[P]- Gear. Pakkotoiston autoarvostelut

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ajossa 1.5 diesel oli hassun tuntuinen, kierroksia pitää olla että jaksaa vetää kunnolla esim. 5 saa lyödä pesään vasta reilussa 90/kmh että kulkee jyrisemättä. Välitykset varmaan maantie painotteiset...? Parkkipaikalla ryömiessä yms hitaassa menossa tuntui että ykköstä pitää lyödä sisään kun ei kakkonen jaksa, outoa.
Tuollaisia ne kaikki dieselit on mitä mä oon päässyt kunnolla ajamaan. Siksi en dieselistä tykkää. Se on joku pienen tehottoman dieselin ominaisuus ilmeisesti. Tosin vitonen pesään yhdeksässäkympissä kuulostaa jo tosi korkealta nopeudelta vaikka olisikin vain 5-lovinen loota. Omassa Skeidassa saa heittää kuudestakympistä ja sit ollaan siinä rajoilla. Ei kyllä viitsi ajella niin kun ollaan tosiaan rajoilla. Kierrokset satasessa 2000 rpm, niin siitä saa välityksistä ehkä jotain vertailukohtaa.

Tuli muuten mieleen tuosta Hyundaista yksi asia minkä unohdin kirjoittaa. Laatuvaikutelmaa hieman verottaa sekin, että huomasin yhdessä tiukassa kiihdytyksessä vaihdekepin pyörivän kun pidin siitä kiinni ja väänsin ilmeisesti vähän. Ei tarvitse kummoista voimaa että sen saa vinoon. Ei hyvä. Ei tuollaista ole missään autossa.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Joo vähän erikoiset nuo välitykset tuossa, risteyksissäkin pakko pudotella kakkoselle kun ei kolmosella jaksa ysikympin mutkaa kaupungissa ilman rutinoita.
 
Porsche 911 Carrera S PDK 2012 400hv/440Nm (parin viikon kokemukset vrt vanha Cayman S)

+ Tekemisen laatu 1 luokkaa, ei nitise tai natise
+ Yllättävänkin hiljainen normiajossa ainakin talviajossa (talvirenkaina nokian hakkapeliitta8), saa nähdä millanen melu on kesärenkailla

Launch controllit ja ratailut vielä kokeilematta, kesää ja kesärenkaita odotellessa. :D

Sportti moodi ihan mukava "arkiajossakin", mutta Sport plus moodissa ja vaihteisto automaatilla ei oikein normiajoon sovi, 80km/h 2 vaihteella.. :D (perusasetuksilla 7 vaihteella)

Kouluarvosana 10-

Täydennyksiä. Vajaa 10tkm takana.

+ Laatu edelleen 1. luokkaa. Vaikkakin pari narinaa suomen asfaltit on tuonu esille.
+ Kesärenkailla edelleen yllättävän hiljainen, toki asfalttiriippuvaista, mutta hiljaisempi kuin Cayman.
+ Sporttiratti normiläpsyvaihteilla on parempi kuin monitoimiratti, khuulit Sport ja Launch Control valot :p

Launch controlli on ihan hupaisa, mutta tietenkin turha. Eipä sitä monessa paikassa käyttämään pääse. Sporttimoodi on kiireisemmässä kaupunkiliikenteessä ihan hyvä, vähän sähäkämmin voi hyökkiä kaistanvaihdoissa, normimoodi ajaa niin isolla vaihteella että pitää polkea poljin niin syvälle että hirvittää. Rauhalliseen maaseutuliikenteeseen ja maantiellä normimoodi on sopivan letkeä. Jäähdytetyt penkit (tuuletin penkin sisällä) on kesähelteillä ja salilta tullessa jälkihien hoitona kätevä. :rolleyes:

Takapenkeillekin on käyttöä :D
 
Tullut taas kuluvan vuoden aikana kurvailtua vuokra-autoilla työreissuilla siellä sun täällä. Se on oikeastaan aina reissun kohokohta, jos saakin varattua paremman kulkupelin, kun tekniikka ja autot ylipäänsä kiinnostavat. Ohessa muutamia poimintoja.

VW Golf 2016 2.0 TDI man.

+ perusauto
+ taloudellinen
- hajuton ja mauton

Yleisarvosana 3+/5

Jeep Grand Cherokee 2015? v6 bensa aut.

+ kokoon ja nelivetoon nähden yllättävänkin taloudellinen, eli n. 10 l/100 km seka-ajossa
- / + melkoinen lulla

3/5

Volvo s80 2016? (viimeinen malli kuitenkin) D4 aut. Summum

+ hiljainen
+ ajettavuus
+ taloudellinen

4/5

Audi A4 2016 2.0 TDI aut. s-line

+ todella nautinnollinen ajaa
+ taloudellinen
+ hiljainen
+ huikean hieno ohjaamo
+ huikea varustelu
- ohjaustuntuma aika-ajoin (tätä on kritisoitu paljon muidenkin toimesta)

4+/5

Dodge Charger SXT 2016 3.6 v6 aut.

+ mukavan tehokas (292 hp)
+ hiljainen
+ taloudellinen tehoihin nähden
- v6:en äänet todellinen pettymys

4/5

Ford Focus 2016 1.0 ecoboost man.

+ yllättävän hiljainen
+ ajettavuus
- 3-sylinterinen kuulostaa mopoautolta varsinkin kylmällä kierrätettäessä
- tehoton
- kulutus

2/5
 
Chevrolet Camaro SS Convertible Automatic 2017 oli alla viikon ja vajaan tuhannen mailin verran. Kurvailua alueella Alabama, North Carolina (Chattahoochee National Forest/Nantahala National Forest/Cherokee) ja Georgia.

Plussat ja miinukset:

+ tehoa ja vääntöä riittämiin lähes jokaiseen tilanteeseen, 6.2 litran V8, 455 hp ja 617 Nm, jatkeena 8 - pykäläinen tomaatti rattivaihteilla.
+ kiihtyvyys 0 - 60 mph 4,1 sekuntia! Tällä autolla hitaat liikkeellelähdöt ovat täysi mahdottomuus.
+ ÄÄNET! Jumalaiset murinat jo vakioputkistolla. Jokainen starttinapin painallus saa jo hymyn korviin, voimakkaasta moottorijarrutuksesta tai täyskaasukiihdytyksestä puhumattakaan.
+ tarkka ohjaus, mutkaisilla vuoristoteillä autoa voi viedä mutkiin aivan uskomattomalla vauhdilla.
+ pieniruokainen, vajaan tuhannen mailin keskikulutus < 11 l/100 km, vaikka köröttelyä en juurikaan harrasta. Suurin osa ajosta tosin matka-ajoa moottoriteitä pitkin.

- huonoilla teillä kovahko rengasmelu, hyvällä tiellä kohtuullisen hiljainen
- vakiopenkit, sivuttaistukea saisi olla mutkailuun hieman enemmän.
- tavaratila. Isoa kovaa matkalaukkua oli turha yrittää saada konttiin mahtumaan, edes katto ylhäällä. Onneksi oli takapenkit, jonne matkatavarat sai sullottua.

IMG_20170603_110836.jpg
 
BMW X3 2.0 diesel vm. 2011. Plussat ja miinukset useamman vuoden omistamisen jälkeen:

+ Hud näyttö jossa näkyy myös navigaattori
+ Sporttimoodi. Muuttaa ohjausta hieman tunnokkaammaksi ja kierrosherkkyys paranee
+ Ajettavuus, mukava niin kaupungissa kuin pitkilläkin matkoilla
+ 8-portainen automaattivaihteisto, todella mukava, varsinkin kaupungissa. Ei mieti turhia
+ Riittävästi voimaa normaaliajoon
+ Omaan käyttöön tilaa hyvin
+ Laadukkaan tuntuinen ja oloinen

- Navigaattori pitää päivittää DVD levyltä :mad:
- Luvattoman paljon ongelmia ja vikoja

Arvosana käyttöautona 9+
 
BMW X3 2.0 diesel vm. 2011. Plussat ja miinukset useamman vuoden omistamisen jälkeen:
- Luvattoman paljon ongelmia ja vikoja

Arvosana käyttöautona 9+
Sä ilmeisesti arvostat autossa eri asioita kuin minä. Luvattoman paljon ongelmia ja vikoja tiputtaa mun arvosanan vitoseen vaikka alla olis Ferrari. Arvostan luotettavuutta yli kaiken, kun pari romua on tullut omistettua.

Mutta oli mulla jotain asiaakin:

Dodge Caliber -07
Aivan hirveä vessa. Ihan kamala läjä. Sisusta on niin hirveän näköinen muovipaska että taisin oksentaa vähän suuhuni. Muovi on aina muovia, mutta ei se yleensä noin kamalalta näytä. Niin halvan näköinen kuin olla voi. Kaikki aukotukset, kuten kaiutinritilät ja ovikotelot aivan järkyttävät. Mittaristo, penkit, keskikonsolit, kaikki ihan hirveän näköistä. Penkit aivan kamalat istua edes 50 km matkaa. 150 heppaa kuulemma. Ja paskan marjat. Lähtee kuin purkka tukasta. Emännän 1.6 l Astra G on nopeampi kuin tuo. Ja se ei ole vitsi vaan olen ihan tosissani. Ne on Dodgessa varmaan niitä kuuluisia amerikkalaisia hevosia. Ja kaasupoljin ohjelmoitu vielä ihanan epälineaariseksi. 50 % kaasupolkimessa avaa kaasuläppää ilmeisesti jonkun 90% ja loppu kaasupolkimen painallus ei tee mitään. 80 km/h nopeudessa saa olla peltorit päässä kun rengasmelu rikkoo tärykalvot ja siitä huolimatta tasaisella tiellä kuulee rapinoita ja kolinoita vähän joka puolelta. Jotain pellinräminääkin kuului jostain. Ja takaa kantautui kamala matala jyrinä heti 40 km/h jälkeen. En tiedä tuliko renkaista vai pyöränlaakereista vai mistä, mutta pakoputki se ei ollut, vaikka siitä äänestä teinien putkiviritetyt paskat tulikin mieleen. Ja mua ihan oikeasti hävetti ajaa sillä. Kaupan pihassa piti katsoa ettei kukaan näe että nousen sellaisesta autosta. Laittakaa etenkin tuo viimeinen oikeaan kontekstiin: Mä ajan itse Priuksella.

Ei enää ikinä, kiitos.
 
2018 Jeep Wrangler Unlimited Sahara 3.6 v6 aut.

+ miehekäs laitos
+ riittävän tehokas kone
+ aja minne huvittaa, tällä pääset sinne
- muovinen sisusta
- karmea kulutus pyöritellessä (~ 20 l/100 km)
- isoilla maastorenkailla melkoinen woblaus ajettaessa ja tuulen suhinat kovemmaissa vauhdeissa aerodynamiikasta (tai sen puutteesta) johtuen

3,5/5

2018 Jeep Cherokee 2.4 aut.

+ ihan ok perus kulkine hyvillä varusteilla
+ kohtuullisen hiljainen
- 2.4 litrainen 4 sylinterinen kuulostaa karmealta ja yhteistyö tomaatin kanssa oli välillä vähän puutteellista

2,5/5

2018 Huyndai Santa Fe 3.3 v6 aut.

+ mukava iso auto
+ miellyttävä ja tehokas kone (290 hp)
+ yllättävän taloudellinen kokoon ja voimavaroihin nähden
- pintakova alusta

4/5
 
2018 Nissan Murano 3.5 CVT AWD

+ mukava, hiljainen matka-auto mukavilla härpäkkeillä
+ uskomattoman taloudellinen kokoisekseen kohtuullisen rauhallisessa ajossa, 1100 mailin keskikulutus 30.5 MPG (7,7 l/100 km). 80 km/h kierrokset n. 1000 ja 100 km/h n. 1300.
+ 260 hp mylly liikuttaa autoa ihan riittävän ripeästi ja mukavien soundien kera. Toki ei siltikään mikään älytön raketti.

- vaikka CVT-vaihteisto takaa näköjään taloudellisuuden, sen käytös on välillä vähän omituista normaaleihin automaatteihin tottuneelle. Tämä toki tottumiskysymys.
- ei tämmöisiä Sossulandiassa kukaan osta, koska hinta järjetön.

4,5/5
 
2018 Ford S-Max 2.0 TCDi Automaatti

Tämä on ajossa tällä hetkellä työmatkalla, 1tkm takana Saksa-Italia-Saksa, vielä muutama päivä ajoa tiedossa. Auto on täysin pakasta vedetty (3tkm). Verrokkia tämän segmentin autoista ei hirveästi ole, aiemmin olen ajanut vain jotain Lincolnin crossoveria jenkeissä.

Matka-ajoa tosiaan takana tankillisen verran, kulutus ajotietokoneen mukaan 6.0 l/100 km. Suurin osa 120 km/h ja saksan puolella pätkää 140-160 km/h. Ei juuri taajamaa.

+Ajoasento hyvä. Kun sain auton käteen, pieni penkin siirto ja rattia lähemmäs ja ylemmäs, that's it.
+Auton mitat tunnistaa selkeästi ohjaamosta. Keulan ylitys on havainnointiin sopiva (ajoin Italiassa tolkuttoman kapeita kujia ja tiukkoja kulmien kääntöjä lyhyen matkaa). Keulan tutka auttaa myös mutta pärjäisi ilmankin.
+Alusta neutraali. Ei häritsevää kovuutta/pehmeyttä millään osa-alueella.
+Erittäin hyvä navi. Autocorrect toimi ajon aikana katujen nimiä arpoessa kuin ajatus.

-Automaattivaihteisto. Loota arpoo liian pientä ja liian suurta vaihdetta sisään toistuvasti. Pääosin jurnuttaa liian isolla vaihteella. Lisäksi vaihdot isommalle kunnon rusahduksella ja nykäisyllä. Lisäksi yhden pysähdyksen jälkeen kun käynnistin uudelleen, oli omia aikojaan mennyt powershift-mode päälle ja ihmettelin kun kierrättää pienellä vaihteella eikä mene isompi sisään. Merkkivalosta sitten hokasin vaihtaa normaalin automaatin päälle.
-Ilmastoinnin hallintalaitteet tasapintaisessa paneelissa jossa ei ole kunnon valoja. Erikseen katsomatta ei löydy paikkaa josta saa säädettyä lämpötilaa yms.
-Takaluukun toiminta. Aukeaa moottorilla kun salpaa nostaa. Avasin matalassa parkkihallissa ja luukku olisi kolahtanut betoniseen kattoon jos en olisi napannut siitä kiinni. Kunnollista varojärjestelmää ei ilmeisesti ole koska päästi sellaisen rutinan kuin olisi hammasrattaat hypänneet pari pykälää, kun kädellä pidättelin ettei kolahda hallin kattoon. Tämän jälkeen luukku alkoi laskeutumaan ja taas joutui kädellä pidättelemään että sain laukun pois takakontista ennen kuin luukku painui alas.
-Näkymä takaviistoon. Toistuvasti kaistanvaihdoissa näytti taakse vilkaistessa kuin olisi auto kuolleessa kulmassa oikealla. Auton sisätilat sai aikaan tämän, en tiedä mikä siinä vänkärin penkin ja B/C pilarien yhdistelmässä oli, ei vastaavaa kokemusta muiden autojen kanssa.
-Istuin liian kapea, alkoi painamaan pakara/reisiakselia vaikka ei ollut mutkaista tietä (en ole läski).
-Huono musiikin äänentoisto, eq löytyi mutta silläkään ei saanut alempia ja keskitaajuuksia korjattua. Erikoista oli että puhe kuitenkin kuului tasapainoisena kun käytin puhelinta bluetoothin kautta.

Yhteenveto: automaattivaihteisto laskee kokonaisarvosanan heikoksi. Huonoin automaatti jolla olen ajanut.

2.5/5

e: lisätty huomioita navista ja äänentoistosta.
 
Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
2018 Ford S-Max 2.0 TCDi Automaatti

Tämä on ajossa tällä hetkellä työmatkalla, 1tkm takana Saksa-Italia-Saksa, vielä muutama päivä ajoa tiedossa. Auto on täysin pakasta vedetty (3tkm). Verrokkia tämän segmentin autoista ei hirveästi ole, aiemmin olen ajanut vain jotain Lincolnin crossoveria jenkeissä.

Matka-ajoa tosiaan takana tankillisen verran, kulutus ajotietokoneen mukaan 6.0 l/100 km. Suurin osa 120 km/h ja saksan puolella pätkää 140-160 km/h. Ei juuri taajamaa.

+Ajoasento hyvä. Kun sain auton käteen, pieni penkin siirto ja rattia lähemmäs ja ylemmäs, that's it.
+Auton mitat tunnistaa selkeästi ohjaamosta. Keulan ylitys on havainnointiin sopiva (ajoin Italiassa tolkuttoman kapeita kujia ja tiukkoja kulmien kääntöjä lyhyen matkaa). Keulan tutka auttaa myös mutta pärjäisi ilmankin.
+Alusta neutraali. Ei häritsevää kovuutta/pehmeyttä millään osa-alueella.
+Erittäin hyvä navi. Autocorrect toimi ajon aikana katujen nimiä arpoessa kuin ajatus.

-Automaattivaihteisto. Loota arpoo liian pientä ja liian suurta vaihdetta sisään toistuvasti. Pääosin jurnuttaa liian isolla vaihteella. Lisäksi vaihdot isommalle kunnon rusahduksella ja nykäisyllä. Lisäksi yhden pysähdyksen jälkeen kun käynnistin uudelleen, oli omia aikojaan mennyt powershift-mode päälle ja ihmettelin kun kierrättää pienellä vaihteella eikä mene isompi sisään. Merkkivalosta sitten hokasin vaihtaa normaalin automaatin päälle.
-Ilmastoinnin hallintalaitteet tasapintaisessa paneelissa jossa ei ole kunnon valoja. Erikseen katsomatta ei löydy paikkaa josta saa säädettyä lämpötilaa yms.
-Takaluukun toiminta. Aukeaa moottorilla kun salpaa nostaa. Avasin matalassa parkkihallissa ja luukku olisi kolahtanut betoniseen kattoon jos en olisi napannut siitä kiinni. Kunnollista varojärjestelmää ei ilmeisesti ole koska päästi sellaisen rutinan kuin olisi hammasrattaat hypänneet pari pykälää, kun kädellä pidättelin ettei kolahda hallin kattoon. Tämän jälkeen luukku alkoi laskeutumaan ja taas joutui kädellä pidättelemään että sain laukun pois takakontista ennen kuin luukku painui alas.
-Näkymä takaviistoon. Toistuvasti kaistanvaihdoissa näytti taakse vilkaistessa kuin olisi auto kuolleessa kulmassa oikealla. Auton sisätilat sai aikaan tämän, en tiedä mikä siinä vänkärin penkin ja B/C pilarien yhdistelmässä oli, ei vastaavaa kokemusta muiden autojen kanssa.
-Istuin liian kapea, alkoi painamaan pakara/reisiakselia vaikka ei ollut mutkaista tietä (en ole läski).
-Huono musiikin äänentoisto, eq löytyi mutta silläkään ei saanut alempia ja keskitaajuuksia korjattua. Erikoista oli että puhe kuitenkin kuului tasapainoisena kun käytin puhelinta bluetoothin kautta.

Yhteenveto: automaattivaihteisto laskee kokonaisarvosanan heikoksi. Huonoin automaatti jolla olen ajanut.

2.5/5

e: lisätty huomioita navista ja äänentoistosta.

Siinäpä oli huomattavasti kattavampi raportti kuin omani ovat olleet :LOL: Täytyy siis vähän itse petrata seuraavalle kerralle. Noh, viikon päästä uutta luvassa.
 
Siinäpä oli huomattavasti kattavampi raportti kuin omani ovat olleet :LOL: Täytyy siis vähän itse petrata seuraavalle kerralle. Noh, viikon päästä uutta luvassa.

Tämä oli minulla niin luonteva ulostulo kun auto on käsissä vielä. Harmi kun aiemmista vuokra-autoista en ole hoksannut kirjoittaa heti tuoreeltaan rapskaa, Pulsar, FR-Leon, C-mersu ja S40R viimeisimpinä mutta objektiivista sanottavaa näin hieman jälkikäteen on hankala noista kirjoittaa. Jospa joku kuitenkin saa näistä uskonvahvistusta auton valintaan :)

Simpsan kehujen saattelemana laitetaan kuitenkin yhteenvetoa viimeisimpien vuokrattujen ominaisuuksista (haastakaa listalle oma suosikki!):
Paras automaatti: Mercedes C farmari (2017)
Paras alusta: Seat Leon FR (2018)
Paras cruise: Volvo S40R (2017)
Paras Navigaattori: Ford S-Max (2018)
+isoin: Mitsubishi L200
+pehmein: Lincoln, US malli, mikälie crossover
+tehokkain: Nissan Maxima (US) 300 hp

e: lisätty Maxima
 
Viimeksi muokattu:
Zone-sarja -42%
2018 Seat Alhambra 1.6 TDi Automaatti

Briteissä matka-ajoa, tiukkoja kurveja kaupungissa, lunta, jäätä ja kesärenkaat alla tottakai!

+Autossa on kuskilla hyvä näkyvyys joka suuntaan. Sivupeilit on pienet mutta niistä näkee taakse erittäin hyvin
+Tuulilasissa riittää pinta-alaa niin ettei reilun kokoinen ulkoinen navi taustapeilin vieressä häiritse näkyvyyttä.
+Takana on liukuovet - hyvä ratkaisu peheautoon.
+Automaattivaihteisto ok, ei sekoiluja.
+Alusta ok, isoksi autoksi sopivan napakka.

-Start&stop-automatiikka huono. Risteykseen hidastaessa sammuttaa auton ennenkuin vauhti pysähtyy. Tämä yhdistettynä sähköisen ohjaustehostimen pyrkimykseen keskittää ohjaus saa aikaan efektin, jossa auto sammuu ja ratti kääntyy itsestään vielä auton liikkuessa.
-Reisituki persjalkaisellekin aika vaatimaton, ja penkin ristiselän tukea ei saa säädettyä.
-Mankasta tulee myös sanomista. Bluetoothilla sain paritettua puhelimen mutten millään ilveellä musiikkia tulemaan ulos. Ainoastaan puhelut toimii automaatilla kun laitteet on paritettu.
-Takaluukkussa ei ole avautumismekanismia tai sitten se oli rikki. Käsivoimilla ylös, näin isossa luukussa pitäisi olla automaattiavaus mielestäni.

Nuhainen & taloudellinen perheauto, voisin harkita lapsiperheen ajokiksi.

2.5/5
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom