On täälläkin juttua.. johtuuko typeryydestä, tietämättömyydestä vai elämänkokemuksen puutteesta?
Alkoholismi on sairaus, monitahoinen ja ilmeinen sellainen. Siitä voi kiistellä, missä menee raja suurkuluttajan ja "oikean" alkoholistin välillä. Ei todellakaan ole loukkaus esim. syöpäpotilaita kohtaan sanoa alkoholismia sairaudeksi. Alkoholismi ei parane autiolla saarella. Kymmenen vuotta saarella, sitten maihin, yksi ryyppy ja putki alkaa taas. Tunsin kaverin joka oli juomatta 20 vuotta, yks lasillinen ja taas mentiin. Alkoholia voi käyttää paljonkin olematta alkoholisti. Alkoholistilla taas ei juuri ole muuta vaihtoehtoa kuin se, että korkki laitetaan kiinni, lopullisesti. Poikkeuksia voi olla, mutta harvinaista se on.
Minulla itselläni ei ole mitään ongelmia alkoholin kanssa. Ehkä minulla on joki epäsuomalainen geenipoikkeama, kun en saa viinan nauttimisesta edes mitään erityistä mielihyvää. Seuraksi juon koska selvin päin ei jaksa aina kuunnella humalaisten juttuja. Mutta hyvin läheltä olen seurannut parinkin alkoholistin elämää. Alkoholismiin on siihenkin geneettinen tai aivokemiallinen alttius, toiset sortuvat paljon helpommin kuin toiset. Aivan samalla tavalla ihmisellä voi olla alttius tiettyyn syöpään, diabetekseen, alzheimeriin, sydäntautiin, melkeinpä mihin tahansa.
Alkoholistia ei auta "ota itseäsi niskasta kiinni" -asenne. Ihan sen takia koska juominen on täysin kontrollin ulottumattomissa. Toki tarvitaan omaa todellista tahtoa ja halua mutta myös ulkopuolista apua ja tukea.
Suomalainen juomakulttuuri on todella kaksinaismoralistinen. Toisaalta oikein yllytetään juomaan - ota nyt, mikä luulet olevasi, toisaalta halveksitaan sortuneita. Tämmöinen asenne tekee todella pahaa halla sille n. kymmenelle prosentille jolle viina on todellinen ongelma, läheisistä puhumattakaan.
Mitä tulee Marko Savolaiseen, niin useimmat ovat täällä olleet aidosti huolissaan miehen tilanteesta, harva jos kukaan on halunnut "tanssia haudalla". En myöskään usko, että Markolla olisi mikään noussut päähän, ainakaan pitkään aikaa. Onhan miehellä riittänyt vastoinkäymisiä, pahoja loukkaantumisia ja henkikin oli lähteä munuaisen takia. Tuskin rahaakaan on missään vaiheessa ollut liikaa. Ei muuta kuin tsemppiä täältä äläkä yritä selvitä yksin!