Pitää olla nöyrä mutta ei nöyristellä!
Moro Pakko kommentoida! Juhani Äijö on Ensimmäisen kerran sattunut silmiini Lohjalla järjestetyistä Voimannostokisoista vuosi oli jotain 1990 luvun alkupuolta.
Katselin poikasena ihmeissään kun yli 50 vuotias Äijö otti maasta yli 300 kg.
Penkistä hän tykitti jotain 220 kg rimpula paidalla vai oliko hänellä ollenkaan paitaa sarja taisi olla 100
Kyllä kohahdettiin positiivisesti kun 300 irtosi maasta ja ikämies näytti nuoremmille laatua.
Olen kierrellyt monissa sotilaspenkkikisoissa ja Äijö on ollut monessa tuomarina.
Kun juttelemme kahden kesken huomaan hänen olevan rento ja rauhallinen kaveri.
Lohjalla harjoittelen usein yli 60 vuotiaan 2008 maailmanmestarin Matti Silvanderin kanssa.
On mukava ottaa sarjaa kun vierellä nostaa 64 vuotias penkki ekspertti joka ottaa hallitusti ja puhtaasti nuorten kanssa samoja sarjoja.
Matti Silvander otti MM kullan Tsekissä vuonna 2008 sarjaan 100kg tuloksella 200 kg.
Matin sarjakunto on uskomaton kaksi viikkoa sitten otimme sarjoja ja matti nappasi tyylipuhtaasti 145 kg 10 kertaa penkistä ja vielä toisen samanlaisen sarjan perään.
Juhani Äijö ja Matti Silvanderia yhdistää muutama selkeä asia penkkipunnerruksessa esim. Molemmat ovat aloittaneet penkkipunnerruksen yli 30 vuotiaana Äijö ilmeisesti 37 vuotiaana ja matti vähän yli kolmekymppisenä.
Molemmilla vanhanliiton nostajilla on myös tuo paitanosto ollut noin 15 kg erotus ilman paitaa nostaessaan.
Tällä perustelen sen koska olen ennen 2008 MM penkkipunnerrus kisaa nähnyt kun Silvander otti ilman pysäytystä salilla ilman varusteita 185 kg penkistä ja kisassa 200 kg.
Olen ylpeä veteraani urheilijoista oli laji mikä tahansa.
Älkää nuoret 50 vuotiaaat sanoko jos olette terveitä niin että ei tässä enää kehity kun on tota ikääkin niin paljon.
Pötyä sillä olen seurannut että Matti on kehittynyt hyvin yli 60 vuotiaana penkissä.
Kehitys on todellista mutta hyvin hidasta ja treenata pitää vanhana enemmän kuin nuorena kisällinä (oppipoikana).
Todennäköisesti molemmilla on ollut apuna vuosien kuluessa se rauhallisuus että ei hötkyillä vaan kuunnellaan kroppaa tarkoitan että jos sattuu niin lopetetaan ajoissa eikä rikota paikkoja sillä verukkeella että pakko sen on mennä vaikka sattuu.
Totean tähän loppuun että säästelkää itseänne ja rakentakaa pikkuhiljaa se jykevä tervaskanto .
Kiitos ja kumarrus !
Kiitos ja kumarrus kaikille