Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Empä olekaan itse suppareissa vieraillut, niin en tiennyt että noin paljon ottavat maidosta hintaa.
Mutta tuo kuulostaa kyllä aika katteettomalta kellekkään tuo Saksan meininki. Jos jää 5s/litra kuljettamiseen meijerille, prosesointiin valmiiksi maidoksi, kuljettamiseen kauppaan ja siihen päälle vielä kaupan työntekijäkulut niin ei kyllä paljoa jää kellekkään välikädelle. Siis saksassa. Suomessa sentään saa jokaisen välikäden jokainen työntekijä kuitenkin kunnon palkan. Taitaa olla saksassa nuo tehdastyöläisten ja myyjien palkat hiukan eriluokkaa? <--- Mutuilua.
Mutta ettei ihan mene ohi aiheen, niin itse ainakin kulutan myös paljon kotimaisia ja mahdollisimman lähellä tuotettuja kulutushyödykkeitä.
No kotimainen esimerkiksi maidontuottaja saa maitolitrastaan vähemmän kuin saksalainen maidontuottaja. Saksassa maidon jälleenmyyntihinta on kuitenkin 0,40e/L kun se Suomessa on 0,99e/L. Kuka vetää välistä?
Itse en muista noin kahden vuoden Saksassa asumisen aikana että maitotuotteiden hinnat olisivat kertaakaan nousseet. Tuntui että maitotuotteiden hinnat tippuivat tasaiseen tahtiin. Lidl/Aldi saa maitoa (ainakin vielä 2kk sitten) 0,42e/L. Tengelmann ja muut kalliit kaupat möivät halvinta maitoa jollain 0,50e/L? Toki "parempaa" maitoa jos tahtoo niin luomumaito esim. maksoi noin 0,89e/L. Sekin silti 50% halvempaa kuin Suomessa.No Huppe taisi taas vahasen liioitella. En muista kylla itse ostaneeni alle 49 sentin maitopurkkia ja jossain valissa Lidl ja Aldikin nostivat hinnat 55 senttiin. Ne taisivat tippua takaisin. Paremmissa liikkeissa hintaa oli jo 60-70 snt. Mutta ei kuitenkaan normimaidosta tarvinnut sen enempaa pulittaa.
Itse en muista noin kahden vuoden Saksassa asumisen aikana että maitotuotteiden hinnat olisivat kertaakaan nousseet. Tuntui että maitotuotteiden hinnat tippuivat tasaiseen tahtiin.
Kiitos Timballe ja mappanalle kannatuksesta. Tällä tiellä tulen vastedeskin jatkamaan.
Mulla ei suu kestä oikein kunnolla noita ulkomaisia tomaatteja, ja ulkomainen halpakurkku on useimmiten pahaa (vetistä ja/tai kitkerää). Ratkaisuna en syö talvella tomaatteja, kurkusta maksan sitten enemmän mutta en oikeastaan kotimaisuuden vaan maun takia. Hedelmiä syön kauden mukaan; en tiedä kuinka paljon maailmaa tuhoan mussuttamalla appelsiineja ja muita sitruksia, saati banaania, mutta en pidätä hengitystä kotimaista vastinetta odotellessa.
Pitää muistaa myös se, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa (ja huonoa). Hyvä ja halpa kun kovin harvoin mahtuu samaan lauseeseen.
.
Paitsi jos aikoo myydä sen halvan. kalliilla hinnalla. Tätäkin tehdään, mm. juuri rakennuspuolella.
Pitää vähän kokeilla mitä ostaa. Eli ainakin Espanjalainen kurkku on mun makuun erittäin hyvää. Hakkaa kyllä nuo kotimaiset "kasvihuonekurkut" mennen tullen. Mutta noiden kanssa saa olla tarkkana. Kurkku ei saa olla pehmeä ja sen pitää muutenkin olla virheettömän näköinen. Pehmeä kurkku kannattaa jättää kaupan hyllylly. Silloin kun se kurkku alkaa vetistymään se menee usein maultaan kitkeräksi.
Totta. Kurkku on ihan jees, mutta itse suosin paprikaa.Voileivänkin koostumus on ihan perseestä jos siinä ei ole jotain rapsakkaa mukana.
Totta. Kurkku on ihan jees, mutta itse suosin paprikaa.
Tämä on kyllä ihan totta. Viime eväsreissulla ostin ulkomaista kurkkua, kun kuori oli sopivan tumma ja kurkku tuntui mukavan kovalta. Syön kyllä ihan helvetisti kurkkua, se on niin hyvää. Voileivänkin koostumus on ihan perseestä jos siinä ei ole jotain rapsakkaa mukana.