Olen innostunut painonnostosta ja ajatellut ruveta harrastelemaan sitä itekseni lenkkeilyn ohessa. Tekniikat olen opetellut itekseni suht kuntoon (youtubea, kännykkäkamera =D) ja ykköset ovat työntö 80-90 ja tempaus 50-60. Eli en ole kokeillut, mutta arvio. Ohjelmaksi olen kaavaillut tälläistä:
A
Työntö 5x
Etukyykky 5x
Työntöveto 4x
Punnerrus leveä/kapea 3x
Leuanveto vasta 3x
B
Tempaus 5x
Takakyykky 5x
Tempausveto 4x
Vauhtipunnerrus 3x
Leuanveto myötä 3x
Ja kummallakin kerralla vatsaa, pohkeet jne. Reenejä 2 kertaa viikossa, joista toinen kova ja toinen kevyt, eli vuoroviikoin kova A tai B. Lisäksi joka kolmas viikko kevyt. Kysymys kuuluukin progressiosta jne. eli en ole kovinkaan perillä nopeus/voimaharjoittelun jaksotuksesta. Miten kannattaisi harjoitella painonnostossa?
Olen kaavaillut, että tekisin ensin 12vk perusvoimalla eli kyykyt/vedot vitosia, tempaus kolosta ja työntö kakkosta. Painot 50, 60, 65, 70% 3vk jaksoittain nousten. Tämän jälkeen 9-12vk lyhyempiä sarjoja (työntö ykkönen, tempaus 1-2, kyykyt/vedot 2-3) 70-90%. Ja sitten taas perusvoimaa. Onko ihan paska systeemi näin aloittajalle?
Jos teet vaan 2 treeniä viikossa ni vois olla järkevää tehdä molemmat lajit kummassakin treenissä, esim näin:
A
Tempaus 5x1-3
Työntö 4x2
Takakyykky 5x3-5
Työntöveto 4x3-5
B
Tempaus 4x3
Työntö 5x1-2
Etukyykky 4x3-5
Tempausveto 4x3-5
Tuossa oma ehdotelma, viisaammat voi korjata. Noihin sitte lisäks keskivartaloa ja noita leukoja, punnerruksia miten jaksaa. A treenissä tehtäisiin tempaus vähä kovempaa ja työntö kevyemmin, B treenissä toisinpäin. Jaksotukseen voi vastata joku ketä oikeesti tietää