Painoa äärimmäisen pienellä opiskelijabudjetilla. Mahdollista vai mahdotonta?

200 euroa ylimääräistä vuokran jälkeen. Tuosta pitäisi olla niin laskuihin sekä ruokaan. Mitä itse olen hintoja kaupoissa katsellut tuntuu, että tuon summan sisällä on minun kokoiseni kaverin, ihmisen joka tarvitsee painon nousuun 2500 - 3000 kaloria päivässä, täysin mahdotonta saavuttaa kyseistä tavoitetta. Lähikaupassa 15 munaa 3.20 euroa, jauheliha yhtälailla kallista riippumatta ostaisiko bulkkina viikon ruoat kerralla vai joka päivälle omat ruoat. Olen käytännössä täysin hukassa siinä, onko tavoite edes mahdollinen ja miten sen saavuttaisi. Kaiken kananmunista, jauheliha bulkkina viikoksi jne olen kuullut mutta siitä huolimatta tuntuu, että hintojen vuoksi moinen olisi taloudellisesti kestämätöntä. Onko täällä kenelläkään kokemusta näin pienen budjetin sisällä liikkumisessa ja minkäänlaisia käytännön neuvoja tai reseptejä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Opintolaina. Koskaan muulloin elämässäs et tuu niin edullista lainaa saamaan, sitä oikeasti kannattaa ottaa jos vaan vähääkään tekee taloudellisesti tiukkaa. Puhumattakaan siitä, että köyhänä opiskelijana jokainen euro on sulle nyt paljon arvokkaampi kun mitä ne on sitten kun tuut työelämässä olemaan. Tarkoitan siis sitä, että sun kuvailemaan tilanteen vaikka 200e/kk lisää muuttaa koko elintason aivan täysin, sen sijaan täysipäivätöitä tekevälle -200e/kk käyttövaroihin on huomattavasti vähäisempi vaikutus arkeen.

Ruoka-aineista ainakin maapähkinät on sellanen mitä ei kaikki välttämättä hoksaa. Maksaa n. 4 euroa kilolta ja kaloreita reilu viis tonnia.

Ruoka-aineista ainakin maapähkinät on sellanen mitä ei kaikki välttämättä hoksaa. Maksaa n. 4 euroa kilolta ja kaloreita reilu viis tonnia.

mitään keinoja tehdä maapähkinöistä syötävää? Paljon kaloreitahan niissä on mut ruokana äärettömän kuivaa ja olen aika varma, etten sellaisenaan saa edes paria desiä illassa alas.

Ei kai niitä nyt hirveitä määriä tarviikkaan mättää, vaan silloin tällöin. Ite tykkään syödä ihan sellassenaan, yks parhaan makusia naposteltavia mitä löytyy.

Mutta jos ei uppoo sellassenaan niin kokeile vaikka maapähkinävoita tehdä, paahdat pähkinöitä pikkusen ja blendaat öljytilkan kanssa, ei oo kummonen homma. Jotku pistää suolaa, sokeria tms. kanssa. Ohjeita löytyy googlettamalla vaikka kuinka.

Jos vain mahdollista, niin säntäätte kauppaan heti, kun sen aukeaa. Silloin saatatte löytää päiväysvanhoja tuotteita, joita voi sitten pakastaa. Paikasta riippuen alennus lienee -30...-50%.

Riisi, peruna, makaroni, pakasteranskalaiset, jauheliha, öljy, rahka, proteiinijauheet. Ei mitään uutta eikä ihmeellistä, mutta 200 laskuihin ja ruokaan antaa kyllä aihetta tarkalle miettimiselle. Ei onnistuisi minulta, tavoite on tulevalle lukuvuodelle lähempänä 10€/päivä eikä siinäkään varmasti ihan koko aikaa pysy. Lidlissä kannattaa vähän silmäillä ympärilleen, mikäli paikkakunnalta löytyy.

Hh:sta, jonka määrää bulkilla yleensä nostetaan, tuskin kustannuksia ihan älyttömästi tulee. Esim. peruna 50snt/kg. Riisi/pasta, ei maksa mitään. "Laadukkaampaa" edullista hh:ta mm. kaurahiutaleet, sekä esim. ruisjauhot. Hyviä rasvoja saa edullisesti esim. halpamerkkien rypsiöljyistä. Halvoista proteiinien lähteistä onkin jo olemassa varsin kattava ketju.. Jos oikein tiukille menee, syö IF-tyyliin ja päivän ruokailut hoituu kouluruualla.

Lopeta juominen.

Ei oikein kyl muuta voi kun: 1. mene töihin 2. ota laina 3. mene ruokajonoon 4. muuta äitille. Ite olin töissä opiskeluaikani. Pari viikonloppua kun oli töissä niin sai 400-500€ lisää massia ruokaan.

Makaroni, riisi ja kaurahiutaleet ei maksa mitään. Niistä saa paljon energiaa helposti ja terveellisesti. Maitotuotteet ja kananmunat sekä tietysti -30% tarralla varustetut lihat ovat suht edullisia proteiininlähteitä.

Ei oo kyllä tolla budjetilla mitään toivoa. Mulla oli rahapulassa tapana dyykata leivät sun muut mitä sieltä nyt löyty. Ruokavalio koostui just halvoista lisäravinteista (mm. starnutritionilta gainer pro), maapähkinöistä, kananmunista, maidosta. Vihanneksia tai hedelmiä ei juuri tullu syötyä, ku halusin panostaa lähinnä proteiiniin ja rasvoihin.
Pakko kyllä sanoa, et jos oot oikeesti motivoitunut, niin kyllä niitä maapähkinöitä pitäis mennä kurkusta alas. En sano, että tää on optimaalista, mutta ite söin aina kahessa erässä iltaisin 2 desilitraa (n. 140g) maapähkinöitä muun iltapalan lisäksi. Pelkistä pähkinöistä tulisi siis jo 800 kilokaloria, eli yli neljännes päivän energiasta, jos puhutaan sun tapauksestasi. Siihen vielä halpa palautusjuoma, niin kalorit lähee puolta päivän energiatarpeesta, ja rahaa on menny vasta alle pari euroa. (Esimerkiksi tuo gainer pro: 4kg pussi 40€, annoksessa 380kcal, pussista saa yli 40 annosta = alle euro/annos. Pähkinöistä en nyt osaa sanoa hintaa, mut tuo 140g ei varmasti maksa yli euroa.)
Totta kai pienellä budjetilla on pakko tehä kompromisseja. Ei välttämättä terveellisin ratkaisu karsia mikroravinteista ja syödä jotain sika-nautaa, mutta jos ei oo vaihtoehtoja, niin tuo on mun mielestä välaikasena ratkaisuna ihan ok.

Viimeksi muokattu:
Harmikseni tämä ei ole mikään väliaikaisin tilanne. 5 eurolla kärsii juuri ja juuri ostaa päivässä ruokaa ja sekin tekee tiukkaa, toisinsanoen, lainaa on pakko ottaa. Tuolla rahallahan ei saa kuin ranskalaisia ja nakkeja kahelle päivälle, niitäkin reilusti alle tarvittavan määrän. Hail suomen valtion opintoraha. Lienee pakko vain alistua ja kärsiä tämmösenä laihana paskana olemisesta vielä sen mitä tää opiskelu kestää, jos sittenkään saa töitä. Saatana.

Harmikseni tämä ei ole mikään väliaikaisin tilanne. 5 eurolla kärsii juuri ja juuri ostaa päivässä ruokaa ja sekin tekee tiukkaa, toisinsanoen, lainaa on pakko ottaa. Tuolla rahallahan ei saa kuin ranskalaisia ja nakkeja kahelle päivälle, niitäkin reilusti alle tarvittavan määrän. Hail suomen valtion opintoraha. Lienee pakko vain alistua ja kärsiä tämmösenä laihana paskana olemisesta vielä sen mitä tää opiskelu kestää, jos sittenkään saa töitä. Saatana.

Vittu oikeesti. Koita alistua ja mennä kesäksi ja joululomaksi töihin, niin kaikki muutki opiskelijat toivottavasti tekee. Ymmärrän kyllä että on tiukkaa ja ihan asiallinen kysymys miten saa halvalla paljon kaloreita, mutta se, että valitetaan ilmaisista asioista, jotka ei todellakaan ole itsestäänselvyyksiä, on ripulipaskaa.

Mitäs opiskelet jos ei voi tehdä ilta/vkl-töitä?
eipä kyse ole siitä vaan siitä, että asuu semmoses peräkyläs jossa ei oo kouluttamattomalle töitä. korttia ei ole ja helpdeskiin tai puhelinmyyntiin en mene, 3 kuukautta helpdeskissä olin ja selvisi, ettei pää kestä sitä jatkuvaa haukkumista, huutamista, uhkailua jne jne.

- - - Updated - - -

Vittu oikeesti. Koita alistua ja mennä kesäksi ja joululomaksi töihin, niin kaikki muutki opiskelijat toivottavasti tekee. Ymmärrän kyllä että on tiukkaa ja ihan asiallinen kysymys miten saa halvalla paljon kaloreita, mutta se, että valitetaan ilmaisista asioista, jotka ei todellakaan ole itsestäänselvyyksiä, on ripulipaskaa.
katos, joululomaan onkin vain kolme kuuta. silloin mahdollisesti saatava työpaikka auttaa ns. helvetisti nykytilanteeseen.

Laina on kova sana. Suosittelen.

Suositut

Back
Ylös Bottom