Paino ei putoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Felix
  • Aloitettu Aloitettu
Hei. On nyt ollut tarkoituksena laihduttaa muutamisen kilon, mutta tässä 3 viikon ajan on ollut sitten sellanen ongelma ettei se paino ole pudonnu ollenkaan.
Pituus 163 ja paino 62. Rasvaprosentti olisi siinä 27% tienoilla suunnilleen. Haluaisin sitä painoa pudottaa sekä myös sitä rasvaprosenttisuutta. Käyn säännöllisesti zumbassa, aerobicis sekä harrastan myös kävelyä eli päivässä kaloreita kuluu liikunnassa noin 1000kcal. Juon vettä useamman litran sekä myös tarpeeksi, mutta silti kaloreita on siinä 500-1000 kcal miinuksella päivittäin. Ruoka on eniten proteinipitoista jossa hiilarit ja rasvat on jäänyt aika vähiin mutta jotai 100g hiilaria päivittäin ja rasvaa noin 20-30g.

Eli osaattekos sanoa mikäs se syy on kun se paino ei suostu pudota? Olen siis siinä 40v ikäryhmässä.

Kiitokset :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei. On nyt ollut tarkoituksena laihduttaa muutamisen kilon, mutta tässä 3 viikon ajan on ollut sitten sellanen ongelma ettei se paino ole pudonnu ollenkaan.
Pituus 163 ja paino 62. Rasvaprosentti olisi siinä 27% tienoilla suunnilleen. Haluaisin sitä painoa pudottaa sekä myös sitä rasvaprosenttisuutta. Käyn säännöllisesti zumbassa, aerobicis sekä harrastan myös kävelyä eli päivässä kaloreita kuluu liikunnassa noin 1000kcal. Juon vettä useamman litran sekä myös tarpeeksi, mutta silti kaloreita on siinä 500-1000 kcal miinuksella päivittäin. Ruoka on eniten proteinipitoista jossa hiilarit ja rasvat on jäänyt aika vähiin mutta jotai 100g hiilaria päivittäin ja rasvaa noin 20-30g.

Eli osaattekos sanoa mikäs se syy on kun se paino ei suostu pudota? Olen siis siinä 40v ikäryhmässä.

Kokeiles vähä nostaa noita rasvoja. Mä käytän dieetillä tällästä systeemiä, että 2g/kg proteiinia, 2g/kg hiilihydraattia ja 1g/kg rasvat.
Ja tietysti mitä isommilla hiilareilla pystyt laihduttamaan sen aina parempi, mutta kannattaa vähä kokeilla kaikennäköstä. Jos ei toimi niin pistä kylmästi hiilarit mahdollisimman matalalle :D
Ja mä pidän aina rasvat vakiona eli 1g/kg olin sitten bulkilla tai dieetillä et sen on iha hyvä pitää ne siinä.

Oletko varma noista liikunnan kuluttamista kaloreista? 1000kcal päivässä kulutus pelkästä liikunnasta on aika paljon liikuntaa se.

Syöt liikaa kulutukseesi nähden. Niin se on aina kun paino ei putoa. Syö vähemmän kaloreita. Punnitse ruoka, lue tuoteselosteet, merkitse todelliset syödyt kalorit ja makroravinteet. Älä arvioi mitään vaan mittaa. Sillä se lähtee.

Ja etsi se oikea kulutus.. Selkeesti olet nyt kaloreissa +/-0 tilassa, koska et valittanut että paino nousisi :D

laske syödyt kalorit tarkkaan ja rasvoja vähän enemmän.. Mieti vaikka ruokapäiväkirjaa..

Kiitos rakentavista kommenteista, arvasin, että täältä voisin löytää eri näkökulmia asiaan.
Mutta noihin kaloreihin. Otetaanpa erään päivän esimerkki. Sykemittarin mukaan kulutus oli 1700 kaloria. Siihen sisältyi päivän aikana yhteensä 17 km reipas kävelylenkki ja illalla 500 kaloria kuluttava rankka zumba (portaita ylös alas useaan otteeseen myös). Mittari oli heti aamusta lähtien vain liikkumisen ajan päällä. Jos kokonaiskulutus pitäisi olla kokoisellani ja ikäiselläni ns sohvalla makaamisessa jo lähes 1900 kaloria ja siihen kun ynnätään tuo liikunnassa käytetty 1700 kalorii, niin eikös se kulutettu energia silloin yhteensä olisi jo lähelle 3600? vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
No tämä oli viikossa yhden päivän liikunta ja muut päivät n 1000-1500 kalorin tahtiin pelkästään liikunnassa. juu, todellakin liikun paljon.

Sitten siihen syömiseen. En ole käyttänyt ruokapäiväkirjaa, mutta seurannut syödyn energiamäärää pakkausten energialukemien mukaan. Niissä huomioitu tietty nuo hiilarit, protskut ja rasvat.
Otetaanpa tuommoinen keskimääräinen ateriointi per päivä. Kaiken kaikkiaan tämmöinen.

Aamulla kaksi kuppia kahvia johon vain loraus kevyt maitoa.
Aamiainen: kaurapuuroa mustikkakeiton kera sekä myös kananmuna.
Päivällinen: kaksi porsaanfilepihviä paistettuna kera yhden keitetyn perunan, salaatin, kurkun ja raejuuston.
Illallinen: vihreetä salaattia, raejuustoa, tonnikalaa ja kurkkua.
Niin ja jossain vaiheessa päivän aikana menee kaksi reissaria emmental juustolla ja kurkulla. Vettä 2-3 litraa päivässä. Ei herkkuja, limuja, karkkia tai muutakaan mitä en tässä maininnut. Että tämän mukaan kun suurinpiirtein ilman vaakoja lasken, niin eikös tuo kokonaiskalorimäärä ole vähintään sen 1000 miinuksella? Näin ei siis ihan joka päivä, mutta taatusti joka pv miinuksella, ei +tai 0.

Ummetus vaivaa ja turvotus mahassa. Unohdin mainita, että siihen puuroon olen tällä viikolla lisännyt pellavansiemenii 2rkl sekä protskua varten 3 rkl soijarouhetta.
Mutta tässä siis suuntaa antavaa esimerkkiä aterioinnista. Tiedän kyllä miten kaloreita lasken...tai luulen niin ja sen perusteella oletan olevani reippaasti miinuksella.

Mitä tuumitte ja mites ne rasvat? Joku mut mikä pielessä?

Mitenkäs olet tuon 1900 kcal peruskulutuksen laskenut? Meinaan vaan että kuulostaa sinun kokoisellasi melko isolta. Itse olen mitannut kehonkoostumuslaitteella itseltäni ja se antoi muistaakseni 1900-2000 kcal. Pituutta itselläni on 179 ja painoa 92,5. Sitä olen käyttänyt dieetin suunnittelussa ja homma pelaa hyvin. Suosittelisin etsimään jonkin luotettavan kaavan netistä tuon laskemiseen. Tällä hetkellä syöt todennäköisesti liikaa. Asiakkaille tekemieni mittausten perusteella sinun kokoisen ihmisen peruskulutus olisi 1400-1600 riippuen oletko mies vai nainen.

Olet varmasti oikeassa hessumus. Olen lukenut niin monia kalorilaskureita ja tuo kulutus jäi mieleeni ja ihmettelin sitä itsekin. Mutta miltä tuo ateriointi per päivä liikunnan määrään nähden näyttää? Nälkänen olen, mutta niin liene pitääkin. Nainen olen ja silti tuntuu, että syön liian vähän, mutta ehkä olen ollut väärässä. Viis kiloa on pysyä tavoite pois huhtikuun loppuun mennessä ja porkkanana on vedonlyönti että pääsen tavoitteeseen. Olen muuten joskus tiputtanut painoa aiemminkin, silloin lähti helposti liikunnalla, mutta jossain vaiheessa paino jumahti paikoilleen, vaikka kuinka vähän söin. Sitten nakkasin muutamiksi viikoiksi vaa-an komeroon ja söin mitä halusin ja kas kummaa, paino putos "silmissä". Mut ei kait sit iän myötä semmosta ihmettä enää tapahdu..

Tänä aamulla kun painoa mittasin niin se oli sitten noussut 1.3kg. Mistäs tämä nyt oikeasti voisi johtua?

Nämä asiat ovat nyt selvää:

1. Paino ei putoa vaan ihan nouseekin vielä
2. Olen suunnilleen 1000 kaloria miinuksella päivittäin
3. Liikuntaa harrastan ihan urakalla
4. Syön proteiinipitoista ruokaa, mutta hiilareita tulee se 100g ja rasvaa 25g

Miksei se paino suostu pudota? Tuo painon nousuki on teoreettisesti mahdotonta. Mikä ihme siinä oikein on? En varmasti syö liikaa.

Luonnollisesti kontrolloit myös suolan määrän tarkasti, kun pohdit painonvaihtelua? Ja muista myös, että sykemittari EI OLE tarkka noissa kalori hommissa, lenkin kulutuksen saat paljon tarkemmin kun mietit kilometrejä jotka kuljit, siinäkin tulee ottaa huomioon kehonpaino ja muita tekijöitä, mutta saat riittävän hyvän arvion kulutuksesta karkeasti kilometreistä päätellen, jostain jumppa tunnist on ihan mahdoton sanoa kyl tarkkaan.. :D Ja kun väität olevasi 1000 kaloria miinuksella, niin oletko varma?? jos et kerran edes punnitse ruokia jne ja olet vain katsonut jostain kalorilaskurista jonkun peruskulutuksen minkä päälle ynnäät sykemittarin kalorilukuja... Sinun tulee punnita KAIKKI ruoka tarkasti ylös, suolan määrä myös, niin jonkin ajan kuluttua saat lukemaa siitä kuinka paljon kulutat keskiverto päivänä.. En itse esim mieti paljonko salilla milloinkin kuluu kaloreita, koska salikerrat näkyvät pitkässä juoksussa luonnollisesti siinä keskiarvo kulutuksessa... Jos et taas halua punnita ruokia ja merkitä kaikkea mitä syöt täsmälleen ylös, niin suosittelen syömään todella varoivaisesti että olet varmasti miinuksella, heität jonkun leipäviipaleen juustolla ja summanmutikas rasvaa pääl ni siin on äkkiä 200-400 kaloria, mitä et ees ajattele.. tollaset monen sadan heitot kaloreis voi kaataa kyl aika hyvin dietin... Ja esim tuo 17km kävely saattoi oikeasti kuluttaa useita satoja kaloreita vähemmän.. kyl noist kertyy virhettä jo aika pal.. itse en pidä hyvänä ajatuksena kauheesti laskeskella noita kalorei mitä kuluu urheiluun, tekee urheilut nimenomaan terveys/kunto/voima syistä ja sitten perehtyy vaan syömisiin..

Voi olla monta syytä mutta rasvaa tulee ihan liian vähän rasva-aineenvaihdunta ei tuolle määrällä toimi kunnolla kauaa. Lähtisin ensin makroista prot 1.5-2g/kg HH 1g/kg (lisäät määrää treenien mukaan) ja rasvat 0.8-1g/kg Ainakin alkuun. Jos liikut useammin kuin kerran päivässä hiilari varantoja kenties kannattaa täyttää treenien jälkeen niin jaksaa kunnolla treenit, rupea pidemmän päälle kehosakkaamaan. Sitten voisi miettiä miten nukkumisen laita on?

Olen aika saman ikäinen ja viime kevään laihdutus urakan jälkeen, ei paino tipu kuin isoilla miinuksilla mikä ei ole oikein hyvä kun liikuntaa tulee 6-11 kertaa viikossa. Ainoastaan neljänä päivänä viimeisen kuukauden ajan olen syönyt (teoriassa) enemmän kuin olen kuluttanut (safkat on punnittu ja laitettu kalorilaskuri.fi:hin, ranteessa kulkee polarin loop ja treenien yhteydessä käytän sykevyötä) ja silti paino on lähinnä noussut hieman. No nyt ihmetellään kilppari arvot ja testot lekurin kera, jos ei niissä ole mitään vikaa niin sitten vaan lasketaan niitä kaloreita alaspäin ja nukutaan enemmän.

Mitä tulee tuohon vaaka lukemaan jo kauan lähes päivittäin vaa'alla käyneenä on tullut huomattua että kroppa ei todellakaan toimi kuin matemaattinen kaava. Lukemat seilaa ylös alas ihan miten sattuu, milloin on syöty enemmän hiilareita, juotu enemmän/vähemmän, alkoholi, suolat, kuunasento... jos tuohon ei totu niin vaa'alla ei kannata käydä kuin kerran viikossa/kahdessa niin näkyy paremmin miten kroppa reagoi syömisiin pitkässä juoksussa muuten sitä vain ahdistuu. Ja muutenkin mittanauha (kuvat) on parempi ystävä sillä se kertoo kehonkoostumuksen muutoksesta, vaakahan ei sitä kerro.

Yliarvioit miinuskaloreiden määrät. Liikunnallinen kulutus on ok, mutta syöt liikaa. Mites napostelu, hyvin pienestä tulee viikon mittaan iso kalorimäärä..?

Nämä asiat ovat nyt selvää:

2. Olen suunnilleen 1000 kaloria miinuksella päivittäin

Mikä ihme siinä oikein on? En varmasti syö liikaa.

Uskoisit nyt että et ole miinuskaloreilla, koska paino ei putoa. Minä ainakin ymmärrän miinuskaloreilla olon siten että silloin kuluttaa enemmän kuin syö ja silloin se paino putoaa.

Nelikymppisellä naisella peruskulutus voi olla matala ja esim. kolmen tunnin lenkin sykemittarin antamia kaloreita ei voi suoraan ynnätä sen päälle (lenkin aikan ei ole enää ns. peruskulutusta, vaan se mittari antaa suunnilleen kokonaiskulutuksen lenkin aikana).

Kiitokset kommenteistanne.
No, pakko se on sitten uskoa, että kaloreita tulee luultua enemmän ja kulutus on vähäisempää. Olen siihen Polarin sykemittarin lukemiin uskonut täysin.
Mutta, otanpa neuvoistanne vaarin ja seuraan kalorilaskuria käyttäen ensi viikon syömiset ja tingin entisestään ruuasta. Napostelusta ei voi tinkiä, sitä kun ei muutenkaan ole.
Juu, rasvoja tulee käytettyä vähän, lisäänpä niiden määrää. Suolaa käytän vähän muutenkin, mutta voi siitä vielä tinkiäkin.
Palailen kertomaan viikon kuluttua kuulumiset.

Kuulun koulukuntaan, jonka mielestä RANKKA liikunta ei ole omiaan laihduttamiseen, ellei ole sm-tason suunnistajan kondis. Itselläni elimistö menee herkästi toppiin kovissa ponnisteluissa ja se lähtee toimimaan vasta ylihuomenna. Itselläni juurikin hiilareiden vähentäminen toimii laihduttamisessa. Jätän joka toinen aamu puuronkin väliin. Vaikka rakastan joitakin viljatuotteita, olen niitä karsinut syömisistäni. Kuitujen takia leipää on tarpeetonta vetää puolta limppua päivässä, koska liiat kuidut estävät joitakin ravintoaineita imeytymästä. Paria tuntia ennen nukkumaan menoa en suosittele mitään hiilareita, paitsi ne, mitä on reilussa desissä rahkaa tai protskua kera mustikoiden, jollaisen iltapalan usein syön.

Omakohtaisesti olen huomannut jo aikoja sitten, että minun on parasta nukkua (myös "löhöillä") reilusti. Nukkuessakin ihminen laihtuu, jos syöminen on kohdallaan. Pitkään vajailla unilla sinnittely turvottaa vatsaanikin.

Kososen jutuissakin mainitusta vatsan bakteerien epätasapainosta, joka aiheutuu liioista hiilareista ja ajoittaisesta liikasyönnistä minulla on kokemusta myös. Silloin vatsa on kuin koripallon nielleellä. Bakteeriviljely on silloin huimaa ja bakteerit pistävät vatsan käymään.

Kirjoittajan jutuista tuli käsitys, että liikuntaa hänellä on liikaa verrattuna lepoon ja palautumiseen.

Kuulostaa paradoksaaliselta, mutta kannattaisiko muuttaa liikuntatapoja? Eihän tossa "hullussa (aerobisessa) huhkimisessa" ole järkeä. 5-6 treeniä viikkoon riittää ja osa niistä (3 treeniä) kannattaisi olla ehdottomasti lihaskuntotreeniä pitkän tähtäimen painonhallinnan kannalta, koska lihaksikas kroppa kuluttaa levossa enemmän kuin rasvainen/laiha kroppa. Ylenmääräinen aerobinen treeni ei ehkä tue tavoitettasi painonpudotuksesta ja kehonkoostumuksen muutoksesta parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi kävely ei sitä paitsi kuluta kauhean paljon ja sykemittari saattaa näyttää kulutetut kalorit yläkanttiin.

Joo, sen sykemittarin lukeman ainakin jo alan uskoa.
No, mutta tänään kalorilaskurista ja teiltä saamistanne vinkeistä viisatuneena merkkasin joka ikisen suupalan ja syömiseni tähän mennessä on ollut 860 kcl. Illalla aion syödä vielä kaksi dl raejuustoa, vähän tuorekurkkua ja puolikkaan tomaatin, en muuta.
Kävellyt olen tänään 8 km (matka googlesta tarkistettuna).
Lisää kävelyä tulee 3 km ja tunnin zumba.
Oletan edelleenkin, että miinukselle menee tänäänkin, kuten ehken mielestäni aiemminkin.
Ai niin, voisin laittaa tähän mitä olen syönyt.
Aamulla 2 kuppia kahvia lorauksella kevytmaitoa, keitetty kananmuna
Päivällä keitetty kananmuna, reissumies palanen ja siinä 20 g emmental juustoa, rasvaton jugurtti 180 g
Tunti sitten paistettu maustamaton possun ulkofile 170 g, raejuustoa 100g, tuoretta kurkkua 50g ja puolikas tomaatti 50g
Vettä tähän mennessä mennyt 1,5l.

Noin yleisesti ottaen, kävelen keskimäärin 7-10 km päivässä ja harrastan aerobiccia 4-5 kert viikossa, jossa lihaskunto-osuutta ja kerran viikossa zumba.
Joten liikunnan määrä ei ole mielestäni kohtuuttoman paljon, voisin ja jaksaisin enemmänkin.
Nukun 8-10 tuntia yössä.

Näillä eväillä ja liikunnalla ensi viikko ja katotaan miltä vaaka näyttää.

Mun mielestä tää näyttää siltä että on rasva-aineenvaihdunta/aineenvaihdunta aika nollissa. Alhaiset hiilihydraatti määrät (ilman tankkauksia?) ajaa elimistön säästöliekille ja rasvan määrä/laatu ei ole omiaan rasva-aineenvaihdunnalle, eikä normaalille hormoonitoiminnalle. Kannattaa ehdottomasti järkeistää ruokailua ja liikuntaa. Nopeasti laskettuna sun peruskulutus ilman liikuntaa on n.1500-1600kcal ja tämän hetkinen ruokavaliosi n.1000kcal (makrot noin hh58, r33, p114). Rasvasta valtaosa on tyydyttynyttä rasvaa ja omega3 rasvahapot lähes nollassa. Eli jos liikut tuon verran ja syöt 1000kcal pitäisi painon tulla huomattavaa vauhtia alas. Suosittelen että yrität saada aineenvaihduntasi/hormoonitoimintasi normaalille tasolle, ennen kuin edes harkitset painonpudotuksen jatkamista. Jos omat taidot ei riitä suosittelen ottamaan ammattilaisen avuksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom