Ottaisitko firmaasi työntekijän Virosta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
Ruotsi ilmoitti että se ei lähde jarruttelemaan työvoiman liikkuvuutta vaan toivottaa kaikki työnhakijat tervetulleiksi ilman siirtymäaikoja. No, Ruotsi ei ole EU:n jäsen. Kuitenkin herää kysymys että mikä länsinaapurissa on sellaista että he voivat aukaista työmarkkinat saman tien. Euroopan Unionin jäsenmaista mm. Suomi ja Irlanti tahtoisivat kovasti jarrutella vielä enkä yhtään ihmettele kun maissa on omasta takaa massiivinen työttömyys.

Itseasiassa Ruotsi on EU:n jäsen ja myös Ruotsilla on siirtymäajat. Ainoastaan Irlanti päästää uusien EU:n jäsenmaiden kansalaiset töihin ilman siirtymäaikoja. Irlannissa menee tänä päivänä taloudellisesti aika lujaa.

ULKOMAAT YLE24 KESKIVIIKKO

Ruotsi torjui siirtymäajan rajoitukset

Ruotsin valtiopäivät on torjunut
odotetusti uusista EU-maista tuleville
työntekijöille esitetyt rajoitukset.

Hallituksen esitys vaati, että uusien
EU-maiden työntekijät hakisivat
työlupaa kahden vuoden ajan. Esityksen
puolesta äänesti 137 kansanedustajaa ja
182 äänesti sitä vastaan.

Suurin osa vanhoista jäsenmaista on
asettanut rajoituksia uusien EU-maiden
kansalaisten työnteolle.

Uudet EU-maat ovat pääosin entisiä
itäblokin maita, joiden elintaso,
talouselämä ja poliittinen järjestelmä
poikkeavat muista EU-maista.

Dangerous_Dave sanoi:
Itseasiassa Ruotsi on EU:n jäsen ja myös Ruotsilla on siirtymäajat.

No eilen uutisoitiin että Ruotsi on hylännyt esityksen siirtymäajoista. Sitten seuraavaksi tunnustan pudonneeni täysin kärryiltä sen suhteen että missä hiivatin välissä Ruotsista on tullut EU:n jäsen? Katsoin tämän päivän valuuttakurssit läpi ja siellä näyttäisi olevan 1 euro = 9,1 Ruotsin kruunua eli on siis EU:n jäsen mutta käyttää edelleen omaa rahayksikköä? Tosin seuraavan linkin mukaan Ruotsi on jäsen:

http://europa.eu.int/abc/governments/index_en.htm

P.S. Eikös Ruotsissa ollut äskettäin joku kansanäänestys euroon siirtymisestä ja valtaosa halusi säilyttää oman rahayksikön? Ja tosiaan, nyt posket ja korvat punaisena nolostuen häpeilen tietämättömyyttäni Ruotsin EU-jäsenyydestä..... :nolo:

protsku sanoi:
Sitten seuraavaksi tunnustan pudonneeni täysin kärryiltä sen suhteen että missä hiivatin välissä Ruotsista on tullut EU:n jäsen?

Eikös se ollut samaan aikaan suomen kanssa? Euro ja EU:n jäsenyys kun eivät automaattisesti kuulu yhteen, vrt Englanti.

protsku sanoi:
No eilen uutisoitiin että Ruotsi on hylännyt esityksen siirtymäajoista.

Oma tietoni noista siirtymäajoista taisi olla viime viikolta, kun aamuTV:ssä sanoivat, että ainoastaan Irlannilla ei ole siirtymäaikoja. Ovat sittemmin tulleet toisiin aatoksiin Ruotsissa.

matrix sanoi:
Ehkä se isäänmaallisuus kannattaa aloittaa vaikka omista kulutustottumuksista. Rankasti yleistäen yritykset vain yrittävät saada tuotteensa/palvelunsa kaupaksi kuluttajien vaatimuksesta mahdollisimman halvalla. Ihan jokainen meistä äänestää kaupan kassalla tämän kehityksen puolesta.

Kaikille on varmasti jo tähän mennessä käynyt selväksi että sä otat aina halvinta ja kotimaisuudesta viis veisaat. Niin että ei muuta kun aloittelet etkä viisastele meille muille.

efuman sanoi:
olen työnantaja ja kyllä suomesta löytyy ihan tarpeeksi riuskaa työväkeä. En ala kattelee mitään ulkomaan eläjiä töihin
:worship: :5:

Dangerous_Dave sanoi:
Toki sekä kuluttajalla että yrittäjällä on vapaus lain puitteissa tehdä omat ratkaisunsa. Kyse on vain siitä, kenellä on halu rakentaa omaa isänmaata paremmaksi kaikille asua. Sinullä sitä halua ei näemmä ole.

En ole missään vaiheessa sanonut etteikö minulla olisi halua rakentaa isänmaata paremmaksi paikaksi asua.
Nyt olet mennyt tulkitsemaan omiasi. (Tai sitten tämä on paperimiehen prinsessanherkkyyttä heille arkaan asiaan)

Syyttävä sormi osoittaa sinuun, minuun ja keneen tahansa ihmiseen joka tekee ratkaisun kaupassa ostaako halvempaa ulkolaista vai kalliimpaa Suomalaista.
Jokainen tietää itse päässään rehellisen vastauksen tähän kysymykseen.

Aivan samalla tavalla sormi osoittaa jokaiseen yrittäjään, ottaako hän ulkolaisen halvemmalla vai ei.

Kapitalisti tekee voittoa, siihen kaikki yritykset perustuvat.
Se milloin tulee moraalin raja vastaan on häilyvä.

En silti usko että Suomesta tulee olemaan samanlaisia onglemia kuin mitä Yhdysvalloissa on Meksikolaisten kanssa.

Loppukevennys:

Amerikassa presidentti kiitti labour-dayn aikoihin työtätekevää amerikan kansaa, itseasiassa hän sanoi "gracias amigos".

D.Yates sanoi:
Eikös se ollut samaan aikaan suomen kanssa? Euro ja EU:n jäsenyys kun eivät automaattisesti kuulu yhteen, vrt Englanti.

Niin, Ruotsi on EU:n jäsen, muttei EMU:n jäsen.

Varsinaiseen kysymykseen, jos olisin työnantaja, niin palkkaisin virolaisen jos hän on mielestäni pätevämpi ko. duuniin. Okei, suomessa on riuskaa työvoimaa kosolti, mutta minkä takia ne pysyy kotona eikä oo duunissa? Luultavasti sen takia että ei duunit kelpaa, ei oo koulutusta vastaavaa duunia, palkka ei oo tarpeeks suuri suhteessa menetettyyn vapaa-aikaan tai alaan nähden ikää on ehtiny kertyä liikaa tjsp. Eli luultavasti mun toimialastani riippuen, mun on pakko palkata virolaisia/venäläisiä/ei-suomalaisia duuniin, koska vaihtoehtona ei ole suomalaista henkilöä.

efuman sanoi:
olen työnantaja ja kyllä suomesta löytyy ihan tarpeeksi riuskaa työväkeä. En ala kattelee mitään ulkomaan eläjiä töihin

Valitettavasti näin ei ole ollut niin kauan, kun työttömyyskorvauksella elelee mukavasti. Monella alalla on työvoimapula, mutta "riuskalle työväelle" ei kelpaa bussikuskin työ, siivous tai raskaat työt rakennuksella.

Ensin itketään, että ei ole työtä, sitten kun tarjotaan rakennussiivoojan paikkaa, se ei kelpaakaan, kun ei ole ammattia vastaavaa työtä. Palkkaakin saisi vain 400 euroa kuussa enemmän kuin kotona makaamalla. Mieluummin siis maataan kotona ja itketään sitten parin vuoden jälkeen syrjäytymisestä: "mieluummin tekisin mitä tahansa, kunhan pääsisi töihin". Siinä vaiheessa kukaan ei enää olekaan kiinnostunut tästä "riuskasta työväestä".

Jos olisin yrittäjä, niin olisin kyllä valmis palkkaamaan virolaisia tai ihan minkä maalaisiä hyvänsä, jos vain olisivat pätevää porukkaa.

Itse asiassa jos olisin yrittäjä, niin siirtäisin yritykseni kirjatkin Viroon, jotta saisin ottaa haluamani määrät yrityksen varoja tarvittaessa omaan käyttööni ilman pelkoa kotimaan ihmeellisten ruoskaverojen hyökkäyksestä. Virolainen yritykseni voisi sitten myydä hyödykkeitä tai palveluita Suomeen, jos näyttäisi siltä että Suomeen yleensäkään mitään kannattaisi kaupitella.

Ja mitä moraaliin tulee niin kuten yllä jo pariin kertaan mainittiin, kyseessä on aivan samanlainen moraalinen päätös kuin ostaako brasilialaista vai suomalaista pihviä tai Valion vai Ehrmannin rahkaa. Minä ostan tuotteeni sieltä mistä saan parhaan hinta/laatu -suhteen, hatunnosto niille jotka oikeasti aina ruokahyllyllä ostavat täysin kotimaisia tuotteita hinnasta riippumatta - minun lompakkoni ei moista kauaa kestäisi.

Riippuu siitä mistä roikkuu, mutta työnantajan asemassa olisin valmis palkkaamaan pätevimmän työntekijän riippumatta kansallisuudesta tai kansalaisuudesta.

efuman sanoi:

Hieno mielipide ja jämerästi sanottu. Hyvä!

:kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom