissee pussiin niin pysyy kosteus yllä!

12kg mahtaa tulla aika paljon rasvaa kiva levittää lattialle:dance:
täytyy sanoa että pussia suosin itsekin niin ei tarvii välillä kostutella vieläkun kippaa paridesiä bissee pussiin niin pysyy kosteus yllä!

Rasvaa kyllä tulee niin paljon, että pitää jossakin välissä yötä käyttää kinkkua pois uunista, ja tyhjennellä enimpiä rasvoja poies, ja sitten työntää kinkku takasi uuniin.

Omituisen kuivaksi hurahti tuo erittäin maukas/mehevä kinkku yön aikana jääkaapissa. Vastapaistettu kinkku on muutenkin parasta, juuri kun kuorrutus on tehty ja se on vielä rapeaa.

Mitens porukka sulattelee kinkkua ennen paistamista? Eräs lihamestari sanoi että hän sulattaa sellaista 6-7kg:n kinkkua n.5vrk jääkaapissa ja 1/2vrk huoneenlämmössä ennen uuniin menoa.
Nykyään kuulemma ihmisillä on paha tapa kiirehtiä tuon sulattamisen kanssa jonka takia kinkusta monesti tulee liian kuiva.

Itsellä kun on toi 7kilon kinkku niin sulatan tänä vuonna tuolla tavalla.

Eikö jotkut viisaat sano, että pitäis sulatella päivä/kilo. Tai sitten muistan väärin...joka tapauksessa koomista oli takavuosina, kun olin kaupassa töissä. Siellä sitten vielä jouluaaton aattona kyseltiin 5-10 kg pakastettuja kinkkuja...jotkut jopa osti jos oli jäljellä...mahtoi tulla hyvä kinkku sillä sulamisajalla :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom