Osmo Soininvaara: Arvalla armeijaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JoAT
  • Aloitettu Aloitettu
lej sanoi:
En kyllä tota Osmoa aina ymmärrä. Väillä sillä on erittäin hyviäkin ideoita, esim. koskien työttömyyden hoitoa ja hallinnon tehostamista. Ja sitten tulee välillä taas tämmöistä tuubaa.

Tätä itsekin ihmettelen ehkäpä Osmo nyt vaan alkoi hyvissä ajoin varmistelemaan sivareiden, kettutyttöjen ja hampunpolttajien ääniä seuraavia vaaleja ajatellen... tälläinen tuuba kun uppoaa tuohon jengiin raikuvien aplodien saattelemana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sulkeisten tarkoitus on saada miehistö tottelemaan vaistomaisesti annettua käskyä!!! Ja sehän toimii

tämmönen tähän väliin. Ei ne sulkeisetkaan turhia ole :rock:

Kyllä munkin mielestä armeijassa tarvitaan tota "viilausta" siksi että opitaan ottamaan käskyt sekä satunnainen paska vastaan ilman avautumista ja äitiä. Sulkeiset ja sisäkuri mahdollistaa tehokkaan käskyketjun ja suurien kokonaisuuksien liikuttamisen. Se on totta että enemmän pitäisi panostaa leireihin ja sen oman aselajin vehkeiden kanssa pelailuun. On vaan surkeaa nähdä mihin tässä koulutuksessa ollaan menossa kun pikkasenkin homman koventuessa alkaa ihan uskomaton itkeminen ensin kassulla ja sitten jopa mediassa. "Seppo sejase joutui olemaan märissä vaatteissa yli viisi tuntia". Tosta simputusmöröstä on tullut niin suuri haloo, että enää ei uskalleta sanoa läskiperse alokkaille mitään eikä vaatia mitään. Nykyisellä puolenvuoden koulutuksella ei noi paskahousut opi mitään, joten ellei armeijan koulutusta kovenneta, niin on ihan sama ottaa sinne ne jotka sinne oikeesti haluaa ja jättää loput pelaan himaan pleikkaa, koska niistä ei ole sodassa mitään hyötyä. Ainakaan rintamalla.

-sleeper sanoi:
sulkeisten tarkoitus on saada miehistö tottelemaan vaistomaisesti annettua käskyä!!! Ja sehän toimii

tämmönen tähän väliin. Ei ne sulkeisetkaan turhia ole :rock:

O. Eiköhän tuohonkin löytyisi joku hieman mielekkäämpi tapa opetella ottamaan käskyjä vastaan. Ensin puunataan kengät kiiltäväksi, sitten mennään kuralammikkoon säätämään ojennuksia ja lopussa kävellään tahtimarssia takasin tupaan.

Minä veisin tuonkin harjoituksen maastoon. Urheilukenttä ei ole minusta paras vaihtoehto tällaiselle harjoitukselle.

Patterinpäälikkö varusmiesjohtajien "palaverissa" totesi kylmästi, että sulkeiset on vaan vanha ja turha perinne, mutta pojat koittakaa ottaa huumorilla. Näin tein.

edit. Voi sitä vitutusta koittaa maksimoida, jollain hieman toisellakin tavalla. tavalla joka jälleen kerran olisi lähempänä tositilannetta.

ironchef sanoi:
Tää on just näitä asioita joita en ymmärrä. Miksi kaiken pitää olla aina niin mahdottoman mielekästä ja mukavaa?

tuskimpa se metsässä ryynäminen on mielekästä ja mukavaa? On se kuitenkin aika paljon käytännön läheisempää. Mun mielestä intin tulisi valmistaa juuri siihen kriisiin ja tehdä se mahdollisimman hyvin. Tuollainen turhuus ei palvele ketään.

Toisaalta mä en kyllä ymmärrä sitä, että miksi intistä pitäisi tehdä mahdollisimman vittumainen paikka? Ei kai se palvele ketään.

Sulkeisia jo puolustelinkin, mutta on totta, että ihan kaikki osa-alueet niissä ei ehkä ole järkeviä. Ja se, että koulutus on kovaa ei todellakaan tarvitse tarkoittaa sitä, että haukutaan ja huudetaan, ja poljetaan porukkaa mutaan.

Enemmän piäisi olla mediassa huolissaan siitä, että joku ei osaa halkoja pilkkoja, tai ei tajua vaihtaa märkiä vaatteita kuiviin. Tai, että joku tekee valituksen siitä jos koko perseilevää joukkoa sanoo kyömyselkäisksi gerbiileiksi. Jos näin tehdään henk.koht. niin voi olla eriasia. Mikään ei saisi tuntua vaativalta tai hiki ei saisi tulla.

Miten ne pärjää sitten missää muussakaan? Tuskin montaa työpaikkaa tästä maasta löytyy, jossa aina ystävälliseen sävyyn pidetään kaikkien kesken palaveri jossa kysytään, että voisitko tänään tehdä tuon ja tuon tehtävän. Varmaan käskyjä tulee samanlailla.

Olen Ironchefin kanssa samaa mieltä. Jos edes rauhan aikana ei voi olla itkemättä joka pikku asiasta, miten sitte tosipaikassa. Tämä "pehmeä laskeutuminen" on monessa paikassa mennyt niin pitkälle, ettei ole mitään kuria mahdollisuus pitää. Kantahenkilökuntaakaan ei enää saa kuria kaikissa paikoissa. Kuria perkele! Mutta mielestäni intti pitäisi olla pakollinen. Itse en olisi todennäköisesti mennyt armeijaan, mikäli se ei olisi ollut pakollista(mutta sivariinkaan en kuitenkaan halunnut lähteä). Inttikin kuitenkin opettaa, kyllä siellä oppii ainakin pitämään itsestään ja kamppeistaan huolen ja motivaatiokin voi tulla siinä ajan mittaan. 12 kk olin vaikka alussa vannoin, etten olisi päivääkään yli 6 kk. Suomi on aika pieni maa, sen puolustukseen tarvitaan jokainen kynnelle kykenevä mies. Kyllä siellä parempi koulutus annetaan ku mitä annettais 2 viikossa, jos sattuu oikea tilanne päälle.. Ja intti on suomen suuri Kuntokoulu. Sieltä mun saliharrastuskin sai alkunsa.

Ja nuo kommentit Suomen puolustuskyvystä muita maita vastaan..Onko tän äijän sammakkotokaisuilla mitään rajaa? Ehkä voi olla totta, mutta tarviiko poliitikon tälläista möläytellä julkisesti.
Osmo :david:

Ymmärrän monien mielipiteen siitä että kaikkien ei tarvitsisi mennä armeijaan, mutta täytyy ymmärtää että jos suomen armeija on tarpeeksi iso ja kaikki istuvat metsässä omassa poterossa, niin hyökkääjälle sota tulisi olemaan liian pitkä ja kallis. Vastassa olisi uusi Vietnam- tai Tchetcheeni(?) sota. Voi hyvinkin olla että suomi valloitettaisiin 5+ vuoden päästä, mutta kuka siihen ryhtyisi?
Jos suomen armeijan suuruus olisi jotain 10.000 henkeä niin voitto valloittaminen olisi helppoa.

Jakob sanoi:
tuskimpa se metsässä ryynäminen on mielekästä ja mukavaa? On se kuitenkin aika paljon käytännön läheisempää. Mun mielestä intin tulisi valmistaa juuri siihen kriisiin ja tehdä se mahdollisimman hyvin. Tuollainen turhuus ei palvele ketään.

Siinä vaiheessa kun sun pitää siirtää yksin esim. Komppaniallinen miehiä järjestettynä ryhmittäin paikasta A paikkaan B niin melko nopeasti tulee sulkeisia ikävä.

Toisaalta mä en kyllä ymmärrä sitä, että miksi intistä pitäisi tehdä mahdollisimman vittumainen paikka? Ei kai se palvele ketään.

Ei sen tarvi mikään venäjän armeijan malli olla, mutta sopivalla tiukkuudella kasvatetaan luonnetta ja tunnetusti suomalainen ei usko kovin helpolla.

Carbon sanoi:
Jos suomen armeijan suuruus olisi jotain 10.000 henkeä niin voitto valloittaminen olisi helppoa.

Eiköhän tässä ole kuitenkin kyse siitä paljonko rauhan aikana on väkeä palveluksessa. Kriisin aikana varmaan kaikki olisi velvollisia osallistumaan maan puolustamiseen.

Mulla on ihan selkeä suunnitelma JOS jostain kummallisesta syystä alkaisi tilanne kiristyä. Sen suunnitelman nimi on Etelä-Amerikka.

Jakob sanoi:

Mitä tarkoitat "vittumaisella"? Itse en ymmärrä sitä miten henkilökunta voi olla usen todella vittumainen. Luulisi että pitäisivät vaan kuria, mutta jotkut tosiaan vittuilevat...
However, jos armeija olisi aina kivaa ja helppoa niin hirveen moni ei varmaankaan tottelisi. Varmaan he tottelisivat jotka pitävät koulutusta tärkeänä, mutta suurinta osaa ei voisi vähempää kiinnostaa totella jotain alikersanttia joka sitäpaitsi ehkä on jopa nuorempi kuin mitä itse on. En siis kuitenkaan tarkoita sitä että johtajien pitäisi toimia epäreilusti.

Jakob sanoi:
Mulla on ihan selkeä suunnitelma JOS jostain kummallisesta syystä alkaisi tilanne kiristyä. Sen suunnitelman nimi on Etelä-Amerikka.

Tosta tuli mieleen et missähän vaiheessa rajat menee kiinni? Voiko olla että vasta yleisenliikekannallepanon yhteydessä? Veikkaisin että paljon ennemmin aletaan laittaan rajoja kiinni just karkailun takia. Aikasin saa lähteä, koska sen jälkeen sitä ei kysellä haluaako lähteä rintamalle vai ei.

Jakob sanoi:
Eiköhän tässä ole kuitenkin kyse siitä paljonko rauhan aikana on väkeä palveluksessa. Kriisin aikana varmaan kaikki olisi velvollisia osallistumaan maan puolustamiseen.

Totta, mutta luultavasti ihmisiä ei ehdittäisi kouluttamaan eikä valmiusjoukot varmaankaan riitä.

Voi kuule olla aika vaikea poistua maasta. Hirveästi kun "ulkomaanlentoja" ei varmaan järjestettäisi.
Harmillista että ajattelet noin. Voisit omasta mielestäni jo nyt muuttaa pois tästä maasta.

Carbon sanoi:
Voi kuule olla aika vaikea poistua maasta. Hirveästi kun "ulkomaanlentoja" ei varmaan järjestettäisi.
Harmillista että ajattelet noin. Voisit omasta mielestäni jo nyt muuttaa pois tästä maasta.

no itseasiassa työhaastattelu on ulkomaille ensikuun alussa. Ei se sota sillä tavalla ala, että joku aamu sulla on venäläiset ovella. Kyllä siinä varmaan on aikaa hieman tarkkailla ennen varsinaista kriisiä. En tosin tiedä missä kohtaa menee rajat kiinni.

ironchef sanoi:
Tää on just näitä asioita joita en ymmärrä. Miksi kaiken pitää olla aina niin mahdottoman mielekästä ja mukavaa?

Nii-in, miksi mielekäs on parempi kuin mieletön? Miksi mukava on parempi kuin ikävä? Siinäpä sitä pohtimista. :rolleyes:

Palatakseni itse asiaan, tahtoisin huomauttaa, että asevelvollisuus ei ole millään tapaa "halvempi" kuin palkka-armeija. Sen kustannukset ainoastaan revitään pakkotyönä yhden kansanosan selkänahasta, kun yleensä julkisten palveluiden kustannukset jaetaan verojen muodossa kaikkien maksettavaksi.

Ihan yhtä lailla voitaisiin sanoa, että orjatyönä toteutettu sairaan- ja vanhustenhoito tulisi halvemmaksi kuin maksaa hoitajille käypää palkkaa. Todelliset kustannukset ovat kuitenkin samat, pakkotyömalli vain tarkoittaa sitä, että kustannukset lankeavat pelkästään orjien maksettavaksi, muiden nauttiessa näennäisesti ilmaisista palveluista.

Näennäisesti ilmainen työvoima johtaa lisäksi juuri sellaiseen resurssien väärinkäyttöön ja tuhlaamiseen mitä jokainen armeijan käynyt muistaa. Alokasajan siivoaminen on mainio esimerkki. Eräs naispuolinen tuttavani oli taannoin kesätöissä armeijassa siivoamassa. Hänen mukaansa alokkaiden saavuttua hänellä oli aina eniten töitä. Kun alokkaat oli ensin tuntikaupalla pakotettu "siivoamaan" paskaisilla räteillä ja kivikautisilla menetelmillä, oli oikean siivoojan lopulta korjattava jäljet.

ironchef sanoi:
Siinä vaiheessa kun sun pitää siirtää yksin esim. Komppaniallinen miehiä järjestettynä ryhmittäin paikasta A paikkaan B niin melko nopeasti tulee sulkeisia ikävä.

Siis en mä nyt armeijaa ole murentamassa. kyllä sen nyt jokainen ymmärtää, että turhaa "byrokratiaa" ja odottelua on ja tulee aina olemaan, kun kyseessä on isot joukot, tuolle ei vaan voi mitään. Tapoja joilla asioita harjoitetaan minä kritisoin.

Jakob sanoi:
Ei se sota sillä tavalla ala, että joku aamu sulla on venäläiset ovella. Kyllä siinä varmaan on aikaa hieman tarkkailla ennen varsinaista kriisiä. En tosin tiedä missä kohtaa menee rajat kiinni.

Ei oo venäläiset vaan SP, jos et oo kutsuun vastannut. Veikkaisin että luultavasti melko aikaisin menee rajat kiinni tai ainakin matkustaminen onnistuu vain hyvin kattavilla papereilla. Luultavasti menee kiinni paljon ennemmin kuin kansalaiset asiasta tietää.

Jakob sanoi:
Tapoja joilla asioita harjoitetaan minä kritisoin.

Sain.

lej sanoi:
Sulkeisia jo puolustelinkin, mutta on totta, että ihan kaikki osa-alueet niissä ei ehkä ole järkeviä. Ja se, että koulutus on kovaa ei todellakaan tarvitse tarkoittaa sitä, että haukutaan ja huudetaan, ja poljetaan porukkaa mutaan.

.

Mutta näitäkin tarvitaan. Haukkumalla ja huutamalla aiheutetaan pelkoa. Ja pelko aiheuttaa kunnioitusta. Ja semmoista tottelee ketä kunnioittaa. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom