Painon kasvatus - ongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nav
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Syön pääasiassa mahdollisimman kaloripitoista ruokaa. Hampurilaista pizzaa ym ei niin terveellistä. Huono olo voi kyllä johtua osittain ruokavaliosta mutta en usko että se vaikuttaa kuitenkaan näin voimakkaasti. Heräämisen jälkeen on mahassa polttava tunne ja on päästävä vessaan kakalle heti. Minulla ei ole minkäänlaista ruokahalua moneen tuntiin heräämisen jälkeen. On vain oksettava ja kuvottava olo. Olo on lähes joka aamu krapulaan verrattavissa oleva olotila. Iltaisin taas on kovempi ruokahalu ja silloin tulee yleensä syötyä suurin osa päivän ruuista. Välillä käy kuitenkin niin että ei jaksa syödä enää illalla kun väsyttää niin paljon ja sitten nukahtaa "vajailla kaloreilla". Päivät ovat muutenkin todella stressaavia pelkästään sen takia kun tietää ettei ole syönyt tarpeeksi ja kokoajan aivot pitää jonkinlaista ruokapäiväkirjaa joka laskee että saisi syötyä edes 2000 kcal päivässä. Osaan varmasti ulkoa lähes jokaisen ruoka-aineen kaloripitoisuuden. Töissä tulee yleensä syötyä enemmän kuin kotona. Töissä kun ei monesti ole mitään muuta tekemistä kuin syödä, joten monesti tulee ruokailtua ihan huomaamatta. Kotona ollessa pitää mukamas kokoajan suorittaa tai tehdä jotain. Elimistö käy ylikierroksilla ja ruokailu unohtuu. Stressaavat tilanteet vievät myös ruokahalun pitkäksi aikaa täysin, esim juhlat, parisuhdeongelmat, läheisen sairastuminen jne.. Alkoholin juomista pyrin välttämään viimeiseen asti. Siitä seuraa yleensä 4 päivän krapula joista ensimmäinen menee oksentaessa ja loput 3 pv noin 1000 kcal ruokamääällä. En millään jaksa uskoa että tämä olotila on yksinään päästä kiinni. Jotain siellä elimistössä täytyy olla vialla mitä lääkärit eivät ole löytäneet. Kysyin aikoinaan gastroentrologilta onko olemassa mitään lääkettä joka parantaa ruokahalua. Hän sanoi että steroidit ovat ainoa aine joka auttaa mutta niitä ei määrätä kovin kevein perustein.

Ellet oo ihan täys rölli, ni herää nyt jo.

Pistä ihan aluks ruokavalio kuntoon. Voin luvata, että olo paranee.
Enemmän siis fokusta syömäsi safkan ravintoarvoihin. Et sä isoksi kasva syömällä roskaruokaa, sillä saat vaan kuvailemas olotilan päälle.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
itsellänikin on painoin kanssa ongelmia en saa painoa kasvamaan, mutta kyllä ruoka silti maistuu varmaan on ruokavaliossani vikaa oon 170cm pitkä ja painan 54kg voisiko joku viisas kertoa ravitsevan ruokaohjelman vielä kun sais paremman treeniohjelman. + oon aina ollut hoikka vaikka olen syönytt tosi paljon , mutta en vain lihoa varmaan oikeaa ruokaa jotai pitäis syödä

Liikaa tekoselityksiä.

Ite alotin 65kg 170cm ja nyt 90kg lähestyn. Huom en syö mitään roskaruokaa tai ole sikabulkilla. Kaikki 2 vuodessa helposti.

Syö saatanasti riisiä ja jauhelihaa. Ei siinä muuta tarvita. Jos et tykkää syödä samaa paskaa jokapäivä niin käytä mielikuvitusta. Mun ei tarvi.

Saatanallisessa jauhelihan syönnissäkään oo mitään järkee... Miksei jengi käske syödä vaikka silakoita ja salaattia saatanasti? Monipuolinen ja päivittäin vaihteleva ruokavalio on pitkällä aikavälillä kaiken perusta.

Ite käyn mäkissä tai muualla pikaruokaravintoloissa syömässä noin 6 kertaa viikossa. Toivon näin saavani tuloksia nopeammin. Ei helvetissä jaksa 6 eri ateriaa syödä himassa per päivä. Joten aattelin et ehkä pari isoo rasvasta ateriaa päivässä korvaa nuo pikkupurtavat. En tiiä mitä muut hakevat tuolla terveellä ruokavaliolla.. Itse haluan vain olla läski. KYLLÄ, olen koko ikäni ollut ylilaiha. Suurin toiveeni on päästä olemaan lihava, edes hetkeksi aikaa.

19v poika
62kg
189cm

Tuskin tolla tahdilla edes ehdit läskiksi kun terveys pettää jo ennen. ei se 6 ateriaa päivässä tarkota sitä että ne kaikki pitäs olla jotain jauhelihaa ja riisiä. 2 lämmintä kunnon ateriaa, sit aamu,väli ja iltapalat.

- - - Updated - - -

itsellänikin on painoin kanssa ongelmia en saa painoa kasvamaan, mutta kyllä ruoka silti maistuu varmaan on ruokavaliossani vikaa oon 170cm pitkä ja painan 54kg voisiko joku viisas kertoa ravitsevan ruokaohjelman vielä kun sais paremman treeniohjelman. + oon aina ollut hoikka vaikka olen syönytt tosi paljon , mutta en vain lihoa varmaan oikeaa ruokaa jotai pitäis syödä

Ongelma on siinä että luulet syöväsi paljon, mutta todellisuudessa et syö ollenkaan niin paljon kuin pitäisi jotta paino nousisi. Kirjaa ylös mitä syöt ja laske kalorit, ja valmistat ruokasi itse.

Olen 30v 175cm ja 60kg mies. Olen aina ollut laiha ja se on häirinnyt minua viimeiset 15v todella paljon. Haluaisin kovasti saada painoa ja lihasmassaa lisää. Olen saanut kuulla kymmeniä kertoja kuinka näytän laihalta. Tuskin lihaviakaan ihmisiä haukutaan näin usein. Luuleeko ihmiset että laiha loukkaantuisi siitä jotenkin vähemmän? Ongelma on kuitenkin siinä että en pysty syömään sellaista ruokamäärää että saisin painon nousemaan. Minulla on lähes jatkuva ruokahaluttomuus, ahdistus, pahoinvointi, jännittynyt olo ja ripuli ongelmana. Saan syötyä/juotua vuorokaudessa keskimäärin 2000-2500kcal. Vähintään puolet noistakin kaloreista on suuhun väkisin syötyä vaikka on paha olo. En varsinaisesti harrasta liikuntaa mutta kokoajan touhuan jotain (töitä, harrastukset) jotka varmasti kuluttaa kohtalaisesti energiaa.Välillä on ollut parempia kausia jolloin olen ahminut jopa 4000 kcal päivässä muutaman viikon ajan. Paino ei ole kuitenkaan noussut yli 62 kilon. Lääkäreissa on käyty ja paljon mutta mitään tutkimuksin todettavaa sairautta ei ole löytynyt eikä lääkkeistäkään ole apua. Haluaisin saada lisää painoa ja lihasmassaa. Tällä hetkellä kädet ja jalat näyttävät tikuilta ja kaiken kruunaa pömpöttävä maha. Ei siis mikään kaunis näky. Onko mitään järkeä aloittaa painojen nostelua tällä ravinnon määrällä? Kasvaako painoni tai lihasmassani yhtään pelkällä kuntosaliharjoittelulla mikäli en pysty syömään enempää? Eli onko lihaskuntoharjoittelusta jopa enemmän haittaa kuin hyötyä minun tilanteessa? Ostin omronin kehonkoostumusmittarin jonka mukaan lihasprosentti on 44 ja rasvaprosentti 12.

Ensimmäisenä täytyy ihmetellä sitä miten se on oikeasti niin paljon hyväksyttävämpää sanoa oikeasti laihalle ihmiselle että "kamala kun sä olet laiha", sama kun menis jollekin perus mäkkipossumimmille sanomaan päin naamaa että miten prkleen lihava se on. Jälkimmäisestä tuomitaan heti, ensimmäiseen vain yhdytään.

Mutta asiaan; monet sanoikin jo että ne pikaruoat vekeen sielt ruokalistalta, jos illalla vetää 1000kcal pizzan mikä on oleellisesti pelkkää rasvaa ja tyhjiä hiilareita eikä ole juonut tarpeeks vettä päivän aikana niin krapula on ainaki meikäläisellä jo mieto vertauskuva seuraavan aamun olotiloihin, jossei nyt jotain extremeabsinttiseikkailuja aleta muistelemaan. Oikeella ruoalla ja riittävällä nesteytyksellä pääsee varmasti jo hyvin alkuun, mutta jossei sitä ruokaa vaan yksinkertaisesti uppoa niin sit jotain massanlisääjää maitoon sekoitettuna kerran päivässä välipalaksi niin pitäs alkaa puntarissakin käyrä kohoomaan.

Pömpöttävä maha voi johtua jo pelkästään huonosta ryhdistä, mutta laihoilla ihmisillä joilla ei ole yläkropassa mitään muuta lihaa saattaa maha näyttää pömpöttävän helpostikin. Mutta kun se paino lähtee nousuun niin se pömpötys ei siitä ainakaan katoa, ainakin itsellä näytti välillä illalla että olis rantapallon nielassu ku painoa lähti nostamaan 183/63 lukemista aikanaan.

Tsemppiä!

Ensimmäisenä täytyy ihmetellä sitä miten se on oikeasti niin paljon hyväksyttävämpää sanoa oikeasti laihalle ihmiselle että "kamala kun sä olet laiha", sama kun menis jollekin perus mäkkipossumimmille sanomaan päin naamaa että miten prkleen lihava se on. Jälkimmäisestä tuomitaan heti, ensimmäiseen vain yhdytään.

Toi on kyllä niin totta.

Kiitos kaikille vastanneille. Suurin osa viesteistä oli ihan asiallisia, tosin pari asiatontakin mahtui mukaan. Ruoka ei yksinkertaisesti maistu jos olo on kauhea ja sympaattinen hermosto käy ylikierroksilla. Veressä on kokoajan valtava määrä kortisolia eikä ruoka todellakaan ole silloin ensimmäisenä mielessä. Elimistön olotilaa voisi verrata siihen että juokset leijonaa pakoon, sillä erotuksella että tämä pakomatka on jo jatkunut monta vuotta.
Nyt sain kuitenkin sellaiset lääkkeet jolla tuon elimistön pakomatka toivottavasti loppuisi ja voisi alkaa keskittymään syömiseen ja harjoitteluun.

Joo, paska ruoka on paskaa ruokaa. Itse kyllä syön kans aika usein roskaruokaa, mutta siitä yleensä aiheutuu liikahappoisuutta ja tukkoista / väsynyttä oloa. Itse siis olen aina ollut varsin laiha, vaikka syönyt suuria määriä aterioilla. Sepä siinä on mättänytkin. Vaikka söisit 10 Big Mac ateriaa kerralla, niin kroppa ei kaikkia kaloreita pääse hyödyntämään. Perusmantra: "syö kohtuu pieniä annoksia, usein". Välipaloilla on iso merkitys painon noston kannalta... Tai ainakin itse olen omalla kohdalla näin todennut. Oikeastaan vasta viimeisen puolen vuoden aikana olen alkanut saamaan painoa sen maagisenrajan yli.

Treenannut olen tosiaan jo useamman vuoden enemmän tai vähemmän aktiivisesti, mutta painon nousu on aina ollut ongelma / vaikeaa. Pituutta on nyt 182cm ja painoa tänä aamuna treenin jälkeen 84 kg. Viime kesän lopulla olin työpaikan kautta inbody-mittauksessa, jossa paino oli 76kg ja rasvaprosentti 7.

Nykyisin panosta todella paljon välipaloihin ja helppoihin kaloreihin: "pääaterialla", eli lämpimät ateriat, syön yleensä reilun annoksen, mutta kuitenkin vähemmän kuin ennen. Itseasiassa, saattaa jopa vähän hiukoa vielä aterian jälkeen. Välipalalla korjaan tämän näläntunteen ja syön vaikka leivän ja rahkan. Enemmänkin voisi, mutta koitan pitää malttia syömisessä, ettei tule sitä äklöoloa ja jumitusta täyden mahan takia. Ja koska näinkin paino nousee, niin miksi lähteä repimään.

Kotona olen siirtynyt täysin punaiseen maitoon, vähän ällön makuista aluksi, mutta nopeasti siihen tottui. Sitä pari lasia joka aterialla. Lisäksi pähkinät, avokado ja rypsäri, eli rasvat, ovat jokapäiväisiä. Rypsäristä saa kuitenkin helposti kaloreita, vaikka joka aamu ja ilta rkl rypsäriä on kyllä niin kovan tappelun takana.

Aamupalaan vielä kun saisin itseni totutettua, niin tulisi järkeä omaan touhuunkin. On vaan niin oksettava olo aamuisin, vaikka nälkä onkin, ettei tee mieli syödä mitään. Jotenkin niin kiireinen ja stressaava. Panostankin aamuisin taas näihin helppoihin setteihin: rkl rypsäriä, vettä ja vitamiinit. Autossa työmatkalla banaani. Heti töihin saapuessa leipä tai rahka. Nämä siis klo 6-8 ja klo 9 kahvi ja leipä+rahka. Ainahan nämä ei toteudu, joku aamu saatan vetästä vaan palautusjuoman naamaan "aamupalaksi". On ainakin helppo ja saa prodet ja jokusen kalorinkin. Eli parempi kuin ei mitään.

Oma ongelmani on siis pääosin laiskuus. Sulla näyttäis olevan jotain muuta. Ripuli ainakin vaikeuttaa ravintoaineiden imeytymistä... Johtuuko se ripuli sun jännitystiloista / ahdistuksesta vai onko se oma juttunsa?

Ainiin, ja itse ainakin treenaan, oli kalorit miinuksella tai ei. Ruokahalu laskee heti, jos on vaikka viikon tai pari treenaamatta. Syöminen menee pakkopullaks. Mutta "treenijaksolla" on kyllä nälkä väh. tunnin välein.

Kannattaa ainakin kokeilla, vedä vaikka kuukausi väkisin ihan sikatreeniä ja massaliikkeitä ja sit katsot, että helpottuko syöminen sitä myötä.

Niin ja te "oon aina ollut laiha vaikka syön ihan sikana" -ihmiset: olin itsekin tässä luulossa. Saatoin ehkä syödäkin 3000kcal päivässä, mutta ne tuli ehkä kolmessa ateriassa. Eli tiuhaan tahtiin vaan ruokaa naamaan, max 2-3h välein. Ei paljoa auta, jos vetää 1000kcal mega-aterian hesestä, ja sitten on 6-7h syömättä. Vaikkei näläntunne ehtis tullakaan.

Edit. Kaikki kirjoituksenihan ovat sitten TÄYSIN mutuilua,IMOilua ja omiin kokemuksiin perustuvaa. Jos puhun faktatiedosta, niin silloin mainitsen myös lähteen. Toivon tätä myös muilta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä sitten, vaikka tuo 3000 kaloria tulisi kolmella aterialla täyteen? Väitätkö, ettei se paino nouse ellei jaa niitä 3000 kaloria vähintään kuuteen eri ateriaan?

Itse olen jostain lukenut että lihakset tarvitsevat proteiinia kolmen tunnin välein tai lihakset joutuvat kataboliseen tilaan, jolloin elimistön tarvitseva ravinto otetaan lihaksista. Toinen mikä aiheuttaa lihaskatoa on tuo sympaattisen hermoston ylikierroksilla käyminen (arkikielessä stressi), jolloin elimistö tuottaa kortisolia (stressihormonia) ns. pakenemista varten ja ottaa tarvitsemansa energian lhaksista koska sieltä sitä saa nopeiten.Sympaattisen hermoston ollessa ylikierroksilla kuluu jo pelkästään peruselintoimintoihin tervettä rauhallista ihmistä enemmän energiaa. Näin olen kuullut ja lukenut joten korjatkaa jos olen väärässä.

Itse olen jostain lukenut että lihakset tarvitsevat proteiinia kolmen tunnin välein tai lihakset joutuvat kataboliseen tilaan, jolloin elimistön tarvitseva ravinto otetaan lihaksista.

Mites oot hoitanu nuo ruokailut yöllä? Heräätkö kolmen tunnin välein syömään välttääksesi kataboliaa? Miksei esim. ammattilaisbodarit heräile kolmen tunnin välein syömään? Olen saanut sellaisen käsityksen, että niissä piireissä tehdään asiat aika optimaalisesti. Eikö tuollainen 6-10h kestävä katabolinen tila kerran vuorokaudessa haittaisi lihaskasvua aika paljon?

Mark Wahlberg ainakin kertoi heräävänsä öisin syömään, kun kasvatti pihviä elokuvaansa varten (oli joku kehonrakennukseen liittyvä leffa The Rockin kanssa, en muista nyt ulkoa nimeä eikä kiinnosta kaivaa). Noo, ehkäpä sen kaverin toiminnat ei vastaa koko ammattikehonrakentajien kuntaa...

Taas täysin mutuilua, mutta luulisi yöajan olevan hieman eri verrattuna päiväaikaan katabolian ja ravintoaineiden kulutuksen suhteen. Yöllä kuitenkin nukutaan ja uni on parasta lepoa. Lihaksetkin tarvitsee lepoa, kannattaako sitä keskeyttää ja sen laatua huonontaa syömisen takia..? En tiedä, mutta onhan kaikkia hitaasti imeytyviä yöproteiinejakin markkinoilla ehkäisemässä juuri tätä yökataboliaa.

Ja kyllä, itse ainakin väitän että kalorit eivät tartu jos koko päivän 3000kcal koostuu kolmesta ateriasta. Vai oikeastiko luulet, että kroppa ehtii nappaamaan jokaikisen kalorin sieltä talteen, ennenkö se massa perseestä ulos tursuaa? Ruuansulatusjärjestelmä on kuitenkin linjasto, se tavara tulee sieltä pihalle sitä mukaa kun lihakset sitä ulos työntää. Ei se odota, että kaikki kalorit on napattu talteen.

Back
Ylös Bottom