Päihdepolitiikka

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mielestäni ideaali tilanne päihdetyöntekijälle olisi että hän tuntisi itse omassa elämässään esim. kannabista kohtuullisesti käyttäviä jotka voivat hyvin ja elämä on normaalia. Ja lisäksi näkisi sitten töissä ne ongelmatapaukset. Tällöin hänellä olisi oikea pohja työlle ja hän voisi vertailla asioita kuin myöskin auttaa potilaita paremmin. Itsellä on hieman tälläinen lähtökohta koska tunnen useita pilven polttelijoita joista heillä kenelläkään ei ole mitään ongelmia yhteiskunnassa pysymisessä ette tunnistaisi heitä kadulla polttelijoiksi. Ja kun suuntaudun ensivuoden alusta mielenterveys ja päihdetyöhön saan kokemusta myöskin siitä nurjasta puolesta ja myös siitä kuinka ongelmat lähtevät alunperin juurikin sieltä mielenterveydestä.

Mielestäni on erittäin kapeakatseista syyttää kasvatusta siitä että parikymppinen hyväksyy kannabiksen, täysin naurettavaa ja epäkorrektia. Itselläni on esimerkiksi ollut hyvä kasvatus, vanhemmat eivät todellakaan ole huumemyönteisiä ja oikeastaan heillä on täysin samankaltainen kuva huumeista kuin isolla osalla suomalaisista eli kielteinen. Itsekkin olin kielteinen kannabiksenkin suhteen siihen asti kun olin tarpeeksi vanha etsimään ja ymmärtämään itse hakemaani tietoa! Ennen sitä uskoin sokeasti valistuksiin ja totuus jäi hämärän piiloon. Ensimäisen kerran kokeiltuani ajattelin että ei helevetti mitä paskapuhetta mulle on koko elämä jauhettu ja siinä vaiheessa usko valistuksiin alkoi murenemaan pikkuhiljaa. Ja muutamia kertoja polteltuani kaveriseurassa en nähnyt siinä mitään sen pahempaa kuin kavereiden joka viikonloppuisessa pään täyteen vetämisessä. Pidin sitä jopa pienempänä uhkana itselleni. Ja sama on jatkunut nykypäivään, olen poltellut kannabista sillointällöin nyt 4 vuotta. Enkä ole joutunut ongelmiin. En myöskään poliisin kanssa missään asiassa ikinä.

Joten te jotka ette oikeasti tiedä kannabiksen kohtuukäytöstä mitään niin tutkikaa se on teidän työllennekin (esim. päihdetyöntekijälle) hyvin kannattavaa, tällöin osaat myös hoitaa tulevat potilaasi paremmin kun tiedät asiasta mahdollisimman paljon.

Vanhemmuus on aika hukassa ja huonosti on omasta mielestäni kasvatus mennyt jos 20 v nuori kirjoittelee tänne et huumeet on ok. Ei elämän arvot ole ihan nuorelle perille menneet.

Mielestäni on erittäin kapeakatseista syyttää kasvatusta siitä että parikymppinen hyväksyy kannabiksen, täysin naurettavaa ja epäkorrektia. Itselläni on esimerkiksi ollut hyvä kasvatus, vanhemmat eivät todellakaan ole huumemyönteisiä ja oikeastaan heillä on täysin samankaltainen kuva huumeista kuin isolla osalla suomalaisista eli kielteinen. Itsekkin olin kielteinen kannabiksenkin suhteen siihen asti kun olin tarpeeksi vanha etsimään ja ymmärtämään itse hakemaani tietoa! Ennen sitä uskoin sokeasti valistuksiin ja totuus jäi hämärän piiloon. Ensimäisen kerran kokeiltuani ajattelin että ei helevetti mitä paskapuhetta mulle on koko elämä jauhettu ja siinä vaiheessa usko valistuksiin alkoi murenemaan pikkuhiljaa. Ja muutamia kertoja polteltuani kaveriseurassa en nähnyt siinä mitään sen pahempaa kuin kavereiden joka viikonloppuisessa pään täyteen vetämisessä. Pidin sitä jopa pienempänä uhkana itselleni. Ja sama on jatkunut nykypäivään, olen poltellut kannabista sillointällöin nyt 4 vuotta. Enkä ole joutunut ongelmiin. En myöskään poliisin kanssa missään asiassa ikinä.

itsekkin haluaisin tähän nyt vähän puuttua kun kyseinen kommentti sai verenpaineeni taas nousuun. minulla on lähes täsmälleen samanlainen tilanne kuin jemmyllä, olin vielä ihan vähänaikaa sitten sitä mieltä että "drugs are bad mmm'kay?" enkä hyväksynyt "pilviveikkoja" oikeastaan edes kunnon kansalaisiksi.. mutta vähän aika matkusteltuani ja saatuani jäätävä kasa oikeaa (tietoa) mielipiteeni muuttui aivan täysin vastakkaiseen päähän. minulla oli myös erittäin hyvä kasvatus, sain kasvaa vähän keskiluokkaa rikkaammassa perheessä, jossa päihteiden käyttö oli kokonaisuudessaan sitä että äiti joi 2x vuodessa viinilasin(isä on ollut absolutisti siitä asti kun synnyin). itse maistoin alkoholia ensimmäisen kerran 18- vuotiaana, jonka jälkeen tuli käytyä muutamat kerrat baarissa kun se oli ekalla kerralla niin kivaa. n. puoli vuotta sitä 1.5x kuussa juomista jaksoi, ja sitten se loppui lähes kokonaan. tupakkaa en ole koskaan maistanut enkä tule maistamaankaan, kannabiksesta olen ottanut 2 savut, ja aikomus on tutustua aineeseen enemmän.

ja vielä haluaisin ottaa täysin MINUN havainnoiman asian, tästä ei taida olla mitään oikeaa tutkimustulosta ja tämä on 100% mutuilua. - olen huomannut eräänlaisen trendin kun suhtaudutaan päihteisiin, ns. "tyhmemmät(anteeksi)", jotka käyvät ammattikoulua tai ovat muutenvain vähän yksinkertaisempia/ei niin fiksuja suhtautuvat huumeisiin ja varsinkin kannabikseen paljon kielteisemmin kuin fiksut lukio - yliopistomaailman ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita yhteiskunnasta ja universumista muutenkin.. mistä tämä voisi johtua?
oma päätelmäni on se että ns. "tyhmille(anteeksi)" ihmisille lähes kaikenlainen valistus uppoaa, eli on ihan sama minkälaista tuubaa syötät kunhan se syöttäminen tapahtuu opettajien/valtion/median kautta niin se on oikeaa/faktaa/totta. mutta viisaammat näkevät kyseisen asian kokonaisuuden itse eivätkä sekoita valtamedian mielipidettä siihen. tai jotain muuta.. kyllähän esim tässäkin threadissa tuli ilmi kertaalleen että yliopistomaailmassa huumeiden käyttö on runsaampaa, miksi? onko älykkyys, liberalismi ja huumeiden käyttö suoraan verrannollisia jollain tapaa?

Joo, tyhmät amikset täällä vääntää vastaan :D Pitäs kuunnella ku fiksummat valistaa.
En voi sille mitään, että olen niin vaikutuksille ja valituksille altis. My bad. Tyhmä kun olen.

Aika vaikea sitä on olla puolueeton mielipiteessään jos polttelee. Se vaikuttaa aina. Addiktiivinen henkilö perustelee itselleen ja muille aina jollain tapaa käyttönsä. Sekin on nähny monta kertaa.
Kasvatuksellisesti muuten se taitaa olla ihan sama tuleeko sitä ns hyvästä kodista vai ei. Kasvatus voi olla silti ihan väärin. Esim lasta kielletään itkemästä, joten lapsi ei opi käsittelemään tunteitaan. Tämä vaikuttaa aikuisena siten, että käsittelet tunteita jollain tapaa kuitenki, joten voit paeta päihteisiin tai vaikka bulimiaan, kun tunteiden käsittely on 2 vuotiaan tasolla. Tähän ei siis vaikuta tuletko keskiluokkaisesta, rikkaasta tai köyhästä kodista. Eikä se, että onko kotona oltu huumevastaisia. Kyse on silloin ihan jostain muusta.

Joo, tyhmät amikset täällä vääntää vastaan :D Pitäs kuunnella ku fiksummat valistaa.
En voi sille mitään, että olen niin vaikutuksille ja valituksille altis. My bad. Tyhmä kun olen.

Aika vaikea sitä on olla puolueeton mielipiteessään jos polttelee. Se vaikuttaa aina. Addiktiivinen henkilö perustelee itselleen ja muille aina jollain tapaa käyttönsä. Sekin on nähny monta kertaa.
Kasvatuksellisesti muuten se taitaa olla ihan sama tuleeko sitä ns hyvästä kodista vai ei. Kasvatus voi olla silti ihan väärin. Esim lasta kielletään itkemästä, joten lapsi ei opi käsittelemään tunteitaan. Tämä vaikuttaa aikuisena siten, että käsittelet tunteita jollain tapaa kuitenki, joten voit paeta päihteisiin tai vaikka bulimiaan, kun tunteiden käsittely on 2 vuotiaan tasolla. Tähän ei siis vaikuta tuletko keskiluokkaisesta, rikkaasta tai köyhästä kodista. Eikä se, että onko kotona oltu huumevastaisia. Kyse on silloin ihan jostain muusta.

tiesin että puutut tähän. jonkinlainen vertaus nyt oli kuitenkin tehtävä, ja tein sen näin. ja kun sitä miettii järjellä niin mitä epäloogista siinä nyt on? paitsi että vertaukseni on tietysti kaikkea moraalia ja etiikkaa vastaan. en minä oikeasti kategoroi ihmisiä suoraan lokeroihin "tyhmä" - "viisas" mutta tuo olikin erittäin raaka vertaus. et varmakaan taas ymmärtänyt mitä hain silläkin takaa kun näit vain tuon epäinhimillisen vastakkainasettelun ja päätit itkeä siitä.

viittaatko nyt että minä ja muut puolustellaan kannabista sen takia, että olemme jollain tavalla kykenemättömiä käsittelemään tunteitamme tai olemme addiktiivisia?

edit1.
enkä minä oikeasti jaksanut kirjoittaa kaikkea mitä liittyy kasvatukseen, linjasin vain pari esimerkkiä joilla on merkitystä. se että olisin kertonut millainen kasvatus minulla on ollut ja kuinka se vaikuttaa aikuisuuteeni olisi vaatinut usean tunnin kirjoitusprojektin.

lyhyesti: minulla oli erittäin opettavainen, rakastavainen ja inhimillinen kasvatus. lopputulos -> itsenäisesti ajatteleva fiksu yksilö, joka osaa kyseenalaistaa vanhempien, valtion tai muun auktoriteetin mielipidettä ILMAN kapinanhenkeä.

tiesin että puutut tähän. jonkinlainen vertaus nyt oli kuitenkin tehtävä, ja tein sen näin. ja kun sitä miettii järjellä niin mitä epäloogista siinä nyt on? paitsi että vertaukseni on tietysti kaikkea moraalia ja etiikkaa vastaan. en minä oikeasti kategoroi ihmisiä suoraan lokeroihin "tyhmä" - "viisas" mutta tuo olikin erittäin raaka vertaus. et varmakaan taas ymmärtänyt mitä hain silläkin takaa kun näit vain tuon epäinhimillisen vastakkainasettelun ja päätit itkeä siitä.

viittaatko nyt että minä ja muut puolustellaan kannabista sen takia, että olemme jollain tavalla kykenemättömiä käsittelemään tunteitamme tai olemme addiktiivisia?
Kerroin vain, että ulkoisesti "hyvä" perhe ei välttämättä ole sitä. Kasvatus on paljon muutakin kuin ulkoiset puitteet. Otin esimerkiksi tämän tilanteen, kun se tuli ensimmäiseksi mieleen.

Hassua, että mainitsit itkemisen, reaktio kyllä oli täysin päinvastainen :D

Ainiin, piti vastata siihen kysymykseen vielä. Huumeet ovat jokaisessa yhteiskuntaluokassa. Yleismaailmallisesti sitä tosin on taidettu pitää köyhempien ja vähemmän kouluttamattomien ongelmana.
Aineikohtaisesti ainakin eroa on kokaiinin suhteen, lähinnä sen hinnan vuoksi suomessa, mutta muuten noi aineet lienee enemmän ja vähemmän tuttuja niin köyhille kuin rikkaille ja fiksuille ja tyhmille.
Tästä syystä hymyilin ääneen hieman tolle sun kommentillesi.

Se tosta tekee hauska tosiaan, että kun selität näitä samoja asioita ja puolustuspuheita joita olen kuunnellut riipuvaisilta ihmisiltä. Selitykset ovat mitä mielenkiintoisempia ja niillä perustellaan se oma käyttö aina jollain tapaa järkeväksi itselleen. Näitähän on ihan ne perinteiset "mä voin lopettaa milloin vaan" "ei tää ole ongelma" "mut ku tekin juotte" "sekin vetää" "ei tää ole sen vaarallisempaa kuin...." "Mä en oo jäämässä koukkuun" Toi viimonen on muuten hauska, ku varmaan kukaan ongelmakäyttäjistä ei oo ikinä ollu jäämässä koukkuun tai suunnitellut uraa ongelmakäyttäjänä.

siksi kirjoitin että se on minun suppean näkökatseeni aiheuttama kokemus. olen vasta 19 vuotias enkä ole nähnyt vielä (hirveästi). tässä vaiheessa olen huomannut tuollaisen trendin, kavereideni/tuttujeni/sukulaisteni puolesta. aivan selkeästi.

Se tosta tekee hauska tosiaan, että kun selität näitä samoja asioita ja puolustuspuheita joita olen kuunnellut riipuvaisilta ihmisiltä. Selitykset ovat mitä mielenkiintoisempia ja niillä perustellaan se oma käyttö aina jollain tapaa järkeväksi itselleen. Näitähän on ihan ne perinteiset "mä voin lopettaa milloin vaan" "ei tää ole ongelma" "mut ku tekin juotte" "sekin vetää" "ei tää ole sen vaarallisempaa kuin...." "Mä en oo jäämässä koukkuun" Toi viimonen on muuten hauska, ku varmaan kukaan ongelmakäyttäjistä ei oo ikinä ollu jäämässä koukkuun tai suunnitellut uraa ongelmakäyttäjänä.

Suuntasit kommentisi peakz:lle, mutta heitän muutaman välikommentin. Ei kai tässä nyt tehdä kenenkään argumentteja tyhjiksi sen perusteella mitä kukin on käyttänyt, koska se olisi melko typerää. Ymmärrän kyllä, et addiktoituneet henkilöt latelevat erikoisia puolustuspuheita ja puolustelevat käyttöään joskus jopa nerokkaallakin tavalla, mutta et kai nyt voi tosissaan verrata nyt peakzia tälläiseen? Jos tyyppi on kaks kertaa testannut kannabista niin nyt kaikki perustelut onkin vain puolustuspuheita? Siinä olet oikeassa, ettei kukaan voi ennalta täysin varmasti tietää jääkö johonkin addiktoivaan aineeseen koukkuun vai ei, oli sitten rikas tai köyhä, mutta voi siihen silti omilla valinnoilla vaikuttaa aika pitkälti.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
YouTube - Clinton I didnt inhale
Eli sijoitut Clintonin ja Obaman väliin tuossa asiassa.
YouTube - Barack Obama Yes I inhaled

Ihmekkös ovat niin liberaalilinjaa ajanetkiin. Nehän on koukussa.

niin ne on niitä NARKOMAANEJA. schwarzeneggerillä on muuten aika liberaali linjaus ko. aiheen suhteen. kannattais ottaa bodyjumalasta esimerkkiä:dance::puntti:

täytyisi osata erottaa viihdekäyttäjät ja koukuttuneet käyttäjät toisistaan. On täysin eriasia polttaa kannabista kavereiden kanssa kerran viikossa/kerran kahdessa viikossa kuin polttaa kannabista jokapäivä yksinään ja olla koukussa siihen tunteeseen siksi koska polttaa ahdistukseen.
Ei ole samaasia poltella huvikseen kuin poltella sen takia että muuten ahdistaisi niin paljon. Ei mikään päihde toimi niin! Ei alkoholiakaan kuuluisi ottaa vitutukseen silloinhan niitä ongelmia juuri syntyy

Suuntasit kommentisi peakz:lle, mutta heitän muutaman välikommentin. Ei kai tässä nyt tehdä kenenkään argumentteja tyhjiksi sen perusteella mitä kukin on käyttänyt, koska se olisi melko typerää. Ymmärrän kyllä, et addiktoituneet henkilöt latelevat erikoisia puolustuspuheita ja puolustelevat käyttöään joskus jopa nerokkaallakin tavalla, mutta et kai nyt voi tosissaan verrata nyt peakzia tälläiseen? Jos tyyppi on kaks kertaa testannut kannabista niin nyt kaikki perustelut onkin vain puolustuspuheita? Siinä olet oikeassa, ettei kukaan voi ennalta täysin varmasti tietää jääkö johonkin addiktoivaan aineeseen koukkuun vai ei, oli sitten rikas tai köyhä, mutta voi siihen silti omilla valinnoilla vaikuttaa aika pitkälti.

Eipä tossa nyt ollut tarkoitus tehdä tyhjäksi kenenkään argumenteja. Se olikin vaan hauska yksityiskohta, että noita samoja perusteluja kuuluu myös niiltä ongelmakäyttäjiltä.
Omaan käyttöön toki voi vaikuttaa sillä, ettei ota. Sehän on niin yksinkertaista.

täytyisi osata erottaa viihdekäyttäjät ja koukuttuneet käyttäjät toisistaan. On täysin eriasia polttaa kannabista kavereiden kanssa kerran viikossa/kerran kahdessa viikossa kuin polttaa kannabista jokapäivä yksinään ja olla koukussa siihen tunteeseen siksi koska polttaa ahdistukseen.
Ei ole samaasia poltella huvikseen kuin poltella sen takia että muuten ahdistaisi niin paljon. Ei mikään päihde toimi niin! Ei alkoholiakaan kuuluisi ottaa vitutukseen silloinhan niitä ongelmia juuri syntyy

Erotan kyllä noi kaksi toisistaan. Onkin ollut puhetta siitä, ettei kukaan tahallaan tule ongelmakäyttäjäksi. Mielialoihin ei tosiaan tulisi päihteitä ottaa. Perinteinen vitutukseen viinaa, on paska tapa.

jäätävästä kokemuksesta puhuu 19-v nuori, heh. kahlaajalintu, eiköhän meidän kannata poistua kun jäätävä elämänkokemus puhuu puolestaan...

ensimmäisiä puolustusmekanismeja on se kieltäminen ja sehän näissä nuorissa näkyy hyvin. se on ihan fiksua vedellä naurunorttia. ei siinä mitään pahaa ole vaan avartaa hienosti omaa psyykettä ja pystyy itsetutkiskelemaan hyvin itseään. joopajoo...kyllä se mun mielestä on säälittävää jos muita rentoutumiskeinoja ihmisellä ole kuin pilvenpoltto.

olen itse niin monien satojen käyttäjien kanssa keskustellut työni takia ja opiskellut alaa aika paljon, että kokemusta on jo vähän kertynyt. huolestuttaa joidenkin suhtautuminen päihteisiin ja kuvitellaan, että niillä on hyvä rentoutua. yhtä hyvä kuin hakisi pankista lainaa... sekin tarvii taks maksaa. aina seuraa jotain vierotusoiretta kun hankitaan hyvänolon tunnetta kemiallisesti.

lähes jokainen jota vuosi sitten haastattelin päihteidenkäyttäjistä (150) oli aloittanut huumausaineet pilven poltolla.

No eikös sen järkikin sano että tottakai he aloittavat pilven poltolla koska se on MIETO. kuka helevetti ny suoraan heroiinista aloittais, mutta tää nyt ei kerro porttiteoriasta yhtään mitään. Pilvenpolttelijoita on suomalaisesta nuoristosta nykyään jo melkeinpä joka kolmas joten olemmeko mekin sitten 10 vuoden kuluttua jokaikinen narkkareita?? Maailmassa pilvenpolttelijoita on miljoonia eikä heistäkään kuin ihan pieni osa ole siirtynyt kovempiin huumeisiin. Kyse ei ole siitä että kannabiksessa olisi joku mystinen ainesosa joka pakottaisi siirtymään kovempiin, tarkemmin kun tutkit niin jokainen heistä riippuvaisista on käyttänyt alkoholiakin. Ei se ole siitä kiinni mitä on ennen käyttänyt vaan siitä onko ihminen yleensäkkin helposti päihteisiin turvautuva ja äärimmäisen kokeilunhaluinen (tyhmänrohkea.) Aivan naurettavaa enää edes nykyaikana yrittää vääntää tommosta propagandapaskaa että pilvestä se alkaa. Kyllä sen oikiasti järkiki jo sannoo ku rupiaa vähä ajatteleen. Ja jos rupiaaki käyttämään huumeita pilvenpolton jälkeen se johtuu tasan kahdesta asiasta siitä että kannabis luokitellaan yhtä pahaksi huumeeksi kuin esim. heroiini, moni tyhmempi nuori voi ajatella että no mitäs vittua mulleha valehdeltiin kannabiksesta niin miksei heroiinistakin ja koska monesti kannabiksen myyjät myyvät muitakin niin he saavat helposti kokeiltua ja joitakin se miellyttää. Toinen on sitten se että he vain yksinkertaisesti ovat päihteisiin meneviä ihmisiä ja olisivat luultavasti ruvenneet käyttämään huumeita ilman sitäkin vaikkei kannabista olisi edes olemassa. Puhun nyt riippuvaisista ja niistä joilla käyttö on mennyt yli rajojen. Toki en itsekkään pidä hyvänä asiana käyttää esim. heroiinia edes sillointällöin, mutta kannabis ei ole lähelläkään heroiinia.

Toki olen kokematon parikymppinen, en tiedä mistään mitään, eikä minulla oikeastaan ole edes oikeutta puuttua tähän keskusteluun.
Mutta ihan oikeasti kyllä joskus parikymppinenkin voi tietää jostain jotain ja iällä ei näissä asioissa wääntäjä ole mitään merkitystä. Samallalailla sillä parikymppisellä voi olla kokemusta ja jopa enempikin nimenomaan kannabispiireistä kuin nelikymppisellä.

Jos wääntäjä alkaa nyt selittämään jostain porttiteoriasta niin kyllä katosi kaikki uskottavuuden rippeet. Onneksi kenenkään meidän mielipidettä ei kysytä kun Suomessakin tilanne muuttuu ainakin kannabiksen osalta tulevaisuudessa.

jäätävästä kokemuksesta puhuu 19-v nuori, heh. kahlaajalintu, eiköhän meidän kannata poistua kun jäätävä elämänkokemus puhuu puolestaan...

ensimmäisiä puolustusmekanismeja on se kieltäminen ja sehän näissä nuorissa näkyy hyvin. se on ihan fiksua vedellä naurunorttia. ei siinä mitään pahaa ole vaan avartaa hienosti omaa psyykettä ja pystyy itsetutkiskelemaan hyvin itseään. joopajoo...kyllä se mun mielestä on säälittävää jos muita rentoutumiskeinoja ihmisellä ole kuin pilvenpoltto.

lähes jokainen jota vuosi sitten haastattelin päihteidenkäyttäjistä (150) oli aloittanut huumausaineet pilven poltolla.

Jänniä kommentteja.
Kumoat professorien tekemiä tutkimuksia sillä että vetoat niiden esille tuojan ikään, mahtava veto.
Pari sauna kaljaa myös tarkoittaa ettei ihminen, ikinä, koskaan eikä missään tilanteessa voi rentoutua muulla kuin viinalla vai tapahtuuko tämä ainoastaan pilven kohdalla että jos tykkää vetää silloin tällöin niin koskaan muuloin mikään ei ole hyvin :D?
Aika jännä otanta sinulla, kuitenkin yleensä suomessa useimmiten aloitetaan kofeiinilla, tupakalla ja alkoholilla. Vieläpä tuossa järjestyksessä keskimäärin.
Olisi kyllä hyvä jos te tosiaan kahlaajan kanssa painuisitte hakemaan muutakin elämän kokemusta kuin tuota jäätävää.

Jänniä kommentteja.
Kumoat professorien tekemiä tutkimuksia sillä että vetoat niiden esille tuojan ikään, mahtava veto.
Pari sauna kaljaa myös tarkoittaa ettei ihminen, ikinä, koskaan eikä missään tilanteessa voi rentoutua muulla kuin viinalla vai tapahtuuko tämä ainoastaan pilven kohdalla että jos tykkää vetää silloin tällöin niin koskaan muuloin mikään ei ole hyvin :D?
Aika jännä otanta sinulla, kuitenkin yleensä suomessa useimmiten aloitetaan kofeiinilla, tupakalla ja alkoholilla. Vieläpä tuossa järjestyksessä keskimäärin.
Olisi kyllä hyvä jos te tosiaan kahlaajan kanssa painuisitte hakemaan muutakin elämän kokemusta kuin tuota jäätävää.

Tähän trediin ei tunnu kelpaavan mitkään muut kokemukset kuin ne positiiviset. Jännä juttu.....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom