Overreaching - tarkoituksellinen ylirasittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ertsi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Harrastaako kukaan täällä overreachingia?

Eli periaattessa näin: normaalisti treenaa esim. 3krt 3-jakoisella viikkoon, mutta nostaakin treenimäärän viikkotasolla kaksinkertaiseksi, toisinsanoen 6 treenikertaa viikkoon jota vedetään 2-4vk samalla volyymilla ja intesiteetillä. Tämän jälkeen pitäisi olla jo suht tukossa, jolloinka pidetään ~ 2vk "taper" (jenkkitermi, en tiedä suomeksi) jonka aikana treenit palautetaan normaaliiin esim 3krt viikkoon JA volyymia pienennetään, mutta intensiteetti pidetään samana (TÄRKEÄ JUTTU).

Saattaa tuntua paskalta ja pientä heikennystä voimissa, mutta keho kestää ja tottuu. Idea on että palauttelu viikkojen jälkeen pitäisi tulla "kuminauha efektiä", eli huomattavaa paluuta JA kehitystä voimiin/lihaskasvuun.
Kuulin tuosta hieman Layne Nortonilta, joka kovasti liputtaa kovan volyymin ja korkean frekvenssin juttuja.

Ei mennyt pahasti metsään? Olisi mukava kokeilla, kun olisi aikaa keskittyä vaan reeniin...

Kiinnostaisi kovasti kokeilla jotakin smolovin tyyllista mutta aika ei vain riita..
Kokemuksia kuuntelisin myos mielellani. :)

Joku fiksu saattaa huomata etta kone ei muutamaa kirjainta suostu antamaan.

^oletko kokeillut Alt+Shift -yhdistelmää? Jos aikasemmin on toiminu ääkköset niin se on todennäköisesti syy :)

- - - Updated - - -

Ja aiheeseen: en tiedä lasketaanko overreachingiksi, mutta kokeilin muutama viikko takaperin double splitiä 4-jakoisessa niin, että aamulla oli raskaat liikkeet ja iltapäivällä volyymitreeniä höystettynä kaikilla mahdollisilla erikoistekniikoilla. Parin viikon päästä oli kroppa aivan paskana ja päätin, että pidän kevyemmän viikon, jolloin vedin todella maltillisilla painoilla 3-jakosen kertaalleen läpi. Nyt tällä viikolla on treenitehot olleet huomattavasti kovemmat kun ennen double splitiä. Aion varmasti kokeilla jatkossakin.

Harrastaako kukaan täällä overreachingia?

Eli periaattessa näin: normaalisti treenaa esim. 3krt 3-jakoisella viikkoon, mutta nostaakin treenimäärän viikkotasolla kaksinkertaiseksi, toisinsanoen 6 treenikertaa viikkoon jota vedetään 2-4vk samalla volyymilla ja intesiteetillä. Tämän jälkeen pitäisi olla jo suht tukossa, jolloinka pidetään ~ 2vk "taper" (jenkkitermi, en tiedä suomeksi) jonka aikana treenit palautetaan normaaliiin esim 3krt viikkoon JA volyymia pienennetään, mutta intensiteetti pidetään samana (TÄRKEÄ JUTTU).

Saattaa tuntua paskalta ja pientä heikennystä voimissa, mutta keho kestää ja tottuu. Idea on että palauttelu viikkojen jälkeen pitäisi tulla "kuminauha efektiä", eli huomattavaa paluuta JA kehitystä voimiin/lihaskasvuun.
Kuulin tuosta hieman Layne Nortonilta, joka kovasti liputtaa kovan volyymin ja korkean frekvenssin juttuja.

Ei mennyt pahasti metsään? Olisi mukava kokeilla, kun olisi aikaa keskittyä vaan reeniin...

Nojoo ehkä tavallaan teen tuolla tavalla overreachaten. Tykkään tehdä salilla aina 100 lasissa ja usein eli tällainen tyyli sopii hyvin mulle. Käytännössä olen vetänyt 3-jakoisella seuraavasti:

1. viikko: 3-4 treeniä
2. viikko: 4-5 treeniä
3. - x. viikko: 5-6 treeniä
x+1. viikko: kevyt viikko

Nuo viikkonumerot ei nyt pidä orjallisesti paikkaansa, mutta periaatteena ottaa alussa kevyemmällä frekvenssillä ja nostaa sitä rauhassa parin viikon aikana ja sitten mennä 3on 1off jaolla niin pitkään kuin hyvältä tuntuu ja pitää tämän päälle kevyt viikko. Yleensä olen kevyen viikon jälkeen vielä vaihtanut toistomääriä eli vuorokierroin 6-8 toistoa ja 10-12 toistoa. Hyvin on toiminut, kevyen viikon jälkeen on saanut yleensä laittaa aina lisää painoa edellisen kierron sarjamääriin suhteutettuihin painoihin. Vaikeaahan tässä on vain pitää noita kevyitä viikkoja :D ja toisaalta tunnistaa ajoissa että nyt on kevyen viikon paikka.

Merkittävä osa oikeasti toimivista perusohjelmista perustuu tuohon over reaching -teoriaan ja enemmän tai vähemmän tuolle idealle kaikki omatkin ohjelmat ratkentuu. Sinänsä on melkoiset yksilöllistä kuinka paljon yli kuormituksen voi vetää, että saa hommasta hyödyn eikä over reaching muutu over trainingiksi ja päädytä ylikuntotilaan, josta ei toivutakkaan viikon keventelyllä.

siinä käsityksessä määkin olen ollut että aikalailla kaikkiin hyvin toteutettuhin ohjelmiin jonkinlainen overreaching kuuluu, tai ainakin mä olen tehnyt niin aina. En tuolla OP:n tavalla mutta muuten kyllä

Niinkuin jo sanottu niin ei ole mikään uusi asia harjoittelussa. Varsinkin venäläiset ohjelmat perustuvat tuollaiseen hallittuun ylitreenaamiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom