Painon kasvatus - ongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nav
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

nav

Olen 30v 175cm ja 60kg mies. Olen aina ollut laiha ja se on häirinnyt minua viimeiset 15v todella paljon. Haluaisin kovasti saada painoa ja lihasmassaa lisää. Olen saanut kuulla kymmeniä kertoja kuinka näytän laihalta. Tuskin lihaviakaan ihmisiä haukutaan näin usein. Luuleeko ihmiset että laiha loukkaantuisi siitä jotenkin vähemmän? Ongelma on kuitenkin siinä että en pysty syömään sellaista ruokamäärää että saisin painon nousemaan. Minulla on lähes jatkuva ruokahaluttomuus, ahdistus, pahoinvointi, jännittynyt olo ja ripuli ongelmana. Saan syötyä/juotua vuorokaudessa keskimäärin 2000-2500kcal. Vähintään puolet noistakin kaloreista on suuhun väkisin syötyä vaikka on paha olo. En varsinaisesti harrasta liikuntaa mutta kokoajan touhuan jotain (töitä, harrastukset) jotka varmasti kuluttaa kohtalaisesti energiaa.Välillä on ollut parempia kausia jolloin olen ahminut jopa 4000 kcal päivässä muutaman viikon ajan. Paino ei ole kuitenkaan noussut yli 62 kilon. Lääkäreissa on käyty ja paljon mutta mitään tutkimuksin todettavaa sairautta ei ole löytynyt eikä lääkkeistäkään ole apua. Haluaisin saada lisää painoa ja lihasmassaa. Tällä hetkellä kädet ja jalat näyttävät tikuilta ja kaiken kruunaa pömpöttävä maha. Ei siis mikään kaunis näky. Onko mitään järkeä aloittaa painojen nostelua tällä ravinnon määrällä? Kasvaako painoni tai lihasmassani yhtään pelkällä kuntosaliharjoittelulla mikäli en pysty syömään enempää? Eli onko lihaskuntoharjoittelusta jopa enemmän haittaa kuin hyötyä minun tilanteessa? Ostin omronin kehonkoostumusmittarin jonka mukaan lihasprosentti on 44 ja rasvaprosentti 12.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Lääkärin mukaan elimistöni on lähes jatkuvasti jonkinlaisessa "pakenemistilassa" jolloin on ihan normaalia että ruoka ei ole ensimmäisenä mielessä. On syöty kuurit cipralex masennuslääkettä ja buspiron ahdistuslääkettä. Nuo auttoi ehkä henkisesti hieman mutta fyysiset oireet (pahoinvointi, ruokahaluttomuus ripuli jne..) ei kuitenkaan poistunut. Nyt olisi kuitenkin kova into lihaskuntoharjoittelulle mutta meneekö se harjoittelu ihan hukkaan mikäli ravinnon määrä ei kasva?

Itse sain tulokseksi noilla asetuksilla 2447 kcal. Eli jos syö päivässä alle 2500 kcal niin onko lihaskuntoharjoittelusta mitään hyötyä? Kasvaako lihakset tai nouseeko paino vai onko riskinä että paino voi jopa tippua entisestään?

On hyötyä salitreenistä joka tapauksessa. Keho kyllä repii alussa sitä energiaa lihasten kasvuun vaikka väkisin, ja lisäksi lihakset keräävät nestettä itseensä kun alat treenaamaan, jolloin paino nousee. Luultavasti salitreenin aloitus myös kasvattaa sun ruokahalua. Kannattaa koittaa ottaa kaloreita nestemäisenä, eli erinäköiset rahkapirtelöt esimerkiksi käyttöön. Juomalla on helpompi saada kaloreita, kuin syömällä.

Kyllä se siitä!

Olen 30v 175cm ja 60kg mies. Olen aina ollut laiha ja se on häirinnyt minua viimeiset 15v todella paljon. Haluaisin kovasti saada painoa ja lihasmassaa lisää. Olen saanut kuulla kymmeniä kertoja kuinka näytän laihalta. Tuskin lihaviakaan ihmisiä haukutaan näin usein. Luuleeko ihmiset että laiha loukkaantuisi siitä jotenkin vähemmän? Ongelma on kuitenkin siinä että en pysty syömään sellaista ruokamäärää että saisin painon nousemaan. Minulla on lähes jatkuva ruokahaluttomuus, ahdistus, pahoinvointi, jännittynyt olo ja ripuli ongelmana. Saan syötyä/juotua vuorokaudessa keskimäärin 2000-2500kcal. Vähintään puolet noistakin kaloreista on suuhun väkisin syötyä vaikka on paha olo. En varsinaisesti harrasta liikuntaa mutta kokoajan touhuan jotain (töitä, harrastukset) jotka varmasti kuluttaa kohtalaisesti energiaa.Välillä on ollut parempia kausia jolloin olen ahminut jopa 4000 kcal päivässä muutaman viikon ajan. Paino ei ole kuitenkaan noussut yli 62 kilon. Lääkäreissa on käyty ja paljon mutta mitään tutkimuksin todettavaa sairautta ei ole löytynyt eikä lääkkeistäkään ole apua. Haluaisin saada lisää painoa ja lihasmassaa. Tällä hetkellä kädet ja jalat näyttävät tikuilta ja kaiken kruunaa pömpöttävä maha. Ei siis mikään kaunis näky. Onko mitään järkeä aloittaa painojen nostelua tällä ravinnon määrällä? Kasvaako painoni tai lihasmassani yhtään pelkällä kuntosaliharjoittelulla mikäli en pysty syömään enempää? Eli onko lihaskuntoharjoittelusta jopa enemmän haittaa kuin hyötyä minun tilanteessa? Ostin omronin kehonkoostumusmittarin jonka mukaan lihasprosentti on 44 ja rasvaprosentti 12.

Olen / olen ollut aika lailla samassa tilanteessä kuin sinä siinä mielessä, että myöskin olen aina ollut luonnostaan laiha, sekä kärsinyt ahdistuksesta ja masennuksesta. Laihuus ei tosin omalla kohdalla ollut tuon ahdistuneisuuden perimmäinen syy, eli salitreeni ja lihasten/voiman kasvatus tosin on korottanut itsetuntoa hetkellisesti, mutta aina ne möröt ovat ryömineet pääkopasta takaisin esille.

Mikä tän avautumisen pointti on? Varmaan se, että itsetunto-ongelmat ovat päästä kiinni, oireita voi helpottaa harrastamalla mielekästä tekemistä, ja itsetuntoa voi myös kohottaa treenaamalla. Mutta se ei noita ongelmia ratkaise. Puhun tietenkin vain omasta kokemuksesta, sun kohdalla voi tietenkin mennä toisinkin.

Kannattaa tosiaankin mennä salille, ruokahalu kasvaa itsestään varsinkin jalkoja treenaamalla. Mutta jos safka ei silti maita ja/tai treeni ei skulaa, niin ei siitä kannata ottaa stressiä. Kaikilla on myös huonoja päiviä. Kun salilla käymistä jatkaa, niin väkisinkin sieltä alkaa tulemaan myös niitä hyviä päiviä. Tsemppiä!

Tosta edellisestä viestistä tuli ehkä liiankin negatiivinen vaikutelma. Salitreeni on ehdottomasti hyvä ja hyödyllinen harrastus, myöskin pään kannalta. Kovan treenin jälkeen ei edes yleensä jaksa kauheasti angstata mistään. Mutta tarkoitin viestissäni lähinnä sitä, että vaikka ihminen on kokonaisuus, ja keho vaikutta ajatuksiin/tunteisiin, niin pelkästään kehoa treenaamalla en ainakiin itse ole päässyt yli noista ahdistusta aiheuttavista ajatuksista ja tunne-elämän solmuista.

Mutta liikunta kannattaa siis aina. Varsinkin, jos siitä pystyy tekemään itselleen hauskaa, sillä tavalla se kehgitys tulee siinä sivussa.

Ei se paino nouse muuta kuin syömällä, eli reilusti vaan kaloreita koneeseen. Tehokkaalla salitreenillä voi myös tehostaa energiantarvetta, jolloin ruoka maistuu automaattisesti. "Nälkä kasvaa syödessä." Ja jos et ole pahemmin liikuntaa harrastanut, niin sanoisin että kovalla sikabulkilla ja treenillä saisit yhdessä kuukaudessa jo 5kg lisää painoa. Tämä tosin koostuu osin nesteistä, mutta varmasti saisit lisää motivaatiota ja masennusoireetkin alkavat kadota kun tuloksia tulee.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kerrotko vielä millaista ruokaa syöt, mistä sun kalorit tulee? Mahdollisesti epäterveellinen ruokavalio voi jo saada aikaan sitä pahanolon tunnetta.

Voi tietysti, mutta uskoakseni tuo ominaisuus on aika yleinen meillä "ikilaihoilla" kavereilla ruokavaliosta riippumatta. Itsekin painin aloittajan kanssa saman ongelman kanssa. Pituus 180 cm. Yläasteella paino 57 kiloa. Treenaamalla sain tuolloin painon 65 kiloon muistaakseni kolmessa kuukaudessa ja viimeisen kymmenen vuoden ajan se on sahannut noin 62-68 kilon haarukassa.
Nyt ikää kanssa 30 vuotta ja aamupaino on 70 kiloa. Viimeisen puolen vuoden ajan painoa on latailtu syömällä ruokailujen yhteydessä niin paljon kuin mahaan menee ja välillä sitä on ahdettu sinne niin paljon, että osa jo pukkaa yläteitse takaisin. Nyt puolen vuoden jälkeen on pientä kehitystä havaittavissa, ja syöminen on aavistuksen helpottunut.

Ruokahaluttomuuden ohella toinen hankaloittava tekijä omalla kohdalla on hieman ahtaanlainen nielu. Joudun pureskelemaan ruokaa niin perusteellisesti, että olen lähes poikkeuksetta aina seurueen viimeinen joka vielä syö. Ja kun pyörittelet sitä haarukallista yli 50 kertaa poskesta toiseen, alkaa ruoan maku jo tympimään usein paljon ennen ruokailun loppumista. Ja tämä on myös tietysti yksi syy mikä taas lisää sitä ruokahaluttomuutta entisestään tietyssä vaiheessa suoritusta. Ja saattaa samalla olla hyvinkin merkittävä tekijä painon hillitsijänä.

Ite käyn mäkissä tai muualla pikaruokaravintoloissa syömässä noin 6 kertaa viikossa. Toivon näin saavani tuloksia nopeammin. Ei helvetissä jaksa 6 eri ateriaa syödä himassa per päivä. Joten aattelin et ehkä pari isoo rasvasta ateriaa päivässä korvaa nuo pikkupurtavat. En tiiä mitä muut hakevat tuolla terveellä ruokavaliolla.. Itse haluan vain olla läski. KYLLÄ, olen koko ikäni ollut ylilaiha. Suurin toiveeni on päästä olemaan lihava, edes hetkeksi aikaa.

19v poika
62kg
189cm

Pähkinöistä ja maidosta saa helposti ja hyvänmakuisesti kaloreita lisää. Maitoa ruualla lisäksi, saa huuhdottua samalla sitä ruokaa alas jos ei muuten uppoa. Ja sitten vaikka 125g Pirkan Cashew pussi (700kcal/25g/2e) illalla napostellen niin paino nousee muuten ihan normi ruualla. Rahkat vielä kun sujauttaa aamu puuron kanssa ja välipalalla, tai prodepatukan jos ei jääkaapin luona ole, niin kasvaa isompikin kaveri.

Noista ainakin itselläni tulee se 3500kcal ja 250g prodea muuten "tavallisissa ruuilla" ilman että tuntuu että syö paljon. Ja ilmeisesti aika hyviä lähteitä ovat kun ei pahemmin rasvaa ole tarttunut, kun noin on syöty jo pari vuotta, toki tosi maltillisesti painoa nostettukkin

Syön pääasiassa mahdollisimman kaloripitoista ruokaa. Hampurilaista pizzaa ym ei niin terveellistä. Huono olo voi kyllä johtua osittain ruokavaliosta mutta en usko että se vaikuttaa kuitenkaan näin voimakkaasti. Heräämisen jälkeen on mahassa polttava tunne ja on päästävä vessaan kakalle heti. Minulla ei ole minkäänlaista ruokahalua moneen tuntiin heräämisen jälkeen. On vain oksettava ja kuvottava olo. Olo on lähes joka aamu krapulaan verrattavissa oleva olotila. Iltaisin taas on kovempi ruokahalu ja silloin tulee yleensä syötyä suurin osa päivän ruuista. Välillä käy kuitenkin niin että ei jaksa syödä enää illalla kun väsyttää niin paljon ja sitten nukahtaa "vajailla kaloreilla". Päivät ovat muutenkin todella stressaavia pelkästään sen takia kun tietää ettei ole syönyt tarpeeksi ja kokoajan aivot pitää jonkinlaista ruokapäiväkirjaa joka laskee että saisi syötyä edes 2000 kcal päivässä. Osaan varmasti ulkoa lähes jokaisen ruoka-aineen kaloripitoisuuden. Töissä tulee yleensä syötyä enemmän kuin kotona. Töissä kun ei monesti ole mitään muuta tekemistä kuin syödä, joten monesti tulee ruokailtua ihan huomaamatta. Kotona ollessa pitää mukamas kokoajan suorittaa tai tehdä jotain. Elimistö käy ylikierroksilla ja ruokailu unohtuu. Stressaavat tilanteet vievät myös ruokahalun pitkäksi aikaa täysin, esim juhlat, parisuhdeongelmat, läheisen sairastuminen jne.. Alkoholin juomista pyrin välttämään viimeiseen asti. Siitä seuraa yleensä 4 päivän krapula joista ensimmäinen menee oksentaessa ja loput 3 pv noin 1000 kcal ruokamääällä. En millään jaksa uskoa että tämä olotila on yksinään päästä kiinni. Jotain siellä elimistössä täytyy olla vialla mitä lääkärit eivät ole löytäneet. Kysyin aikoinaan gastroentrologilta onko olemassa mitään lääkettä joka parantaa ruokahalua. Hän sanoi että steroidit ovat ainoa aine joka auttaa mutta niitä ei määrätä kovin kevein perustein.

Syön pääasiassa mahdollisimman kaloripitoista ruokaa. Hampurilaista pizzaa ym ei niin terveellistä. Huono olo voi kyllä johtua osittain ruokavaliosta mutta en usko että se vaikuttaa kuitenkaan näin voimakkaasti.

Itsellä ainakin hampurilaiset ja pizza(varsinkin iltaisin syötynä) aiheuttaa sen että aamulla on krapulaan verrattava huono olo ja aamupala ei maistu. Aamupalan syöminen on vähän sellainen opeteltava asia. Itsekkin nuorempana kartoin sitä kunnes opettelin puoliväkisin sen syömään. Nykyään ei tule päivästä mitään ilman kunnon aamupalaa. Itse suosittelisin ensimmäiseksi kyllä jättämään nuo pikaruoat ja einekset hyllyyn ja söisin ihan normaalia kotiruokaa. Esim pastaa ja kanaa kermakastikkeessa jne. Kyllä niilläkin saa kalorit täyteen.

Zone-sarja -42%
Syön pääasiassa mahdollisimman kaloripitoista ruokaa. Hampurilaista pizzaa ym ei niin terveellistä. Huono olo voi kyllä johtua osittain ruokavaliosta mutta en usko että se vaikuttaa kuitenkaan näin voimakkaasti. Heräämisen jälkeen on mahassa polttava tunne ja on päästävä vessaan kakalle heti. Minulla ei ole minkäänlaista ruokahalua moneen tuntiin heräämisen jälkeen. On vain oksettava ja kuvottava olo. Olo on lähes joka aamu krapulaan verrattavissa oleva olotila. Iltaisin taas on kovempi ruokahalu ja silloin tulee yleensä syötyä suurin osa päivän ruuista. Välillä käy kuitenkin niin että ei jaksa syödä enää illalla kun väsyttää niin paljon ja sitten nukahtaa "vajailla kaloreilla". Päivät ovat muutenkin todella stressaavia pelkästään sen takia kun tietää ettei ole syönyt tarpeeksi ja kokoajan aivot pitää jonkinlaista ruokapäiväkirjaa joka laskee että saisi syötyä edes 2000 kcal päivässä. Osaan varmasti ulkoa lähes jokaisen ruoka-aineen kaloripitoisuuden. Töissä tulee yleensä syötyä enemmän kuin kotona. Töissä kun ei monesti ole mitään muuta tekemistä kuin syödä, joten monesti tulee ruokailtua ihan huomaamatta. Kotona ollessa pitää mukamas kokoajan suorittaa tai tehdä jotain. Elimistö käy ylikierroksilla ja ruokailu unohtuu. Stressaavat tilanteet vievät myös ruokahalun pitkäksi aikaa täysin, esim juhlat, parisuhdeongelmat, läheisen sairastuminen jne.. Alkoholin juomista pyrin välttämään viimeiseen asti. Siitä seuraa yleensä 4 päivän krapula joista ensimmäinen menee oksentaessa ja loput 3 pv noin 1000 kcal ruokamääällä. En millään jaksa uskoa että tämä olotila on yksinään päästä kiinni. Jotain siellä elimistössä täytyy olla vialla mitä lääkärit eivät ole löytäneet. Kysyin aikoinaan gastroentrologilta onko olemassa mitään lääkettä joka parantaa ruokahalua. Hän sanoi että steroidit ovat ainoa aine joka auttaa mutta niitä ei määrätä kovin kevein perustein.

Tuohon kiinnitin huomiota ja seuraava kysymys onkin, että kuinka paljon juot päivän aikana nestettä (vettä)?

Ruokailun rytmitys voi auttaa kans tuohon ruuan maistumiseen. Sen jälkeen on myös helppo alkaa lisäileen sitä ruuan määrää/energiapitoisuutta. Eineksissä ja pikaruuissa voi myös olla joitain lisäaineita tai mausteita mitkä voi aiheuttaa sinulle yliherkkyyksiä, jotka sitten ilmenevät pahana olona. Ala tekemään ruoka itse, ja kokeile miten se vaikuttaa olotilaasi.

Osta tehosekoitin ja starttaa päivä pirtelöllä. Ohjeita löytyy vaikka kuinka, mutta esim. rahka, banaani, jäiset marjat, müsli, kananmuna ja maito on jo terveellinen ja kohtalaisen kaloripitoinen startti aamulle.

Syö paskaa, olotila on paska. Parempi ois alkaa syömään reilusti marjoja, kasviksia, itse valmistettua lihaa, kalaa, kanaa, kalkkunaa. Vois pyrkiä jättämään myös viljatuotteet pois.

Back
Ylös Bottom