Optimaalinen kalorimäärä lihasmassan kasvatuksen kannalta

Suurin osa puhuu aina siitä, että kasvattaakseen lihasmassaa, täytyy syödä yli kulutuksen. Nettiä läpikäydessä löytää kuitenkin lähteitä, jotka kumoavat väitteen. Mm. YouTubesta tuttu Scooby1961 väittää, että yli kulutuksen ei tarvitse syödä, kunhan ravinnon laatu on hyvää, ja syö tarpeeksi proteiinia.

http://www.youtube.com/watch?v=w7dlrupsBWw esim. tuossa videossa 05.15->

Itse olen pyrkinyt syömään +-0 kalorit päivittäin, eli about senverran mitä kulutan. Ennen tätä laihdutin pois suurimman osan turhasta fläbästä. Tällä menolla lihasmassani on kasvanut jonkun verran tässä vuoden, puolentoista, aikana, mutta johtuneeko tämä vain siitä, että aloituspisteenä oli narukädet?

Ravinnosta ja sen terveellisyydestä meikäläiseltä kyllä löytyy tietoa, mutta kehonrakennuksen kannalta tietämys, etenkin tieteellinen sellainen, rajoittuu tohon "syö tarpeeksi protskua ja rasvoja, muuten et kasva", joten olisi hienoa saada aiheesta jokin keskustelu aikaiseksi.

Mikä on siis teidän näkökulma asiaan, täytyykö lihasmassaa kasvattaakseen syödä plussakaloreita, vai mahdollisesti ei?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sen enempää itse asiaan puuttumatta, kannattaa käyttää jonkin verran lähdekritiikkiä. Youtuubista tuttu Scoobydoo ei ole ehkä maailman paras tietopankki.

Totta, mutta käytin hänen videota esimerkkinä, olen lukenut samasta asiasta muutamasta muustakin lähteestä. Ja en minä välttämättä hänen kanssa samaa mieltä olekkaan, vaan lähinnä tietämätön. Siksi tein tämän threadinkin, saadakseni aikaan keskustelua, ja mahdollisesti jotaan faktatietoa niiltä, jotka enemmän asiasta tietävät.

Mikä on siis teidän näkökulma asiaan, täytyykö lihasmassaa kasvattaakseen syödä plussakaloreita, vai mahdollisesti ei?

Riippuu lähtökohdasta. Reilusti ylipainoinen aloittelija voi saada lisää lihasmassaa miinuskaloreilla, tai ainakin näin on minulle kerrottu tapahtuneen.
Muutaman vuoden bodaillut, suhteellisen kireä kaveri tuskin pystyy samaan.

Riippuu lähtökohdasta. Reilusti ylipainoinen aloittelija voi saada lisää lihasmassaa miinuskaloreilla, tai ainakin näin on minulle kerrottu tapahtuneen.
Muutaman vuoden bodaillut, suhteellisen kireä kaveri tuskin pystyy samaan.

Tuskinpa.

Voisitko referoida tuon blogin punaisen langan.

Kikkailemalla ruuan kanssa voi säilyttää six-packin ja kasvattaa massiiviset lihakset. Eräät valmentajat pitää tätä melkein sairautena jo esimerkiksi Mark Rippetoe on maininnut miten tyhmää se on.

Kikkailemalla ruuan kanssa voi säilyttää six-packin ja kasvattaa massiiviset lihakset. Eräät valmentajat pitää tätä melkein sairautena jo esimerkiksi Mark Rippetoe on maininnut miten tyhmää se on.

Kyllä varmasti voi. Kyse oli siitä voiko miinuskaloreilla kasvattaa lihasta pidemmän päälle.

Tämän tapaista keskustelua ja väittelyä nimenomaan hain tällä threadilla. Täältä löytyy porukkaa, joka kaivaa aina linkkejä tai otteita moniin tieteellisiin tutkimuksiin/statistiikkaan, olisiko kenelläkään mitään materiaalia tähän liittyen? Hyvin voisi kuvitella, että tästäkin olisi jotaan seurantaa tai tutkimusta tehty.

Eiköhän tuo ole täysin sidoksissa yksilöön ja hänen tavoitteisiinsa. Pitää ottaa huomioon, onko esim. tarkoitus pysyä mahdollisimman kireänä, mikä on treenitausta ja kuinka paljon sitä lihasta oikein on tarkoitus kasvattaa. Mitä siis tarkoittaa tässä yhteydessä "optimaalinen"?

Mun mielestä wanha kunnon viisaus pätee edelleen suurimpaan osaan treenaajista: kun kehonpaino ja voimatasot nousevat, myös uutta lihasta muodostuu. Ja tämä vaatii sen, että syödään yli kulutuksen.

Oisko sulla tähän jotain lähdettä? Kiinnostais kovasti, sillä olen itsekin uteliaana kaverina päättänyt testata tuota iiäffää ja yritän etukäteen ottaa selvää kaikista mahdollisista hyvistä ja huonoista puolista.

Eiköhän tuo ole täysin sidoksissa yksilöön ja hänen tavoitteisiinsa. Pitää ottaa huomioon, onko esim. tarkoitus pysyä mahdollisimman kireänä, mikä on treenitausta ja kuinka paljon sitä lihasta oikein on tarkoitus kasvattaa. Mitä siis tarkoittaa tässä yhteydessä "optimaalinen"?

Mun mielestä wanha kunnon viisaus pätee edelleen suurimpaan osaan treenaajista: kun kehonpaino ja voimatasot nousevat, myös uutta lihasta muodostuu. Ja tämä vaatii sen, että syödään yli kulutuksen.

Oisko sulla tähän jotain lähdettä? Kiinnostais kovasti, sillä olen itsekin uteliaana kaverina päättänyt testata tuota iiäffää ja yritän etukäteen ottaa selvää kaikista mahdollisista hyvistä ja huonoista puolista.

Voisi kuvitella että suurelle osalle "optimaalinen" olisi minimaalinen rasvan saanti ja maksimaalinen lihaksen saanti. Jos puhutaan lihasmassan kasvatuksesta, niin yli kulutuksen syödään, mutta missä menee raja jossa ylim. kalorit ovat turhia?

Voisi kuvitella että suurelle osalle "optimaalinen" olisi minimaalinen rasvan saanti ja maksimaalinen lihaksen saanti. Jos puhutaan lihasmassan kasvatuksesta, niin yli kulutuksen syödään, mutta missä menee raja jossa ylim. kalorit ovat turhia?

Toinen hyvä pointti. Hyvin monesta tuutista kuultu, että yli 500 kalorin ylisyöminen on täysin turhaa. Joistakin taas, että yli kolmensadan olisi turhaa.

Toinen hyvä pointti. Hyvin monesta tuutista kuultu, että yli 500 kalorin ylisyöminen on täysin turhaa. Joistakin taas, että yli kolmensadan olisi turhaa.

Sitten taas tullaan siihen että se tarkka päivittäinen kaloritarve voi vaihdella melko paljon ja sitä on aika vaikea tietää täsmällisesti.

Mun mielestä tuo ylimääräisten kalorien "turhuus" riippuu hyvin monesta muuttujasta. Näitä ovat esim:
  • Treenin intensiteetti (satujumppaa vai DC-MegaSuperHeavyduty-Eastside-7/6/5/4/3/2/1/0-TripleFactor-Barbell)
  • Treenijako, treeni- ja lepopäivien suhde
  • Kropan palautumiskyky (riippuu myös treenihistoriasta)
  • Makrojakauma (mistä ne ylimääräiset kalorit tulevat)
  • Kehon koostumus
  • ...monia yksilöllisiä tekijöitä, mitä ei edes pysty listaamaan

Jos multa kysyttäisiin niin voisin ehdottaa tähän sellaista käytännönläheistä ratkaisua. Kaloreita laskemalla saa hyvän rungon päivittäisille syömisille mutta pelkästään niiden tuijottamisen lisäksi kannattaisi ehkä tarkkailla kehonpainoa (tai pikemminkin -koostumusta), progressiota ja yleistä jaksamista. Ylimääräiset kalorit ovat sitten vasta turhia kun läskiä kertyy omasta mielestä liikaa suhteessa muuhun kehitykseen (lihasmassassa ja treenipainoissa).

But that's just me :)

Lisäisin vielä, että mun mielestä kehityksen kannalta tärkeintä on fiksu mutta kova treenaaminen ja ruokavalion on tuettava sitä. Jos treenin intensiteetti on korkealla ja kituutellaan jollakin miniplussilla, ajaa itsensä helposti piippuun tai hakkaa päätä seinään kun kehitystä ei tapahdu. Mutta tästä nyt voidaan varmasti olla montaa mieltä...

Sitten taas tullaan siihen että se tarkka päivittäinen kaloritarve voi vaihdella melko paljon ja sitä on aika vaikea tietää täsmällisesti.

Niinpä. Eiköhän se optimaalinen kalorimäärä ole aina jonkin sortin kompromissi.

http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html toi on tullu vastaan joskus, muuta en tästä asiasta tiedä.
Ehkä suurin syy miksi tuota on kritisoitu on juuri se aloittelijat lähtee kikkailemaan ruuan kanssa ja näin ollen ei saa treeniohjelmastaan irti parasta mahdollista koska kyllähän tuollainen 16h paastoaminen laskee voimatasoja jonkun verran ajan mittaan. Aloittelijoille on loppujen lopuksi helpompaa kasvattaa niitä voimatasoja ja massaa jos ruokavalio on yksinkertaisempi ja pystyy treenaamaan sen koko kropan 3 kertaa viikossa.

http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html toi on tullu vastaan joskus, muuta en tästä asiasta tiedä.
Ehkä suurin syy miksi tuota on kritisoitu on juuri se aloittelijat lähtee kikkailemaan ruuan kanssa ja näin ollen ei saa treeniohjelmastaan irti parasta mahdollista koska kyllähän tuollainen 16h paastoaminen laskee voimatasoja jonkun verran ajan mittaan. Aloittelijoille on loppujen lopuksi helpompaa kasvattaa niitä voimatasoja ja massaa jos ruokavalio on yksinkertaisempi ja pystyy treenaamaan sen koko kropan 3 kertaa viikossa.

Itseasiassa suurimmalla osalla nimenomaan nousee rivakkaammin voimatasot. Onko tuolla sinun väittämällä edes mitään näyttöä? Vai ihan hatusta vetäsit?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom