WEIGHTLIFTING Painonnostovideoita

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strong
  • Aloitettu Aloitettu
Oon kyselyiässä, mutta mihin perustuu että tempauksen ME kehittyny enemmän kuin työnnön? Lashan henkilökohtaset ominaisuudet?
Ensinnäkin Lasha teknisesti todennäköisesti kaikkien paras tempaaja superissa. Mutta myös että isompi(pidempi) nostaja kuin vaikka Taranenko ja veto paljon vahvempi. Voi verrata millä vauhdilla liikuttaa esimerkiksi 210kg. Työnnössä mun mielestä Lashaa rajoittaa se että miehen pitää pitkillä käsillä työntää niin kapealla otteella. Rinnalleveto(missä siinäkin kapea ote tuo haasteita)olisi parhaillaan ollut enemmän kuin 267. Voisin kuvitella että liikkuvuusasia miksi ei työnnä leveämmällä otteella.
Haluan kuitenkin sen mainita vertailussa että Kurlovich teki 135kg omalla painolla 80-luvulla 215kg tempaus ja punnerruksesta niukasti hylkyyn menneen 266kg työnnön.
Nämä siis vain mun nopeasti mietittyjä pohdintoja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voimanostossa puhutaan paljon polvirättien vaikutuksesta tuloksiin, painonnostossa ei. Eli paljonko auttaa sieltä kyykystä nousussa? Katselin tuossa vanhoja painonnostovideoita 70-80 luvuilta, niin siellä huiput (mm. Aleksejev) nosti ihan paljain polvin eikä kaikilla ollut edes nostovyötä. Nykyisistä naishuipuista Olivia Reeves on kaiketi nostanut ilman mitään apuvarusteita.
 
Varmaan sen takia ei niin puhuta, ku se kyykky ei ole ikäänkuin se varsinainen "laji". Auttaahan ne, ku sen takia niitä koko ajan jäykempiä tungetaan voimanostoonkin jatkuvasti. Välinevalmistajille kun ei t-paitakauppa riitä ja maksavat liitoille isoja rahoja monopoliosuuksistaan. Nostajien arvioiden ja tietenkin nostettujen kilojen mukaan apuja tulis muutama prosentti, mutta jopa 10% arvioi joku. 300kg kyykkääjä tuskin 30kg apuja saa, vaikka jäykimmät uudet Titanit jotenkin jalkaansa sais.

Vyön merkitys on aika pieni, koska se tuki tulee vatsaontelolle, ei selkärangalle. Painonnostossa lajisuoritukset on kuitenkin aika kaukana ko. nostajan maastaveto- tai kyykkyenkasta ja sen takia sitä tukea saanee eniten päänsisus kuin kroppa. Voimanostossa apu on suurempi, kun maksimivoimasta enemmän kyse.
 
Voimanostossa puhutaan paljon polvirättien vaikutuksesta tuloksiin, painonnostossa ei. Eli paljonko auttaa sieltä kyykystä nousussa?

Veikkaisin, että jos pistetään polviin niin jämäkät siteet että niistä olisi oikeasti apua kyykyssä, niin niiden täytyisi olla jo niin jäykät ja liikkuvuutta rajoittavat että allemeno alkaisi kärsiä merkittävästi -> ojasta allikkoon.
 
@Miika Antti-Roiko, oletko itse vielä treenaillut paljon? Ei muuta kuin veteraaneihin ottamaan mitalit pois kuljeksimasta :giggle:
En kyllä ole treenannut juuri yhtään. Keskittynyt valmentaan. Hyviä nostajia kenen kanssa saa tehdä töitä tällä hetkellä niin en kyllä kaipaa itse lavalle. Instagramissa laitan säännöllisesti videoita nostajista ketä valmennan niin sieltä löytyy jos kiinnostaa. Sen voin 100% varmuudella sanoa että en kisaa enää :D Vaikka tykkäsin itse nostaa niin nykyinen tilanne on enemmän oma juttu.
 
Back
Ylös Bottom