Opiskelut ja työ?

Tähtityttö sanoi:
Jos opiskelee kesällä, tai siis riittää että "opiskelee" eli huijaa opiskelevansa. Sillähän se nousee.. :D
Nyt vinkit jakoon! :D Eikös sitä pidä kuitenkin Kelan tädeille näyttää kesätenttituloksia, ettei niitä kesän tukia peritä takaisin... Jossain on ollut kuulemma vielä niin tiukka virkailija, että tenttien pitää olla edes näennäisesti tutkintoa hyödyttäviä, eikä esim. jotain haistapaska kasvatustiedettä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Opiskelin tietotekniikkaa Polilla ja menin parin vuoden opintojen jälkeen softahommiin heti kun vaan taidot riittivät. Töiden viemä aika oli lähinnä pois biletyksestä ja turhasta koululla lojumisesta, joten itse asiassa opiskelutahti kiihtyi kokopäiväduunin aloituksen jälkeen. Olin sopinut palkattomista vapaapäivistä tenttejä varten - kummasti kiinnosti lukeminenkin kun koko ajan menetti tuloja. Ei tainnut yhtään hylsyä tulla töitten aloituksen jälkeen.

Homman onnistuminen johtui lähinnä siitä, ettei TKK:lla ollut mitään läsnäolopakkoa. Ohjelmointipainotteisia harjoitustöitäkin pystyi tekemään himassa tai duunin koneilla. Perusopinnot oli kyllä hyvä hoitaa alta pois kokopäivätoimisesti.

Kolme vuotta AMK:ssa takana, töitä opiskelun ohella saman verran. Kesät hanttihommia, muuten opiskeluaikana viikonloput töissä baarissa. Ainut mikä kärsii, on sosiaaliset suhteet. Itse asiassa töitä tuli tehtyä jopa siihen malliin, että käsiraha kämppään tuli säästettyä ja oman kämpän hankin kesän alussa.

Mitä opintotukiin tulee, ne voi käytännössä unohtaa, koska tuloja kertyy siinä määrin vuosittain, että tulorajat paukkuu suosiolla yli. Eli kannattaa seurata tiiviisti tuloja, jottei vapaan tulon raja ylity ja Kela ryhdy perimään maksettuja tukia takaisin korkojen kera.

Yritin tuota opiskelu+työ-comboa viime syksynä eikä se oikein toiminut, tosin johtui lähinnä siitä duunista. Tein yliopisto-opiskelun ohessa poken hommia viikonloppuisin ja vuorot oli pe ja la yöt 23-05, siinä meni unirytmi niin sekaisin, ettei oikein pystynyt kunnolla keskittymään arkeen. Pari kuukautta tuota jaksoin ja sit sanoin itseni irti, enkä oo sit uutta duunia hakenut. Teen nyt niin, että opiskelen mahd. nopsaan loppuun ja meen sit oman alan hommiin, ei jaksa paskahommia tehdä sen takia, että vois pitkittää opiskeluja.
Monet kaverit tekee töitä koulun ohessa ja kyllähän niistä suurin osa hajoilee kun aikataulut painaa ja tentteihin pitää lukea mutta ymmärrettäväähän se on, ei kaikkien vanhemmat pysty sponssamaan eikä kaikki halua ottaa lainaa.

Ite päädyin tekemään hommia koulun ohella huomattuani seuraavanlaisen ketjureaktion (huom. hieman liioiteltu versio): Panostetaan kouluun -> ei voi käydä duunissa -> ei ole rahaa -> ei voi käydä missään tai ostaa mitää -> seinät kaatuu päälle -> alkaa vituttamaan -> vituttaa hieman enemmän -> jne. Vitutuksen maksimimäärää ei huvittanut testata, joten homma organisoitiin uusiksi. Lisäksi ei ihan hirveästi kiinnostanut kihnuttaa n. 26-vuotiaaksi silakoilla ja perunoilla vaan ottaa ilo irti nuoruudesta.

Pääsin tehdashommiin (Kemianteollisuutta, katkeamatonta 5-vuoroa, ihan jees palkka) ja diiliksi sellainen, että kun talosta (n. 2000 duunaria) joku on pois, soitetaan mulle ja jos ehdin niin tuun paikalle. Sopimuksessa oli vielä pykälä, että mikäli joudun kieltäytymään koulusyihin vedoten niin kakka ei valu niskaan. Hommat alkoivat kahden kouluvuoden jälkeen ja jatkuvat edelleenkin. Hommaa riitti ja koska yliopiston luennot ovat suhteellisen turhia, tuli tehtaassa valvottua kaikkia kolmea vuoroa sekaisin ja välillä 16h päivässä. Koulu tietenkin hieman kärsi, mutta tästä voidaan syyttä ainoastaan omaa laiskuuttani, ei duunia. Aikaa olisi ollut mutta ei selkärankaa. Joka tapauksessa tavoite saavutettiin eli vitutus pieneni merkittävästi: Sai ostettua auton, vaihdettua sen jopa uudempaan, sai ostettua prätkän, maksettua vuokran, juhlittua baarissa liiankin usein ja vähän jäi vielä käteenkin.

Omalla kohdallani oli siis nämä kaksi edellä mainittua vaihtoehtoa kun aloitin opiskelut. Olisin siis voinut valmistua ehkä 2 vuotta aikaisemmin, mutta seurauksena olisi ollut n. 4.5 vuotta no-lifeä koulun kanssa, 4.5 vuotta suunnatonta ja lähes päivittäistä vitutusta ja mielestäni huomattavasti tapahtumaköyhempi nuoruus. Jollekin tämä varmasti sopii mutta ei minun luonteelleni. Siksipä en kadu hetkeäkään sitä, että koulu kärsi valintojeni vuoksi. Loppupeleissä kun se ei kiinnosta juuri ketään (ei edes työnantajaa) onko DI-tutkinto suoritettu 4:ssä vai 6:ssa vuodessa ja onko todistuksen keskiarvo 2 vai 4.

Suosittelen lämpimästi valitsemaani tietä kaikille mikäli se vaan on mahdollista! :thumbs:

Työssäkäynti koulunohella riippuu paljon myös koulutusalasta. Jos luennolla tai labrassa on osallistumispakko, niin siinä ei paljoa pullikoida vastaan.

Onhan tuo asenteestakin kiinni ja miten tahtoo käyttää aikansa. Olen itse sen verran mukavuudenhaluinen, että labratöiden jälkeen menen himaan, käyn salilla, teen rauhassa koulujuttuja ja mahdollisesti lähden illalla kavereita/tyttöjä morjestamaan tai sitten pelailen toosalla jotain peliä. Mun mielestä koulujuttujen kanssa on mukava puuhastella, kun niistä ei kehitä turhaa stressiä itselleen. Välillä ollaan tosin oltu laitoksella yöhön saakka, kun on saatu hyvä tahti päälle kirjoituksessa.

Viikonloppuduuni ei ole poissuljettu vaihtoehto, mutta 5 päivää viikossa duunia + opiskelut niin kiitos ei.

ite olen tehnyt töitä opiskelun ohella nyt kohta 2,5vuotta. on ollut aika rankkaa tehdä yövuoroja ja mennä sitten kouluun päiväksi torkkumaan. yövuoroja joskus muutamakin viikossa, joskus taas kerran kuukaudessa. riippuen vähän rahatilanteesta. toisaalta sitten on kyllä ollut rahaa tulla ja mennä miten haluaa. tietty niin ettei kelan tädit ole ovella opintotukia takaisin perimässä. tavallaan tällainen yhdistelmä itelle on sopinut, mutta raskasta on ollut joskus niinkin paljon että pää on meinannut hajota. osa kavereista ei tajua miten raskasta on tehdä töitä koulun ohella. on se helppoa kun pappa betalar jne :jahas: mut kuiteski parempi näin. nyt onneksi kesällä on tehnyt vain aamu ja yövuoroja hoitoalalla, joten valvominen on jäänyt väliin :). nyt taas ennen työharjoittelun alkamista kolme viikkoa koulua ja iltavuoroja vanhainkodissa ja yövuoroja toisessa työpaikassa, että saa rahaa sen verran käteen ettei tarvi nälkää nähdä työharjoittelun ajan. että kyllä sitä etsivä työtä löytää, mikäli vain itse niin haluaa. ihmettelen kovasti, että kun jengi valittaa ettei löydä töitä ja ite paiskii kahdessa paikassa ja on vielä koulussa, mutta kukin taaplaa tyylillään. sitten onkin kohta lokakuu ja tämä tyttö on valmistuu silloin!! :rock: :rock: toivottavasti pääsee töihin ensi syksyyn asti jos vaikka silloin jatkaisi sairaanhoitajaksi :)

Arvid sanoi:
Nyt vinkit jakoon! :D Eikös sitä pidä kuitenkin Kelan tädeille näyttää kesätenttituloksia, ettei niitä kesän tukia peritä takaisin... Jossain on ollut kuulemma vielä niin tiukka virkailija, että tenttien pitää olla edes näennäisesti tutkintoa hyödyttäviä, eikä esim. jotain haistapaska kasvatustiedettä.

Sorry nyt tää :offtopic: , ei ainakaan pk-seudulla mitään katota. Ite luen "haistapaskakasvatustiedettä" :rolleyes: :D (tosin senhän nyt voi liittää oikeestaan mihin tahansa, koska kuuluu open opintoihin) joka siis periaatteessa ei liity mun alaani mitenkään, koska en opeksi aijo valmentajahommia enempää. No, keväällä toukokuussa täyttelin lomakkeen, siihen pitää laittaa kesän opetussuunnitelma, eli mitä meinaa opiskella kesällä. Ei sitä kukaan tarkista, eikä mitään pidä maksaa takas, JOS sitten syksyllä tekee ne puuttuvat ovarit.

Täälläkin aika paljon duunissa opiskeluaikana...

Kun aloitin opinnot, tarkasteltiin tulorajoja vain kuukausi kerrallaan. Eli kuukausina, joina ei ottanut opintotukea (käytännössä kesä), sai tienata miten paljon tahansa. Muutoin täysi opintotuki edellytti enintään 2000 mk kuukausituloa. Akateemisen aivopesun alkuvaiheessa tosin jätin tuen pois muutamilta sellaisilta kuukausilta, joilta olisi saanut ~70%, koska ajattelin että jos myöhemmin ei oo lainkaan töitä ja tarvitsee tukikuukausia. Tulikin sitten käytettyä 37 opintotukikuukautta 55 mahdollisesta, joista yksi vielä perittiin jälkikäteen takaisin... :D

Muutosta tuohon systeemiin kuulemma motivoivat joidenkin teekkarien huimat kesätulot kun IT-kupla oli muhkeimmillaan. Kuulopuhetasolla, en omaa eksaktia faktatietoa :jahas:

Jokaisessa oppilaitoksessa pitäsi muuten huolehtia siitä, että valmistujaisjuhlat ovat vasta loppukuusta. Siinä lähtee vika tukikuukausi iloisesti takaisinperintään jos kyseisenä kuukautena onkin ollut alle 18 opiskelupäivää (tästä siis myös oma jälkimenetykseni)

Itellä vielä opiskelut kesken. Ekana vuonna tein opiskeluiden ohella 1-2 päivää (viikonloppuna la-su) viikossa duunia. Se oli ihan sopivasti, duuni oli aika perseestä, mutta pysy koko ajan "virta päällä", ei tullut vitutusta siitä ettei ole rahaa, eikä siitä ettei voi tehdä mitään, eikä toisaalta siitä ettei ehi opiskelemaan.

Tokana vuonna ajattelin opiskella oikein repäsemällä, enkä tehnyt duunia, muuta kuin kesällä. Vituikshan se meni, opiskelu ei maistunut syksyllä enää pätkääkään, ei ollut rahaa tehdä mitään ja taisin tehdä saman verran tai ehkä mahd. jopa vähemmän ovareita kuin ekana vuonna.

Tästä viisastuneena painoin tän kesän (ja vielä kuukauden verran) 5-6 päivää viikossa duunia, ja syksystä eteenpäin teen todennäköisesti vähintään 2 päivää viikossa duunia kesään asti, jolloin alan taas tekeen 5 -päiväistä. Pitäis pysyä talous, pää ja vitutuskäyrä balanssissa, varsinkin kun nykyinen duuni on helvetisti parempi kaikin puolin kuin toi mitä ekana vuonna tein.

Vituttaa vaan noi tulorajat, kun ne paukkuu ihan just. Se vapaan tulon raja on säälittävän alhainen, jos totta puhutaan niin pohjoismaiden alhaisin.

Uncle Sam sanoi:
Vituttaa vaan noi tulorajat, kun ne paukkuu ihan just. Se vapaan tulon raja on säälittävän alhainen, jos totta puhutaan niin pohjoismaiden alhaisin.

Miten nuo rajat meneekään?

Sillon, kun mä kävin lukion kolmatta luokkaa, olin samalla kaupassa töissä. Tein töitä iltaisin ja viikonloppuisin. Työsopimus oli sellainen "töihin kutsuttaessa ilman sovittua tuntimäärää." Olin viikossa yleensä 2-5 päivää töissä. Koeviikoilla en ollenkaan, paitsi hätätapauksissa. Sairaslomien tuuraukset kuului sit myös mulle, jos vaan mahdollista. Ei ollut ollenkaan rankkaa vaan mukava vastapaino koululle. Tietysti kolmas vuos lukiossa ei mikään hirveän kiireinen välttämättä ole.. Koulu meni hyvin. Numerot jopa nousi. :eek: Suosittelen, että lukion ohelle menee vaikka just kauppaan töihin. Kirjoitusten jälkeenkin siitä saa sit hyvän kesäduunin, jos tahtoo. ;)

Itse olen nyt tehnyt reippaat 1,5vuotta lukion ohella ilta/viikonloppuduunia. Myös kesä mukaanlukien. Työ on suhteellisen raskasta tehdastyötä, jossa saa kyllä painaa duunia hiki päässä sen 4-8h mitä tulee oltua aina töissä.

Hyvä puoli hommassa on se, ettei työaikoja ole määritelty juuri mitenkään, vaan duuniin saa mennä suunnilleen silloin kun sopii. Useimmiten se menee kuitenkin niin, että koulun jälkeen duuniin ja illaltamyöhäisellä sitten pois. Toki koulunkäynti tästä hieman kärsii, mutta kyllä tähän mennessä on vielä kurssit läpi menneet. Saas nyt nähdä miten käy, kun syksyllä pitäis reaali kirjoittaa.

Mutta töitä on tehtävä, jos meinaa tehdä muutakin kuin nyhvöttää kotona, ja tahtoo tuo auton pitäminenkin olla suhteellisen kallista touhua.

Snoopie sanoi:

kato kelan sivuilta (kela.fi)
Mutta ainakin mulla ne on 505e/kuukaus. Ylitty aika komeesti tossa keväällä, ja tulee ylittymään nytkin, joten lienee viisainta peruuttaa parin kuukauden tuet ennenku mätkyt hyppää silmille. Ja saan siis täydet tuen+asumislisän, en tiiä vaikuttaako ne mitenkään noihin rajoihin..

Juu kyllä täälläkin on painettu duunia opiskeluaikana. Opinnot vetävät viimeisiään AMK-ssa, eli aikaa työnteolle kyllä oli viime talvena (neljäs vuosi siis).
Summataan hieman opiskeluvuosien töitä:
1. Vuosi : Töitä joka launtai 12-tuntia + joskus arkena.
2. Vuosi : En tehnyt töitä kuin joulu- ja talvilomilla, koska painoin kesällä homona duunia ja sain rahaa säästöön aika kivasti
3. Vuosi : AMK:ssa oli kevät harjoittelua, sain palkallisen harjoittelupaikan.
4. Vuosi: Syksylä olin perse auki, mutta kolmannen vuoden harjoittelun takia (liikaa tuloja) töitä ei kannattanut tehdä vaikka aikaa olisi ollut huru mykke, muuten olisi menettänyt opintotuen ja jokaisesta tienatusta 1000 eurosta itselle olisi jäänyt noin 200 euroa. Jouduin ottamaan opintolainaa. Kevätlukukaudella tein töitä noin 2-3 8 tunnin vuoroa viikossa kunnes sain palkallisen lopputyöpaikan. Tämän jälkeen tein käytännössä täyttä viikkoa. Kesätöissä edelleen.
Eli kyllä se töiden tekeminen onnistuu opiskeluaikana. Itse ainakin koen työn mukavaksi vaihteluksi. Lisäksi koen olleeni opiskelijoiden mittapuun mukaan kohtuu varakas, on ollut varaa pitää autoa koko ajan yms. Ikinä ei ole tarvinnut jättää menemättä vaikkapa lätkämatsiin koska ei ole rahaa. Kuten joillakin töissäolevilla kavereilla on tapana.
Ja mikäs mukavassa porukassa on töitä tehdessä?

Snoopie sanoi:

1 tukikuukausi, vapaan tulon määrä 17170 euroa
.
.
12 tukikuukautta, vapaan tulon 6060 euroa.

Eli käytännössä, jos jätät yhden kuukauden tuen nostamatta, niin aina nousee vapaan tulon raja tonnilla. Suurin osa jengistä nostaa 9 kuukauden tuet (kesällä töitä, ei opintoja), jolloin tuloraja on 9090 euroa.

"Vapaa tulo lasketaan siten, että jokaista tukikuukautta kohden tuloa voi olla 505 euroa ja jokaista tuetonta kuukautta kohden 1 515 euroa. Opiskelija voi saada vapaan tulonsa milloin vain kalenterivuoden aikana."

Siinä vaiheessa on kiva fiilis kun tuloraja alkaa lähestymään, ja työnantaja olisi antamassa/nakittamassa lisää työvuoroja esim. sairastapausten vuoksi. Seuraavana vuonna onkin sitten kiire palautella ylimääräisiä tukia, ettei tule 15% korkoa maksettavaksi Kelalle. Jos haluat korottaa vapaan tulon määrää ja haluat tukikuukauden uudelleen käytettäväksi, pitää palauttaa opintoraha ja asumistuki nettomääräisenä.

Vapaa tuloko on siis esim massit mitä on kesällä tienannu, se määrä minkä voi tienata eikä tarvii maksaa opintotukia takaisin??? KELA on kyllä yks prkl sillisalaatti vai mitä!!

Arvid sanoi:

Eli ainakin TKKlla opiskellessa homma menee niin, että täytetään se olosuhdemuutoslomake tms. mihin laitetaan, että haen tukea kesälle. Sitte siihen tarvii laittaa jotkut kurssit joista opintoviikkoja pitää tulla muistaakseni 3 ov/kesäkuukausi. Mun käsityksen mukaan noita ei kukaan tule tarkistamaan :evil: . Pääasia on, että koko vuoden aikana opintoviikkoja on kertynyt tarpeeksi. Ite laitoin siihen erikoistyön, jota tein talvella mutta joka kyllä valmistui kesällä ja kurssin jonka kävin jo keväällä :D. Jos aikoo valmistua nopeasti, eikä tuloja ole yli rajojen, on aivan turha jättää niitä tukikuukausia sinne varastoon. :thumbs:

Uncle Sam sanoi:
12 tukikuukautta, vapaan tulon 6060 euroa.

Kelan sivuilta:
Jos tulot ylittävät vapaan tulon enintään 170 eurolla, Kela ei peri takaisin liikaa maksettua tukea. Jos ylitys on enemmän kuin 170 euroa, ylityksen jokaista alkavaa 1 010 euroa kohden peritään takaisin yhden tukikuukauden opintoraha ja asumislisä.

Eli siis kelalla on hyyyvin selkeät tulorajat. Saa tienata 6060 euroa, mutta lisäksi saakin tienata vielä 170 euroa = yhteensä 6230 euroa :evil: .

Mä olin opiskeluaikoina töissä Carrollsissa :D . Vähän ketutti siellä olla, koska työaika oli usein 17-24, joten kahen maissa himaan nukkumaan ja kasiksi kouluun. Ja vloput meni sitten yövuorossa 06 asti, mutta saipahan rahaa ja pääsi kokeilemaan totakin alaa :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom