[P]- Gear. Pakkotoiston autoarvostelut

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jotain tohon -00 pintaan. Ajattelin et toi cabrio vois olla ihan näppärä kesäauto suht edullisesti. Lähinnä kelasin, et onkohan noilla 2.3 kompressorilla tai 3.2 v6 koviakin eroja kestävyydellä.

Mulla on ollut noita molempia koneita, kahessa SLK:ssa. 2,3l antaa sen 192hp ja 3,2 jotain 216hp. vääntöä tuossa kutosessa on enemmän mutta normaalisti noista 3,2litrasista vaparikutosissa on n.250hp tehoa. tuossa mersun v6:ssa on 3venttiiliä / sylinteri ja olen järkeillyt että kaksi nokka-akselia ja neljä venttiiliä sylinteriä kohti normaalisti antaisi enemmän happea ja tehoa. Noh, kyllä tuolla kerkeää ja onpahan vähemmän liikkuvia osia, kun tuon kestävyyden perään kyselit:) kaiken tämän lisäksi lohko ei ole alumiinia vaan valurautaa ja painaa vähän enemmän diipadaa, eli aika perustekniikkaa kaikenkaikkiaan.

anyway en ottaisi 2.3litraista takasin. Ei senkään kanssa koskaan mitään ongelmia ollut, maf anturin vaan tarkistaa välillä ja vaihtaa ölpät kerran vuoteen ja ei muuta kun kovaa ajoa.
 
Jotain tohon -00 pintaan. Ajattelin et toi cabrio vois olla ihan näppärä kesäauto suht edullisesti. Lähinnä kelasin, et onkohan noilla 2.3 kompressorilla tai 3.2 v6 koviakin eroja kestävyydellä.

Ihan sama se kesäauton kilsoilla on mitä laittaa ;)
Isompi tottakai!
 
VW Golf V GTI (2007)
Oleellinen tieto tässä voisi olla vielä, onko 6-vaihteinen DSG vai tavallinen laatikko. Meinaan vaihtuu vaihteet aika rivakkaan tuolla DSG:llä, sen kuin vain polkee kaasun pohjaan. :)

+ tyylikäs niin ulkoa kuin sisältä erityisesti 3-ovisena
5-ovisena auto soveltuu hyvin myös perheautoksi. Plussapuolelle laittaisin vielä sen, että autohan on oikeasti tilava, kuten Saksalaiset autot yleensä. Kattoluukullisenakin versiona pää ei ole kiinni missään kattoluukun reunassa, kuten monessa muussa kattoluukullisessa autossa. Myös takapenkillä on tilaa, vaikka kuski olisi pidempi.

- kulutus on kova (yli 8) ja moottori vielä ruokkii tietynlaista ajotapaa
Juu... ei tule pettymyksiä, jos laskee sen varaan, että kulutuslukemat ovat enemminkin kaksinumeroisia.[/QUOTE]
 
Nyt valoja päälle noiden pisteiden kanssa. Jätkät antaa meilkein "kymppejä" Focuksella ja Golfille. Loppuu muuten asteikko kesken oikeilta autoilta jos perus rimpulat saa jo kiitettäviä.

Kummasti Top Gearissa tämä auto on niin juontajien kuin yleisönkin toimesta rankattu TOP 2 autoksi... ihan vahingossa vai?

Best 20 Cars - BBC Top Gear
50 greatest cars of the past 20 years - BBC Top Gear

[video=vimeo;35338999]http://vimeo.com/35338999[/video]

Eli omat valot päälle pliis...
 
Jotain tohon -00 pintaan. Ajattelin et toi cabrio vois olla ihan näppärä kesäauto suht edullisesti. Lähinnä kelasin, et onkohan noilla 2.3 kompressorilla tai 3.2 v6 koviakin eroja kestävyydellä.

Noissa on mätänemisongelmaa aikalailla, mutta toki hintakin on edullinen. Joissain noissa 2000-l. alun CLK-Mersuissakin on ollut sitä SBC-jarruyksikköä ja siitä kannattaa pysyä kaukana. Ellei sitten löydä yksilöä, josta se on jo rempattu.
 
Zone-sarja -42%
Oleellinen tieto tässä voisi olla vielä, onko 6-vaihteinen DSG vai tavallinen laatikko. Meinaan vaihtuu vaihteet aika rivakkaan tuolla DSG:llä, sen kuin vain polkee kaasun pohjaan. :)


5-ovisena auto soveltuu hyvin myös perheautoksi. Plussapuolelle laittaisin vielä sen, että autohan on oikeasti tilava, kuten Saksalaiset autot yleensä. Kattoluukullisenakin versiona pää ei ole kiinni missään kattoluukun reunassa, kuten monessa muussa kattoluukullisessa autossa. Myös takapenkillä on tilaa, vaikka kuski olisi pidempi.


Juu... ei tule pettymyksiä, jos laskee sen varaan, että kulutuslukemat ovat enemminkin kaksinumeroisia.

Hyviä pointteja. Oma GTI on manuaali ja siitäkin täytyy sanoa, että harvassa autossa on yhtä tyydyttävästi loksahteleva laatikko etenkin kun on ajanut vähän reippaammin niin että laatikonkin öljyt ovat kunnolla lämmenneet. Toki Porschet ym. on tietty vielä vaihteiston tuntuman osalta omaa luokkaansa. GTI:ssä on myös polkimet sijoiteltu nätisti niin onnistuu ns. heel-and-toe vaihdot todella nätisti. DSG-versiollakin on tullut päästeltyä ja siinä on selkeästi omat plussansa, vaihtojen nopeuden lisäksi erityisesti pakopuolen pörinät vaihtojen yhteydessä, vaikka omasta mielestä automaatti hävittää kyllä ajamisen fiilistä aina väkisinkin.. Ilmeisesti näissä DSG-laatikot ovat suhteellisen vikavapaitakin verrattuna uudempiin 7-lovisiin. Manuaali on toki pomminvarma, vaikka kytkin kyllä mennee kulutustavarana jos lastuttaa myllyn.

Tilavahan tuo kolmiovinenkin on (samat mitat kuin 5-ovisessa), mutta kyllä se aika kömpelöltä tuntuu kun tuossa hiljan kyyditsin itseni lisäksi kolmea muuta 180-190 cm miestä.. :D Ja totta puhuen näin semiurbaanissa ajossa kesäisin nuo kulutuslukematkin ovat tosiaan lähempänä (tai yli) kymppiä.
 
Porsche Macan S Diesel PDK 2014 258hv/580Nm (30-45min koeajo)

+ Tykkään ulkonäöstä
+ Tuttu Porschen mittaristo, uutena "monitoiminäyttö" pyöreässä mittarissa hyvän näköinen (mitenkähän hyvin toimii talvella?)
+ Mittariston "monitoiminäyttöön" saatava navigaattori oikeasti hyvä
+ Hiljainen, mukava, vakaa ajettava, joko mukavan arvokkaasti tai suht sähäkästi nappien asennoista riippuen
+ Hyvät penkit
+ PDK (ekaa kertaa kokeilin, itseasiassa sen takia halusinkin koeajamaan) varsin toimivan ja nopeasti reagoivan tuntuinen

- Melkoinen nappulaviidakko keskikonsolissa, Sport, sport +, iskunvaimennus, pakoputkisto, stop/start, parkkitutkat, luistonesto, plaaplaaplaa..
- Myyjä takapenkillä, ei kuulu onneksi vakiovarustukseen :D
- Pari vkoa myöhemmin näin saman auton hinausauton lavalla :D

Vaikea keksiä pahaa sanottavaa. Ensimäinen diesel jota voisin ajaa ilokseni. Jos tämän tyylistä autoa olisin hakemassa, niin olisi aika vahvoilla esim Range Evoqueta vastaan.

Kouluarvosana 9.
 
BMW 325i, vm. 2005, tomaatti

Plussat:
- ajettavuus paras minun ajamistani autoista
- kuutoskoneen mölinä korkeilla kierroksilla
- riittävän ripeä
- kohtuu nätti
- yleinen laatuvaikutelma

Miinukset:
- kulutus nykymittapuulla kova
- automaatti miettii turhan paljon ja vähän töksäyttelevä
- vakuutusmaksut
- auton stereot paskimmat, mihin olen ikinä törmännyt

Noin kokonaisuutena oltava tyytyväinen ja mielellään eksyy kiertoreitille.

4-/5
 
Subaru Impreza 2,5T WRX - 08(?)

Perusauton oloinen, pikkunopeuksissa sporttisuuden huomaa oikeastaan jäykemmästä kytkintuntumasta ja kovemmasta alustasta. Voimaa oli vähintäänkin riittävästi, turbo rempattu, downpipe laitettu ja moottori säädetty penkissä lukemiin 310hv, vääntöä en muista. Teho tulee todella tasaisesti, ei pahempaa turboviivettä tai 2-tahtimaista potkua.

+ Laaja tasainen tehoalue
+ Nelikko
+ Sporttisen näköinen
+ Hyvä alusta olematta kuitenkaan kivireki

- Isolle tielle olisi kaivannut 6 vaihdetta
- Suomen nopeusrajoitukset
- Tottumattomalle hankalan tuntuinen kytkin, varmaan olisi tottunut pidemmällä käytöllä
- Kyseiseen yksilöön tehty turboremppa 60tkm kohdalla, paskalla pidolla vai tyyppivika? Jälkikäyttö jäänyt?

9/10


Ford Mustang 4,0 v6 -05

Upeannäköinen ilmestys, kyseinen korimalli oli paluu juurille, hyvästi Sierra-keula :D Jenkki ja kutonen, putkisto vaihdettuna yllättävän jenkkimäinen. Automaatti tuntui hivenen omituiselta, piti kierroksia melko korkealla. Ajoltaan menee toiseen ääripäähän edellisen subarun kanssa. Ajajan auto, kokoajan saa AJAA. Tuntuu ettei auto kulje hetkeäkään suoraan, tiedä sitten oliko alustassa kaikki kunnossa. Motti vetää tehoihinsa nähden mukavasti, kicdown ja molemmat kädet rattiin.

+ Upean näköinen
+ Motti

- Ajettavuus, oliko alusta kunnossa?? Ei vertailukohdetta
- Äänet, pitempään ajaessa liian kovat

Noilla ajo-ominaisuuksilla 7/10
 
Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Porsche 911 Carrera S PDK 2012 400hv/440Nm (parin viikon kokemukset vrt vanha Cayman S)

+ Tekemisen laatu 1 luokkaa, ei nitise tai natise
+ Yllättävänkin hiljainen normiajossa ainakin talviajossa (talvirenkaina nokian hakkapeliitta8), saa nähdä millanen melu on kesärenkailla
+ Monitoiminäyttö mittaristossa on todella hyvä, varsinkin navin kanssa. Kuva
+ Ajettavuus kutakuinkin parasta mitä vastaan on tullut (no ehkä Ferrari 458 on vähän parempi)
+ PDK on järjettömän hyvä normiajossa, käytännössä vaihteen vaihdon huomaa vain ruudulta ja käyntiäänestä
+ Ässä version "vakio" PASM alusta on paljon parempi kuin vanhan Caymanin, mukava mutta jämäkkä
+(/-) "Ison" auton tuntuinen, olematta kumminkaan mikään hervottoman kookas, toisaalta ei tunnu niin sportilta kuin pienempi Cayman
+ Ajonvakautus ei niin agressiivinen kuin Caymanin

(-) PDK:n manuaalinen veivaaminen kepillä on "väärinpäin" IMO (isompaa eteen, pienempää taakse)
- Monitoimiratti on syvältä, liikaa nappeja, vaikkakin lämmitettävä :D (kenen Porschen intsinöörin mielestä kyseisen ratin vaihde"napit" on järkevät) (vaihdan sporttirattiin, perinteisillä läpsyttimillä)

Toistaiseksi ei juuri moitittavaa. Launch controllit ja ratailut vielä kokeilematta, kesää ja kesärenkaita odotellessa. :D Yllätys oli lähinnä kuinka "ison" oloinen auto uus 911 versio on verrattuna vanhaan Caymaniin, istumakorkeus tuntuu korkeammalta, sisätilat tietysti merkittävästi isommat "takapenkkien" vuoksi. Takapenkille minä mahtuisin itseni taakse istumaan jalkatilan puolesta jotenkin, mutta pää ottaa kattoon. 2 hengen autona Caymanin tavaratila takana on mielestäni parempi/kätevämpi käyttää kuin tavaroiden nakkominen takapenkille, etutavaratilat ovat samanlaiset. Cayman tuntuu ajossa enemmän sportilta perusasetuksissaan, lähinnä pienemmän kokonsa, moottorin "kuuluvuuden" (heti penkin takana vrt takapenkkien takana/alla) ja istuinkorkeutensa vuoksi (tosin istunkorkeus voi kyllä olla samakin, ainakin kattolinja on tasan yhtä korkea speksien mukaan).

Sportti moodi ihan mukava "arkiajossakin", mutta Sport plus moodissa ja vaihteisto automaatilla ei oikein normiajoon sovi, 80km/h 2 vaihteella.. :D (perusasetuksilla 7 vaihteella)

Kouluarvosana 10-
 
Volvo V50 2008

D5 arpomaatti aj. 180tkm,
softattu 230hv/440Nm
DPF, EGR ja muut turhat kirjainyhdistelmät poistettu

+ Hyvä moottori
+ Kulutus
+ Penkit (etu)
+ Geartronic
+ Varusteet

- Automaatti
- Pienet tilat (tarpeeseen)

3/5 jos omaan rahatilanteeseen mietin
 
Hyundai i30 Blue drive 2013
Tynkäarvostelu

Oma kosla on tuulilasinvaihdossa ja sain tollasen käyttöön siksi aikaa. En paljoa ole ehtinyt vielä ajamaan enkä välttämättä haluakaan. Jotenkin tylsä ja mitäänsanomaton ja pitää sisällään aivan jumalattoman ärsyttävän ominaisuuden. Vakionopeudensäädin nykii jatkuvasti. Meno ei ole tasaista niin kuin kuuluu, vaan selässä tuntee jatkuvan heijaamisen. Ensimmäinen asia mikä laski pisteitä ja veti ne kyllä heti nolliin. Miten noin yksinkertaisen asian voi mokata noin pahasti? Yksi ihmetyksen aihe oli se, että tuo rullaa tosi huonosti. Oma 8 vuotta vanhempi octavia rullaa aivan helvetisti paremmin, vaikka voisi vähän toisin olettaa. Rullaamisella tarkoitan siis auton taipumusta hidastaa vauhtiaan vapaalla rullatessa. Ja sit se ohjaustuntuman valintanappi. Sport, normal ja comfort. Toisin sanoen kevyt, kevyempi ja en tunne ohjausta. Ocussa ei ole kuin yksi asento ja sekin on tunnokkaampi kuin tuon sport. Saa nähdä mitä sanon huomenna kun ajan sillä motaria töihin.

Start / stop -automattiikka on sentään ihan kiva. Ainakin kun se ei ole omassa autossa eikä tarvitse miettiä miten se toimii vähän vanhempana ja vaikuttaako joidenkin muiden komponenttien kestoon.

Väliarvosana: Vittu mikä kikkare.
 
Renault Twingo 2015.

Moinen kottero tuli sijaisautoksi, kun vein firman auton huoltoon. Ajelin kylää ympäri muutaman kymmenen kilometriä. Kävin myös testaamassa, että miten motariajo sujuu. Ei sujunut. Ei se kyllä sopinut kaupunkiajoonkaan. Yhtäläisyyksiä 80-luvun Toyota Hiaceen oli melkoisesti, kuten moottorin ja vaihdelaatikon toiminta ja melu. Aivan jäätävän paska ajaa, veteli miten sattuu ja melu oli aivan karmea. Mikäli tuon kotteron halusi saada liikkumaan, piti sisässä olla aina täsmälleen oikea vaihde ja oikealla kierrosalueella. Kakkosella ei voinut lähteä liikkeelle edes 20 km/h vauhdista, kun vetoja ei ollut sitten ei yhtään. Kuka vitun masokisti tuollasia kotteroita ylipäänsä ostaa, kun hintakin taitaa olla luokka 15k€? Hyi helvetti, että jäi paska maku suuhun!
 
Hyundai i30 Blue drive 2013
Jatkoa edelliseen

Tuolla kun työmatkan heitti niin kyllähän siihen ehti tottua ja siinä se vei meikäläisen paikasta toiseen kuin mikä tahansa auto. Ei siinä silti ole mitään varsinaista kehuttavaa. Se nyt vain on auto. Ei erityisen huono ajaa (paitsi että moottori on ihan paska) mutta melko meluisa. Olen huonompiakin ajanut - ja monta.

Tuo moottori siis on aika surkea esitys. Sataheppainen ei voi mikään kovin tykki olla, mutta toi on sekin huomioiden todella laiska. Ja nyppii hitaassa kiihdytyksessä jotenkin ihmeellisesti. Samalla tavalla kuin vakkari päällä mistä valitin aiemmin. Eikä lähde missään vaiheessa oikein vetämään vaan on kierrosalueen laidasta laitaan kamala luuska. Ajelin 80km motaria 100km/h ja 20km taajamaa, keskikulutus 5.9. Ihan hyvä suoritus, mutta olisin odottanut vielä hieman pienempää lukemaa kun se on joku ihme ekoversio kai olevinaan.

Vakkari ei nyppinyt satasen vauhdissa, koska ilmanvastusta oli ilmeisesti riittävästi, mutta 80 km/h nopeudessa havaitsee pientä. Samanlaista kuin jos olette koittaneet joskus ajaa autolla liian pienellä vaihteella vakkari päällä, niin se saattaa etenkin alamäessä alkaa heijaamaan kun tehokas moottorijarrutus hidastaa niin voimakkaasti että nopeus tippuu liikaa ja sit pitää taas kiihdyttää ja pienestä vaihteesta ja alamäestä johtuen se kiihtyy taas liikaa jne... Toi tekee samaa normaali ajossa.

Yhtenä huonona puolena mainittakoon kyynärnoja mikä ei sovi meikäläisen mittasuhteille. Olen lyhyt ja penkki on melko edessä (ei kuitenkaan aivan edessä), niin kyynärnoja jää liian taakse että siihen voisi edes kättä laskea. Toisekseen se oli aivan liian matalalla, eli ei siihen käsi olisi lepäämään ylettänytkään. Ensimmäinen auto missä törmään tähän ongelmaan.

Penkeissä ei ole kehumista. Selkä puutui menomatkalla ekan 30 km jälkeen. Hiukan parani kun kallistin selkänojaa lisää. Hyvänä puolena niskatuen saa kallistettua sen verran eteen että siihen saa nojata päätä. Omassa autossa sama juttu ja osaan arvostaa sitä matka-ajossa. Kaikissa autoissa se ei todellakaan ole itsestään selvyys.

Kytkin oli ihmeellinen, eli kun sitä lähti nostamaan niin ensin ei tapahdu yhtään mitään ja vasta aika korkealla ottaa kiinni ja ottaakin sitten todella rajusti. Tottumiskysymys toki. Joka auto on tuossa suhteessa yksilö.

Plussaa isoista sivupeileistä. Peilit sai myös napista taittumaan sisään, mikä voi olla plus tai miinus. En ole ikinä osannut kaivata, mutta voi joskus olla tarpeen. Toisaalta taas siinä on yksi rikkoutuva kohde lisää.

Kyllä sillä ajeli, mutta valitsisin ehkä itselleni jonkin muun auton tuolla perusteella. Jos autosta pitäisi nyt maksaa 16000 € niin keksin monta muuta minkä ottaisin mieluummin, vaikka iästä tai kilometreistä joutuisi hieman tinkimään.

Yleisarvosana :2:
 
Kävin ajamassa Dacia Logan MCV ihan mielenkiinnosta kun koeajo järjestyi omien aikataulujen mukaisesti.
Erittäin karu sisusta, juuri sellainen mitä odotinkin. Ei mitään mieltä ylentävää muotoilua tai materiaalia missään.
Tavaratila on iso, tämä on itse testattava/mitattava mutta omat kokemukset on oikeasti isoista farkuista ja tämä yllätti positiivisesti.
Takapenkille mahtui nätisti 2 turvaistuinta ja aikuinen, sekin oli ylläri, ulkomittojen perusteella en olisi uskonut.
Kojetaulu juuri niin kuin hinta antaa ymmärtää, ei mitään sanottavaa.
Ratti liikkuu ylös/alas mutta ei eteen/taakse, tuo voi olla huono joillekkin kuskeille, itseäni ei häirinnyt.
Ajossa 1.5 diesel oli hassun tuntuinen, kierroksia pitää olla että jaksaa vetää kunnolla esim. 5 saa lyödä pesään vasta reilussa 90/kmh että kulkee jyrisemättä. Välitykset varmaan maantie painotteiset...? Parkkipaikalla ryömiessä yms hitaassa menossa tuntui että ykköstä pitää lyödä sisään kun ei kakkonen jaksa, outoa.
Hankala verrata muihin, Dacia on halpa, tää tais olla n.17t€ varusteineen ja kilpailijat on reilusti päälle 20t€ mutta tulee toki laadukkaampi vaikutelma ainakin.
Koon puolesta menee VW Golf luokkaan jolloin hinta pomppaa reilusti, järjetön hintaero.
Irtoaa halvimmillaan ilman mitään varusteita alle 12t€, ostaako 5v vanhan 100tkm ajetun vai uuden 3v takuulla samalla rahalla?
Tiedän, huono koeajo kun en näistä pahemmin ymmärrä mutta tulipahan maallikon mielipide :)

^ Ja jotain kyllä autoista ymmärrän, aiempia kulkupelejä mm. BMW M5, Sierra Cosworth, Mercedes E, Toyota Avensis, Accord.
Silti ajan nyt vanhalla paskalla enkä uudella Dacialla, jos pelkät kulut olisi mielessä niin ehkä mutta ei kuitenkaan nyt...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom