Ortoreksia

-elgen-

Elias Reijonen
Ikä
35
Kaupunki
Helsinki
Osu tosta Forumin etusivulta punttimimmien kohdalta viimeksi postattuna silmään threadi, jossa haettiin ko. sairautta sairastanutta henkilöä haastatteluun. En ollut koko sairaudesta ennen kuullut ja pistin googlen tulille ja huomasin tunnistavani "oireista" hämmentävän monia.

http://yle.fi/akuutti/arkisto2002/261102_e.htm

Hölmö kuuloista luokitella itseään sairaaksi jos vain haluaa syödä laatusafkaa laatu- eli oikein aikaan. Ja niin kuin alla olevassa linkissä mainitaan niin aikaahaan se sekä mentaalisesti päänsisällä että fyysisesti vie. Tuli vain mieleen, että kyllähän jokaisella ammattilaiskehonrakentajalla ja meillä muilla, joilla viattomasti alkanut saliharrastus on kääntynyt treeniohjelmineen, ravintoselosteiden syynäämisineen, ruokien punnitsemisineen ja kalorien funtsimisineen elämäntavan puolelle, tämä sairaus diagnosoitaisiin.

Pahimpia kohtia kuten ruoan ajattelu uskonnolisena rituaalina, omien raaka-aineiden kasvatus, ruoan kymmenittäinen pureskelu, ulkonasyömisen mahdottomuus tai ystävien käännytys, mutta check voi sanoa ainakin rasvojen ja hiilareiden jaossa eri aterioille, kauppakäyntien venymisissä tai ruoan ajatteluun ja valmistamiseen käytetyssä - ainakin perheen mielestä - kohtuuttomassa ajassa.

Loppujen lopuksi myönnettävä on, että jos ruoka ei nyt aivan elämää hallitse tai kahlitse niin ainakin rajoittaa, mutta jos tavoitteena on rautanen fysiikka niin sisäisesti kun ulkoisestikkin niin sitä se melkeinpä vaatii.

Minkälaisia ajatuksia herättää?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No tuo on sikäli huonoa verrata esim kehonrakentajiin, sillä heille homma kuuluu kriittisen tärkeänä kilpailuun lajissa. Samalla logiikalla voisi sitten diagnosoida jakoavainperverssion kaikille autonkorjaajille.

Luomuihmiset menee aika hyvin tuohon profiiliin, mut ne nyt on sekaisin muutenkin.

Näissä reksioissa kai avainsana on pakonoimaisuus. Silloin voitaneen puhua "sairaudesta", kun sen toteuttaminen hallitsee elämää ja menee kaiken muun edelle. Kaikenlainen joustaminen rutiineista vaikeutuu siinä määrin, että ajatuskin aiheuttaa paniikkia. Näin ainakin näissä tavallisimmissa syömishäiriöissä

Terveellinen ruokavalio ja ruoan ajatteluhan ei itsessään ole mikään ongelma. Jos ruoka on elämän pääasia ja se saa toistuvasti aikaan suurta stressiä ja paniikkia, mikäli esimerkiksi sitä "parasta" jauhelihaa ei löydy, voidaan puhua ongelmasta.

Ortoreksiahan on tavallaan terveellinen syömishäiriö, mutta sen myötä tuleva kontrollointi ja hurja yritys parantaa ruokavaliota johtaa melko usein myös muihin syömishäiriöhin. Mikäli kontrollointi ja vaikkapa lisäaineiden pelko menee yli, voi seurauksena olla anoreksia - tai bulimia, kun päätyy oksentamaan väärinä pitämiään ruokia pois.

Kilpaurheilun dietit eivät ole syömishäiriöitä vaan osa lajinomaista elämäntapaa, kuten yllä jo mainittiinkin. ;)

Ortoreksia ei ole diagnosoitu sairaus, siksi minusta onkin outoa miten syömisistään kiinnostuneita syyllistetään. Kyllähän ruoka on ihmisillä aina ollut iso osa elämää. Ennen ruuan etsintä oli kaikkein tärkeintä ja esim. maatalouksissa koko elämä rytmitettiin sadonkorjuiden mukaan. Nykyäänkin työelämässä kahvitauot ja ruokatauot rytmittävät työpäivän. Lisäksi on valtavasti ruokaan liittyviä harrastuksia ja elämäntapoja. Varmaan joku viininharrastaja vetäisi kilarit tai ahdistuisi jos tarjoaisit sille Valdemaria ruuan kanssa tms.

Aaargh! Mua vituttaa tän päivän journalismissa yli kaiken se saatanallinen sensaatiohakuisuus! Ja kun niitä oikeita sensaatioita kuitenkin on suht harvakseltaan tässä maailmassa niin sitten joudutaan väkisin tekemään kärpäsestä härkänen. Näin ollen turvaudutaan ihan käsittämättömiin argumentteihin kuten Steven Bratmania on akuutin jutussa lainattu: "Kauppamatkat venyvät pitkiksi, kun tuoteselosteet luetaan tarkasti." Ihanko totta? Ja jos normi amerikkalaisella on aikaa tuntikaupalla istua telkkarin ääressä ja syödä sipsejä niin kai sen muutaman extraminuutin voi siellä kaupassakin käyttää. Ja jos Bratman & kumppanit olisi joskus itse kurkannut sinne majoneesipurkin taakse, niin ne saattais huomata että parin kauppakerran jälkeen niitä ei enää tarvitse aikaa vievästi skannata. Ihminen nääs oppii- kuten kaikki täällä pakkiksellakin ovat varmaan huomanneet.

Itse olin vuosi takaperin vaihdossa ameriikanmaalla ja meinas leuka tippua, kun huomasin että siellä julkisuudessa pyörii kaikenlaisia roskaruoan lobbaajia. Kyseiset henkilöt ovat siis jotain paikallisia julkkiksia, jotka kiertävät maata saarnaamassa siitä, että vapaan jenkkilän vapaat ihmiset ovat itse vapaita valitsemaan mitä suuhunsa laittavat. Näin ollen vapaasti voi syödä paskaruokaa, eikä saa antaa minkään "pirullisen" valistuksen vahingoittaa valinnan vapautta. Sanomattakin on selvää, että ko vesseleiden palkkakuitti alkujaan lähtee Mäkkärin tms firman konttorilta. Kyseisen kaksinaismoralismin huipennus on kuitenkin näiden persoonien ulkoinen habitus eli jenkki-tv-sarja- tyyliin treenattuja, mallien näköisiä hemmoja jotka ei itse koskisi hampurilaiseen pitkällä tikullakaan.

Tiivistettynä siis jenkkilästä löytyy tahoja, joille tällaiset "diagnoosit" terveiden elämätapojen uhista ovat enemmän kuin tervetulleita ja lisäksi niistä ollaan valmiita maksamaan.

P.s Rakastan salaliittoteorioita ;)

No tuo on sikäli huonoa verrata esim kehonrakentajiin, sillä heille homma kuuluu kriittisen tärkeänä kilpailuun lajissa. Samalla logiikalla voisi sitten diagnosoida jakoavainperverssion kaikille autonkorjaajille.

Luomuihmiset menee aika hyvin tuohon profiiliin, mut ne nyt on sekaisin muutenkin.

Lisätietoja tästä "sekavuudesta"? :)

Näissä reksioissa kai avainsana on pakonoimaisuus. Silloin voitaneen puhua "sairaudesta", kun sen toteuttaminen hallitsee elämää ja menee kaiken muun edelle. Kaikenlainen joustaminen rutiineista vaikeutuu siinä määrin, että ajatuskin aiheuttaa paniikkia. Näin ainakin näissä tavallisimmissa syömishäiriöissä

Täsmälleen näin.

Monet ottavat näköjään heti marttyyriasenteen ja alkavat valittaa kuinka "terveesti syöviä syyllistetään". Ei tässä suinkaan sellaisesta ole kyse, vaan nimenomaan pakkomielteisestä käyttäytymisestä josta tulee koko elämän keskipiste. Ihminen voi kehittää sellaisen häiriön melkeinpä mistä tahansa. Postimerkkien keräily on vielä ihan tervettä (tai noh, ainakin kliinisessä mielessä :D) mutta pakonomainen tavaroiden hamstraaminen (hoarding) on jo 4D-dokumenttimatskua. Sillekään ei (tietääkseni) ole suoraa ICD-10 tautimääritystä mutta se voidaan luokitella yhdeksi pakkoneuroosin oireista.

Ortoreksialle ei vielä ole myöskään suoraa tautiluokitusta mutta kyllä sitä ilmeisesti tutkitaan yhä enemmän. Eiköhän tuossa diagnosoinnissa ole vielä paljon viilaamista mutta itse esimerkiksi kuvittelisin täysverisen ortorektikon sellaiseksi joka rankaisee itseään epäterveelliseksi katsomansa ruoan syömisestä tai oksentaa sen ulos, eristäytyy totaalisesti muista ihmisistä tai yhdistää syömisen aina voimakkaasti joihinkin tunnetiloihin (ilo, suru, syyllisyys tms).

Myönnettäköön kyllä että tuo akuutin juttu on hieman leveäperäisesti kirjoitettu sillä oireiden joukosta löytyy ihan normaaleja ravinnostaan huoltapitävän ihmisen rutiineja. Itsekin vilkaisen usein, että paljonkos tuossa purkissa nyt on sokeria verrattuna tuohon toiseen. Ei se kuitenkaan kovin paljoa kauppareissuja pidennä tai ole koko kauppareissun tarkoitus.

(Ja tuo Natural News on pullollaan ihan järjetöntä salaliitto-/pseudotiedehäröilyä! Oli vaan pakko mainita kun minä näen Dragofixin mukaan hörhöjä joka puolella :D)

Täsmälleen näin.

Monet ottavat näköjään heti marttyyriasenteen ja alkavat valittaa kuinka "terveesti syöviä syyllistetään". Ei tässä suinkaan sellaisesta ole kyse, vaan nimenomaan pakkomielteisestä käyttäytymisestä josta tulee koko elämän keskipiste. Ihminen voi kehittää sellaisen häiriön melkeinpä mistä tahansa. Postimerkkien keräily on vielä ihan tervettä (tai noh, ainakin kliinisessä mielessä :D) mutta pakonomainen tavaroiden hamstraaminen (hoarding) on jo 4D-dokumenttimatskua. Sillekään ei (tietääkseni) ole suoraa ICD-10 tautimääritystä mutta se voidaan luokitella yhdeksi pakkoneuroosin oireista.

Ortoreksialle ei vielä ole myöskään suoraa tautiluokitusta mutta kyllä sitä ilmeisesti tutkitaan yhä enemmän. Eiköhän tuossa diagnosoinnissa ole vielä paljon viilaamista mutta itse esimerkiksi kuvittelisin täysverisen ortorektikon sellaiseksi joka rankaisee itseään epäterveelliseksi katsomansa ruoan syömisestä tai oksentaa sen ulos, eristäytyy totaalisesti muista ihmisistä tai yhdistää syömisen aina voimakkaasti joihinkin tunnetiloihin (ilo, suru, syyllisyys tms).

Myönnettäköön kyllä että tuo akuutin juttu on hieman leveäperäisesti kirjoitettu sillä oireiden joukosta löytyy ihan normaaleja ravinnostaan huoltapitävän ihmisen rutiineja. Itsekin vilkaisen usein, että paljonkos tuossa purkissa nyt on sokeria verrattuna tuohon toiseen. Ei se kuitenkaan kovin paljoa kauppareissuja pidennä tai ole koko kauppareissun tarkoitus.

No jos joku oksentaa syömäänsä epäterveellistä ruokaa kyseessä on bulimia. Mitä näitä ortoreksiä oireita oikein on? Ahdistus siitä, jos joutuu syömään epäterveellisesti? Kyllähän kuka tahansa ahdistuu jos joutuu tekemään jotain mielestään epäterveellistä. Vege ahdistuu jos tarjolla on vain lihaa. Minä olen tällä hetkellä hyvin ahdistunut kun en ole päässyt urheilemaan viikkoon flunssan takia. Onko minulla joku ortoreksia tyyppinen tauti?

Se että joku syö terveellisesti on hyvä asia. Minusta on aivan uskomatonta että siitä koetetaan tehdä jotenkin sairaus. Onko nykyään jo sellainen asenneilmasto, että jos syö mielummin lihaa ja kasviksia kuin munkkia niin on mielisairas? Käytännössähän se menee siihen, että kun valtaosa on ylipainoisia, niin hoikkia aletaan pitää outoina.

No jos joku oksentaa syömäänsä epäterveellistä ruokaa kyseessä on bulimia.

Tietääkseni bulimikko oksentaa lähes kaiken syömänsä ruoan, sillä pelkää sairaalloisesti lihomista.

Mitä näitä ortoreksiä oireita oikein on? Ahdistus siitä, jos joutuu syömään epäterveellisesti?

Kuten totesin, diagnosoinnissa on varmasti vielä paljon viilaamista. Pelkkä ahdistus tuskin on epänormaalia mutta jos esim. ahdistuu niin paljon ettei uskalla lähteä kodistaa ulos peläten että ei pysty syömään haluamallaan tavalla, mennään jo patologisempaan suuntaan.

Kyllähän kuka tahansa ahdistuu jos joutuu tekemään jotain mielestään epäterveellistä. Vege ahdistuu jos tarjolla on vain lihaa. Minä olen tällä hetkellä hyvin ahdistunut kun en ole päässyt urheilemaan viikkoon flunssan takia. Onko minulla joku ortoreksia tyyppinen tauti?

Ei ole. Minulla on itse asiassa sama homma päällä :D Huolestuttavia merkkejä voisi olla esim. se, että treenaamattomuus ahdistaa niin paljon että infernaalisessa kuumeessakin on pakko päästä lenkille/salille riehumaan terveytensä uhalla.

Se että joku syö terveellisesti on hyvä asia. Minusta on aivan uskomatonta että siitä koetetaan tehdä jotenkin sairaus.

Terveellisesti syöminen onkin hyvä asia, eikä siitä kukaan yritä tehdä mitään sairautta. Ilmeisesti en osaa selittää tuota sairaalloista/patologista käyttäytymistä niin hyvin että hoksaisit pointtini joten eipä mulla muuta :(

Terveellisesti syöminen onkin hyvä asia, eikä siitä kukaan yritä tehdä mitään sairautta. Ilmeisesti en osaa selittää tuota sairaalloista/patologista käyttäytymistä niin hyvin että hoksaisit pointtini joten eipä mulla muuta :(

Mutta kun terveellisesti syöminen on hyvä asia kuten esim. tuo liikunta. Jos asia on positiivinen, niin miten sen noudattamisesta voi tehdä taudin tai onko se tauti josta pitää parantua?

Mutta kun terveellisesti syöminen on hyvä asia kuten esim. tuo liikunta. Jos asia on positiivinen, niin miten sen noudattamisesta voi tehdä taudin tai onko se tauti josta pitää parantua?

No katsohan... Ihan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin asia voi ihmisellä muodostua pakkoneuroosiksi. Kuten mainitsin, postimerkkien keräily voi vielä olla suhteellisen harmitonta mutta kun kämppä alkaa muistuttaa kaatopaikkaa eikä mistään voi luopua (koska aiheuttaa suunnatonta ahdistusta ja paniikkia), voidaan puhua jo psyykkisestä sairaudesta. Valojen sammuttaminen kämpästä lähdettäessä on ihan normaalia mutta jos pitää räpsytellä sitä katkaisinta 17 kertaa vasemmalla kädellä ja sitten 15 kertaa oikealla kädellä (ettei esim. joku läheinen ihminen kuole), kärsitään jo jonkinasteisesta neuroosista. Käsien peseminen on normaalia mutta jos vessassa pitää viettää 3h hinkaten niitä puhtaaksi, ei kaikki ole ihan kunnossa. Ylipainon välttely on normaalia mutta jos se menee siihen että näännytetään itseään ja oksennetaan ruokaa ulos, ollaan huonossa jamassa.

Samalla tavalla: terveellisesti eläminen on normaalia (ja hyvä juttu) mutta sekin voi mennä niin överiksi että on jo patologista. Kuten olen myös todennut, virallista sairausluokitusta tälle ei vielä ole ja määritelmä on tutkijoiden keskuudessa kiistanalainen. Kyseessä voi aivan hyvin olla joku pakkoneuroosin ilmenemismuoto, jonka on mahdollistanut vasta tämä moderni informaatiotulva ravitsemuksen suhteen.

Lukaisepa vähän tuosta OCD:stä niin huomaat, minkälaisiin mittasuhteisiin se voi paisua. Ainahan se ero normaalin ja patologisen käyttäytymisen välillä on veteen piirretty viiva mutta kyllä sitä tällaisten ääriesimerkkien kautta voi havainnollistaa. Ja kun nyt nimenomaan puhutaan äärimmäisistä tapauksista, joiden kohdalla vasta voidaan puhua sairaudesta.

Tähän meni kyllä kaikki rautalanka, mitä taskusta löytyy..

Liika on liikaa. Ortoreksian "oireita" nyt löytää itsestään kaikki fitnessharrastajat, sen takia varmaan sinäkin tästä asiasta äliset. Ei minusta anoreksia tai bulimiakaan ole sairaus, vaan suoraa tyhmyyttä. Kai sen tajuaa, kun on niin aliravittu että iho, hiukset ja elintoiminnot häiriintyvät. Samalla tavalla varmaan itsekin huomaat, kun sinulla on oikeasti määritelmän mukainen ortoreksia.

Ortoreksia muuten voi helposti ajaa ylikuntotilaan ylitreenaamisen ja stressaamisen takia, mikä ei ole positiivinen asia

Tässä vaiheessa olisi hyvä muistaa, että ortoreksia ei ole virallinen sairaus ja sen on keksinyt Dr. Steven Bratman joka on jonkin sortin vaihtoehtolääkäri. Bratman kirjoitti ensin esseen http://www.orthorexia.com/?page_id=6 ja sen pohjalta kirjan. Tässä yksi tutkimus ortoreksiasta http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19367138 jonka mukaan yli 50% turkkilaisista performanssitaiteilijoista sairastaa ortoreksiaa :(

No katsohan... Ihan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin asia voi ihmisellä muodostua pakkoneuroosiksi. Kuten mainitsin, postimerkkien keräily voi vielä olla suhteellisen harmitonta mutta kun kämppä alkaa muistuttaa kaatopaikkaa eikä mistään voi luopua (koska aiheuttaa suunnatonta ahdistusta ja paniikkia), voidaan puhua jo psyykkisestä sairaudesta. Valojen sammuttaminen kämpästä lähdettäessä on ihan normaalia mutta jos pitää räpsytellä sitä katkaisinta 17 kertaa vasemmalla kädellä ja sitten 15 kertaa oikealla kädellä (ettei esim. joku läheinen ihminen kuole), kärsitään jo jonkinasteisesta neuroosista. Käsien peseminen on normaalia mutta jos vessassa pitää viettää 3h hinkaten niitä puhtaaksi, ei kaikki ole ihan kunnossa. Ylipainon välttely on normaalia mutta jos se menee siihen että näännytetään itseään ja oksennetaan ruokaa ulos, ollaan huonossa jamassa.

Samalla tavalla: terveellisesti eläminen on normaalia (ja hyvä juttu) mutta sekin voi mennä niin överiksi että on jo patologista. Kuten olen myös todennut, virallista sairausluokitusta tälle ei vielä ole ja määritelmä on tutkijoiden keskuudessa kiistanalainen. Kyseessä voi aivan hyvin olla joku pakkoneuroosin ilmenemismuoto, jonka on mahdollistanut vasta tämä moderni informaatiotulva ravitsemuksen suhteen.

Lukaisepa vähän tuosta OCD:stä niin huomaat, minkälaisiin mittasuhteisiin se voi paisua. Ainahan se ero normaalin ja patologisen käyttäytymisen välillä on veteen piirretty viiva mutta kyllä sitä tällaisten ääriesimerkkien kautta voi havainnollistaa. Ja kun nyt nimenomaan puhutaan äärimmäisistä tapauksista, joiden kohdalla vasta voidaan puhua sairaudesta.

Tähän meni kyllä kaikki rautalanka, mitä taskusta löytyy..

Tyhjentävän oikeaan osuva teksti. :hyvä:

Suositut

Back
Ylös Bottom