Osta kotimaista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stagno
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Empä olekaan itse suppareissa vieraillut, niin en tiennyt että noin paljon ottavat maidosta hintaa.

Mutta tuo kuulostaa kyllä aika katteettomalta kellekkään tuo Saksan meininki. Jos jää 5s/litra kuljettamiseen meijerille, prosesointiin valmiiksi maidoksi, kuljettamiseen kauppaan ja siihen päälle vielä kaupan työntekijäkulut niin ei kyllä paljoa jää kellekkään välikädelle. Siis saksassa. Suomessa sentään saa jokaisen välikäden jokainen työntekijä kuitenkin kunnon palkan. Taitaa olla saksassa nuo tehdastyöläisten ja myyjien palkat hiukan eriluokkaa? <--- Mutuilua.


Mutta ettei ihan mene ohi aiheen, niin itse ainakin kulutan myös paljon kotimaisia ja mahdollisimman lähellä tuotettuja kulutushyödykkeitä.

No Huppe taisi taas vahasen liioitella. En muista kylla itse ostaneeni alle 49 sentin maitopurkkia ja jossain valissa Lidl ja Aldikin nostivat hinnat 55 senttiin. Ne taisivat tippua takaisin. Paremmissa liikkeissa hintaa oli jo 60-70 snt. Mutta ei kuitenkaan normimaidosta tarvinnut sen enempaa pulittaa.
 
No kotimainen esimerkiksi maidontuottaja saa maitolitrastaan vähemmän kuin saksalainen maidontuottaja. Saksassa maidon jälleenmyyntihinta on kuitenkin 0,40e/L kun se Suomessa on 0,99e/L. Kuka vetää välistä?

Nyt on kyllä niin väärää tietoa että pakko korjata.
 

Liitteet

  • Tuottajahinnat.jpg
    Tuottajahinnat.jpg
    103,1 KB · Katsottu: 325
Jos ulkomaalainen tomaatti maksaa 0,70 €/kg ja kotimainen 4,05€/kg, niin eipä oo vaikeaa valinta, kun ainakin pari kiloa viikossa sitä menee. Sama kurkuissa sun muissa.
 
No Huppe taisi taas vahasen liioitella. En muista kylla itse ostaneeni alle 49 sentin maitopurkkia ja jossain valissa Lidl ja Aldikin nostivat hinnat 55 senttiin. Ne taisivat tippua takaisin. Paremmissa liikkeissa hintaa oli jo 60-70 snt. Mutta ei kuitenkaan normimaidosta tarvinnut sen enempaa pulittaa.
Itse en muista noin kahden vuoden Saksassa asumisen aikana että maitotuotteiden hinnat olisivat kertaakaan nousseet. Tuntui että maitotuotteiden hinnat tippuivat tasaiseen tahtiin. Lidl/Aldi saa maitoa (ainakin vielä 2kk sitten) 0,42e/L. Tengelmann ja muut kalliit kaupat möivät halvinta maitoa jollain 0,50e/L? Toki "parempaa" maitoa jos tahtoo niin luomumaito esim. maksoi noin 0,89e/L. Sekin silti 50% halvempaa kuin Suomessa.

Ketjun innoittamana kävin Citymarketissa katsomassa ja tottahan se oli, 0,70e/L sai maitoa kun se tosiaan täällä Landella Supermarketissa maksaa sen 0,99e/L.
 
Itse en muista noin kahden vuoden Saksassa asumisen aikana että maitotuotteiden hinnat olisivat kertaakaan nousseet. Tuntui että maitotuotteiden hinnat tippuivat tasaiseen tahtiin.

Tahti on ollut siellä yhtä tasainen kuin maidontuottajan tilin pienenemistahti ja tilojen konkurssitahti.
Tilallisten tulot kuitenkin pitäisi nousta samassa tahdissa kuin muidenkin palkansaajien.
 
Mulla ei suu kestä oikein kunnolla noita ulkomaisia tomaatteja, ja ulkomainen halpakurkku on useimmiten pahaa (vetistä ja/tai kitkerää). Ratkaisuna en syö talvella tomaatteja, kurkusta maksan sitten enemmän mutta en oikeastaan kotimaisuuden vaan maun takia. Hedelmiä syön kauden mukaan; en tiedä kuinka paljon maailmaa tuhoan mussuttamalla appelsiineja ja muita sitruksia, saati banaania, mutta en pidätä hengitystä kotimaista vastinetta odotellessa.

Vaatteissa on kyllä tullut huomattua todella suuria eroja, viimeksi miesten hatuissa. Ihan käsittämätön ero esimerkiksi Fredriksonin ja jonkun nyrkkipajan valmistamissa hatuissa. En ymmärrä, miksi aina pitäisi tuijottaa pelkkää hintaa, tyytyä "tarjoustaloversioon".

Omissa harrastustuotteissa yritän tukea suomalaisia pienyrittäjiä, joista tosin aika moni on "vain" jälleenmyyjä. Jotenkin sitä toivoo, että tuottamalla edes vähän voittoa nämä käsityöyrittäjät voisivat saada mahdollisuuden myydä myös itse valmistamiaan tuotteita (enkä nyt tarkoita mitään koristeltuja tulitikkurasioita tai muuta tilpehööriä vaan esim. itse kehrättyä lankaa parhaimmillaan omista lampaista, valmiita vaatteita/asusteita/koruja jne).
 
Asiaan liittyen. Taisi olla alkuviikosta kun tuli fst:ltä dramatisoitu dokumentti ilmastonmuutoksesta ja kulutuksesta. Tuli aika pirun hyviä esimerkkejä kuinka naurettavaksi nykymeno on mennyt kun raaka-aineita ja tavaroita kuskataan ess taas ympäri palloa pelkästään tuotantokuntannusten alentamiseksi. Pisti kyllä omatuntoa kolkuttamaan nämä esimerkit kuinka Kiinassa ja Intiassa tuotetaan krääsää joka sitten kuljetetaan tänne myytäväksi idiooteille jotta trendikäs kulutus saadaan ylläpidettyä.
 
Samoin melko koomista on se, miten suomessa rakennushankkeissa käytetään suomalaisia tuotteita, jotka ostetaan virosta. Eli tavarat käy kääntymässä virossa kun sieltä saa halvemmalla. Järki?
 
Kiitos Timballe ja mappanalle kannatuksesta. Tällä tiellä tulen vastedeskin jatkamaan.

Pitää muistaa myös se, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa (ja huonoa). Hyvä ja halpa kun kovin harvoin mahtuu samaan lauseeseen.

Mulla ei suu kestä oikein kunnolla noita ulkomaisia tomaatteja, ja ulkomainen halpakurkku on useimmiten pahaa (vetistä ja/tai kitkerää). Ratkaisuna en syö talvella tomaatteja, kurkusta maksan sitten enemmän mutta en oikeastaan kotimaisuuden vaan maun takia. Hedelmiä syön kauden mukaan; en tiedä kuinka paljon maailmaa tuhoan mussuttamalla appelsiineja ja muita sitruksia, saati banaania, mutta en pidätä hengitystä kotimaista vastinetta odotellessa.

Pitää vähän kokeilla mitä ostaa. Eli ainakin Espanjalainen kurkku on mun makuun erittäin hyvää. Hakkaa kyllä nuo kotimaiset "kasvihuonekurkut" mennen tullen. Mutta noiden kanssa saa olla tarkkana. Kurkku ei saa olla pehmeä ja sen pitää muutenkin olla virheettömän näköinen. Pehmeä kurkku kannattaa jättää kaupan hyllylly. Silloin kun se kurkku alkaa vetistymään se menee usein maultaan kitkeräksi.

Olen suuri kurkun ystävä. Joten olen aika tarkka noiden kanssa! Jos ei laatu ole kohillaan, niin sitten jää kurkut ostamatta.
 
Pitää muistaa myös se, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa (ja huonoa). Hyvä ja halpa kun kovin harvoin mahtuu samaan lauseeseen.
.

Paitsi jos aikoo myydä sen halvan. kalliilla hinnalla. Tätäkin tehdään, mm. juuri rakennuspuolella.
 
Pitää vähän kokeilla mitä ostaa. Eli ainakin Espanjalainen kurkku on mun makuun erittäin hyvää. Hakkaa kyllä nuo kotimaiset "kasvihuonekurkut" mennen tullen. Mutta noiden kanssa saa olla tarkkana. Kurkku ei saa olla pehmeä ja sen pitää muutenkin olla virheettömän näköinen. Pehmeä kurkku kannattaa jättää kaupan hyllylly. Silloin kun se kurkku alkaa vetistymään se menee usein maultaan kitkeräksi.

Tämä on kyllä ihan totta. Viime eväsreissulla ostin ulkomaista kurkkua, kun kuori oli sopivan tumma ja kurkku tuntui mukavan kovalta. Syön kyllä ihan helvetisti kurkkua, se on niin hyvää. Voileivänkin koostumus on ihan perseestä jos siinä ei ole jotain rapsakkaa mukana.
 
Tämä on kyllä ihan totta. Viime eväsreissulla ostin ulkomaista kurkkua, kun kuori oli sopivan tumma ja kurkku tuntui mukavan kovalta. Syön kyllä ihan helvetisti kurkkua, se on niin hyvää. Voileivänkin koostumus on ihan perseestä jos siinä ei ole jotain rapsakkaa mukana.

No sehän on vain mukavaa hypistellä kaupassa mukavan kovia kurkkuja. :D

Paprika on kyllä paljon parempi leivän päällä. Vaan tässä kohtaa ei taida edes löytyä mitään järkevää kotimaista vaihtoehtoa?

EDIT: Miksi tässä muuten puhutaan vain kaupasta ostettavista tuotteista? Kotimaassamme on paljon palveluakin tarjolla. Jokainen voi ottaa kotiinsa siivouspalvelua, remonttipalvelua yms. Monesti jos oikein miettii, olisi tuo järkevämpääkin kuin polttaa rahaa ko. hommaan itse, vaikka olisi osaamistakin (remontit lähinnä). Tässä kun valtiovalta sponssaa hyvin kotitalousvähennyksen muodossa.

Me ajateltiin ensvuonna ottaa kerta kk:ssa 3-4 h siivousta joltakin hyvältä KOTIMAISELTA yrittäjältä. Voi tehdä nuo suuremmat hommat, jotka ei oikein itseä huvita ja joihin ei tahdo aika riittää. Eli meidän tapauksessa lattioiden pesu, ovien pesu jne jne. Ja monenko kannattaa rempiä itseään tekemällä isommat rempat itse? Etenkään jos olet itse alalla. kannattaako jättää tuottava työ tekemättä ja tehdä omaa tai uhrata siihen vapaa-aika jos ei erityisesti sitä hommaa rakasta? Palkaamalla apua tai ostamalla yrittäjältä palvelu, työllistät jonkun KOTIMAISEN osaajan ja voit itse keskittyä omaan duuniisi tai nauttia vapaasti. Niin ja valtiovalta sponssaa edelleen. ;)
 
Hyvä mieli tulee kotimaista ostellessa, nyt on ollu hyvä tekosyykin ostella ja pukinkontista löytyykin nippu kaikkea kotimaista.
 
Siivouspalvelu olisi jees. Paljonkos ne nykyään maksaa? Olisin haltioissani kun kerran viikossa nainen kävisi kämpillä siivoamassa, tiskaamassa, pyykkaamassa ja vaihtamassa lakanat.
 
Back
Ylös Bottom