Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Suomalaisten pitäisi kertoa Klokoville, ettei kannata tuhlata aikaansa turhaan punnerteluun ja perusvoiman hankintaan. Se vain haittaa varsinaista painonnostoa. Asiahan tuli muutama viesti ylempänä selväksi, ja täällä ainakin tulokset puhuvat puolestaan.
päin vastoin ns."heikko"kaveri pikkuisenki teknisesti munaa ylöstyönnön nii lavaan tulee että paukkuu!!puolestaan vahvan yläkerran omaava nostaja klaaraa esim..lievästi eteen pukatun työnnön!!lisäksi loukkaantumis riski pienenee kun pystyy hallitteen nostamiaan rautoja....;)onhan tossa eroa joo, mutta painonnosto kuitenkin perustuu räjähtävyys ja kimmoisuus ominaisuuksiin enemmän kuin puhtaaseen voimaan. Esim. 80-luvun Suomalainen huippunostaja Lehtikankaan Jukka kertoi mulle, että kun hän parhaassa kunnossaan työnsi 190kg punnerrus oli 80kg. Jukan nostot perustuivat räjähtävyyteen, kimmoisuuteen ja nopeuteen.
ei painonnostosta koskaan liikaa puhuta!
YouTube on pullollaan videoita, joissa tehdään kyykkyjä, punnerruksia, penkkipunnerruksia, maastavetoja ym. saatika itse olympianostoja ja niiden oheisharjoitteita helkkarin kovilla raudoilla, esimerkiksi kiinalaisista ja venäläisistä nostajista näitä löytyy. Ja on myös aika helppo huomata, että kovimmat nostajat eivät ole mitään narukäsiä, lihasta löytyy rajusti joka puolelta kehoa.
vai onko kumpikaan??!!On selvää, että on olemassa lähtökohdiltaan hyvin erilaisia nostajia, mutta miksi Suomessa, kuten tästäkin ketjusta voimme osittain nähdä, vähätellään ihan raa´an perusvoiman merkitystä painonnostossa? Olen aivan varma, että maailman parhaat nostajat ovat sarjassa kuin sarjassa todella perusvahvoja, kehoa on treenattu ja kuormitettu todella monipuolisesti.
YouTube on pullollaan videoita, joissa tehdään kyykkyjä, punnerruksia, penkkipunnerruksia, maastavetoja ym. saatika itse olympianostoja ja niiden oheisharjoitteita helkkarin kovilla raudoilla, esimerkiksi kiinalaisista ja venäläisistä nostajista näitä löytyy. Ja on myös aika helppo huomata, että kovimmat nostajat eivät ole mitään narukäsiä, lihasta löytyy rajusti joka puolelta kehoa.
Onko tässä kyse siitä, että meillä ei ole Suomessa mahdollisuutta treenata ja palautua tuolle tasolle pääsemiseen vaadittavalla tavalla, ei ole treeniosaamista eikä tunneta lääketieteellisiä vaatimuksia jne. Ollaan siis oikeasti amatöörejä.
Mitä mieltä palstan ukot ovat?
jospa kaksi tasan yhtä teknistä nostajaa kisailee kumpi voittaa??tuskin heikompi;)Se on valitettava totuus että pelkkä raaka voima ja perustekniikka ei painonnostossa pitkälle riitä
mutta näin vaan oli....
ja kun noilla mun oman ikäsillä kilpakumppaneilla toi vauhtipunnerrustulos on jotain 170kg :D mutta silti työnnössä' ero niihin on vain 10-5kg....Suomalaisten pitäisi kertoa Klokoville, ettei kannata tuhlata aikaansa turhaan punnerteluun ja perusvoiman hankintaan. Se vain haittaa varsinaista painonnostoa. Asiahan tuli muutama viesti ylempänä selväksi, ja täällä ainakin tulokset puhuvat puolestaan.
Jep. Kannattaisi vähän tutustua urheilua käsittelevään kirjallisuuteen ennen tällaisia olkinukkeja. Korrelaatio ei välttämättä tarkoita kausaatiota. Hyvä pystypunnerrus ei automaattisesti tarkoita huonoa työntöä ja toisinpäin. Fakta vaan on, että pystypunnerruksen hitaalla lihassupistuksella on usein tehtynä negatiivinen siirtovaikutus työnnön nopeuteen. Lisäksi punnerruksen treenaaminen aiheuttaa helposti sen, että nostaja yrittää työnnössäkin punnertaa painoa rinnalta, kuten hermosto on punnerruksessa oppinut. Tästä seuraa käsien ja olkapäiden lihasten jännittyminen aivan väärään aikaan, mikä syö jalkojen tuottaman voiman siirtoa tankoon. En ole Klokovin päivittäisiä reenejä päässyt seuraamaan, mutta veikkaisin vahvasti että kaveri kuluttaa enemmän aikaa työntöjen kuin pystypunnerruksen parissa.
Yksi hölmökin täällä palstalla näköjään on. Etkö tosiaan tajunnut, että heittoni oli täyttä huumoria... Mutta tosikkona ja kaikkitietävänä asiantuntijana on tietysti hyvä elää. Otahan vähän iisimmin jatkossa, kyllä siellä maailman huipulla on myös ihan vitun vahvoja nostajia, vaikka mitä selittäisit.
Viittasit selvästi meikäläisen kommenttiin "heitollasi". Missä kohtaa väitin, että painonnostajat olisi heikkoja? Jospa turvautuisit johonkin järkevään argumentaatioon sen sijaan, että haukut minua hölmöksi ja ilkut kaikkitietäväksi. Sinunlaistesi vihamielisten kavereiden takia tänne tulee hyvin harvoin mitään edes kirjoiteltua.
Muistaisin, että joku painonnostovalmentaja näki Jari Leinon treenivideon aikoinaan ja totesi, että tekisi tosta miehestä muutamassa vuodessa maailman tason painonnostajan. Muistaako kukaan paremmin?
Leinon välitykset, nopeus ja kokonaisuuskin on ilman muuta poikkeuksellista ja voisi kuvitella, että näin olisikin ollut.
Otahan nyt vain iisisti, hengität syvään ja silleen. Minä olen nimen omaan painonnostofani ja toivoisin, että jonain päivänä rigert88 ja muut junnut tekisivät maailmanluokan tuloksia. Ihmettelin lähinnä, ettet pysty tunnistamaan sarkasmia, vaan alat tosissasi vastaamaan Klokov-heiton tyyppiseen kommenttiin, joka oli täysi tsoukki.
Näitä voimaa ei painonnostossa tarvita -juttuja olen saanut kuulla 1980-luvulta saakka eli samalla aikajaksolla, jolloin meillä tulokset ovat olleet heikkoja ja yhä heikompia. Aina on löytynyt kaltaisesi "asiantuntija", joka on kirjasta lukenut, miten tulee toimia ja mitä ei kannata missään tapauksessa tehdä, mutta silti tulokset ovat pysyneet vaatimattomina. Pieni herätys olisi lajin parissa varmasti paikallaan.