Oteleveys penkissä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kokeilin kyllä hakea, mut ei oikein tärpänny,
Joku tietysti linkittää tähän pian vanhemman ketjun aiheesta...

Ja sinä joka pian marajat, että piti sit alottaa uus threadi...
Mun puolesta voit vaikka laulattaa lapasta, ei nappaa ;)

Eli minkälaisia oteleveyksiä käytätte ns. normi runkkupenkissä?

Olen itse tällainen 171cm pitkä (tai siis lyhyt) pygmi, jolla on kaikenlisäksi lyhyet raajat.
Ja mulla on penkatessa (useimmiten) nimettömät "merkeillä"...

Varmaan aikalailla tapauskohtaista, mutta onks liian leveä ote?
tarkoitan, että onko vahingollista olkapäille, tms?

Läydän nimittäin joka rintatreenistä itseni vaihtelemassa otetta joko niin, että nimettömät on merkeillä, tai niin, että pikkurillit on merkeillä...

Että, jos joku voi nyt mulle sanoa, että penkkaa "pentu" perkele sillä kapeemmalla, (tai leveemmällä) ja perustelee sen mulle, niin voin lopettaa ton perkeleen arpomisen...

Voimasuhteet rinnan ja ojentajien välillä on varmaankin suht hyvin balanssissa...

Tattis jo valmiiksi...

Aika vaikea, jopa lähes mahdoton :) , on täältä neuvoa sinun oteleveyttä. Ehkä joku siihen pystyy. Siitä 90 asteen kulmasta olen kuulut puhuttavan. Sanoisin, että oteleveytesi on parin sorman tarkkuudella varmasti oikea. Mulla on nimettömät siinä merkin olkoreunalla, joskus oli etusormi. Olen myös pikkurillejä olen kokeillut ja hyvin meni niinkin. Ehkä sitä voi vaikka vaihdella fiiliksen mukaan.

En runkkupenkistä tiedä, mutta etusormet merkeillä - etusormet karhennuksen reunalla. Ihan riippuen mihin sitä rasitusta haluaa kohdentaa. Tuohan on aika yksilökohtaista mikä on sitten itselle se optimaalisin leveys. Kyynärvarsihan se pitäisi kai olla mahdollisimman pystyssä koko noston ajan.

Muistaakseni gymlogissa ja mikan blogissa oli juttua, että otetaan itselle sopiva oteleveys. Mulla on sellainen järkyttävän leveä ote mutta niin saan parhaimman tuntuman rintaan. Kai siinä jotain perää onpi.

Nyt on menny keskarit merkeillä, mutta tuntuu, että voisin leventää etusormimerkkiin. Kohta lähtee kokeiluun ja katotaan rupeeko kulkemaan. Nostomatkaa aattelin siis lyhentää tolla ja vähän tuoda enemmän rasitusta tisuille.

No kyllä mä ainakin rintapäivänä teen leveämmällä otteella penkkiä kuin ojentajapäivänä. Jälkimmäisenä pikkurillit kutakuinkin viivan kohdalla, kun taas rintapäivänä ote ihan leveällä. Samoin rintapäivänä vinopenkki leveällä otteella.

Kapeampi oteleveys tarkoittaa usein pidempää penkkaus-uraa. Hyvä oteleveys on sellainen jossa ala-asennossa rinnalla kyynärvarret olisi mahd. kohtisuoraan pystyssä, Optimaalisesti sitä ei voi tangon merkeistä sanoa, koska ihmiset on eri levyisiä ja nuo merkinkin paikat voivat vähän vaihdella tangoissa.
Yleisesti siis kannattaa ennemmin kaventaa otetta sillä miinuksella että painot hieman putoaa aluksi, mutta olkapäät säästyvät huomattavasti paremmin kuin maksimileveyksillä joissa yritetään kaikin tavoin lyhentää nostomatkaa.

Sekin vähän riippuu mistä roikkuu... Eli onko tarkoitus saada maksimaalinen kuormitus rinnalle? Leveemmällä osuu rintaan ja kapeammalla ojentajiin.
Siitä välistä löytyy yksilöllisesti sopiva oteleveys kovimpiin rautoihin.

Ihan standardi kamaahan noiden tankojen pitäisi olla mutta meillä on salilla ainakin 1 semmoinen tanko penkkipaikalla jossa noi merkit on aivan järkyttävän leveällä. Kerran tuntui sarjat vähän oudoilta joten vertasin 'normi' tankoon ja eroa oli noin +5cm per puoli.

Ihan standardi kamaahan noiden tankojen pitäisi olla mutta meillä on salilla ainakin 1 semmoinen tanko penkkipaikalla jossa noi merkit on aivan järkyttävän leveällä. Kerran tuntui sarjat vähän oudoilta joten vertasin 'normi' tankoon ja eroa oli noin +5cm per puoli.

Niin no standarditanko on standarditanko mutta kaikki tangot ei ole standardin mukaisia. Voi olla 18 kg ja merkit päin helvettiä. Niistä ei ikinä tiedä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos vastauksists...

Täytyypä varmaan kattoa, missä asennossa mun kyynärvarret on ala-asennossa...
Tod.näkösesti näinkin lyhytkätiselle riittää, että pikkurillit on merkeillä, josko näin säästyisi vähän paremmin olkapäätkin vammoilta...

Voimanostotangossa ja painonnostotangossa merkit ovat eri leveydellä. Vn-tangossa 810 mm ja pn-tangossa 910 mm. Halkaisijat 29 mm voimanostotangossa ja 28 mm painonnostotangossa. Siinä kaksi eri standardia.

Lisäksi tietenkin ei-standardin mukaiset tangot, joita saattaa olla sitten jos jonkinlaisia.

Kannattaa ehkä ottaa huomioon.:)

Voimanostotangossa ja painonnostotangossa merkit ovat eri leveydellä. Vn-tangossa 810 mm ja pn-tangossa 910 mm. Halkaisijat 29 mm voimanostotangossa ja 28 mm painonnostotangossa. Siinä kaksi eri standardia.

Lisäksi tietenkin ei-standardin mukaiset tangot, joita saattaa olla sitten jos jonkinlaisia.

Kannattaa ehkä ottaa huomioon.:)

Just näin. Taitaa olla painonnostotanko vielä joustavampi kuin voimannostotanko, eli jos alkup. viestissä viitattua runkkupenkkiä tekee niin painonnostotangosta voisi saada mukavat heijarit jos kunnolla runkauttaa. Halvalla saatavissa sinänsä ihan hyvissä tangoissa saattaa merkkien paikat heitellä juuri sen kriittisen sormen verran... ;)

Ite 190 ja merkit tarkkaan pikkusormen ja nimettömän välissä. Vedän tarkoituksella kapeeta. Tärkeintä on että pääse tekemään sen seuraavankin treenin eikä tartte seukata jääpussien kanssa. Tiedostan että nostomatka on mulla ihan älytön mutta kun ei kisaa ei sillä liene väliä

Ite oon aina vetäny keskisormi merkillä. Pitäs varmaa kaventaa vähän ku kädet taitaa olla vähän normaalia lyhyemmät ja olkapäät on vähän vihoitellu viime aikoina..

Mulla on ite keskisormet vn-tangon merkeissä. Tuon tangon myös tosi alas rinnalle, oikeestaan melkein mahalle. Juuri tohon rintalastan alle. Silleen saan pidettyä kädet hyvässä asennossa leveähköstä otteesta huolimatta. Tolla leveydellä teen niin voimatreenit ku hypertrofiatreenitkin. Kapee penkki sitte silleen, että kun peukut laittaa tangon mukaisesti, menee ne vajaat pari senttiä yli karhennuksilta. Ei ehkä kauheen kapee kaikille, mut musta se tuntuu hyvältä.

Onko se karheampi nyt se voimannostotanko? Mulla penkissä sitten painonnostotangon merkeillä pikkurillit. Kannattaako tätä otetta tietoisesti pyrkiä leventämään (keskisormet merkeillä tms) vaikka nyt sillä nousisikin vähemmän.

Mä oon tottunu aina nostaan älyttömän leveellä joten sitä on vaikea alkaa enää muuttaan. Oon vähän reilu 160 cm kääpiö ja vn-tangon oteleveys on etusormet merkeissä. Oon muutenkin rakenteeltani jonkinlainen penkkaajan perikuva, kun on suhteessa laaja rintakehä ja lyhyet kädet, niin nostomatka ei ole ymmärrettävästi kovin pitkä.

Anatomia ratkaisee aika paljon turvallisuuden kannalta. Kannattaa ottaa huomioon kyynärvarren pituus ja rintakehän suuruus päättäessä oteleveyttä penkissä. Niin, ja rintalihasten venyvyys. Mitä pidempi kyynärvarsi ja pienempi rintakehä, niin sitä suurempi riski loukkaantumiseen koska iso rintalihas venyy enemmän.

Mitä oteleveyteen tulee, niin perussääntöhän on se, että kädet on hartioita leveämmällä. Tuo henk.kohtainen rakenne sitten ratkaisee että kuinka paljon leveämmällä. Mitä kapeampi ote, sen vähempi rintalihas venyy, mutta myös aktivoituu koska liike menee ojentajille hieman enemmän. Leveämmällä otteella loukkaantumisriski kasvaa, mutta rintalihas tekee enempi työtä... ainakin näin niinku periaatteessa. Parhaat penkkaajat tosiaan on semmoisen pygmeja, joilla on tynnyrimäinen rintakehä.

Ite kans aina tykänny nostaa kohtuun leveellä otteella sillain että etusormet merkeissä vaikka oon tosin 188 pitkä. Vinopenassa sitten vähän kapeemmalla, kun alkaa muuten ottamaan liikaa olkapäihin. Mutta sillainhan sitä kannattaa nostaa, mihin on tottunu ja mikä parhaalta tunnustaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom