Päihdepolitiikka

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kyllä me alkoholin kanssa taistellaan ihan samalla tavalla "alennusmarkkinoista", jos asia näin haluataan ilmaista. Verot ylös ja pakettiautot viroon. Saattaa se Igor tuoda rekka-autossa jokusen kuution pirtuakin, kunhan se on vaan kannattavaa. Jos katukaupassa maksaa tällä hetkellä gramma vaikka 15€? niin pistetään se sama hinta/hiukan korkeampi alkoon (tai mikä ikinä se välitysketju sitten onkin). Kyllä siinä tietyllä tavalla joudutaan väkisin kilpailemaan rikollisten kanssa. Väitän (en siis tiedä), että gramman hinta ei kauheen suureksi nouse, kun siihen valjastetaan valtion hyväksymät kasvattajat hommiin. Tehdään siitä siis osa "maataloutta"
Kuulopuheiden mukaan "tukku" hinta olisi 3e/g eli vaikka sitä myisi 6e/g eteenpäin kadulla, voittoa tulisi silti viel tuplat. Aika alas saa valtio laittaa hinnat, että pysyy mukana.

Siitä ollaan hyvinkin samaa mieltä, että syitä pitäisi hoitaa, ei ainoastaan paikkailla seurauksia. Mutta tilanne ei tästä tule parantumaan vaan menee jatkuvasti huonommaksi. Se on fakta ja sen varmaan sinäkin olet ympäristössä huomannut? Maahantuonti ja levitys saa multakin punaista lippua, mutta omaan käyttöön kasvatus/käyttäminen pitää laittaa sallittujen listalle.
Hetkonen.... pohditaas tätä juttua nyt. Laillistetaan kannabis ja saadaan päihdeongelma kuriin ja päihteiden käyttö ei lisäänny? käsitänkö tämän oikein nyt sitten??

Eikös ihminen ole käytännössä koko historiansa aikana käyttänyt päihteitä? Ne tuottavat hyvän olon aivan samalla tavalla kuten liikunnan jälkeen vapautuvat dopamiini yms mielihyvähormonit. Unessa ihmisen aivot tuottavat DMT:tä mikä on erittäin vahva hallusinogeeni. Ehkä tämä jatkuvasti nopeatahtisempi oravanpyörä pakottaa ihmisiä välillä hakeutumaan pois siitä ja päihteet ovat siihen ratkaisu, joskaan ei paras sellainen.

Varmaan jo tiedätkin mitä tolla tarkoitan. En ehkä tarkoittanut tällä sitä, että kaikki päihtyminen lakkaa. Oletin, että kaikki käsittävät tämän.

Kuulopuheiden mukaan "tukku" hinta olisi 3e/g eli vaikka sitä myisi 6e/g eteenpäin kadulla, voittoa tulisi silti viel tuplat. Aika alas saa valtio laittaa hinnat, että pysyy mukana.

Hetkonen.... pohditaas tätä juttua nyt. Laillistetaan kannabis ja saadaan päihdeongelma kuriin ja päihteiden käyttö ei lisäänny? käsitänkö tämän oikein nyt sitten??

Pohditaan vaan. Päihteiden käyttö lisääntyy todennäköisesti jonkinverran (kuten kävi Portugalissa kannabiksen osalta). Mutta sen myynti ja levitys olisi valtiolla, josta se perisi veroa x%. Tällä tavalla näitä joilla on jo (tai tulee) ongelmia voidaan auttaa paremmin. Ihmisten on helpompi hakeutua hoitoon ilman leimautumisen pelkoa. Saadaan lisää resursseja, sekä iso joukko ihmisiä vapaaksi kuumottelusta. Se suurin osa, joille tämä päihde ei aiheuta käytännössä mitään ongelmia. Tällä hetkellä voi paskimmassa tapauksessa autot, talot ja duunit kyllä lähteä.

Päihteiden käyttö lisääntyy 100% varmasti jatkuvasti, oli se sitten laillista tai laitonta. Kysymys on (miljoonannen kerran) siitä, että miten ne haitat olisivat mahdollisimman _pienet_ valtion ja yksilön kannalta.

E: mitä mä tässä oon sun juttuja lukenut niin oot ilmeisesti nähnyt aika paljon kaikkea paskaa päihteiden ympärillä? Mä taas tunnen helvetisti väkeä, jotka käryttelee ja käyvät ihan normaalisti töissä/koulussa tms. ilman sen suurempaa ongelmaa. Tekeekö nää empiiriset havainnot nyt +-0 tuloksen?

Viimeksi muokattu:
Pohditaan vaan. Päihteiden käyttö lisääntyy todennäköisesti jonkinverran (kuten kävi Portugalissa kannabiksen osalta). Mutta sen myynti ja levitys olisi valtiolla, josta se perisi veroa x%. Tällä tavalla näitä joilla on jo (tai tulee) ongelmia voidaan auttaa paremmin. Ihmisten on helpompi hakeutua hoitoon ilman leimautumisen pelkoa. Saadaan lisää resursseja, sekä iso joukko ihmisiä vapaaksi kuumottelusta. Se suurin osa, joille tämä päihde ei aiheuta käytännössä mitään ongelmia. Tällä hetkellä voi paskimmassa tapauksessa autot, talot ja duunit kyllä lähteä.

Päiteiden käyttö lisääntyy 100% varmasti jatkuvasti, oli se sitten laillista tai laitonta. Kysymys on (miljoonannen kerran) siitä, että miten ne haitat olisivat mahdollisimman _pienet_ valtion ja yksilön kannalta.

E: mitä mä tässä oon sun juttuja lukenut niin oot ilmeisesti nähnyt aika paljon kaikkea paskaa päihteiden ympärillä? Mä taas tunnen helvetisti väkeä, jotka käryttelee ja käyvät ihan normaalisti töissä/koulussa tms. ilman sen suurempaa ongelmaa. Tekeekö nää empiiriset havainnot nyt +-0 tuloksen?

ELi tää sun mahdollinen tilanne, et lähtee talot ja autot. Eks tää nyt oo sitä pelottelua jo toiseen suuntaan?? Eli siis henkilö jää kiinni käyttörikoksesta, saa tuomion, on työpaikassa jossa ei saa olla rikkomuksia ja sitte menee duunit ja jää lainat hoitamatta. Tätähän sä ajat takaa.
Näin voi käydä, mut kannattaako tossa jo sitte katsoa peiliin, jos on niin vitun urpo et pelaa tulevaisuutensa kanssa. Jokaisella on varmasti tiedossa mitä voi seurata noista tekosista.

Tota pienintä haittaa valtiolle ja yksilölle pitää ehdottomasti miettiä niiden jotka on siinä asemassa ja joilla on resursseja tutkia asiaa ja vaikuttaa asiaan. Ehdottomasti näin. Ei saa jäädä tuleen makaamaan. Sinä tai minä, ei tosiaan tiedetä, että onko se oikea vaihtoehto puolesta vai vastaan vai jotain tästä välistä. Toivottavasti asia selviää.

Tulin tosiaan maininneeni noita rankempiakin kokemuksia. Tunnen myös ihmisiä, joista osa on johtavassa asemassa, jotka pössyttelee ja käyvät ihan normaalisti töissä ja hoitavat asiansa. On sitten tosiaan nähty tämä toinenkin puoli siitä kolikosta eli ne jotka eivät selviä näiden aineiden kanssa.

E: Onkohan toi nyt ihan fakta puhetta, että ihmiset eivät hakeudu hoitoon kun pelkäävät leimautumista. Mä en tohon usko. Eikä toi huume leima tolta aineelta tuli vuosikymmeniin tippumaan pois vaikka sen laillistaisi.

Viimeksi muokattu:
Kertaan nyt sitä mitä sanoin aikaisemmin. Päihteiden alennusmyyntikö on se hyvä juttu sitten???

hetkonen? mistä alennusmyynnistä?? mähän mainitsin jo tässä ketjussa että katuhinta on noin 50x-150x valmistuskustannuksista. vaikka siihen lisäisikin logistiikan ja jakelun niin ei sen silti tarvitse mennä edes katuhintoihin. lääkekannabiksen hinta on jotain välille 300x-500x valmistuskustannuksista. minun mielestä tuotteella on ERITTÄIN hyvä kate jos jälleenmyyntiarvo on edes 10x valmistuskustannuksista.

hetkonen? mistä alennusmyynnistä?? mähän mainitsin jo tässä ketjussa että katuhinta on noin 50x-150x valmistuskustannuksista. vaikka siihen lisäisikin logistiikan ja jakelun niin ei sen silti tarvitse mennä edes katuhintoihin. lääkekannabiksen hinta on jotain välille 300x-500x valmistuskustannuksista. minun mielestä tuotteella on ERITTÄIN hyvä kate jos jälleenmyyntiarvo on edes 10x valmistuskustannuksista.

Tämä sama sitten euroina kiitos

Luulisin että tuo on jo osaksi liiottelua, mutta silti tiedän tapauksen jossa kannabiksen polttamisesta lähti heti kerrasta työpaikka ja kyseessä oli vielä ihan normaali tehdastyö. Ja erottamiseen johtanut päihteen käyttö tapahtui vielä vapaa-ajalla. Tästä kyseisestä tehtaasta on myös saanut lähteä alkoholiongelmaisiakin, mutta vasta sen jälkeen, kun alkoholi on nautittu työnlomassa. Joillakin sitä katsottiin vielä useamman kerran läpisormien, enenkö varotettiin ja ohjattiin hoitoon.
Tässä olisi muuten hyvä paikka muuttaa asenteitakin. Varsin usein saa kuulla, hyvän työmiehen kuuluu juoda viinaa. Hyvä työmies voi olla myös juomattakin. Ja ainakin se hyvä työmies menee ennenmin tai myöhemmin huonoksi, kun juo tarpeeksi.

En löytänyt haulla sellaista valtiota, jossa olisi kannabiksen kotikavatus sallittu ja valtion pitämiä Kannabiskahviloita. Kannabis tietäjät löytyykö sellaista? Siittä saisi ainakin jonkinmoista tietoutta, onko valtio pystynyt pitämään kustannukset tarpeeksi matalalla.
En tosin näe hintaa aivan täydelliseksi kriteeriksi jättää ostamatta valtiolta, jos ei se hinta ole aivan utopistinen. Vaikka valtio ei saisikkaan kannabiksesta yhtään vero euroa, voisi se silti olla kuluissa plussan puolella, kun virkakoneiston ei tarvitsi enään hukata tähän resursseja.

Se perimmäinen syy miksi me käytämme päihteitä. Tämäkun taitaa olla juurikin luontainen ominaisuutemme, eikä sitä pysty millään valistuksella kumoamaan. Paneskeellan sitä, vaikka kuinka saarnattaisiin pidättäväisyydestä. Ehkä tähän löytyisi ratkaisu jostain kemikaalista, joka veisi halumme päihtyä. Tosin tämän kemikaalin kaikille ihmisille, ees Suomalaisille vapaaehtoisesti rokottamalla/tabuna tuskin onnistuisi. pakottamalla se rikkois ihmisoikeuksia;)

ELi tää sun mahdollinen tilanne, et lähtee talot ja autot. Eks tää nyt oo sitä pelottelua jo toiseen suuntaan?? Eli siis henkilö jää kiinni käyttörikoksesta, saa tuomion, on työpaikassa jossa ei saa olla rikkomuksia ja sitte menee duunit ja jää lainat hoitamatta. Tätähän sä ajat takaa.
Näin voi käydä, mut kannattaako tossa jo sitte katsoa peiliin, jos on niin vitun urpo et pelaa tulevaisuutensa kanssa. Jokaisella on varmasti tiedossa mitä voi seurata noista tekosista.
Ei oo tällä hetkellä sellainen tilanne, mutta todennäköisesti on vielä tulevaisuudessa. Kuten monella muullakin. Tätä varten en ole niin urpo, että pelaisin tulevaisuuteni kanssa. Päihtyisin vaan mielummin vähemmän haitallisesta aineesta joka ei lamauta mua pariks päiväks käyttökerran jälkeen. Noh, näillä nyt mennään.

Tota pienintä haittaa valtiolle ja yksilölle pitää ehdottomasti miettiä niiden jotka on siinä asemassa ja joilla on resursseja tutkia asiaa ja vaikuttaa asiaan. Ehdottomasti näin. Ei saa jäädä tuleen makaamaan. Sinä tai minä, ei tosiaan tiedetä, että onko se oikea vaihtoehto puolesta vai vastaan vai jotain tästä välistä. Toivottavasti asia selviää.
tätähän mä oon toitottanut useemman kerran ja mun mielestä tästä pitäisi just keskustella, kun puhutaan päihdepolitiikasta.

E: Onkohan toi nyt ihan fakta puhetta, että ihmiset eivät hakeudu hoitoon kun pelkäävät leimautumista. Mä en tohon usko. Eikä toi huume leima tolta aineelta tuli vuosikymmeniin tippumaan pois vaikka sen laillistaisi.

kyllä tuo vaan taitaa olla totta. Ei mulla ole mitään muuta tarjottavaa kuin mielipide, mutta näin mä asian uskon olevan.

Noihin hintoihin pitää vielä mainita sen verran, että valtio saa 100% varmuudella hyvin halvalla tavaraa ulos. Jos jollekkin farmarille maksetaan siitä, että se lyö kasvihuoneensa kukkimaan niin grammahinta ei kyllä päätä huimaa. Rikolliset tuskin pystyy lyömään kampoihin. Toisaalta, mä uskon, että suuri osa ihmisistä ostaa sen päihteensä mielummin alkosta vaikka kalliimmalla. Harvaa kiinnostaa alkaa tekemään jotain laittomia säätöjä pitkin kaupunkia, jos helpompi ja laillinen tapa on tarjolla. Vertailuna vaikka se, että pirtua saa melkoisen edukkaasti, mutta suurin osa silti ostaa sen koskenkorvan alkosta. Helpompaa ja vähemmän epämääräistä + tietää tarkalleen mitä ostaa.

Jos nyt ajatellaan, että alkossa hintahaitari olisi 10-15€/g ja kadulta sitä sais 5-8€/g niin väitän, että alko vie voiton. Paljon ton vitosen alle ei voi mennä. Siinä tulee sitten jo riski vs. tuotto vastaan. Ei laitonta toimintaa ihan puolihintaan voi tehdä. Siinä on aika isot riskit kuitenkin.

Älä usko kuulopuheita vaan laske. Tupakan hinta on hyllystä n. 11c/g, kannabiksen myyntihinta voisi olla alhaisempi ja olla silti jo tuottaa yhtäsuuren voiton kuin tupakka. Toki joku haistaisi tässä tilaisuuden vetää ylimääräistä kun jengi on tottunut 10-15e hintaan katukaupassa niin varmasti 6-8e maksettaisiin kaupassa, 10e:kin mielellään tasalaatuisesta tavarasta. Kyseessä olisi jo tuolla hinnalla valtavan voittoisa bisnes.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Älä usko kuulopuheita vaan laske. Tupakan hinta on hyllystä n. 11c/g, kannabiksen myyntihinta voisi olla alhaisempi ja olla silti jo tuottaa yhtäsuuren voiton kuin tupakka. Toki joku haistaisi tässä tilaisuuden vetää ylimääräistä kun jengi on tottunut 10-15e hintaan katukaupassa niin varmasti 6-8e maksettaisiin kaupassa, 10e:kin mielellään tasalaatuisesta tavarasta. Kyseessä olisi jo tuolla hinnalla valtavan voittoisa bisnes.

Mihin noi hinnat muuten perustuu, kun Amsterdamissa maksoi 12,5-25e/g. Onko siellä hirvee verotus vai kysyntä niin kova, että voidaan noinkin kovia hintoja pitää.

Jaa minulla kun on tieto että Kannabis on hollannissa laitonta, mutta coffee shopit saavat sitä myydä siellä poltettavaksi tai jonku pienen grammamäärän kotikäyttöön. Onkos tilanne muuttunut siellä lähiaikoina ?

(Käytännössä vuonna 2008 kannabista pystyi Hollannissa laillisesti polttelemaan Amsterdamissa. Coffee shoppeja ei ole muualla maassa ja tosiaan mukaan myytävä määrä oli joku naurettavan pieni)

en tiedä mistä luin mutta tässä viikon sisään jossain päin oli tieto että hollannissa alle 5 kukan kasvattaminen on laillista.

EDIT. wikipedia
Alankomaissa laki ei suoraan salli kannabistuotteiden myyntiä, mutta käytännössä se on mahdollista Coffee shop -kahviloissa. Näissä kahviloissa tapahtuvaan kannabis-tuotteiden myyntiin ei puututa, mikäli myynti täyttää lisenssin ehtona olevat arviointiperusteet. Myös kasvatus yksityiseen käyttöön on dekriminalisoitu (enimmillään 5 kasvia).

No en ala väittelemään kun tilanne voi todellakin olla muuttunut mutta 2008 vielä oli se hauska tilanne että kannabis ei Hollannissa ollut laillinen. Joku perinteinen myymis poikkeus oikeus tms on säilynyt coffee -shopeilla. Esimerkiksi kannabiksen poltto julkisilla paikoilla oli laitonta (en tosin tiedä seuraako siitä mitään). Tuolloin hollantilaisilla ystävilläni oli asenne että "ei kannabis täällä ole laillinen. Sitä saa polttaa vain coffee shopeissa". Ainehan on vissiin paljon laillisempi esim Espanjassa ja Portugalissa missä se on ihan oikeasti laillinen.

Tosin en tiedä miten tilanne on muuttunut parissa vuodessa.

Jos kannabis laillistettaisiin Suomessa niin ainakin sisäänajo vaiheessa tuollainen jonku tyylinen Coffee shop -järjestelmä voisi olla hyvä.

kyllä minunkin mielestä tollanen coffee shop tyyli toimisi todella jees, + kotikasvatus alle 5 kasvia. uskon että olisi todella positiivisia vaikutuksia moneen asiaan`

Riippuu missä päin siellä asuu, mutta jos ulkona on max 1-7 kasvia eikä niistä muille ole haittaa niin homma on normaalisti ok joka puolella. Sisäkasvatuksia ei katsota hyvällä ja ne poistetaan aina. Jos niistä ottaa palot kaupungista riippuen voit joutua myös mustalle listalle milloin siis evätään mahdollisuus kaupungin vuokra-asuntoihin.

Mihin noi hinnat muuten perustuu, kun Amsterdamissa maksoi 12,5-25e/g. Onko siellä hirvee verotus vai kysyntä niin kova, että voidaan noinkin kovia hintoja pitää.

Siis ne olisi mahdollisia hintoja joista puhun, sellaisia joilla esim. itse olisin valmis tuottamaan laillista kannabista niin paljon kuin valtio antaa lupaa :). Toki hinnat ovat korkeammalla kun kansa on valmis maksamaan + tuotteen käyttövolyymi ei ymmärrettävästä syystä(ei koukuta samoin kuin tupakka + päihdyttää) ole mitään 20/jointtia päivä vaan enemmänkin samankaltainen kuin parempilaatuisten alkoholien kanssa että maistellaan ja nautitaan viikonloppuisin / pienet iltaisin -> hintaa on otettava enemmän. Damissa on kalliimpaa ilmeisesti kuin kauempana ns. turistialueista?
Kysymys on vain siitä haluaako kauppias voittoa, vai enemmän voittoa ja yleensä jälkimmäistä suositaan :)

Huumerikollisuudesta:
http://www.poliisi.fi/poliisi/polii...97CF605DEAE20504C2257641002E5F8E?opendocument

Eli aika jargonia se, että huumeiden laillistaminen jotenkin korjaisi automaattisesti rikollisuustilastot. Todetaan mm.
- Huumeiden käyttäjien rikollisuus liittyy usein elämäntapaan ja asenteeseen, jossa yhdistyvät yhteiskunnan normeista piittaamattomuus ja alakulttuurin arvojen sisäistäminen, vastuun välttäminen ja arjen tasaisuuden korvaaminen jännityksellä, kertoo tutkija Tuula Kekki.

Mikäli huumeita saisi ostaa myös laillisesti, niin ei se huumeriippuvuutta ja sitä rahan tarvetta mihinkään muuta. Sama meno jatkuisi. Ongelma on syvemmällä.

Lisäksi huumerikollisuus pyrkii jo nytten siirtymään muille aloille, mm. rakennustoimintaan:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...t+nyt+talousrikosten+tehtailuun/1135253362372

Suositut

Back
Ylös Bottom