Painoa äärimmäisen pienellä opiskelijabudjetilla. Mahdollista vai mahdotonta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näitä "säästäen Cutleriksi" - ketjuja näyttää olevan aika paljon täällä. Itselle herää kysymys, että eikö sitä ny perkele voi suorittaa sen koulun alta pois ja sitten alkaa poudaamaan?

En mäkään harrasta porssella ajelua, vaikka mieli tekis. Ku ei oo rahaa. Kyynel :(

Tarpeeksi monta työ- ja opiskelu juttua kun siirtää bodausta, on samassa jamassa kuin minä, vasta 50-kymppisenä on aikaa siihen.

Koin pienen valaistumisen :nolo: tuosta punaisen lihan edullisuudesta verratuna esmes. jauhelihaan tai kanaan.

Esim. porsaan/naudan ulkofile on ihan normaalisti 7-8e/kg, jauheliha taas 9e/kg. Kana on vähintään yhtä kallista kuin jauheliha, ellei osta koipia. Ite kohta opiskelijana ollessa, voin sanoa että tulen syömään 90% punaista lihaa :D

edit: Puhumattakaan sitten lihan laadusta... jauhelihalla on kysyntää kun ihmiset on niin laiskoja laittamaan ruokaa

Naudan ulkofile 7-8€/kg... :kuola: Oliskin. Kyllä siitä saa parikymppiä maksaa, joskus alennuksessa pikkusen vähemmän. Possu on kyllä halpaa.

Ei oo täydellistä aminohappokoostumusta noissa.

Viljojen kanssa syötynä toimii kyllä käytännössä yhtä hyvin ku eläinproteiinit, koska ne täydentää toisiaan. Viljassa on sitä mitä linsseistä puuttuu ja toisin päin.

Naudan paistia saa usein tarjouksessa tuohon 8-10e tienoille, siitä o helppo nuijia pihvikin, mutta texas chiliä siitä tekee kivasti ja helposti ison padallisen :) 1kg paistia, 1 sipuli, muutama chili, purkki tomaattimurskaa ja 10 tuntia liedellä :D

200e riittää kyllä laskuihin ja ruokaan jos tietää varmasti mihin haluaa rahansa sijoittaa. Ekana kannattaa vilkasta tietysti ne laskut että onko siellä turhia lehtitilauksia jne, jos koulussa pääsee nettiin ni tarttetko kotia sitä vai voisitko hoitaa asiat koululla ja keskittyä vapaa-ajalla täysin muihin hommiin? Puhelinliittymän kilpailutus, tarttetko varmasti sen 500min/kk vai riittäskö 2.99e/kk maksava liittymä johon päälle 7snt/min? Opintolaina tietysti auttaa asiaa, mieti jos otat vaikka 100e/kk lainaa niin se tekee 1200e/vuosi jossa korko on jotain 1.5%, sen maksaa alle vuodessa takasin kun pääsee töihin.

Tonnikala, makaroni, riisi, perunat, 23% jauheliha (valuta ylimääränen rasva poies jos ei kelpaa) ei kauheita maksa ja niitten päälle on hyvä rakentaa ruokavalio. Pähkinät tuo hyvää lisää, kaupasta ostetun salaatin saa kasvamaan kun iskee ruukun tyhjään voirasiaan ja huolehtii että saa vettä kokoajan, yrttien siemenet ei paljoa maksa ja sipulit&chilitkin saa kasvamaan kun hieman ottaa asioista selvää. Motonetin onkivapa/pilkki+syötit ei paljoa maksa, järvestä saat kalaa ilmasiks kun sosialisoidut ja selvität hyvät kalapaikat, samalla saat raitista ulkoilmaa ja kunto kasvaa hangessa tarpoessa. Metästä/kavereiden kautta/isovanhempien/sukulaisten/sukulaisten sukulaisten luonta saat kesällä ilmaseks marjat ja sienet pakastimeen talvea varten, itellä tällä hetkellä about 30l edestä kantarelleja ja saman verran mustikoita ja viinimarjoja pakastimessa ite kerättynä muutamalla reissulla maaseudulle&mettään, on varmasti makrot kohallaan ja ainut hinta on 100l arkkupakastimen viemä sähkö!

Meitsi ei kässää ku oon ollu koko opiskeluaikani mallia goatse, ja silti vittu on ruokaa niin paljon ettei jaksa syödä.

Kaurahiutaleita, riisiä, makaronia ja perunaa, jokainen ruoka on jollain tavalla näihin rakennettu. Ellei pidä syödä 10,000kcal päivässä niin onhan tää ihan absurdi vääntö. Prodet lisäravinteista ja maitotuotteista, lihaa oon pyrkiny vähentään koska pelkään syöpää ja olen edelleen persauki vaikka teen duunia ihan sikana.

Näitä "säästäen Cutleriksi" - ketjuja näyttää olevan aika paljon täällä. Itselle herää kysymys, että eikö sitä ny perkele voi suorittaa sen koulun alta pois ja sitten alkaa poudaamaan?

En mäkään harrasta porssella ajelua, vaikka mieli tekis. Ku ei oo rahaa. Kyynel :(

Ketjuun mulla ei oo mitään sanottavaa, mutta tää sun vertaus oli tosi huono :(

Josset voi porssella ajaa, niin voit silti ajaa muilla autoilla. Ei tässä kai aloittelija haaveilekkaan mistään kaviaareista sun muista, hä?

Mulla menee 200euroa ruokaan/lisäravinteisiin viikossa muijan kaa.. ja mulle ehdoteltii et lähde opiskelemaan uutta ammattia.. en ehkä lähde, turhan masokisti hommaa tollainen kituuttaminen jonku paperipalan (tutkintotodistuksen) takia.

200e riittää kyllä laskuihin ja ruokaan jos tietää varmasti mihin haluaa rahansa sijoittaa. Ekana kannattaa vilkasta tietysti ne laskut että onko siellä turhia lehtitilauksia jne, jos koulussa pääsee nettiin ni tarttetko kotia sitä vai voisitko hoitaa asiat koululla ja keskittyä vapaa-ajalla täysin muihin hommiin?

Mitä viattomat silmäni näkevätkään? Voiko nykypäivänä muka edes elää ilman internettiä? :o

Kämppäkaveri:
- Kaappitila -50%
- Jääkaappitila -50%
- Kämppä sotkussa
Tyttöystävä:
- Kaappitila -97%
- Jääkaappitila -25%
- Kämppä puhdas
- Säästää vessapaperikuluissa kun ei tartte vetää hanskaan

Et oo tainnut asua naisten kanssa ennen? En ole minäkään, mutta olen netistä lukenut, että ne käyttää ihan vitusti vessapaperia.

No ei ehkä vessapaperia mutta kaiken maailman eri muotosia vanutuppoja ja lätkiä ja niiden kanssa peilikaapillinen puhdistusaineita ... Tietenkin tosimies hennoo eritellä moiset kulut nimenomaan muijan tililtä meneviksi.

Mitä viattomat silmäni näkevätkään? Voiko nykypäivänä muka edes elää ilman internettiä? :o

Pää pois perseestä ja 90luvulta. Nykyään KAIKKI kouluhommat tehdään koneella. Itseä ei ainakaan haittaa, kun ei mennyt rahaa kirjoihin oman tekun aikana, kuin ehkä pari sataa yhteensä.

olen netistä lukenut, että ne käyttää ihan vitusti vessapaperia.

Käyttävät aivan saatanasti paperia ja niille ei kelpaa, kuin se silkkisin... :D

Mitä itse aiheeseen tulee, niin lopeta "opiskelijaelämä", rahat vain ruokaan, vuokraan ja puhelimeen (oletan, että olet niin fiksu, että kämpän vuokraan sisältyy netti, vesi ja sähkö?). Kaikki opiskelijabileet, autot, kaljottelut/kahvittelut kaupungilla ja muut harrastukset mäkeen, niin rahaa jää jopa säästöönkin.
Itse kävin/käyn Lidlissä ja hyvin riittää rahat kunnon ruokaan.

Monessa paikassa on hankala saada ylipäätään mitään kämppää jos ei ole säännöllinen aikuisen palkka, saati että sähkökin ois mukana? :) Netti nyt usein on muttei senkään takia varmaan kämppää tulis itellä valittua ku se on kumminki ehkä kympin kuussa nykyään (joku "vain" kymppimeganen)

Monessa paikassa on hankala saada ylipäätään mitään kämppää jos ei ole säännöllinen aikuisen palkka, saati että sähkökin ois mukana? :) Netti nyt usein on muttei senkään takia varmaan kämppää tulis itellä valittua ku se on kumminki ehkä kympin kuussa nykyään (joku "vain" kymppimeganen)

Kysymys onkin opiskelijasta, joten on oikeus opiskelijakämppiin. Ainakin Tampereella on 85% opiskelijakämpistä netti, vesi ja sähkö mukana hinnassa. Kysymys on enemmän tuurista, kuin hinnasta, koska vuokra on aika samaa luokkaa, kuin niissä opiskelijakämpissä joihin ei kuulu noita.

Ketjuun mulla ei oo mitään sanottavaa, mutta tää sun vertaus oli tosi huono :(

Josset voi porssella ajaa, niin voit silti ajaa muilla autoilla. Ei tässä kai aloittelija haaveilekkaan mistään kaviaareista sun muista, hä?

Ei mutta 200€ laskuihin ja ruokaa = mahdoton bulkki. Ottaen huomioon jos haluaa sieltä koulusta saada jotain irti. Jos ei halu/pääse töihin niin kyllä se taitaa niin olla ettei köyhällä ole varaa valita.

LimeLemon: opiskelija pystyy opiskelijakämppien ansiosta helposti säästämään 200-400e/kk töissä käyviin nähden asuinalueesta riippuen jos vaan suostuu solukämpässä asumaan. Ne on yleensä muutaman satkun kuussa ja vedet, sähköt ja netti yleensä sisältyy hintaan.

mappana: Jos ei oo säästöjä, ei halua töihin eikä suostu ottamaan lainaa, niin kyllä siinä on jo aika monta varaa valita ohitettu. Mä en ymmärrä miten Suomessa on noin käsittämätön asenne lainanottoa kohtaan, vielä enemmän kummastuttaa kun ne pahimmat lainanpelkääjät on vielä usein niitä jotka on muutenkin talousasioiden suhteen aivan kujalla. Opintolaina on lähes ilmaista lainaa ja euron "utility" on köyhänä opiskelijana huomattavasti korkeampi kuin se tulee koskaan myöhemmin elämässä olemaan - eli opintolaina on ihan käsittämättömän hyvä diili.

Tietysti se työkin on ihan hyvä vaihtoehto, itsekin aloittamassa uudet opinnot nyt syksyllä ja teen sivussa osa-aikatöitä. Samoin tein myös yliopistossa ollessani ja oli mun mielestä huomattavasti mielekkäämpää kun minimituloilla kituuttaminen. Tietysti töitä ei välttämättä kaikille opiskelijoille löydy, vaikka halua työntekoon olisikin.

Sitä meinasinkin että kerta se on paljolti tuurista kiinni ni miten tää kaveri ny sitten ei ois fiksu sillä perusteella jos vaikkapa ei oo saanu moista opiskelijakämppää?

Sitä meinasinkin että kerta se on paljolti tuurista kiinni ni miten tää kaveri ny sitten ei ois fiksu sillä perusteella jos vaikkapa ei oo saanu moista opiskelijakämppää?

Kaikki tieto löytyy netistä tai soittamalla ja yleensä ne kaikkein yksinkertaisimmat tapaukset "valtaa" ne kaikkein kalleimmat kämpät. Eli ei tarvitse kuin hiukan katsoa, että minkä kämpän valitsee ja säästää opintojen aikana tuhansia euroja, jotka voi sijoittaa vaikka tässä tapauksessa ruokaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom