Opiskelu ulkomailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wasted
  • Aloitettu Aloitettu
Jesh, nyt tuli ehdollinen hyväkymískirje Wellingtonista, enään kielikoe ja sitten toivottavasti maailmalle!!!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meikän kohdalla hieman tyssähtänyt hommat johtuen yhteydenpito ongelmista. Ei meinaa saaha mailiservereihin yhteyttä tai vastaavaa känkkyilyä. Harmillista, mutta onneksi ei ole vielä kiire asian suhteen. Alkuvuoden tienoilla olis jo ihan hyvä alkaa saamaan yhteydet pelaamaan viimeistään.

Nostellaas vähän!

Jees, eli meikäläisellä olis tapetilla lähteä ulkomaille opiskelemaan ensi, tai sitä seuraavana vuonna. Mistäs maista porukoilla on täällä vaihto-oppilas kokemuksia, ja minkälaisia?

Nostellaas vähän!

Jees, eli meikäläisellä olis tapetilla lähteä ulkomaille opiskelemaan ensi, tai sitä seuraavana vuonna. Mistäs maista porukoilla on täällä vaihto-oppilas kokemuksia, ja minkälaisia?

Tällä hetkellä Jenkeissä vaihdossa. Haku oli helppoa koulun kv-toimiston kautta pientä paperiruljanssia lukuun ottamatta. Kavereita on tällä hetkellä ympäri maailmaa vaihdossa. Aika on mennyt todella nopeasti ja niin paljon tuntuu jäävän kokematta ja näkemättä.

Meikän kohdalla hieman tyssähtänyt hommat johtuen yhteydenpito ongelmista. Ei meinaa saaha mailiservereihin yhteyttä tai vastaavaa känkkyilyä. Harmillista, mutta onneksi ei ole vielä kiire asian suhteen. Alkuvuoden tienoilla olis jo ihan hyvä alkaa saamaan yhteydet pelaamaan viimeistään.
Ai, pitääpä updatettaa omatkin tilanteet. Shanghaissa siis nyt asuttu jo jonkin aikaa. Yhteydet kun sai skulaamaan, homma lähti luistamaan oikein jees. Hain itse suoraan haluamaani yliopistoon ja homma hoitui varsin sukkelaan sen jälkeen.
En siis oo vaihdossa tms., vaan paikallisen yliopiston kirjoilla.

jooh. eli tosiaanki nyt kiinsotas lähtä joko jenkkeihin tai kanadaa, ehkä jopa seuraavalle lukuvuodelle? :) mitäs kautta porukka on mennyt vaitoon? EF,AFS,STS jne? sit tosta keskiarvosta, eli tajusin että sen pitää olla jos peruskoulun kevät toikkarissa väh. 7.5?

Ite olin viime vuoden vaihdossa AFSn kautta jenkeissä, enkä kyllä muuta voi ku suositella. Hoitivat hommansa tosi hyvin, sekä kotimaassa että sitte ameriikoissa. Järjestöjen toimivuus tosin on luultavasti aika maakohtasta, mut ainaki jenkkilän kohalla voin lämpösesti suositella AFSää. EFstä ja STSstä sen verran, että kumpikaan ei siis ihan for real oo mitään kansainvälisiä yrityksiä, vaan että kun kone lähtee Suomesta, nii sen jälkeen oot sen toisen maan järjestön harteilla, ja se järjestö ei sit välttämättä toimi yhtään niin hyvin ku EF tai STS ehkä toimis.
Ja kyllä näin muistelisin, että keskiarvon pitäis olla siinä 7,5 paikkeilla. Voi tosin olla, että joitain poikkeuksiaki sallitaan.

AFSstä muuten vielä sen verran, että ne ei ainakaan sillon vuonna 2008 lähettäny Kanadaan muutaku ranskankielisille alueille, että jos englantia tahtoo oppia nii joku muu järjestö taitaa sitte olla paikallaan. YFUsta oon kuullu hyvää, sekin kannattaa tsekata : )

Ulkomailla olleena varoituksen sana: Mies voi lähteä ulkomailta mutta ulkomaat eivät miehestä. Ainakin itsellä on kova kaipuu takaisin keskieuroopan tanhuville. Haenkin kesäksi töitä ja harjoittelupaikkaa ulkomailta, jos sais johonkin kivaan länsieurooppalaiseen maahan jalkaa ovenväliin, ehdottomasti haluan ulkomaille kun työelämän puolelle siirryn. Siin on ulkomailla-asumisessa se riski että viihtyy siellä liian hyvin ja haluaa kokoajan takaisin.

Mä ainakin suunnittelen jokapäivä että millä keinoin pääsen ulkomaille. Kiinnostaisi ensialkuun keskieurooppa,UK,Norja,Sveitsi.

Ite olin viime vuoden vaihdossa AFSn kautta jenkeissä, enkä kyllä muuta voi ku suositella. Hoitivat hommansa tosi hyvin, sekä kotimaassa että sitte ameriikoissa. Järjestöjen toimivuus tosin on luultavasti aika maakohtasta, mut ainaki jenkkilän kohalla voin lämpösesti suositella AFSää. EFstä ja STSstä sen verran, että kumpikaan ei siis ihan for real oo mitään kansainvälisiä yrityksiä, vaan että kun kone lähtee Suomesta, nii sen jälkeen oot sen toisen maan järjestön harteilla, ja se järjestö ei sit välttämättä toimi yhtään niin hyvin ku EF tai STS ehkä toimis.
Ja kyllä näin muistelisin, että keskiarvon pitäis olla siinä 7,5 paikkeilla. Voi tosin olla, että joitain poikkeuksiaki sallitaan.

AFSstä muuten vielä sen verran, että ne ei ainakaan sillon vuonna 2008 lähettäny Kanadaan muutaku ranskankielisille alueille, että jos englantia tahtoo oppia nii joku muu järjestö taitaa sitte olla paikallaan. YFUsta oon kuullu hyvää, sekin kannattaa tsekata : )

menitkö suoraan peruskoulusta vaihtoon? joo nuo järjestöt on vielä auki, AFS:ää olen kattonut ihan tosimielessä ja ihan mukavalta näyttääpi. eli homma periaatteessa voi kaatua vain siihen että en saa nostettua kevääksi keskiarvoa, tai kaikki paikat viedään. mutta katsotaan, jos vaikka pääsisi pois kylmästä suomesta! :)

menitkö suoraan peruskoulusta vaihtoon? joo nuo järjestöt on vielä auki, AFS:ää olen kattonut ihan tosimielessä ja ihan mukavalta näyttääpi. eli homma periaatteessa voi kaatua vain siihen että en saa nostettua kevääksi keskiarvoa, tai kaikki paikat viedään. mutta katsotaan, jos vaikka pääsisi pois kylmästä suomesta! :)

Menin lukion ekan jälkeen, mut olin niin ajoissa hakemassa vaihtoon, ettei mulla ollu lukiosta vielä yhtään arvosanaa. Mut kai ne muutenki kattoo sitä peruskoulun päättötodistusta, eikä mitään lukion jaksotodistuksii. Ja aika pitkään sinne vielä pystyy hakemaan, muistelisin et joku tuttu ois pistäny paperit AFSlle vasta huhtikuun paikkeilla, ja pääs silti elokuussa lähtemään jenkkeihin. Saatto kyllä olla aikasemminki, mut kuitenki melko myöhään. Joihinki paikkoihin voi sitte päästä ihan kuukaudenki varotusajalla, etenki puolenvuoden ohjelmiin. Suosittelen kyl ihan kokonaista vuotta, puoles vuodessa mitään ehi...

Ja nyt vaan vähän panostusta kehiin, kyl se keskiarvo siitä nousee, ja onnee matkaan ; )

jeps. eri yhteisöitä olen katellut ja tuo UP (universal players) vaikuttaa melko asialliselta. tuonne myös on hakemus lähetetty ja odotellaan peukut pystyssä että hakemus hyväksytään ja pääsee rapakon toiselle puolelle! :)

Kovasti tekisi mieli suunnata vaikka Kanadaan opiskelemaan, kunhan tuon lukion saa nyt keväällä pulkkaan. Ei vaan ole minkäänlaisia varantoja lähtä yhtään minnekkään.

Kanadassa opiskelleet voisivat hiukan selventää ressujaan, tai laittaa vaikka linkkejä omiin blogeihinsa, jos löytyy. Eli kaikki Kanadan oppineet ulos "kaapeistaan" ja jakamaan kokemuksia!

Kovasti tekisi mieli suunnata vaikka Kanadaan opiskelemaan, kunhan tuon lukion saa nyt keväällä pulkkaan. Ei vaan ole minkäänlaisia varantoja lähtä yhtään minnekkään.

Voi kuulostaa sellaselta jenkkileffan "Live your dream" kliseeltä mutta ei rahan takia noita kannata jättää välistä. Pikaisella googletuksella lukukausimaksut on n.6k kanadan dollaria/semester(veikkaan 2x semester/lukuvuosi) jolloin 3v bachelorille tulis hintaa 36k dollaria=24k euroa. Mutuilemalla luulisin Kanadan hintatasoa alhaisemmaksi jolloin bodymunkkimaisella elämäntavalla ja suomen opintotuen avustuksella kyllä pärjää, vaikkakin lainaa joutuu todennäköisemmin ottamaan. Tietysti mikäli arvosanat on hyvät voi kouluista irrota vielä stipendejä, jotka korvaisivat osan/kaiken lukukausimaksuista.

Tietysti mahdollisuuksia suomesta lähteä myöhemminkin mikäli tuntuu tällä hetkellä ylitsepääsemättömältä. Tsemppiä kuitenkin yritykseen:thumbs:

Voi kuulostaa sellaselta jenkkileffan "Live your dream" kliseeltä mutta ei rahan takia noita kannata jättää välistä.

Komppaan. Varsinkin jos kyseessä on hyvä koulu, itseä kiinnostava ala ja on aika varma siitä että tulee tulevaisuudessa tienaamaan edes suht hyvin, niin mahdolliset lainat saa kyllä maksettua pois. Ulkomaille opiskelemaan lähteminen ei ole rahasta kiinni, jos halua on tarpeeksi :)

Mun pitäisi pikku hiljaa alkaa miettiä rahoitus- ja asumisjuttuja oman yliopiston suhteen. Onneksi noi on Briteissä aika yksinkertaisia, mulla taitaa olla lainakaavakkeet sun muutkin vielä tallella (sain ne silloin kun sain paikan, eli kesällä).

Olisi vaan pitänyt jättää tää välivuosi pitämättä ja lähteä suoraan kouluun, olisin asunut Briteissä jo muutaman kuukauden jos olisin tehnyt niin :(

Itselläni olisi tarkoitus lähteä suorittamaan BA ulkomaille. Jenkkeihin.
Ja tässä yritän ettiä informaatiota kaikesta, mitä tarvitaan, ennenkuin voi edes pistää kunnolla hakupapereita eteenpäin.
Olisiko jossain kunnon listaa mitä kaikkea tietoja/papereita tarvitaan?

TOEFL pitäisi suorittaa, mutta mikä tuo IELTS testi periaatteessa on? Se tuli itselle uutena informaationa, eli onko välttämätön?

Olisiko jossain kunnon listaa mitä kaikkea tietoja/papereita tarvitaan?

TOEFL pitäisi suorittaa, mutta mikä tuo IELTS testi periaatteessa on? Se tuli itselle uutena informaationa, eli onko välttämätön?

IELTS testi on samantapainen kielitesti kuin tuo TOEFL. Vaihtelee yliopistottain minkä kielitestin vaativat tai vaativatko ollenkaan(esim. hyvin mennyt englannin yo saattaa kelvata). Suurimmalle osalle riittää yo-todistus ja kielitestin tulokset, bonuksena voi tarvita suosittelukirjettä tai alasta riippuen jotain näyttötöitä.

En oo ihan satavarma missä vaiheessa on tarkoitus jenkkilään viisumia hakea, ennen vai jälkeen opiskelupaikan saannin, mutta eiköhän asia selviä kun on yliopistoon yhteydessä. Muutenkin sanoisin että paras tapa on kysyä asioita suoraan yliopistolta.

Meiltä pääsi yks tyttö Oxfordiin tänä vuonna mutta jätti menemättä, koska ei ollut varaa :wtf:
MITVIT**** Itse olisin ottanut vaikka lainaa järjettömästi, tehnyt yötä päivää töitä ja tehnyt kaikkeni, jos olisi paikka Oxfordissa, MIT:ssä tai Caltechissa!!!! Oxfordissa jo ihan pelkästään hienon campusalueen ja historian siipien havinan takia....

Tai itse asiassa noinhan sitä kyllä tulikin tehtyä joskus aikoinaan :)

Muistakaa, että joka alalla on omat hyvät yliopistonsa. Myöskään yliopisto ei ole ainoa seikka, joka vaikuttaa kokemukseen. Tärkeä osa on myös ympäristö, joka tarkoaa mahdollisimman paljon virikkeitä ja hyvät lähtökohdat oman alan opiskeluun. Kannattaa avoimin mielin hakea ympäri maailmaa, myös Jenkkeihin. Tottakai mahdollista stipendiä varten on yleensä hyvä olla erinomaiset lukiopaperit. Hyvästä opintomenestyksestä paikan päälläkin palkitaan. Ulkomailla opiskelu kasvattaa monia varmasti ihmisenä valtavasti.

Kuten aiemmin sanottu, EU:n sisällä lukukausimaksut ovat yleensä varsin naurettavat, joten ne ovat vain huono tekosyy olla menemättä. Jenkkien Ivy League yliopistot tarjoavat yleensä lähes kaikki maksut kattavia stipendejä valituille (Harvard etunenässä). Vaikka lainaa joutuisi ottamaan, on se silti varsin hyvä sijoitus myös rahallisesti (palkka tulevaisuudessa).

TOEFL/IELTS kannattaa tehdä, eikä turhaan pelätä sitä. Sanoisin, että 6.5 on suomalaiselle helppo jälkimmäisestä.

Kovasti itsekin haaveilen MBA:n teosta jossain päin jenkkien länsirannikkoa sitten joskus.. ;)

TOEFL testin vaikeus riippuu täysin siitä, että minkälaista tulosta yliopisto vaatii. 80 on vielä suhteellisen helppo saavuttaa, mutta silti esim. meidän koulun tradenomiopiskelijoilla oli ton kanssa ongelmia ja yheltä tapaukselta jäi vaihtovuosi jenkeissä väliin ton takia. Kannattaa kuitenkin tehdä testi ajoissa ja miettiä mitä voisi itsellä kehittää. Siihen on myös valmistavat oppikirjat olemassa joista ei kyllä ole itsellä kokemusta, mutta voisi suositella kuitenkin jos on epäilystä omista taidoista.

Henkilökohtasesti mulla ainakin yllätti, että mitenkä vaikeista asioista siinä testissä oikeesti puhuttiin kun menin sinne "täähän on varmaan ihan helppo juttu" -asenteella. Noh tulos kuitenkin 100+, mutta taustalla L pitkästä englannista ja parin vuoden IB-tradenomiopinnot. Yllättäen ainut huonosti mennyt osuus oli puhuminen missä en ollut yhtään valmistautunut tommosiin aiheisiin --> totaalijäätyminen.

Tokihan vaihtoon / opiskeleen lähtemään kannattaa lähteä, mutta joku Caltech, UCLA tai Stanford tulis maksaan ihan älyttömästi jos sielä 3-4 vuotta opiskelisi. Lukukausimaksut, korkeat vuokrat, käytännössä pakollinen oma auto ja vielä korkeat elämiskustannukset. (ne paikalliset kaverit nyt vaan käyttää sitä rahaa hieman eri tavalla).

Eipä siinä, jos nämä vaikeudet onnistuu voittamaan niin varmasti kaikki on sen arvoista. Työllistymisen kanssa tuskin on ongelmia jos on hyvässä yliopistossa opiskellut. Tässä olis itselläkin mietinnässä, että missä sitä maisterit tekisi ja koska...

IELTS testi on samantapainen kielitesti kuin tuo TOEFL. Vaihtelee yliopistottain minkä kielitestin vaativat tai vaativatko ollenkaan(esim. hyvin mennyt englannin yo saattaa kelvata). Suurimmalle osalle riittää yo-todistus ja kielitestin tulokset, bonuksena voi tarvita suosittelukirjettä tai alasta riippuen jotain näyttötöitä.

Eikö Jenkkeihin vaadita SAT:it? Meillä ainakin kaikki Jenkkeihin hakevat kävivät tekemässä ne, vaikka olivat kansainvälisessä (IB) lukiossa.

MITVIT**** Itse olisin ottanut vaikka lainaa järjettömästi, tehnyt yötä päivää töitä ja tehnyt kaikkeni, jos olisi paikka Oxfordissa, MIT:ssä tai Caltechissa!!!! Oxfordissa jo ihan pelkästään hienon campusalueen ja historian siipien havinan takia....

Tai itse asiassa noinhan sitä kyllä tulikin tehtyä joskus aikoinaan :)

Itseasiassa hän taisi loppujen lopuksi kuitenkin mennä sinne. Muistaakseni.

Ja älä muuta sano, mä olisin antanut vaikka molemmat käteni jos olisin päässyt Oxbridgeen. Haastattelussa käynti vielä lisäsi sitä halua, joten pettymys oli aika kova kun tuli hylkäyskirje :(

Tässä reilun puolen vuoden aikana olen kuitenkin oppinut hyväksymään sen, että vaikka mun yliopisto ei ole Oxbridge, se on silti rankingeissa yleensä ihan niiden perässä ja mun alalla johtavia tutkimusyliopistoja. Välillä on vaan turhauttavaa kun jengi ei ymmärrä sitä, että ei noihin "jämäyliopistoihinkaan" ole niin hirveän helppo päästä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom