Paasto ja rasva%:n kehittyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja riesa
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
45
Kaikista tälläkin listalla esitetyistä varoitteluista huolimatta päätin kokeilla 4 päivän mehupaastoa torstaista sunnuntaihin. Seurailin paaston aikana joka aamu rasvaprosentin kehittymistä (Omronin mittarilla) ja ohessa painon, rasvaprosentin ja rasvamäärän lukemat paaston aikana:

Paino / Rasva% / Rasva-kg
TO 65,3 kg / 17,8 % / 11,6 kg
PE 64,3 kg / 16,6 % / 10,7 kg
LA 63,6 kg / 15,6 % / 9,9 kg
SU 63,0 kg / 16,0 % / 10,1 kg
---
MA 62,0 kg / 15,6 % / 9,7 kg

Eli painoa lähti 3,3 kg ja Omronin mittarin näkemys oli, että siitä 1,9 kg oli rasvaa. Loppu 1,4 kg ilmeisesti sitten nesteitä, kaikenmaailman scheissea ja *lihasta*.

Tiedän, että rasvaprosenttimittarin lukemiin täytyy suhtautua hieman skeptisesti, mutta toisaalta yli 2 prosenttiyksikön pudotus on jo kohtuullinen. Peiliin kun vilkaisee, niin ne kohdat, joihin rasva ennen paastoa oli "pesiytynyt", näyttävät sutjakammilta. Eli vastoin ainakin joitakin argumentteja rasvaprosentti ei ainakaan noussut.

Olo oli paaston toista päivää lukuunottamatta oikein hyvä eikä ensimmäisen päivän jälkeen nälkäkään kiusannut. Nyt tässä totutellaan takaisin normaaliin ruokavalioon ja viritellään treeniosastoa uudelleen käyntiin. Kaiken kaikkiaan ihan opettavainen ja positiivinen kokemus. Ja ah, se ruoka (lähinnä jugurtti, jolla yritän paluuta takaisin normaalielämään) maistuu nykyään aivan TAIVAALLISELTA. Mitään rasvaista ja suolaista ruokaa ei sen sijaan tee vielä yhtään mieli.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitenkähän Omronin tulokset suhtautuu siihen että paastolla kuivuu (niinkuin ketollakin), jos se perustuu sähkönjohtavuuteen...?

Lopullisen tuloksen uskoisin sitten kun kroppa on taas tankattu samaan kuntoon kuin paastoa ennen.

Onko tämä mehupaasto nimensä mukaisesti sellainen, että nautitaan ainoastaan sokeripitoista nestettä, eikä mitään muuta?

Kyseessä oli Vogelin mehupaasto, jossa litkittiin rypäle-, vihannes- ja porkkanamehua + teetä. Lisäksi lounaaksi ja päivälliseksi oli kasvislientä. Alkoivat kieltämättä tökkiä vastaan aika pahasti loppumetreillä... ;)

Mitä tulee JSmithin kommenttiin nestehukasta, niin mietin itsekin sitä, että näinköhän tässä mittaria huijataan... Toisaalta nestemäärän väheneminen pitäisi kasvattaa rasvaprosenttia.

Ainoat tulokset, mihin voi luottaa ovat vaa'an lukemat ja toisaalta taas oma fiilis: senttejä lähti ympäri kroppaa ja esim. vatsamakkarat katosivat.

Olisi kiva kuulla miten tilanne etenee tuon paastosi jälkeen.

Palaako makkarat takaisin? Mitä tapahtuu rasvaprosentille? Entä kiloille?

Voin laittaa raporttia, missä mennään viikon kuluttua. Ihan mielenkiintoista minustakin sillä lähdin varsin skeptisin mielin kokeilemaan koko paastotouhua... :)

Olisihan se mielenkiintoista jos neljässä päivässä saisi lähtemään 1.9 kiloa rasvaa tavallisella dieetillä eikä .teollisuusmyrkyillä .
Painonlasku on uskottava ja oli ihan odotettavissa, suolessakin on sulamatonta möhnää muutama kilo joka poistuu paastottaessa ja omron on todettu muutaman kerran paskaksi ja epäluotettaksi.
Dieetti on toimiva kun vyötärönympärys pienenee ja samalla reiden kasvaa.

Rasvakilo sisältää 7000kcal energiaa. Jos on aikaa 4 päivää, niin päivässä pitäisi kuluttaa rasvasta keskimäärin 1750kcal. Tietty energiaa pitäisi käyttää myös maksan glykogeenivarastoista. Jonkin verran saisi tietty myös niistä mehuista ja muista keitoista. Tämä on useimmille kuolevaisille mahdoton yhtälö.

Yleisesti näissä mehudieeteissä on se käsittämätön piirre, että usein ne toteutetaan olemattomalla proteiinimäärällä, mihin ajatteluun tämä perustuu?

Originally posted by Nat_Ural

Yleisesti näissä mehudieeteissä on se käsittämätön piirre, että usein ne toteutetaan olemattomalla proteiinimäärällä, mihin ajatteluun tämä perustuu?

Lihakset painavat ja proteiiniton dieetti on hyvä keino päästä niistä eroon. "Loistavat" tulokset ko. dieetistä näkyvät vaa'assa, peilissä ja salilla.

Tuossa muutama viikko sitten oli telkkarissa juttua paastoamisesta ja siinä 'asiantuntijat' sanoivat, että paastoa ei pidä käyttää painonpudotukseen. Elimistön pitäisi paaston aikana puhdistua kuonasta tjsp. (en välttämättä tuotakaan allekirjottaisi).:rolleyes: Mutta painonpudotukseen käskettiin, etsiä jokin muu metodi.

Näin amatöörinäkin on selvää, että lihasta tuossa palaa mukavasti jos ei proteiinia saa ollenkaan ja muutenkin ollaan tosi niukoilla kaloreilla

Toisaalta jos ei omaa lihasmassaa juurikaan ole (missä ne mun lihakset on ;)) niin ei kai sitä kohtuuttomasti voi hävitäkkään?

[Hieman offtopikkia sekaan]
Täytyy sanoa, että olin tuossa 3v sitten kaalikeittodieetillä :urjo: ja kylläpä paino mukavasti putosi ja ne vähät lihakset jotka olin sinä keväänä salilta itselleni hakenut. Tällöin siis mulla ei ollut hajuakaan miten tärkeää on dietata 'oikein'. Paino myös nousi kohtuullisen nopeasti takaisin lähtötilanteeseen vaikka koitin katsoa hieman ruokailujani. Olisikohan syynä ollut aineenvaihdunnan 'täydellinen' jumittuminen?
[/Hieman offtopikkia sekaan]

edit. korjauksia

Sen verran mainittakoon, etten missään tapauksessa lähtenyt diettailu mielessä paastoamaan vaan kokeilemaan koko hommaa ylipäänsä - enemmän sellaisena henkisenä harjoituksena.

Mihinkään nirvanaan en päässyt ja olin kovin yllättynyt rasva%-lukemista ja ajattelin, että täältä löytyy varmaan ihan hyvä selitys niillekin.

Silti - edelleen - ihan positiivinen kokemus: on loppujen lopuksi aika vaikeaa totutella syömisestä (toimintona) pois. Se selkeä positiivinen vaikutus hommalla oli, ettei enää kyllä tee kahvia ja tupakkaa pätkääkään mieli, saati sitten sitä hemmetin pahaa kultapiisku/yrttiteetä, jota sai lipitellä neljästi päivässä paaston aikana. ;)

Itseäni on pitkään kiinnostanut joskus kokeilla jonkinlaista nestepaastoa. Hommassa kiinnostaa tuo paljonpuhuttu mahdollinen elimistön puhdistuminen ja kuonanpoisto. Toisaalta on kyllä aika paljon ristiriitaista tietoa kuulunut paastoamisen järkevyydestä ja terveellisyydestä, eikä lähes mikään kuulosta yhtä kauhealta kuin lihasmassan menettäminen.. Mutta toisaalta, luulisi sen menetetyn lihasmassan saavan aika nopeasti takaisinkin?

Mä olen vesipaastonnut kerran 3vk, kun jouduin pakkolomalle ja vitutti. Painoa lähti 21kg eli kg/d. alussa tietysti enemmän. Rasvat ja lihakset katosi. En tehnyt tätä, kun olin parhaassa ruuminvoimassa, (enkä tietysti henkisissäkään), joten ei siitä väliä. Ainut, mitä otin, oli siis vesi ja yrttiteet ja pari multitabsia, 2000mg C ja 200mg Ido E antioksidanteiksi.

En suosittele kenellekään joka haaveilee olevansa lihaksikas. Mä näytin sen jälkeen Clarence Bassilta. Mulla se oli lähinnä eräänlainen koe. Tein kaiken kirjojen mukaan. Kävelin, otin aurinkokylpyjä ja ihonharjausta yms. Olo oli mahtava. Sitten lopulta tuli nälkä ja tiesin kirjoista, että oli aika lopettaa.

Päivittäisessä suolihuuhtelussa tuli jossain vaiheessa semmoisia mustia kuunsirpin mallisia kappaleita. Aivan, kuin juuri suolen seinämistä olisi irronnut jotain. Kielen päälle tuli myös töhkää. Vaimo sanoi, että myös henki haisi asetonille (ketoosi). Palauduin normaalitilaan parissa kuukaudessa, kun en pystynyt elintapojani muuttamaan.

Toisen kerran paastosin myös 3vk. Muuten sama kuin edellä, mutta treenasin kevyesti ja otin 10-15g/d vapaita aminohappoja. Lihakset pysyi paremmin ja painoa lähti 15kg. Kolmen kuukauden jälkeen voimat ja lihakset oli suuremmat, kuin lähtiessä. Tosin pienet verrattuna nuoruuden tositreeniaikoihin verrattuna.

Originally posted by Crunch
Mä olen vesipaastonnut kerran 3vk, kun jouduin pakkolomalle ja vitutti. Painoa lähti 21kg eli kg/d. alussa tietysti enemmän. Rasvat ja lihakset katosi. En tehnyt tätä, kun olin parhaassa ruuminvoimassa, (enkä tietysti henkisissäkään), joten ei siitä väliä. Ainut, mitä otin, oli siis vesi ja yrttiteet ja pari multitabsia, 2000mg C ja 200mg Ido E antioksidanteiksi.

En suosittele kenellekään joka haaveilee olevansa lihaksikas. Mä näytin sen jälkeen Clarence Bassilta. Mulla se oli lähinnä eräänlainen koe. Tein kaiken kirjojen mukaan. Kävelin, otin aurinkokylpyjä ja ihonharjausta yms. Olo oli mahtava. Sitten lopulta tuli nälkä ja tiesin kirjoista, että oli aika lopettaa.

Päivittäisessä suolihuuhtelussa tuli jossain vaiheessa semmoisia mustia kuunsirpin mallisia kappaleita. Aivan, kuin juuri suolen seinämistä olisi irronnut jotain. Kielen päälle tuli myös töhkää. Vaimo sanoi, että myös henki haisi asetonille (ketoosi). Palauduin normaalitilaan parissa kuukaudessa, kun en pystynyt elintapojani muuttamaan. Älä hyvä mies paastoa, jos harrastat punttisalia tai jotain raskasta liikuntaa! Jätetään paastot vegetaristien ym. ns. terveysintoilijoiden harrastuksiin.

Toisen kerran paastosin myös 3vk. Muuten sama kuin edellä, mutta treenasin kevyesti ja otin 10-15g/d vapaita aminohappoja. Lihakset pysyi paremmin ja painoa lähti 15kg. Kolmen kuukauden jälkeen voimat ja lihakset oli suuremmat, kuin lähtiessä. Tosin pienet verrattuna nuoruuden tositreeniaikoihin verrattuna.

Off Topic

Originally posted by riesa
Kaikista tälläkin listalla esitetyistä varoitteluista huolimatta päätin kokeilla 4 päivän mehupaastoa torstaista sunnuntaihin.

Huomenta kaikki,
tietääkö kukaan mitkä on turvarajat noissa kehon rasvaprosenteissa, ts. kuinka alas miehen ja naisen rasvaprosentin voi laskea ettei se vielä haittaa terveyttä? Kehossa on pakko olla rasvaa jonkun verran mutta tosiaan mikä mahtaa olla se alaraja...

Re: Off Topic

Originally posted by protsku
Huomenta kaikki,
tietääkö kukaan mitkä on turvarajat noissa kehon rasvaprosenteissa, ts. kuinka alas miehen ja naisen rasvaprosentin voi laskea ettei se vielä haittaa terveyttä? Kehossa on pakko olla rasvaa jonkun verran mutta tosiaan mikä mahtaa olla se alaraja...

Naisilla rupee kuukautisten kanssa olee ongelmia siinä 10% rasvoissa.

Reilu viikko paastosta...

Lupailin raporttia, missä mennään viikon kuluttua, kun keho on taas "tankattu"...

Eli jos ennen paastoa paino heilui 65 kilon tuntumassa (rasva% n. 17,5-18%, eli rasvaa 11-12 kg), niin nyt paino näyttää vakiintuneen 64 kiloon (16-16,5%, eli 10-10,5 kg fläbää). Nämä tulokset siis Omronin lottokoneella (eipä silti, päivittäiset vaihtelut lukemissa ovat olleet hyvin pieniä).

Vatsamakkarat pysyivät poissa ja salilla ei tarvinnut painojakaan vähentää, vaikka totuuden nimissä aika tukkoisesti kyllä kulki... Kahvi palasi ruokavalioon, mutta tupakkaan en ole enää sortunut. :-)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom