Päihdepolitiikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Alkoholismin ja huumeriippuvuuden kutsuminen sairaudeksi on mielestani loukkaavaa oikeasti sairaita kohtaan. Alkoholisti voi muuttaa autiolle saarelle eika "sairaus" enaa vaivaa. Sama ei onnistu esimerkiksi syopapotilaalta.

Itsekin tulee joskus vedettya turhan paljon viinaa mutta se on varma etta syytan siita ainoastaan itseani enka "sairautta".
Kai niitä itseaiheutetuiksi sairauksiksi voi kutsua. Syövistäkin itseasiassa 2/3 on elintavoista johtuvia. Eli moni syöpäpotilas myös omalla toiminnalla aiheuttanut sairautensa. Tietty toi autiosaarihoito kyllä hyvin purisi addikteihin.

Kai niitä itseaiheutetuiksi sairauksiksi voi kutsua. Syövistäkin itseasiassa 2/3 on elintavoista johtuvia. Eli moni syöpäpotilas myös omalla toiminnalla aiheuttanut sairautensa. Tietty toi autiosaarihoito kyllä hyvin purisi addikteihin.
Varmasti yhtä hienosti ku se vankilatuomio, joka estää rikosten uusimisen :)

Edelleenkin olen sitä mieltä että taustalla on psyykepuolen sairaus, kaikki päihteet ja niiden käyttö on vain oire, jos haluaa selvitä ja yrittää niin asiat pitää kelata lapsuudesta asti ja miettiä miks asiat johtaa toiseen. Sairaus on väärä sana koko hommaan ja kyse on mentaalipuolen ongelmista. Ihan kuinka mustavalkosena haluatte nähä, mut tää on mun mielipide ja näkemys. Ihminen ei muutu mihinkään, mutta käyttäytymistä voi kehittää niin ettei vedä sivullisia mukaan kaikkeen paskaan. Päättyi sitten onnellisesti tai jojoon, se on selvä että nyt alkaa olemaan päätöksenteon aika, varaosatkin alkaa olemaan loppusuoralla ja kehoilu-ura jättänyt varmasti jälkensä muuallekkin kuin munuaisiin.

Kerron vielä sen mitä aikasemminkin. Marko kun tekee, se tekee täysiä, eikö vain? Se on hyvä tyyli mutta sillä on hintansa. Sitä antaa aivan kaiken yhdelle asialle, ajan, ihmissuhteet, terveyden. Vain se asia mielessä että haluaa olla paras jossain, ei välttämättä edes paras vaan haluaa näyttää muille. Tää on ihan normaalia käytöstä kaikilta ihmisiltä jossain määrin, jokainenhan nyt haluis olla jotain, jotkut vain niin paljon että panokset on valtavat. Noh, niinkuin se sitten menee ihmisillä, välillä on vaikeaa ja pitää vain jaksaa kunnes tulee uusi nousukausi, "normaalit" ihmiset siihen pystyy kyllä, ja sellaiset jotka OIKEASTI haluavat jotain tosi paljon. Niin, eli sitten Markon tyyppiselle ihmiselle tulee se hiljanen vaihe, voimat ei enää riitäkkään puskea kohti uutta nousua, tai riittää mut tilanne on nollattava perusteellisesti, tuntuu kuin maailma olisi kohdellut kaltoin, rypeä itsesäälissä, käyttää huumeita. Sieltä siten vihaa uhkuen ylös ja taas mennän. Ikävä kyllä nää notkahukset tulee joka kerta pahempina takaisin, ellei asioita ala miettimään ja etsi keinoa katkaista tää kierre. Marko tietää tämän, Marko tietää mitä tekee, Marko tietoisesti on matkalla pohjalle, turha kenenkään mussuttaa mitään. Marko tietää myös sen että se ura mikä hänellä oli kehoilussa haaveena, ei hänen luonteella olisi välttämättä ikinä ollut mahdollinen. Markon ura taisi katketa muutoinkin kuin loukkaantumisiin välillä? Ei sellainen ihminen joka oikeasti haluaa terveellä tavalla jotain asiaa, anna rahan olla mikään ongelma, sitä tekee kaikkensa, myöskään huumeita ei sellainen ihminen päästä hänen ja haaveen väliin. Väsyminen kun tulee, sitä vetäytyy, sillat palaa yhteistyökumppaneihin, lähimmäisiin, ei vain jaksa. Sitä on valmis heittämään jopa vuosien työn nano sekunnissa roskiin kun ne voimat loppuu. Puhun kokemuksesta, meistä ei Marko vaan ikinä tule mitään vaikka kovasti yritetään.

Alkoholismin ja huumeriippuvuuden kutsuminen sairaudeksi on mielestani loukkaavaa oikeasti sairaita kohtaan. Alkoholisti voi muuttaa autiolle saarelle eika "sairaus" enaa vaivaa. Sama ei onnistu esimerkiksi syopapotilaalta.

Itsekin tulee joskus vedettya turhan paljon viinaa mutta se on varma etta syytan siita ainoastaan itseani enka "sairautta".

Tämä ei aina ole ihan totta. Alkoholismi kuten kaikki muutkin riippuvuudet eivät ole vain sitä että juo liikaa/putkea on vaikea katkaista. Kun ollaan kunnolla koukussa hallitsee tuo koukku koko elämää. Silloinkin kun ollaan selvinpäin ajatellaan pelkästään riippuvuuden kohdetta, joko sen käyttämistä tai siitä erossa pysymistä. Riippuvaisilla on tietynlainen putkinäkö joka blokkaa kaiken muun pois. Kunnon nistillä/alkoholistilla on myös fyysisiä tai ainakin psykosomaattisia oireita jotka vaikeuttavat selvänä pysymistä.

Autio saari varmasti auttaisi mutta kyllä siellä aika pitkään saisi olla ennen kuin aivot toimisivat normaalisti. Kuinka pitkään riippuisi sitten riippuvuuden vakavuudesta.

Siitä olen kuitenkin samaa mieltä että alkoholismi on ainakin 99% tapauksissa itse aiheutettua ja että muiden syyttäminen omasta dokaamisesta on säälittävää.

Edelleenkin olen sitä mieltä että taustalla on psyykepuolen sairaus

Ei välttämättä, ainakin kaksi tuntemistani pahasti alkoholisoituneista ja otteen elämästä menettäneistä henkilöistä olivat ylä-aste -ja vielä lukioaikoina ihan koulun kingejä. Pärjäsivät urheilussa ja koulussa hyvin, oli tyttöystävät ja hyvät välit perheeseen. Monesti kun menee tosi hyvin on juhliminenkin kivempaa, jossain vaiheessa saattaa kuitenkin käydä niin, että juhlimisesta tulee pääasia. Itse juhlat tulevat tärkeämmiksi kuin se mitä juhlitaan.

@täysiii, ymmärrän kyllä, joidenkin kohdalla vain päihteet lähtevät lapasesta, onhan noita. Tässä on kyse muusta, sen huomaa jo siitä että eletään viimesen päälle bodylaiffia, ja tehdään "hyviä" asioita elämässä, päihteet ei periaatteessa kuulu mitenkään Maken elämään, ei oo ikinä kuulunu. Sit tulee jäätäviä ylilyöntejä, jossain vaiheessa, ja nimenomaan sen jälkeen kun on menny tosi hyvin, yrittäjäkaverit vaihtuu ties mikskä porukaks ihan ykskaks. Sit kaikki on huulipyöreenä että mitä ihmettä. Me ei edes tiedetä kaikkia Markon vaiheita, siinä vaiheessa kun itse tajuaa että se on oravanpyörä, niitä asioita alkaa piilottelemaan. Edellinen amfetamiinijakso ja tämä nykyinen oletettu piriputki.. Väliin mahtuu vaikka mitä josta me ei tiedetä hevon kukkuakaan. Huumetouhut vain alkaa olemaan sellaisia että ne pomppaa jossain vaiheessa julkkiksella julkisuuteen.

Ja vaikka tässä nyt puhun kuin tietäisin absoluuttisen totuuden, tää on silti pelkkää spekulointia niinkuin viimeiset sivut on ollukkin.

Täällä on monta alkoholismin asiantuntijaa. Mitä itse 20 v olen asiasta oppinut ei ihan nyt kohtaa kaikessa mitä täällä höpötellään mut jatkakaa vaan.Enkä tässä tarkota että olen dokanntu 20 v. Tsemppiä Makelle.

On täälläkin juttua.. johtuuko typeryydestä, tietämättömyydestä vai elämänkokemuksen puutteesta?

Alkoholismi on sairaus, monitahoinen ja ilmeinen sellainen. Siitä voi kiistellä, missä menee raja suurkuluttajan ja "oikean" alkoholistin välillä. Ei todellakaan ole loukkaus esim. syöpäpotilaita kohtaan sanoa alkoholismia sairaudeksi. Alkoholismi ei parane autiolla saarella. Kymmenen vuotta saarella, sitten maihin, yksi ryyppy ja putki alkaa taas. Tunsin kaverin joka oli juomatta 20 vuotta, yks lasillinen ja taas mentiin. Alkoholia voi käyttää paljonkin olematta alkoholisti. Alkoholistilla taas ei juuri ole muuta vaihtoehtoa kuin se, että korkki laitetaan kiinni, lopullisesti. Poikkeuksia voi olla, mutta harvinaista se on.

Minulla itselläni ei ole mitään ongelmia alkoholin kanssa. Ehkä minulla on joki epäsuomalainen geenipoikkeama, kun en saa viinan nauttimisesta edes mitään erityistä mielihyvää. Seuraksi juon koska selvin päin ei jaksa aina kuunnella humalaisten juttuja. Mutta hyvin läheltä olen seurannut parinkin alkoholistin elämää. Alkoholismiin on siihenkin geneettinen tai aivokemiallinen alttius, toiset sortuvat paljon helpommin kuin toiset. Aivan samalla tavalla ihmisellä voi olla alttius tiettyyn syöpään, diabetekseen, alzheimeriin, sydäntautiin, melkeinpä mihin tahansa.
Alkoholistia ei auta "ota itseäsi niskasta kiinni" -asenne. Ihan sen takia koska juominen on täysin kontrollin ulottumattomissa. Toki tarvitaan omaa todellista tahtoa ja halua mutta myös ulkopuolista apua ja tukea.
Suomalainen juomakulttuuri on todella kaksinaismoralistinen. Toisaalta oikein yllytetään juomaan - ota nyt, mikä luulet olevasi, toisaalta halveksitaan sortuneita. Tämmöinen asenne tekee todella pahaa halla sille n. kymmenelle prosentille jolle viina on todellinen ongelma, läheisistä puhumattakaan.

Mitä tulee Marko Savolaiseen, niin useimmat ovat täällä olleet aidosti huolissaan miehen tilanteesta, harva jos kukaan on halunnut "tanssia haudalla". En myöskään usko, että Markolla olisi mikään noussut päähän, ainakaan pitkään aikaa. Onhan miehellä riittänyt vastoinkäymisiä, pahoja loukkaantumisia ja henkikin oli lähteä munuaisen takia. Tuskin rahaakaan on missään vaiheessa ollut liikaa. Ei muuta kuin tsemppiä täältä äläkä yritä selvitä yksin!

Kymmenen vuotta saarella, sitten maihin, yksi ryyppy ja putki alkaa taas.

Sehan koko pointti oli. Alkoholismi on tila jonka mahdollistaa ymparilla olevat asiat. Jos ne otetaan pois, akuutti tila haviaa vaikka asia voi mielessa ollakin. Kyse ei ole viruksesta tai bakteerista tai fyysisesta vammasta joka vaatisi leikkausta tms. vaan kayttajan itsensa alkoholia juomalla aiheutettu ja yllapitama tila. Olen taysin samaa mielta siita etta aivan varmasti tietyilla henkiloilla on paljon enemman taipumuksia joutua tuohon tilaan. Mietitaanpa vaikka jotain intiaaniyhteisoa Brasilian sademetsissa joka on taysin tietamaton alkoholin olemassa olosta. Veikkaan etta siella on nolla alkoholistia. Paha noita on miettia jos ei ole ikina kokeillut ja jokaisen kokeilu on oma paatos. En ole viela tavannut henkiloa jonka kurkkuun joku on vakisin kaatanut alkoholia.

Sinun on turha haukkua muita typeriksi, tietamattomiksi tai elamakokemattomiksi. Omassa elamassani muitten alkoholinkaytto on aiheuttanut minulle paljon surua ja niinkuin aiemmin sanoin juon itsekin joskus mielestani liikaa mutta sita raukkamaista liiketta en tule ikina tekemaan etta pesen kateni puhtaaksi ja lokeroin omat henkilokohtaiset paatokseni laaketieteelliseksi termiksi ja nostan kadet pystyyn ja totean etta en sille mahda mitaan.

Alkoholismia on varmasti monenlaista, kyllä monet ihan itse sen aiheuttaa itselleen, kun ei ole "itsekuria". Ei se yleensä ole mikään yks kaks puhkeava sairaus. Hitaasti kehittyvä sairaus.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En tiedä johtuuko typeryydestä, tietämättömyydestä vai elämänkokemuksen puutteesta väittää jotain ja kumota eri mieltä olevat typeriksi, tietämättömiksi tai elämänkokemuksettomiksi?

juon itsekin joskus mielestani liikaa mutta sita raukkamaista liiketta en tule ikina tekemaan etta pesen kateni puhtaaksi ja lokeroin omat henkilokohtaiset paatokseni laaketieteelliseksi termiksi ja nostan kadet pystyyn ja totean etta en sille mahda mitaan.

Valitettavasti monet juuri juovat, vaikka eivät haluaisi. Alkoholismia nääs.

Minulla itselläni ei ole mitään ongelmia alkoholin kanssa. Ehkä minulla on joki epäsuomalainen geenipoikkeama, kun en saa viinan nauttimisesta edes mitään erityistä mielihyvää. Seuraksi juon koska selvin päin ei jaksa aina kuunnella humalaisten juttuja. !
Näinähn ne kaikki alkkikset sanoo,tuohan on suora kopio puliukon päiväkirjasta..?

On täälläkin juttua.. johtuuko typeryydestä, tietämättömyydestä vai elämänkokemuksen puutteesta?

Alkoholismi on sairaus, monitahoinen ja ilmeinen sellainen. Siitä voi kiistellä, missä menee raja suurkuluttajan ja "oikean" alkoholistin välillä. Ei todellakaan ole loukkaus esim. syöpäpotilaita kohtaan sanoa alkoholismia sairaudeksi. Alkoholismi ei parane autiolla saarella. Kymmenen vuotta saarella, sitten maihin, yksi ryyppy ja putki alkaa taas. Tunsin kaverin joka oli juomatta 20 vuotta, yks lasillinen ja taas mentiin. Alkoholia voi käyttää paljonkin olematta alkoholisti. Alkoholistilla taas ei juuri ole muuta vaihtoehtoa kuin se, että korkki laitetaan kiinni, lopullisesti. Poikkeuksia voi olla, mutta harvinaista se on.

Minulla itselläni ei ole mitään ongelmia alkoholin kanssa. Ehkä minulla on joki epäsuomalainen geenipoikkeama, kun en saa viinan nauttimisesta edes mitään erityistä mielihyvää. Seuraksi juon koska selvin päin ei jaksa aina kuunnella humalaisten juttuja. Mutta hyvin läheltä olen seurannut parinkin alkoholistin elämää. Alkoholismiin on siihenkin geneettinen tai aivokemiallinen alttius, toiset sortuvat paljon helpommin kuin toiset. Aivan samalla tavalla ihmisellä voi olla alttius tiettyyn syöpään, diabetekseen, alzheimeriin, sydäntautiin, melkeinpä mihin tahansa.
Alkoholistia ei auta "ota itseäsi niskasta kiinni" -asenne. Ihan sen takia koska juominen on täysin kontrollin ulottumattomissa. Toki tarvitaan omaa todellista tahtoa ja halua mutta myös ulkopuolista apua ja tukea.
Suomalainen juomakulttuuri on todella kaksinaismoralistinen. Toisaalta oikein yllytetään juomaan - ota nyt, mikä luulet olevasi, toisaalta halveksitaan sortuneita. Tämmöinen asenne tekee todella pahaa halla sille n. kymmenelle prosentille jolle viina on todellinen ongelma, läheisistä puhumattakaan.

Mitä tulee Marko Savolaiseen, niin useimmat ovat täällä olleet aidosti huolissaan miehen tilanteesta, harva jos kukaan on halunnut "tanssia haudalla". En myöskään usko, että Markolla olisi mikään noussut päähän, ainakaan pitkään aikaa. Onhan miehellä riittänyt vastoinkäymisiä, pahoja loukkaantumisia ja henkikin oli lähteä munuaisen takia. Tuskin rahaakaan on missään vaiheessa ollut liikaa. Ei muuta kuin tsemppiä täältä äläkä yritä selvitä yksin!

Tuossapa se tuli mitä olisin itsekkin sanonut. Se on niin helppo meuhkata tietämättömyyttään...Mulla on se LÄHEISIN ihminen sairastunu alkoholismiin ja oli hyvin lähellä kuolemaa ennen kuin haki viimein itse itselleen oikeata apua. Mutta joo turha tässä on tingata kun se ei mitään auta. Suomessa asenteet on ihan perseestä ja tietomäärä nolla, ihan ns. Hoitavallakin henkilökunnalla niin mitä voi odottaa Pakkiksella...Sen voin vaan todeta että Suomessa alkoholistien kuolleisuus on ihan omissa luvuissaan. Katsos kun muualla Pohjoismaissa siihen saa avasi oikean hoitoakin.

Mutta tuo alkuperäinen teksti oli suunnattu lähinn Makelle. kun olmeisesti m. Jaahas jostain syystä tämä kännykkä ei nyt anma pyyhkiä nuita virheitä pois kirjoituksesta. Pahoittelut niistä.

Ehkä muissa pohjoismaissa hakeudutaan herkemmin hoitoon. Kyllä sitä hyvää hoitoa suomessakin saa jos hakee. Mulla pari lähipiirissä jotka hoidoissa kuntoutuneet hyvään tipattomaan elämään. Piti vain se oma motivaatio lopettamiseen ensin löytyä. Molemmilla vuosia oli ollut kyllä ajatus etteivät niin halua elää mutta ominpäin lopettaminen ei onnistunut. Hoitoihin mentyään eivät ole juomaan enää ryhtyneet. Aika näyttää sitten onko se lopullinen lopettaminen

Ovatko suomalaiset erityisen heikko kansa, kun täällä niin paljon noita "mielen heikkoudesta" kärsiviä? ;)

Aika yhtälailla heikko kuin mikä tahansa muukin kansa, vai onko olemassa maa ilman päihdeongelmaisia? Toki synkkä ja pimeä talviaika moninkertaistaa ongelmia.

Olen pitkään tehnyt päihdehoitotyötä ja oma kanta pysyviin tuloksiin on Minnesotahoito- mallinen lähestymistapa. Nämä kovan luokan urheilijat kuten Markokin on, ovat täysillä tai ei ollenkaan ihmisiä. Heille ei onnistu pienet kuurittelut tai juomiset. Ehdoton lopettaminen ja uusien haasteitten hakeminen muualta. Muuten jonkin aikaa menee taas hyvin pienellä käytöllä ja kuin varkain homma lähtee käsistä. Kun arvostellaan retkahduksia ja näitä Markomaisia lapasesta lähtemisiä, niin myös ne kuuluvat asiaan paranemisen tiellä. Ei tässä muuta neuvoa voi antaa kuin eteenpäin ja taas uusia haasteita kohden.

. Mietitaanpa vaikka jotain intiaaniyhteisoa Brasilian sademetsissa joka on taysin tietamaton alkoholin olemassa olosta. Veikkaan etta siella on nolla alkoholistia..

Btw. Noilla primitiivisillä kansoilla/heimoilla on perinteisesti ollut ovat "huumeensa", kuten kasvit, sienet, lehdet, esim. kokalehdet, joka on myös hyvin vanha douppi työtätekeville, metsästäjille ja sotureille. Mutta tärkein ero "valistuneisiin" kansoihin verrattuna on, että huumeiden käyttö on heillä yleensä pysynyt kontrollissa, kun taas alkoholi on heillä totaalimyrkkyä (kuten myös monille länsimaalaisillekin), jos sitä saavat käsiinsä.

Vähän keveyttä tähän väliin, Joulun kunniaksi.

Tiiättekö mitä eroa on alkoholistilla ja juopolla?

`... Alkoholistilla on taukoja.

Ja lisää....

On se kovaa hommaa toi alkoholistin työ. Kun ei ole duunia, on krapula.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom