Tulen hijackaamaan tätä threadia, kun itsellä samaa ongelmaa kahden lihasryhmän osalta, ja jotka ovat olkapäät ja hauis. Esim. pystypunnerrus ja hauiskääntö, niissä ei vaan oikein onnistu vastuksen lisääminen pidemmillä toistoilla. Jos vähennän toistoja, ongelmana se, että olkapäät ja hauis vielä jaksaisivat isommat painot, mutta forkut ei, ja olen saanut ne jopa niin kipeäksi, että joutunut pitämään käsissä taukoa välillä kokonaan.
Millaiset treenisetit olkapäille ja hauiksille nyt on, ja onko ohjelmassa muuten ollut näiden osalta vaihtelua?
Tuleeko forkuille selkeää voimaa (ei vain toistoja) vaativaa rasitusta riittävästi muualla, kuten mavea ilman vetoremmejä ja leuanvetoja?
Itselläni ei ole ollut forkuista olka- ja hauisliikkeet kiinni, mutta välillä samat lihakset junnasi. Olkapäille auttoivat:
- apuliikkeiden roolin lisääminen hetkeksi (Arnoldien jälkeen kunnon viparisetit perään)
- itse avustettu "pakkotoisto" versio A: viimeinen pystypunnerrus vauhtipunnerrustyyliin avittamalla
- itse avustettu "pakkotoisto" versio B: viimeinen toisto 1,5-kertaisena eli nostetaan takaisin laskuvaiheen siitä kohdin kun vielä jotenkin nousee + laskuun sitten mahdollisimman hidas negatiivinen toisto
- rinnalleveto, ottaa itselläni kovasti olkapäihin nykäysvaiheessa
- treenin aloittaminen voimasarjalla ja pudotussarjat
Hauisten osalta keskitetyissä hauiskäännöissä saa tehtyä toisella kädellä avustaen pakkotoistoja. Erityisen hyödyllisiä kuitenkin ovat hauisten kanssa olleet nuo hitaat negatiiviset vaiheet ja toisaalta puristusvaiheessa nopeuden korostaminen.
Panostaisin samalla myös forkkuvoimien kehittämiseen, mutta muutamia liikkeitähän toki voisi tehdä ainakin tueksi hetken aikaa myös remmeillä (kohautukset, pystysoutu, ehkä myös jokin myötäotteinen hauisliike).