Päihdepolitiikka

Meta title: 🔥 Päihdepolitiikan romahdus

Meta description: Miksi nykyiset linjaukset epäonnistuvat, miten päihteet valuvat kaduille ja mitä oikeasti toimivat ratkaisut vaatisivat.

Mun mielestä vielä enemmän pitäis panostaa siihen ettei niitä ihmisiä joudu edes hoitoon. Eli hyvinvointiin mahdollisimman nuorista lähtien. Seuraavana vuorossa on sitten hoitomenetelmät ja niiden rahoitus. En sanonu missään kohtaa etteikö päihdetyöntekijöitä pitäisi kuunnella. Taisin sanoa, että heillä on arvokasta tietoa josta pitäisi jotain ottaa opiksi. Toisaalta totesin heidän mahdollisesti olevan liian lähellä ongelmia kokonaiskuvan näkemiseksi. Päihdeongelmaisia ei kuitenkaan koko käyttäjäkunnasta ole kuin se vajaa kymmenys. Eri aineiden keskuudessa prosenttiosuudet varmasti vaihtelee.

Minkälainen valistaminen on sitä oikeaa? Nykyinen putkivalistus. Käytät kannabista jonka jälkeen piikität heroiinia ja kuolet, sekö? Myöskään lapsen pelottelu sanomalla että kannabista polttamalla psykoosi laukeaa ei ole se fiksuin tapa. Vaan opettaa sen mikä on tieteellisesti todistettu, että kannabiksen käyttö lisää hieman riskiä psykoosin laukeamiseen(etenkin suurkuluttajilla), kuten myös alkoholin käyttö ja moni muu asia.

Nyt tais mennä vähän vituiks. Pyysit mielipidettäni asioihin tuon kommentin perusteella ja annoin sen. Jos olet seurannut keskustelua, niin varmaan olet myös huomannu, että olen monta kertaa maininnut tämän asian. Yritetään panautua siihen SYIHIN, eli miksi me vedämmä päihteitä. Jos sillä edes jotain tulosta saisimme aikaiseksi. Myös wääntäjä kertoi tuosta ottamalla esille nuorisotyön.

Kuvailit tuossa juuri sitä peloittelu. Puhuin informaatiosta. Puhutaan niistä riskeistä realistisesti mitä näiden aineiden käytössä on.

paitsi että omasta kaveripiiristä kukaan ei vetänyt ittensä jojoon eikä tullut muitakaan ongelmia. Tämän takia on hieman vaikeata suhtautua kovinkaan negatiivisesti huumeisiin, varsinkaan kannabikseen.

Pitäskö sinunki miettiä sitte tätä asiaa laajemmalti? Tarkoitan että helvetin hyvä juttu, että sinä ja kaveris olitte niitä joilla päihteiden käyttö pysy hanskassa, mutta yritä nyt vähän katsella ympärilles ja nähdä niitä haittoja mitä päihteiden käytöstä voi seurata. Itse en ainakaan halua sellaista tulevaisuudenkuvaa, jossa mun lapsellani on teini-iässä mahdollisuus valita tekeekö ensimmäisen päihdekokeilun leijonaviinan vai heroiinin kans.

Niinhän se naapurin Perttiki hivistä sano ku lääkäri kysy olitkos nyt ajatellut ihan loppuun. Ei pitäny Pertin omien kertomusten mukaan todellakaan mennä Tallinnassa huoriin mutta kaverit kuulemma pakotti. Kumiakaan ei ollu siks mukana.

Eli se on paljon sitä surkuttelua siitä et miten ei ollu tarkoituksena addiktoitua eikä muka tajuttu et tässä saattaa käydä näin. Haetaan hyväksyntää sillä et sanotaan ettei ymmärretty. Osalle varmasti käy noin, mut helvetin moni kyllä väkisinkin tietää et mille tielle ne on lähteny jos piikittää viidettä päivää putkeen. Siltä tieltä ei ilman helvetin pahaa fyysistä ja henkistä oloa palata. Osa palaa, osa on jatkossakin heikkoja.

edit. Kahlis mikä meni vituiks :D Mehän oltiin about samaa mieltä. Tosin halusin kohdentaa niitä rahoja vielä nuorempiin joilla on ongelmia, mutta toistaiseksi ilman päihteitä.

Jep vois kuvitella että aika moni tän threadin näistä nuorista huumeiden laillistamisen kannattajista on tulevaisuudessa näitä naapurin Perttejä. Sitä emme toivo..

Mä en usko et tän threadin nuorista tulee mitään ongelmia. Ne suuret ongelmaryhmät on ihan jossain muualla ku pakkotoistolla kirjoittelemassa päihdethreadiin.

Niitä keistä mä olisin huolissani oli ne joita opetin erityisluokissa. Jos yläasteella on elämä niin sekasin ku niillä ni miten sitä alamäkeä sillä elämänkokemuksella oiotaan..

Pitäskö sinunki miettiä sitte tätä asiaa laajemmalti? Tarkoitan että helvetin hyvä juttu, että sinä ja kaveris olitte niitä joilla päihteiden käyttö pysy hanskassa, mutta yritä nyt vähän katsella ympärilles ja nähdä niitä haittoja mitä päihteiden käytöstä voi seurata. Itse en ainakaan halua sellaista tulevaisuudenkuvaa, jossa mun lapsellani on teini-iässä mahdollisuus valita tekeekö ensimmäisen päihdekokeilun leijonaviinan vai heroiinin kans.

Sillä oli varmaan iso merkitys siihen että kaikki päättyi hyvin koska kaikki oli yli parikymppisiä kun se viihdekäyttörumba lähti käyntiin. Kyllä aikuinen ihminen osaa pitää homman paremmin hanskassa kuin joku angstinen teini.

Kyllä minä tiedostan sen että osalle käy huonosti, enkä todellakaan suosittele huumeidenkäyttöä kenellekään. Kyllähän ne aineet sekoittaa pään kun tarpeeksi kauan ja usein käyttää. Aivan kuten tässä jo on mainittu niin minäkin peräänkuuluttaisin järkevämpää valistusta pelottelun sijaan. Ei kukaan pelkkää kannabista nauttinut työnnä sylivauvaa täyteen nuppineuloja ja lykkää sen jälkeen 225 asteiseen uuniin tunniksi, niin kuin ysiluokalla joku uskoon tullut vanha juoppo meitä vuonna 1995 valisti. Silti 1/3 luokasta kokeili kannabista.

Huonoimmissa asemissa ovat ne nuoret jotka tulevat rikkonaisista perheistä joissa päihteitä on käytetty paljon. He todennäköisimmin päätyvät ongelmakäyttäjiksi ja heitä tulisi yrittää ajoissa auttaa.

Viimeksi muokattu:
Joka päivä kuitenkin kohtaan päihdeongelmaisia. (Nytkin olen yövuorossa hoitajana).
Saako udella minkälaisessa mestassa olet töissä?
edit: ei siis ole tarkotus kyseenalaistaa ammattitaitoas asian suhteen, vaan ihan mielenkiinnosta kysyn kun itekin alan hommissa oon.

Jep vois kuvitella että aika moni tän threadin näistä nuorista huumeiden laillistamisen kannattajista on tulevaisuudessa näitä naapurin Perttejä. Sitä emme toivo..

En usko että kukaan tässä keskustelussa puolustanut tulee olemaan tulevaisuudessa jossain hoitolaitoksessa tai muuten vain elämänsä pilanneita narkkareita. Itse en ainakaan ole sillä tiellä enkä sille tielle ole lähtemässäkään.
Melko mustavalkoista tuo sinun ajattelusi.

En usko että kukaan tässä keskustelussa puolustanut tulee olemaan tulevaisuudessa jossain hoitolaitoksessa tai muuten vain elämänsä pilanneita narkkareita. Itse en ainakaan ole sillä tiellä enkä sille tielle ole lähtemässäkään.
Melko mustavalkoista tuo sinun ajattelusi.

Niin, viittasin vaan tohon slämyn kirjoitukseen surkuttelusta siitä ettei tajuttu että voidaan addiktoitua, ja aika monella tänne kirjoittelevista tuntuu olevan huumeista liian ruusuinen kuva. Enkä nyt tarkoita sitä pelkkää kannabista. Kerro toki missä kohtaa ajatteluni oli mustavalkoista.

Saako udella minkälaisessa mestassa olet töissä?
edit: ei siis ole tarkotus kyseenalaistaa ammattitaitoas asian suhteen, vaan ihan mielenkiinnosta kysyn kun itekin alan hommissa oon.

Kaupungin päihehuollon laitoksessa. Lisäksi työkokemusta katkolta, aikuispsykalta, nuorisopsykalta, lastenkodeista. Viime vuonna olin projektissa jossa haastattelin kaupunkimme päihdehuollon asiakkaat. Ihan mielenkiintoisen näkemyksen sain kenttään siinä hommassa. Mielenterveyshoitajan koulutus ja nyt opiskelen työn ohella amk ssa sh ksi. sosiaalipolitiikkaa olen opiskellut yliopistossa.

Itselläni on myös nuoruus ollut vauhdikas ja kaikenmoisia hölmöilyjä takana. tunnen siviilipuoleltakin paljon huumeiden käyttäjiä ja valitettavan moni "hyvänperheen lapsi on kuollut kamaan".

Aloin miettimään niitä -90 luvun alun kavereita, jotka polttelivat satunnaisesti pilveä ja kyllä aika moni siirtyi silloin heroiiniin ja ne muutkin edelleen jollain tavoin elävät edelleen pilviporukoissa. Tarpeeksi kauan kun niissä porukoissa pyörii niin jämähtää sellaisen alakulttuuriin ja vaikea irrottautua. Muistan kun se pilven poltto oli silloin jengillä niin pirun hauskaa, eikä myöskään mitään sivuvaikutusta kuulemma siitä saa. No nyt vajaan 20 v jälkeen näkyy kyllä huomattavia sivuvaikutuksia. kyllä harvoin pilven satunnaiskäyttö pysyy vuosikymmeniä satunnaisena. pikkuhiljaa se lähtee lapasesta ja lisääntyy. me ihmiset ollaan sellasia, että mielellään sitä mielihyvää haetaan lisää jos sellaista on totuttu jostain saamaan. näin ollen sitä mielihyvää olisi hyvä opetella hakemaan lasesta pitäen jostain muusta esim. liikunnasta.

Suomalainen kulttuuri on sellainen, että pilviporukoissa ollaan niin pirun lojaaleja ja hauskoja heppuja mutta kun sitten joku putoaa aina välillä kyydistä niin sille käännetään heti selkä ja halveksitaan. Sitten ollaankin ilman ainuttakaan ystävää. Se on raaka maailma jos se homma ei pysy hanskassa. Joillakin pysyy kauankin mutta ei kaikilla. Aika sen näyttää ketä putoaa ja ketä jatkaa satunnaiskäyttöä.

Itse olen sen verran paljon nähnyt nykyhetken päihdetilannetta, että toivon ettei ketään lähtisi hakemaan helpotusta huumeista vaan ihan jostain muusta. Miettikää nyt nuoret järjellä sitä hommaa.

Niin, viittasin vaan tohon slämyn kirjoitukseen surkuttelusta siitä ettei tajuttu että voidaan addiktoitua, ja aika monella tänne kirjoittelevista tuntuu olevan huumeista liian ruusuinen kuva. Enkä nyt tarkoita sitä pelkkää kannabista. Kerro toki missä kohtaa ajatteluni oli mustavalkoista.

Mitä tässä keskustelussa on muista laittomista päihteistä kuin kannabiksesta kirjoitettu? Multa on ainakin menny ohi juttu jos on jotain kaunistelua ollut. Kyllä minäkin ajattelen niin, että ne ongelmat kasaantuvat näille tyypeille joita ei kiinnosta mitä käyttävät ja joita ei kiinnosta oma eikä muiden hyvinvointi. Tietysti on myös niitä jotka tipahtavat yhteiskunnasta riippuvuuden vuoksi, mutta eiköhän näitä ole suhteessa vähemmän mitä noita edellä mainittuja. Mua ainakin sylettää kun näen spurgun/nistin hakemassa juoksukaljoja ja täytyy kyllä sanoa, että pidän koiraanikin isommassa arvossa mitä heitä. Tietysti riippuvuudet ovat jonkinlaisia sairauksia, mutta monesti kyse ei edes ole mistään riippuvuudesta noilla paskakasoilla vaan siitä, että pitää saada pää mahdollisimman sekaisin. Jos päihteitä ei olisi saatavilla niin oon aivan varma osa sekoittaisi päänsä sitten liuottimilla yms tyyliin Kenian glu kidsit.

Suomalainen kulttuuri on sellainen, että pilviporukoissa ollaan niin pirun lojaaleja ja hauskoja heppuja mutta kun sitten joku putoaa aina välillä kyydistä niin sille käännetään heti selkä ja halveksitaan. Sitten ollaankin ilman ainuttakaan ystävää. Se on raaka maailma jos se homma ei pysy hanskassa. Joillakin pysyy kauankin mutta ei kaikilla. Aika sen näyttää ketä putoaa ja ketä jatkaa satunnaiskäyttöä.
Ensiksi täytyy nostaa hattua, kun voit auttaa noita mitä kieltämättä itsekkin joskus halveksin. Siis näitä pahoihin ongelmiin ajautuneita. En tiedä puhutko tuossa kannabiksen käytöstä vai kovien huumeiden, mutta se kuva mikä itselle on kannabiksen käyttäjistä muodostunut ei tue kyllä mitään porttiteoriaa tms. Ehkä piirit on sitten erilaiset mitä sinulla 90-luvulla. Mä en tunne omasta ystäväpiiristä yhtään kovien huumeiden käyttäjää (ehkä omituistakin 2010-luvulla), mutta tunnen monia pilven polttajia. Ehkä nämä kannabiksen käyttäjät eivät ole saaneet tarpeeksi aikaa siirtyäkseen koviin tai jotain :)

Keskustelu on saanut varsin koomisia piirteitä, hämmenetään omaltaosalta lisää.

Ainakin esillä olevista ikänumeroista päätellen olen wanhin keskustelija ja laillistaisin kaikki päihteet pitkässä juoksussa. Mulle on ihan sama onko kannabis N1 vai N2 kertaa vähemmän vaarallista kuin alkoholi. Vaarallista liiaksi käytettynä sekin varmasti on. Mulle riittää asiantuntijoiden yleisesti ottaen määritelmä, että se on vähemmän vaarallinen.

Ja jos se on kielletty vaarallisuutensa takia, silloin vertaus aseisiin on pätevä, jos ainut kriteeri on vaarallisuus. Tällöin tuliaseet (alkoholi) salliminen ja teräaseiden kielto (miedommat,kuin alkoholi) ei ole kovinkaan looginen päätelmä.

drug-czars-0907-ps07.jpg

Näin tilanne on kehittynyt Yhdysvalloissa. Kohta 40 vuotta täynnä tätä nykyistä politiikkaa joten kauan tässä nyt pitää odottaa, että käyrät lähtee alaspäin? Kamaa tuotetaan enemmän kuin ikinä, sitä käytetään enemmän kuin ikinä ja sen hinta on aina vaan vähemmän. Rahaa tämä touhu vie jo tähtitieteellisiä summia, mutta mitään ei sillä saavuteta. Wääntäjän ja Japin mielestä varmaan juuri oikea suunta.

drug-czars-0907-ps07.jpg

Näin tilanne on kehittynyt Yhdysvalloissa. Kohta 40 vuotta täynnä tätä nykyistä politiikkaa joten kauan tässä nyt pitää odottaa, että käyrät lähtee alaspäin? Kamaa tuotetaan enemmän kuin ikinä, sitä käytetään enemmän kuin ikinä ja sen hinta on aina vaan vähemmän. Rahaa tämä touhu vie jo tähtitieteellisiä summia, mutta mitään ei sillä saavuteta. Wääntäjän ja Japin mielestä varmaan juuri oikea suunta.

Paljonkohan hoitokustannukset nousisivat samalla, lisäksi, paljonko työvoimaa häviäisi kun ihmiset rupeaisivat huumeita tosissaan käyttämään. Mun mielestä mun verorahoja saa käyttää niin paljon kuin huvittaa huumeiden vastaiseen työhön, hyvään osoitteeseen se menee.

laita nyt naurunortti huuleen ni helppaa noi viekkarit ja kiukut... se on hyvä et pullamössösukupolvi on löytänyt pilvenpolton, jossa ei muuta kun positiivisia vaikutuksia. palataan asiaan 20 v kuluttua ja katsotaan miten onnellinen olet ja menestynyt. ;)

en ole koskaan maistanu tupakkaa, enkä maista, joten työnnä sinä se nortti huuleen jos haluat. en myöskään käytä viinaa tai muitakaan päihteitä, kannabista olen kokeillut. uskon että olen myös 20 v päästä onnellinen ja menestynyt. ainakin siltä näyttää tällä hetkellä jos elämäni suunta laitetaan koordinaatistoon :P vaikka eihän sitä tiedä meneekö se viiva Sin-käyrän tai 2 asteen yhtälön mukaan.. toivottavasti nousevan ensimmäisen asteen.

pullamössösukupolvi oli mielenkiintoista myös ottaa tässä esille! miksi muuten käytit tuota vertausta? luuletko että olen läski nörtti? onhan se toisaalta hyvä peruste kumota mielipiteeni.

Itse olen sen verran paljon nähnyt nykyhetken päihdetilannetta, että toivon ettei ketään lähtisi hakemaan helpotusta huumeista vaan ihan jostain muusta. Miettikää nyt nuoret järjellä sitä hommaa.

totta tämä, ja muutenkin aika hyvä postaus kokonaisuudessaan.

en ole mielestäni edelleenkään väheksinyt kannabiksen haittavaikutuksia. olen omasta mielestäni korostanut pariinkin otteeseen että (kaikki) aineet on ihmiselle vaarallisia väärin käytettynä, ja tietääkseni kannabis on aine muiden joukossa. varsinkaan nuorille = alle 21? vuotiaille kannabiksen tai minkään muunkaan narkoottisen/päihdyttävän aineen käyttäminen ei ole mielestäni järkevää oikeastaan mistään näkökulmasta katsottuna. ei edes kahvin.

PS. tuohon pullamössö vihjaukseen on aivan pakko tarttua.. 10 viimeistä vuotta on mennyt 4-7x viikossa urheillessa, tällä hetkellä teen 2 työtä päällekkäin ja menen syksyllä opiskelemaan teoreettista fysiikkaa yliopistoon + olen lähes päihteetön. ei ole tarkoitukseni egoilla tai yhtään mitään muutakaan mutta en myöskään halua antaa sinulle minkäänlaista krediittiä väärästä ja turhasta vihjailusta.

Paljonkohan hoitokustannukset nousisivat samalla, lisäksi, paljonko työvoimaa häviäisi kun ihmiset rupeaisivat huumeita tosissaan käyttämään. Mun mielestä mun verorahoja saa käyttää niin paljon kuin huvittaa huumeiden vastaiseen työhön, hyvään osoitteeseen se menee.

Mun mielestä ei. En itse ainakaan halua maksaa penniäkään enempää veroja sen takia, että ylläpidetään valvontakoneistoa jolla ei ole käytännön vaikutusta päihdeongelman ehkäisyssä. Mielummin haluaisin ohjata valvontakoneistoon menevät rahat hoitotyöhön ja päihteet valtion verotuksen piiriin. Voin vain kuvitella jos alkoholivero poistettaisiin ja alkoholi kiellettäisiin millainen vaikutus sillä olisi kansantalouteen, sillä ei sen käyttö ja haitat loppuisi.

hmm, vaikka kerkesin jo kehumaan tuota postausta hyväksi niin oletkohan miettinyt ihan loppuun asti kun vertaat "pilviporukoita" huumeporukoihin? itselläni on sellainen mielikuva asiasta että ns. "pilviporukat" ovat jotain 2-25 kaveriporukan ryhmiä, jotka ovat normaalisti kavereita keskenään, mutta heidän kanssakäymiseen kuuluu silloin tällöin erään substanssi x:n käyttö. yleisin tällainen taitaa olla jokin opiskelijaporukka?
harvemmin noissa "pilviporukoissa" taitaa olla tuollaista mafiameininkiä että ollaan olevinaan jotain veriveljiä, eiköhän se "pilviporukka" ole lojaaleja toisilleen ihan henkilökohtaisella tasolla, eikä pelkästään pilven psykedeliassa.

edit1. enemmänkin minä vertaisin "pilviporukkaa" sillä että he ovat porukka jotka käyttävät pilveä "saunakaljan" korvikkeena. muuten tuo sinun käyttämä vertauksesi kyllä (varmasti) sopii "piripiireihin" ja "polleporukoihin"..

hmm, vaikka kerkesin jo kehumaan tuota postausta hyväksi niin oletkohan miettinyt ihan loppuun asti kun vertaat "pilviporukoita" huumeporukoihin? itselläni on sellainen mielikuva asiasta että ns. "pilviporukat" ovat jotain 2-25 kaveriporukan ryhmiä, jotka ovat normaalisti kavereita keskenään, mutta heidän kanssakäymiseen kuuluu silloin tällöin erään substanssi x:n käyttö. yleisin tällainen taitaa olla jokin opiskelijaporukka?
harvemmin noissa "pilviporukoissa" taitaa olla tuollaista mafiameininkiä että ollaan olevinaan jotain veriveljiä, eiköhän se "pilviporukka" ole lojaaleja toisilleen ihan henkilökohtaisella tasolla, eikä pelkästään pilven psykedeliassa.

edit1. enemmänkin minä vertaisin "pilviporukkaa" sillä että he ovat porukka jotka käyttävät pilveä "saunakaljan" korvikkeena. muuten tuo sinun käyttämä vertauksesi kyllä (varmasti) sopii "piripiireihin" ja "polleporukoihin"..

Mielikuvat voi olla erilaisia kuin se mitä todellisuus on.

Mun mielestä ei. En itse ainakaan halua maksaa penniäkään enempää veroja sen takia, että ylläpidetään valvontakoneistoa jolla ei ole käytännön vaikutusta päihdeongelman ehkäisyssä. Mielummin haluaisin ohjata valvontakoneistoon menevät rahat hoitotyöhön ja päihteet valtion verotuksen piiriin. Voin vain kuvitella jos alkoholivero poistettaisiin ja alkoholi kiellettäisiin millainen vaikutus sillä olisi kansantalouteen, sillä ei sen käyttö ja haitat loppuisi.

Siellä portugalissakin se huumeiden käytön määrä kasvoi dekriminalisoinnin jälkeen joten en minä pidä sitäkään vaihtoehtoa hyvänä, sitten kun oikeasti joku keksii tavan jolla huumeiden käyttöä pystytään vähentämään olen valmis hyppäämään kelkkaan mukaan, nyt kun ne täällä ovat kriminalisoituja olen ihan tyytyväinen systeemiin, ehkä täällä olisi hyvä vielä kiristää lainsäädäntöä, esim 2x sakkoa ja sen jälkeen linnaan 3-6kkdeksi, se olisi hyvä. Lisää pelotetta vaan..

Back
Ylös Bottom