WEIGHTLIFTING Painonnostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strong
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Painonnostovideoita – tempaus, työntö ja treenipätkät

Meta description: Painonnostovideoita-ketju: tempaus- ja työntöklipit, treenipätkät, kisavideot, tekniikka-analyysit ja PR-yritykset.

Suomalaisten pitäisi kertoa Klokoville, ettei kannata tuhlata aikaansa turhaan punnerteluun ja perusvoiman hankintaan. Se vain haittaa varsinaista painonnostoa. Asiahan tuli muutama viesti ylempänä selväksi, ja täällä ainakin tulokset puhuvat puolestaan.

niin no joo enpä tiedä missä vaiheessa tuosta "liiasta"yläkerran voimasta olisi HAITTAA ylöstyönnös:rolleyes:päin vastoin ns."heikko"kaveri pikkuisenki teknisesti munaa ylöstyönnön nii lavaan tulee että paukkuu!!puolestaan vahvan yläkerran omaava nostaja klaaraa esim..lievästi eteen pukatun työnnön!!lisäksi loukkaantumis riski pienenee kun pystyy hallitteen nostamiaan rautoja....;)

onhan tossa eroa joo, mutta painonnosto kuitenkin perustuu räjähtävyys ja kimmoisuus ominaisuuksiin enemmän kuin puhtaaseen voimaan. Esim. 80-luvun Suomalainen huippunostaja Lehtikankaan Jukka kertoi mulle, että kun hän parhaassa kunnossaan työnsi 190kg punnerrus oli 80kg. Jukan nostot perustuivat räjähtävyyteen, kimmoisuuteen ja nopeuteen.

Nostaja on ihan tasan niin räjähtävä, kimmosa ja nopea kuin voimat antaa myöten. Painonnostajat on edelleen maailman vahvimpia ihmisiä, eikä suotta.

mutta tarvitseeko ollakseen vahva olla hyvä punnertaja??? tämän asian puolesta ja vastaan voi väitellä vaikka ikuisuuden.... mutta totuus on että huipulla on sekä kovia(klokov, smorchkov, jne) että heikkoja punnertajia(Yufkin, sagir,mirzoyan jne).........itse olen sitä mieltä että raudan suorilla käsillä pitämiseen ei tarvitse suuria voimia(itellä ei 205kg pitäminen tuottanut näillä naruilla mitään ongelmaa).. se että punnertamalla voi saada ylöstyönnön potkun jämäkämmäksi olkapäiden ja yläselän vahvistamisella on eri asia... sitä asiaa itse pyrin kehittämään..

mutta lisää keskustelua kyllä kiitos :) ei painonnostosta koskaan liikaa puhuta!

On selvää, että on olemassa lähtökohdiltaan hyvin erilaisia nostajia, mutta miksi Suomessa, kuten tästäkin ketjusta voimme osittain nähdä, vähätellään ihan raa´an perusvoiman merkitystä painonnostossa? Olen aivan varma, että maailman parhaat nostajat ovat sarjassa kuin sarjassa todella perusvahvoja, kehoa on treenattu ja kuormitettu todella monipuolisesti.

YouTube on pullollaan videoita, joissa tehdään kyykkyjä, punnerruksia, penkkipunnerruksia, maastavetoja ym. saatika itse olympianostoja ja niiden oheisharjoitteita helkkarin kovilla raudoilla, esimerkiksi kiinalaisista ja venäläisistä nostajista näitä löytyy. Ja on myös aika helppo huomata, että kovimmat nostajat eivät ole mitään narukäsiä, lihasta löytyy rajusti joka puolelta kehoa.

Onko tässä kyse siitä, että meillä ei ole Suomessa mahdollisuutta treenata ja palautua tuolle tasolle pääsemiseen vaadittavalla tavalla, ei ole treeniosaamista eikä tunneta lääketieteellisiä vaatimuksia jne. Ollaan siis oikeasti amatöörejä.

Mitä mieltä palstan ukot ovat?

ei meillä vähätellä... vaan kuten just sanoin.. ei punnerrus ole se autuaaksi tekevä asia.. kyllä suomessa kyykkyä, vetoja jne reenataan lujaa.. ja yläkroppaa myös.. mutta se ei ole pääasia.. lajina kuitnekin on tempaus ja työntö..
ja ei se vahvayläkroppa tuo sulle automaattisesti hyvää ylöstyöntöä esimerkiksi... punnersihan Kulta-kallekin 180kg ja oli huono ylöstyöntäjä..... tää laji on paljon muutakin kuin yläkropan voima. :)

ja kyllä meillä suomessa on mahdollisuudet reenata ja osaamista on jos nyt ei kiinan tasolle niin paljon nykyistä parempaan.. ja kyllä' meillä nostajia on tulossa!! pikku hiljaa ;) ja ite en noihin lääketiede juttuihin sekaannu kun en niistä ymmärrä mitään.. väitän että euroopan tasolla pystyy mitalinostajaksi tulemaan ihan perusruokaa syömällä....

YouTube on pullollaan videoita, joissa tehdään kyykkyjä, punnerruksia, penkkipunnerruksia, maastavetoja ym. saatika itse olympianostoja ja niiden oheisharjoitteita helkkarin kovilla raudoilla, esimerkiksi kiinalaisista ja venäläisistä nostajista näitä löytyy. Ja on myös aika helppo huomata, että kovimmat nostajat eivät ole mitään narukäsiä, lihasta löytyy rajusti joka puolelta kehoa.

Tarkennan Jounin esittämää kysymystä itseäni kiinnostavitla osin: monessa mielessä Suomessakin kiinnitetään lajinomaiseen perusvoimaan ymmärtääkseni huomattavasti huomiota, esim. Miikaa ja muita kansallisia huippuja ei varmaan voi syyttää kyykkäämisen tai raskaiden vetojen laiminlyönnistä, joita voidaan varmasti pitää olennaisimpina raakoina voimaharjoituksina ja jos siltä osin eväät eivät riitä, niin se on kiinni olosuhteista eikä miehistä. Sen sijaan yläkropan "perusvoimassa" tuntuu olevan huikea ero moniin kansainvälisen huipun nimiin, mutta toisaalta kansainvälisellä huipullakin erot ovat huippunimien voimatasoista tihkuneiden puutteellisten tietojen perusteella suuria. Periaatteessahan käsivoimia ei tarvita mihinkään, niin kauan kuin raudat pystyy pitämään suorilla käsillä, mutta toisaalta juuri em. Klokovin klippi, joka ei edes ollut mikään huippusuoritus mieheltä, kertoo että ns. raakaa punnerrusvoimaakin löytyy aika lailla. Taranenkon punnerrukset jo mainittiin, Rezan väitetään penkanneen n. 220, Chigiltä löytyy netistäkin 225 pomppupenkki melko kapealla otteella ja jalat penkillä (!) jne. Sitten monet menestyvät kaverit eivät kuulemma nosta punnerrusliikkeissä paljoa mitään ja tuolle Miikan 90 kg pystypunnerrukselle suorastaan haukoin henkeäni, kun lajinomaisen suoritustason tietää.

Kokonaisuutena mua kiinnostaisi kovasti kuulla asioita ymmärtävien mielipiteitä siitä, mikä on nimenomaan ylävartalon raakavoiman merkitys tai merkityksettömyys lajinomaiselle suoritustasolle.

http://www.youtube.com/watch?v=g0cH5D7s5Ak&feature=channel_video_title
siinä korean poika näyttää että painonnosto on myös taitolaji ;)

http://www.youtube.com/watch?v=K0lxj2DMIeM
yufkin
itellä ois video koneellä ton jätkän 225kg ylöstyönnöstä mutta en oo valitettavasti saanu häneltä lupaa sen julkaisemiseen..(syytä en tiedä??)
ja suomessa kyllä on myös nostajia joilla yläpää on myös vahva(milko tokolan penkkitulos taitaa olla siellä 140kg paikkeilla ellei enemmänkin ;) )... mutta suurin osa tulee selvästi tuosta perässä...

mun näkökulma on se että venäläistyyppisesti-reenaavat painottaa noita apuliikkeitä ja sitä kautta myös yläpäätä enemmän ja tuo punnerrustulee sitä kautta.. kun taas bulgaari-tyylisessa lajiomaisessa harjoittelussa ei noihin käytetä suuremmin aikaa.. ei se asen zlatevkaan kovin kummoinen yläpäästään ollu..

tässäpä sitten aihe selvittää kumpi ääripää on oikeassa :) vai onko kumpikaan??!!

On selvää, että on olemassa lähtökohdiltaan hyvin erilaisia nostajia, mutta miksi Suomessa, kuten tästäkin ketjusta voimme osittain nähdä, vähätellään ihan raa´an perusvoiman merkitystä painonnostossa? Olen aivan varma, että maailman parhaat nostajat ovat sarjassa kuin sarjassa todella perusvahvoja, kehoa on treenattu ja kuormitettu todella monipuolisesti.

Onko tässä kyse siitä, että meillä ei ole Suomessa mahdollisuutta treenata ja palautua tuolle tasolle pääsemiseen vaadittavalla tavalla, ei ole treeniosaamista eikä tunneta lääketieteellisiä vaatimuksia jne. Ollaan siis oikeasti amatöörejä.

Mitä mieltä palstan ukot ovat?

totta:)jospa kaksi tasan yhtä teknistä nostajaa kisailee kumpi voittaa??tuskin heikompi;)

Sitä on taas mahdoton sanoa jos ei muita ominaisuuksia tiedä. Se on valitettava totuus että pelkkä raaka voima ja perustekniikka ei painonnostossa pitkälle riitä, nopeus ja räjähtävyys on eri ominaisuuksia kuin mitä perus punnerrukset tai kovat maastavedot esimerkiksi kehittää. Sen huomaat jo siinä että laske 200kg penkkipunnertajan teho, ja laske 200kg tempaajan teho-> niin, ihan erilaisia ominaisuuksia lajit vaatii. Tuskin sitä haittaakaan on perusvoiman hankinnasta, mutta liiallinen punnertelu ja raskaat maastavedot esimerkiksi voi jäykistää torsoa, ja lisäksi pilata painonnostajan huippuunsa vietyä hermotusta. Lienee tämä syy siihen miksi kaikki eivät panosta hirveämmin voiman hankintaan.

Se on tietenkin varmaa että ylemmissä sarjoissa huipputulosten nostajat ovat läpivahvoja, joskin hyvin eri tyyppisiä nostajia sieltä huipultakin löytyy niinkuin edellämainittiin.

Se on valitettava totuus että pelkkä raaka voima ja perustekniikka ei painonnostossa pitkälle riitä

Jos Suleymanoglun vetoa katsoo oppikirjamaisesti siinä oli monta asiaa mitä voisi kauhistella. Mutta mies oli vahva. Hossein Rezazadah ei välillä tarttunut edes tankoon symmetrisesti temmatessaan, ja ylöstyöntö oli vähintäänkin hapuileva. Chemerkin ei osannut ylöstyöntää lainkaan. Mutta...voimaa oli.

Muuten! Paljonko sää Miika vauhtipunnerrat? Kiinnostaa paljonko saat jalkapotkusta apuja.

tohon Rezan tekniikkaan,,, katsokaapa joku hidastus sen tempauksesta.. tulee muuten aika suorassa linjassa veto :D mutta ite oon aina sanonu että chemerkin on se kaikkien aikojen vahvin! ei sillä jäykkyydellä ja hitaudella pitäs olla noihin rautohin mitään asiaa :) mutta näin vaan oli....
noglulla oli monessa suhteessa omaperäinen tekniikka.. ylöstyönnönkin suuntasi suoraan yläviistoon eteenpäin ja hyppäsi alle ;) kannattaa kattoa hidastuksista...
mutta toi Yufkin on paras esimerkki siitä että jos osaa ylöstyönnön potkaista oikein niin yläpäässä ei tarvitse olla liikaa tavaraa... eikä se muutenkaan voimillaan jyllää.. 270kg takakyykky.. ja silti semmonen 210kg työntäjä kasivitoseen..

jaa vauhtipunnerrus..toinen mun heikkolaji :D 135kg enkka :D jotenkin en osaa sitä tehdä(heh, tai vaan liian heikko) oikein koska eihän se ole normaalia että vauhtipunnerruksen ja ylöstyönnön ero on 70kg :D aina oikein tympäsee alkaa vauhtipunerrus maksimia tekee ku raakana tulee rinnalle ilman mitään keskittymista(oon 180kg ottanu raakana rinnalle..) ja ite liike on ihan yhtä tuskaa... :) ja kun noilla mun oman ikäsillä kilpakumppaneilla toi vauhtipunnerrustulos on jotain 170kg :D mutta silti työnnössä' ero niihin on vain 10-5kg....

Suomalaisten pitäisi kertoa Klokoville, ettei kannata tuhlata aikaansa turhaan punnerteluun ja perusvoiman hankintaan. Se vain haittaa varsinaista painonnostoa. Asiahan tuli muutama viesti ylempänä selväksi, ja täällä ainakin tulokset puhuvat puolestaan.

Jep. Kannattaisi vähän tutustua urheilua käsittelevään kirjallisuuteen ennen tällaisia olkinukkeja. Korrelaatio ei välttämättä tarkoita kausaatiota. Hyvä pystypunnerrus ei automaattisesti tarkoita huonoa työntöä ja toisinpäin. Fakta vaan on, että pystypunnerruksen hitaalla lihassupistuksella on usein tehtynä negatiivinen siirtovaikutus työnnön nopeuteen. Lisäksi punnerruksen treenaaminen aiheuttaa helposti sen, että nostaja yrittää työnnössäkin punnertaa painoa rinnalta, kuten hermosto on punnerruksessa oppinut. Tästä seuraa käsien ja olkapäiden lihasten jännittyminen aivan väärään aikaan, mikä syö jalkojen tuottaman voiman siirtoa tankoon. En ole Klokovin päivittäisiä reenejä päässyt seuraamaan, mutta veikkaisin vahvasti että kaveri kuluttaa enemmän aikaa työntöjen kuin pystypunnerruksen parissa.

Jep. Kannattaisi vähän tutustua urheilua käsittelevään kirjallisuuteen ennen tällaisia olkinukkeja. Korrelaatio ei välttämättä tarkoita kausaatiota. Hyvä pystypunnerrus ei automaattisesti tarkoita huonoa työntöä ja toisinpäin. Fakta vaan on, että pystypunnerruksen hitaalla lihassupistuksella on usein tehtynä negatiivinen siirtovaikutus työnnön nopeuteen. Lisäksi punnerruksen treenaaminen aiheuttaa helposti sen, että nostaja yrittää työnnössäkin punnertaa painoa rinnalta, kuten hermosto on punnerruksessa oppinut. Tästä seuraa käsien ja olkapäiden lihasten jännittyminen aivan väärään aikaan, mikä syö jalkojen tuottaman voiman siirtoa tankoon. En ole Klokovin päivittäisiä reenejä päässyt seuraamaan, mutta veikkaisin vahvasti että kaveri kuluttaa enemmän aikaa työntöjen kuin pystypunnerruksen parissa.

Yksi hölmökin täällä palstalla näköjään on. Etkö tosiaan tajunnut, että heittoni oli täyttä huumoria... Mutta tosikkona ja kaikkitietävänä asiantuntijana on tietysti hyvä elää. Otahan vähän iisimmin jatkossa, kyllä siellä maailman huipulla on myös ihan vitun vahvoja nostajia, vaikka mitä selittäisit.

Yksi hölmökin täällä palstalla näköjään on. Etkö tosiaan tajunnut, että heittoni oli täyttä huumoria... Mutta tosikkona ja kaikkitietävänä asiantuntijana on tietysti hyvä elää. Otahan vähän iisimmin jatkossa, kyllä siellä maailman huipulla on myös ihan vitun vahvoja nostajia, vaikka mitä selittäisit.

Viittasit selvästi meikäläisen kommenttiin "heitollasi". Missä kohtaa väitin, että painonnostajat olisi heikkoja? Jospa turvautuisit johonkin järkevään argumentaatioon sen sijaan, että haukut minua hölmöksi ja ilkut kaikkitietäväksi. Sinunlaistesi vihamielisten kavereiden takia tänne tulee hyvin harvoin mitään edes kirjoiteltua.

Muistaisin, että joku painonnostovalmentaja näki Jari Leinon treenivideon aikoinaan ja totesi, että tekisi tosta miehestä muutamassa vuodessa maailman tason painonnostajan. Muistaako kukaan paremmin?

Leinon välitykset, nopeus ja kokonaisuuskin on ilman muuta poikkeuksellista ja voisi kuvitella, että näin olisikin ollut.

Viittasit selvästi meikäläisen kommenttiin "heitollasi". Missä kohtaa väitin, että painonnostajat olisi heikkoja? Jospa turvautuisit johonkin järkevään argumentaatioon sen sijaan, että haukut minua hölmöksi ja ilkut kaikkitietäväksi. Sinunlaistesi vihamielisten kavereiden takia tänne tulee hyvin harvoin mitään edes kirjoiteltua.

Otahan nyt vain iisisti, hengität syvään ja silleen. Minä olen nimen omaan painonnostofani ja toivoisin, että jonain päivänä rigert88 ja muut junnut tekisivät maailmanluokan tuloksia. Ihmettelin lähinnä, ettet pysty tunnistamaan sarkasmia, vaan alat tosissasi vastaamaan Klokov-heiton tyyppiseen kommenttiin, joka oli täysi tsoukki.

Näitä voimaa ei painonnostossa tarvita -juttuja olen saanut kuulla 1980-luvulta saakka eli samalla aikajaksolla, jolloin meillä tulokset ovat olleet heikkoja ja yhä heikompia. Aina on löytynyt kaltaisesi "asiantuntija", joka on kirjasta lukenut, miten tulee toimia ja mitä ei kannata missään tapauksessa tehdä, mutta silti tulokset ovat pysyneet vaatimattomina. Pieni herätys olisi lajin parissa varmasti paikallaan.

Muistaisin, että joku painonnostovalmentaja näki Jari Leinon treenivideon aikoinaan ja totesi, että tekisi tosta miehestä muutamassa vuodessa maailman tason painonnostajan. Muistaako kukaan paremmin?

Leinon välitykset, nopeus ja kokonaisuuskin on ilman muuta poikkeuksellista ja voisi kuvitella, että näin olisikin ollut.

Jari Leino oli erinomainen urheilija kaikissa lajeissa, joissa oli mukana, mm. paini, pikajuoksu, voimanosto ja kehonrakennus. Hänellä oli samassa paketissa sekä räjähtävää voimaa että ällistyttävä kestävyys, mikä on varmasti harvinaista. Hän oli myös todella notkea, joten varmasti painonnosto olisi hyvässä valmennuksessa sujunut mainiosti.

Otahan nyt vain iisisti, hengität syvään ja silleen. Minä olen nimen omaan painonnostofani ja toivoisin, että jonain päivänä rigert88 ja muut junnut tekisivät maailmanluokan tuloksia. Ihmettelin lähinnä, ettet pysty tunnistamaan sarkasmia, vaan alat tosissasi vastaamaan Klokov-heiton tyyppiseen kommenttiin, joka oli täysi tsoukki.

Näitä voimaa ei painonnostossa tarvita -juttuja olen saanut kuulla 1980-luvulta saakka eli samalla aikajaksolla, jolloin meillä tulokset ovat olleet heikkoja ja yhä heikompia. Aina on löytynyt kaltaisesi "asiantuntija", joka on kirjasta lukenut, miten tulee toimia ja mitä ei kannata missään tapauksessa tehdä, mutta silti tulokset ovat pysyneet vaatimattomina. Pieni herätys olisi lajin parissa varmasti paikallaan.

Nämä nettikädenväännöt tuppaa menemään helposti tähän suuntaan. Varmaan saman pöydän ääressä istuessa huomattaisiin, että ollaan enemmän asioista samaa kuin eri mieltä. Siitä ainakin ollaan samaa mieltä, että pieni herätys olisi lajille paikallaan. Mitä sitten konkreettisesti pitäisi tehdä on aivan eri asia ja täysin meikäläisen tietotaidon ulkopuolella. Lisää näkyvyyttä lajille ainakin toivoisin. Ehkä ProBodyn päätoimittajana voisit jotenkin tähän asiaan vaikuttaa ;)

Back
Ylös Bottom