Painonnostoohjelma

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ja lisäyksenä omaan kommenttiin. ei voiman puute suinkaan ole ainoa syy siihen että suomalaiset on kaukana euroopan kärjestä(aasiasta nyt puhumattakaan). kyllä meidän nostajilla on myös paljon tekemistä vielä tekniikan saamisessa maailmanluokan tasolle..kun katsoo aasian huippujen, esim. omasta mielestäni maailman parhaan nostajan: Liu Chunhongin nostamista niin kyllä hän on tekniikassa kaikkia suomalaisia paljon edellä! toki kiinalaisissakin on erilaisilla tekniikoilla nostavia, kuten Mingjuan Wang, Yang Lian jne..mutta kaikilla pätee samat ydinkohdat nostamisessa, tangon kiihdyttäminen, nopea allemeno(Mingjuan Wang tekee todella upeasti), rinnallevedon oikea rytmitys( tässä Chunhong on aivan omassa sarjassaan!),työnnössä tangon joustamisen hyödyntäminen jne.. painonnostossa huipputulos koostuu monesta asiasta, urheilijan pitää olla kokonaisvaltaisesti vahva, elastinen, kimmoisa ja omata mittasuhteilleen optimi tekniikka! ei helppo yhtälö :)

Tekeekö painonnostajat yleensä sitä maastavetoa muiden liikkeiden lisäksi vai kehittyykö se pitkälti niitten lajiliikkeiden ja kyykkyjen ansiosta?

Itse vasta vähän aikaan treenaillut pn-liikkeitä ja työntö on n.70kg ja luulen et mave ei paljoa yli satasen ole niin kannattaisko vaikka työnnön tai pelkkien rivesarjojen jälkeen ottaa sitä mavea vaa rohkeesti päälle?

ite en ainakaan ole maastavetoa reenannu ikkään..kerran vuodessa sitä tulee kokeiltua..lähinnä isommat työntövedot sitä kehittää..totta kai tässä on henkilökohtaisia eroja..joillakin se kehittyy veto itsekseen ihan olympianostoilla ja jotkut joutuu enemmän tekeen töitä sen eteen..mutta varsinaisesti painonnostajat ei maastavetoa tee vaan työntövedoissa tulee ne isoimmat raudat.

Mulla ei ole itse keskusteluun mitään erityisen hedelmällistä sanottavaa, haluaisin vaan nostaa hattua rigert88:lle. Aika uskomattomat voimat kaverilla kun ottaa iän ja kehonpainon huomioon.. Eipä tuo Milkokaan erityisen heikko ole. :) Milkosta muistan lukeneeni (Kalajokilaakso tai Keski-Pohjanmaa), että olisi juossut satasen aikaan 10.9, aikamoinen monilahjakkuus siis.

Rigert88, kun nuori painonnostaja hyppää sarjaa ylemmäksi, niin onko tapana tehdä mitään ns. bodailukausia lihasmassan lisäämiseksi vai kasvaako se patti ihan riittävästi jo olympianostoilla?

tottakai kun siirrytään isompaan sarjaan niin pitää "rakentaa" uutta lihasmassaa, ja silloin sarjoja pidennetään ja toistomäärät nousee. olympianostoilla, vedoilla ja kyykyillä pääasiassa, toki hieman yläkroppaakin tehdään. lähinnä ero on sarjojen pituudessa..lyhyissä sarjoissa kehitetään hermotusta ja pitkällä sarjalla rakennetaan lihasta.siis näin yksinkertaisesti sanottuna..oma harjoitteluni on hyvin pitkälle tuota hermotuspainotteista ja paino ei ole juuri noussut 5 vuoteen..toisenlaisella harjoittelulla olisin varmasti isommassa sarjassa..ja mitä tulee tuohon milkon 10,9 sataseen, en ole sitä nähnyt mutta ton verran hän itse on mulle kertonut juosseensa. ite oon juossu 11,02 ilman telineitä märällä kentällä..tosin käsiajanotto joten aika voi heittää useamman kymmenyksen..mutta se todistaa että hermotuspainotteinen(lyhyttä sarjaa kevyellä raudalla) painonnosto harjoittelu kehittää lihasten irtiotto kykyä niin että on mahdollista juosta noinkin kovaa ilman juoksutreeniä..(itse en ole juoksua tehnyt muuta kun koulussa pallopeleissä)..toivottavasti vastasin kysymykseen :)

Teetkö Rigert88 ollenkaan 3:sia pitempiä sarjoja treeneissäsi? Voisi olettaa että ainakin kyykyissä vähän pitempiäkin välillä..

Oletan että ruokavaliosi on myös kunnossa ja siinä tapauksessa on kyllä jännä että painosi ei ole viiteen vuoteen juuri noussut. Vaikka voimaa on tullu niin perkeleesti! :D

Paitsi jos tietoisesti välttelet plussakaloreita..?

no peruskuntokaudella tottakai vähän vitosiakin kyykkyjä ja vetoja, ja kolmosta tempausta, mutta peruskuntokausi on yleensä tosi lyhyt, noin reilu kuukausi. muuten kyykyt ja vedot kolmosta-kakkosta, työnnöt yleensä ykköstä, tempaus kakkosta-ykköstä. mutta, se ei tarkota että ne on maksimeita! ite reenaan tosi kevyellä raudalla(jopa alle 50%) enimmäkseen. Tosin nyt kun ikää tulee niin harjoittelussa pikku hiljaa yritetään päästä isompiin prosentteihin. ja mitä tuohon painooni tulee, nostin 2004 syksyllä 85kg sarjassa ekan kerran ja tulokset oli 107,5kg ja 135kg. seuraavana vuonna oli jo täydet massat kasivitoseen ja tulokset oli 124kg-150kg. tosin 2007 pudotin kahteen kisaan 77kg sarjaan mutta semmoista painon vetoa en aio enään koskaan tehdä. ruokavalioni on omasta mielestäni aina ollut kohtuu monipuolinen enkä ole koskaan juuri koskaan siihen suuremmin kiinnittänyt huomiota. itse uskon että juuri harjoittelun painotuksesta johtuen ei ole juuri uutta lihasmassaa tullut lisää mutta hermotus on kehittynyt valtavasti. tosin myönnetäkköön että 2005 vuoden ja tämän vuoden painossa ero on se että ns. "ylimääräistä" painoa ei enää ole juuri ollenkaan. eli rasva% on nykyään selvästi alempana.

en oo nyt viimesen vuoden aikana ottanu etukyykkyä yli 140kg:lla,,takakyykkyä oon ottanu 230kgx3(ei ollu maksimi,uskon että enemmänki menis)..en ole kummoinen kyykkääjä ollut ikinä mutta silti rinnallevedon kyykystä ylöstulo ei tuota mitään ongelmaa..sanotaanko vaikka niin että rinnalleveto tuntu heti alussa tosi luontevalta mutta etukyykky ei koskaan.

Kauan olit rigert88 treenannut painonnostoa ennen 2004 kisoja? Tai harrastitko esim. yleisurheilua tms nuorempana? Meinaan noi on kyllä kovia tuloksia heti alusta lähtien.

Ainakin siis mun silmään. Ja mitä nyt sivusilmällä seurannut erästä painonnostoseuraa niin kyllä siellä nuorten keskitaso on hiiiiiirvittävän paljon alempana .. ei sillä että tässä tuomitsisin ketään vaan on tullut mieleen että miten se on mahdollista, tai eikö vain riitä motivoituneita harrastajia lajiin? (ok noihin sun tuloksiin tarvitaan jo lahjakkuuttakin). Aika monihan siellä tuntuu hakevan kyllä vain päälajiinsa voimaa ja räjähtävyyttä ja sitten loppupeleissä sekin projekti jää sivuosalle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
alotin 2000 syksyllä.. eli 11-vuotiaana kalajoen punttikoulussa.sitä ennen ja pitkään jälkeekin heitin keihästä(14-vuotiaana 58m naisten keihäällä eikä koskaan ollut valmentajaa). mun mielestä suomessa painonnoston ongelma on se ettei oo kun muutama seura jossa on oikeasti aktiivista toimintaa..väitän että lajille olisi kysyntää jos olisi toimintaa..siitä porukasta joita alotti samassa punttikoulussa mun kanssa olin selvästi lahjattomin..mutta oon ainoa joka on jäljellä..joten kyllä Suomalaisten on ihan mahdollista pärjätä maailmalla..mutta se vaatii lahjakkuutta ja tosi pitkäjänteistä ammattimaista harjoittelua.

alotin 2000 syksyllä.. eli 11-vuotiaana kalajoen punttikoulussa.sitä ennen ja pitkään jälkeekin heitin keihästä(14-vuotiaana 58m naisten keihäällä eikä koskaan ollut valmentajaa). mun mielestä suomessa painonnoston ongelma on se ettei oo kun muutama seura jossa on oikeasti aktiivista toimintaa..väitän että lajille olisi kysyntää jos olisi toimintaa..siitä porukasta joita alotti samassa punttikoulussa mun kanssa olin selvästi lahjattomin..mutta oon ainoa joka on jäljellä..joten kyllä Suomalaisten on ihan mahdollista pärjätä maailmalla..mutta se vaatii lahjakkuutta ja tosi pitkäjänteistä ammattimaista harjoittelua.

Pidätkö treenipäivyriä jossain näkyvillä?
Oletko säästynyt vammoilta?

Tsemppiä treeneihin!!!

en oo nyt viimesen vuoden aikana ottanu etukyykkyä yli 140kg:lla,,takakyykkyä oon ottanu 230kgx3(ei ollu maksimi,uskon että enemmänki menis)..en ole kummoinen kyykkääjä ollut ikinä mutta silti rinnallevedon kyykystä ylöstulo ei tuota mitään ongelmaa..sanotaanko vaikka niin että rinnalleveto tuntu heti alussa tosi luontevalta mutta etukyykky ei koskaan.

Oon tuubista joskus nähnyt sun 202,5 kilon etarin, joka oli melko kevyt.

Joten ei se ek nyt ihan surkee oo :D

Semmosen jutun oon jostain kuulut, että 200:n kilon työntöön vaaditaan väh. 230:n kilon etukyykky. Eikös tuo Antti Everin kohdalla toteudu (204kg, 230kg). Tässäkin voi tietysti olla poikkeuksia...

no en nyt ihan olis samoilla linjoilla tuosta että suomen nostajat ei voimaa reenaa..ite oon kuitenki vetäny maasta ilman vyötä tai muitakaan varusteita 280kg suht helposti, ikää 20v ja sarja 85kg.ja ihan painonnostoa reenaan, tempaus 141kg ja työntö 186kg.ja Reippaan Milko tokola on vetänyt maasta 235kg ja ikää 17v ja paino 67kg(tempaus 120kg ja työntö 150kg)!! on erilaisia nostajia jotka painottaa harjoittelussaan eri asioita ja joillekkin maksimivoimaharjoittelu ei ole nostamisessa tärkein asia vaan panostetaan tekniikkaan, kimmoisuuteen ja nopeuteen..eikä ne norjassa mitään enempää ymmärrä, Ruth kun ei ole asunut norjassa kovinkaan suurta osaa elämästään ja hän on maan ainoa kova nostaja tällä hetkellä. eli kyse on huippuyksilöstä eikä järjestelmän hyvyydestä!

Voi jösses miten kova voima-painosuhde molemmilla. :worship:

no en nyt ihan olis samoilla linjoilla tuosta että suomen nostajat ei voimaa reenaa..ite oon kuitenki vetäny maasta ilman vyötä tai muitakaan varusteita 280kg suht helposti, ikää 20v ja sarja 85kg.ja ihan painonnostoa reenaan, tempaus 141kg ja työntö 186kg.ja Reippaan Milko tokola on vetänyt maasta 235kg ja ikää 17v ja paino 67kg(tempaus 120kg ja työntö 150kg)!! on erilaisia nostajia jotka painottaa harjoittelussaan eri asioita ja joillekkin maksimivoimaharjoittelu ei ole nostamisessa tärkein asia vaan panostetaan tekniikkaan, kimmoisuuteen ja nopeuteen..eikä ne norjassa mitään enempää ymmärrä, Ruth kun ei ole asunut norjassa kovinkaan suurta osaa elämästään ja hän on maan ainoa kova nostaja tällä hetkellä. eli kyse on huippuyksilöstä eikä järjestelmän hyvyydestä!
Kyllä hirmu kovia tuloksia teette. Tsemppiä sulle. Mites Milko tokolan muut tulokset? Etu ja taka kyykky ja tempaus/työntö nykysin?

Viimeks ku kuulin ni 141-116 tais tehdä.. Lahjakas kaveri ja ehdottomasti Suomen kärki nostajia nuorissa kuten varmaan sinäkin :)

Olen innostunut painonnostosta ja ajatellut ruveta harrastelemaan sitä itekseni lenkkeilyn ohessa. Tekniikat olen opetellut itekseni suht kuntoon (youtubea, kännykkäkamera =D) ja ykköset ovat työntö 80-90 ja tempaus 50-60. Eli en ole kokeillut, mutta arvio. Ohjelmaksi olen kaavaillut tälläistä:

A

Työntö 5x
Etukyykky 5x
Työntöveto 4x
Punnerrus leveä/kapea 3x
Leuanveto vasta 3x

B

Tempaus 5x
Takakyykky 5x
Tempausveto 4x
Vauhtipunnerrus 3x
Leuanveto myötä 3x

Ja kummallakin kerralla vatsaa, pohkeet jne. Reenejä 2 kertaa viikossa, joista toinen kova ja toinen kevyt, eli vuoroviikoin kova A tai B. Lisäksi joka kolmas viikko kevyt. Kysymys kuuluukin progressiosta jne. eli en ole kovinkaan perillä nopeus/voimaharjoittelun jaksotuksesta. Miten kannattaisi harjoitella painonnostossa?

Olen kaavaillut, että tekisin ensin 12vk perusvoimalla eli kyykyt/vedot vitosia, tempaus kolosta ja työntö kakkosta. Painot 50, 60, 65, 70% 3vk jaksoittain nousten. Tämän jälkeen 9-12vk lyhyempiä sarjoja (työntö ykkönen, tempaus 1-2, kyykyt/vedot 2-3) 70-90%. Ja sitten taas perusvoimaa. Onko ihan paska systeemi näin aloittajalle?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom