Pitkästä kokemuksesta päihdetyössä ja ja neljänkympin elämä takana, joten jotain luulen jo tietäväni. Viime vuonna haastattelin 150 päihdehuollon asiakasta kaupungissamme joilla pitkä kokemus eri päihteistä. Ne ovat parhaita asiantuntioita kun on kysymys päihteiden käytöstä. Kaikilla niistäkin oli se käyttö alkanut satunnaiskäytöstä. Täällä näkyy hyvin se asenne mikä nykyään vallitsee nuorempien aikuisten keskuudessa. Viihdekäytössä esim. ekstaasit aiheuttavat aivojen synapseissa kerralla tapahtuvan välittäjäaineen tyhjenemisen josta seuraa mielihyvää. Tämä sekoitaa jo viikoloppukäytössä siihen malliin synapsikemiaa, että mielihyvän tunne häviää pitkäski aikaa. Turha ihmetellä kun vuosien viihdekäytön jälkeen mikään ei enää tunnu miltään ja elämä on tylsää.
Kohtuukäytössä alkoholi esim. punaviiniä muutama lasillinen tai pari olutta on mielestäni ok. Huumeet eivät kuulu edes kohtuukäyttöön. Ne ovat kriminalisoitu ja aivan aiheesta.
Ite olin parikymppisenä vielä jyrkästi kaikkia huumeita vastaan, valistus olis siis purrut. Ryyppääminen oli mun mielestä täysin normaalia mut ne jotka veteli jotain muuta oli läpipaskoja ihmisiä. Nyt about viis vuotta myöhemmin en enää ajattele samalla tavalla. Käytännössä mikään ei oo vaarallista jos käyttö pysyy sopivissa rajoissa. Tai oikeestaan pitäis sanoa et kaikki mahdollinen on vaarallista jos käyttää liikaa. Mitkä ne rajat on riippuu aineesta ja on jokaiselle henkilökohtaisia. Mitään päihdettä ei pitäis viikottain käyttää, se on täysin selvää.
Monet näistä nuorista aikuisista kenet mä tunnen ja käyttää satunnaisesti jotain on opiskelijoita ja ei tuu todellakaan sijoittumaan tässä yhteiskunnassa huonosti. Se on ihan sama et mitä ne kerran kuukaudessa vetää, jos muuten homma pysyy kasassa. Ja yleensä se pysyy ku elämä on muuten tasapainossa. Ne krapulat kärsitään, ihan sama et millä ne on hommattu. Suurimmat ongelmat aiheuttaa ne jotka syrjäytyy jo yläasteen jälkeen. Ne vetää jokatapauksessa pään sekasin, ihan sama millä aineella, eikä se jää satunnaiseksi käytöksi. Se jatkuvasti kasvava syrjäytyvä ryhmä on yks tän maan isoista ongelmista. Ja niihin ongelmiin ei puututa huumausainepolitiikalla, vaan se lähtee kasvatuksesta ja nuorten ongelmiin puuttumisesta. Jos ihmiset voi hyvin, ei tarvita mitään huumausainepolitiikkaa, koska se hoituu itsestään eikä mistään aineista tule ihmisille ongelmaa. Äsken tuli just töllöstä hiusmainos mikä vähän sivuu aihetta. Siinä sanottiin näin: "Hyvinvointi lähtee sisältäpäin ja se näkyy myös hiuksissa" Kun ihminen voi hyvin sisältä ei sitä kovin helposti pilata millään ulkoisilla aineilla.