Opiskelu ulkomailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wasted
  • Aloitettu Aloitettu
Tietoa miten KELA suhtautuu ulkomaan opiskeluun? Siis koko tutkinto ulkomailla. Saako tukia?
Tuet saa sinne siinä missä Suomeenkin

Olisi kiva kuulla lisää esiitä miten ja mistä näitä stipendejä voisi hakea, ei ole siis hajuakaan mistä aloittaa edes yrittämään. Jokainen pennikin on plussaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huomenna lähtee UCAS-hakemus Britteihin :hyper: Tosi helpottunut olo, kun se on nyt melkein kasassa, saa sitten keskittyä finaleihin ja jännittää, tuleeko tammikuussa tarjous.

Mä ajattelin rahoituksen hoitaa tosiaan niin, että lukukausimaksut maksan lainalla, elämisen sitten Kelan tuilla/vanhempien avustuksella/mahdollisesti lainalla/stipendeillä. Menen myös paikan päälle jo muutamaa kuukautta ennen koulun alkua, katselen vähän ympäristöä ja työmahdollisuuksia. Tämä siis olettaen, että pääsen sisään johonkin valinnoistani :)

Onnea matkaan, omat paperit lähti kanssa pari päivää sitten, nyt vaan odottelemaan(tai siis töihin :D)

Riippuu vähän erikoistumisesta. Jos haluaa tehdä töitä Suomessa, pitää käydä joku juttu (en muista millainen, jonkinlainen koulutus tai sitten testi), mutta se on kyllä mahdollista. Olen kans miettinyt tuota Suomi-vaihtoehtoa, mutta tullut siihen tulokseen, että teen homman mieluummin "kokonaan", eli siirrän sitten koko elämäni Britteihin. Suomeen pääsee silti aina takaisin :)
En usko että tuomioistuimessa voi työskennellä ulkomaisen tutkinnon suorittanut. Luultavasti sama pätee suurimmassa osassa valtionhallintoa. Yksityisellä sektorilla GB:ssä suoritettu oikeustieteen tutkinto voi olla kova juttu ja kielitaitoa varmasti arvostetaan. Sanoisin kuitenkin, että mahdollisuudet Suomessa työskentelyyn ovat huomattavasti laajemmat, jos suoritat suomalaisen tutkinnon.

Hitto, mustahan on tulossa sellainen katkera vanha papparainen joka varoittelee nuoria. Ääh unohda mitä sanoin ja anna mennä vaan :D kyl sä varmaan pärjäät

En usko että tuomioistuimessa voi työskennellä ulkomaisen tutkinnon suorittanut. Luultavasti sama pätee suurimmassa osassa valtionhallintoa. Yksityisellä sektorilla GB:ssä suoritettu oikeustieteen tutkinto voi olla kova juttu ja kielitaitoa varmasti arvostetaan. Sanoisin kuitenkin, että mahdollisuudet Suomessa työskentelyyn ovat huomattavasti laajemmat, jos suoritat suomalaisen tutkinnon.

Hitto, mustahan on tulossa sellainen katkera vanha papparainen joka varoittelee nuoria. Ääh unohda mitä sanoin ja anna mennä vaan :D kyl sä varmaan pärjäät

"EUn ansiosta missä tahansa toisessa unionimaassa suoritetut tutkinnot tulee hyväksyä toisessa jäsenmaassa. Britanniassa tutkintonsa suorittaneet joutuvat kuitenkin suorittamaan Suomessa kelpoisuuskokeen, jonka jälkeen tutkinnot rinnastetaan suomalaisiin oikeustieteen tutkintoihin."

Tai näin ainakin täällä väitetään :)

Eipä sillä niin väliä ole, kansainvälinen laki kiinnostaa kuitenkin enemmän, sillä se tarjoaa laajemmat mahdollisuudet ja vastaa enemmän omia kiinnostuksen kohteitani.
Loppujen lopuksi UCAS-hakemukseen selvisi vain yksi lakikurssi University College of Londonissa. Sitä varten pitäisi tehdä LNAT (The National Admissions Test for Law), mutta en usko että jaksan vaivautua. UCL paikkana - vaikka onkin tosi hyvä yliopisto- ei juurikaan nappaa, se oli viime hetken heitto kun jouduin ottamaan toisen Cambridgen kurssin pois.

Nyt vaan odotellaan offereita :)

e. Ja tottakai mä pärjään :)

e2. Ainiin ja jos jotakuta kiinnostaa, paperit lähti 39-40 pisteenä (IB).

Toivottavasti pääset Alyssa sisään, ja ihan hyvissä ajoin lähetit paperitkin joka usein on bonusta. Olet ilmeisesti menossa Undergradia (Bachelor, kandi) tekemään kun eikö toi sun nykyinen kolu ole ammattikoulu? Jos pääset sisään, suosittelen vaihtamaan Bachelorin jälkeen koulua jos jatkat Postgraduation ohjelmaan (maisteritutkinto). Työnantajat arvostavat sitä, että ei ole samassa paikassa käyty (Jenkeissä must) ja etenkin jos käyt eri maassa. Mä en noista Undergradeista tiedä, mutta ainakin listaamiesi koulujen Master -tutkinnot on hyviä. Näin sivuhuomautuksena voin mainita sen, että valmistuttua huomaa selvästi eron suomalaisten "huippuyliopistojen" ja ulkomaalaisten oikeiden huippuyliopistojen välillä. Kun valmistuu maisteriksi oikeasta huippukorkeakoulusta ei itse töitä tarvitse hakea, vaan firmat hakee sut töihin. Voin kertoa kokemuksesta. Valmistut jostakin suomalaisesta yliopistosta, noh tilanne on usein toinen.

:worship:

Mitäs aineita luit SL:nä/HL:nä?

HL:
Economics
English B
History
SL:
Finnish A1
Biology
Math
+ extra French B SL

HL:t oli kaikki seiskoja, pisteitä lähti 3 bilsan kutosen ja matikan vitosen takia :(

Toivottavasti pääset Alyssa sisään, ja ihan hyvissä ajoin lähetit paperitkin joka usein on bonusta. Olet ilmeisesti menossa Undergradia (Bachelor, kandi) tekemään kun eikö toi sun nykyinen kolu ole ammattikoulu? Jos pääset sisään, suosittelen vaihtamaan Bachelorin jälkeen koulua jos jatkat Postgraduation ohjelmaan (maisteritutkinto). Työnantajat arvostavat sitä, että ei ole samassa paikassa käyty (Jenkeissä must) ja etenkin jos käyt eri maassa. Mä en noista Undergradeista tiedä, mutta ainakin listaamiesi koulujen Master -tutkinnot on hyviä. Näin sivuhuomautuksena voin mainita sen, että valmistuttua huomaa selvästi eron suomalaisten "huippuyliopistojen" ja ulkomaalaisten oikeiden huippuyliopistojen välillä. Kun valmistuu maisteriksi oikeasta huippukorkeakoulusta ei itse töitä tarvitse hakea, vaan firmat hakee sut töihin. Voin kertoa kokemuksesta. Valmistut jostakin suomalaisesta yliopistosta, noh tilanne on usein toinen.

Joo, undergradia. Ja IB ei todellakaan ole ammattikoulu, vaan lukio :) Paperit lähti ajoissa, koska UCAS-haun deadline Oxbridgeen hakeville oli 15.10. Hyvä vaan että on pois alta, kyllä siitä onkin jo ihan tarpeeksi stressattu :)

Täytyy sanoa, että yksi syy miksi haluan mahd. hyvään yliopistoon on juuri se, etten jaksa puuduttaa takapuoltani montaa vuotta jossain hikisessä pikkupaikassa ja sen jälkeen köyhäillä ja kärvistellä kun töitä ei löydy, vaikka olisi saanut miten hyvät paperit. Briteissäkin se on ilmeisesti aika raakaa peliä ja koulun nimi ja maine painavat enemmän kuin paperit itsessään.

Huomenna lähtee UCAS-hakemus Britteihin :hyper: Tosi helpottunut olo, kun se on nyt melkein kasassa, saa sitten keskittyä finaleihin ja jännittää, tuleeko tammikuussa tarjous.

Mä ajattelin rahoituksen hoitaa tosiaan niin, että lukukausimaksut maksan lainalla, elämisen sitten Kelan tuilla/vanhempien avustuksella/mahdollisesti lainalla/stipendeillä. Menen myös paikan päälle jo muutamaa kuukautta ennen koulun alkua, katselen vähän ympäristöä ja työmahdollisuuksia. Tämä siis olettaen, että pääsen sisään johonkin valinnoistani :)

Hmm. Eikös nuo lukukausimaksut Cambridgee ja Oxfordiin ole semmoista luokkaa ettei pankista saa edes niin paljon lainaa ilman vakuuksia? Joissain aloissa on kyllä niin, ettei ulkomailla suoritettu tutkinto riitä pätevyydeksi suomessa. Oikeustieteessä ainakin tuomariksi pääseminen edellyttää muistaakseni maisterintutkinnon suorittamista tai vastaavaa.

"No student has to pay their tuition fees while they are studying at university. You can choose to do so if you wish, but you can also take out a student loan for fees, and defer payment until you have graduated. The student loan for fees is paid back in instalments once you have left university and are earning a minimum salary determined by the DIUS (currently £15,000 per year)."
University of Cambridge

Ei toi reilu 3000 puntaa vuodessa ole kyllä mun mielestä mitenkään paha. Ei sitä nyt opiskelijatuloilla makseta, mutta mullakin vanhemmat varmaan suostuisivat maksamaan (ja ei, en aio edes pyytää). Jenkeissä lukukausimaksut taas ovat ihan omaa luokkaansa, siellä saa pulittaa aika paljonkin reilummin.

e. Ja sillä ei mun mielestä loppujen lopuksi ole mitään väliä, kelpaako tutkinto Suomessa. Tai siis, mulla ainakin on ollut koko ajan se periaate että kun lähden pois, lähden lopullisesti. Jos on hyvät paperit hyvästä paikasta, niin kyllä Suomessakin edes jotain töitä saa jos tänne on ihan pakko tulla takaisin.

Ja sillä ei mun mielestä loppujen lopuksi ole mitään väliä, kelpaako tutkinto Suomessa. Tai siis, mulla ainakin on ollut koko ajan se periaate että kun lähden pois, lähden lopullisesti.

Ihan hyvä periaate, mutta elämää on vaikea suunnitella 100 varmaksi. Tilaisuudet (etenkin työ) tulee usein täysin arvaamatta jos sä hyviin asemiin pääset, paha noita on suunnitella etukäteen.

Noin yleisesti, ihan älytöntä epäillä ettei ulkomailla suoritettu tutkinto auta tai päde Suomessa. Varsinkin kaupallisella alalla, kuten Alyssan tapauksessa, siitä on vaan plussaa. Ja yleensä lähdettäessä ulkomaille opiskelemaan tutkintoa tavoitteena ei ole mahdollisimman pikainen paluu suomalaiseen kiskaan, vaan usein kansainvälinen koulutus halutaan koska tähtäimessä siintää kansainvälinen ura. Kansainvälisestä koulutuksesta halutaan valmiuksia, joita Suomeen jämähtäminen ei tarjoa.

Ja se, että oikeustiedettä (mihin tässä on pariin kertaan viitattu) lukevan ja Suomesta töitä halajavan pitäisi käydä koulu Suomessa on yksinkertaisesti täyttä paskapuhetta. Kaikki juristit eivät päädy asianajajiksi tai tuomareiksi, joilta hyvinkin voidaan vaatia oman maan tutkintoa, mutta sekään ei ole absoluuttista. Esim eräs suomalainen ystäväni on käynyt oikiksen opintonsa Englannissa ja Belgiassa, ja on tätä nykyä hyvinkin arvostettu EU-lakien ja kansainvälisen kauppaoikeuden asiantuntija. Työtarjouksia on tullut suomesta ja ulkomailta hakemattakin lukuisia. Erikoistumisesta riippuen voi päästä töihin minne vaan, ei se koulutus sitä estä.

Ja se, että oikeustiedettä (mihin tässä on pariin kertaan viitattu) lukevan ja Suomesta töitä halajavan pitäisi käydä koulu Suomessa on yksinkertaisesti täyttä paskapuhetta. Kaikki juristit eivät päädy asianajajiksi tai tuomareiksi, joilta hyvinkin voidaan vaatia oman maan tutkintoa, mutta sekään ei ole absoluuttista. Esim eräs suomalainen ystäväni on käynyt oikiksen opintonsa Englannissa ja Belgiassa, ja on tätä nykyä hyvinkin arvostettu EU-lakien ja kansainvälisen kauppaoikeuden asiantuntija. Työtarjouksia on tullut suomesta ja ulkomailta hakemattakin lukuisia. Erikoistumisesta riippuen voi päästä töihin minne vaan, ei se koulutus sitä estä.

Tarkoitin tosiaan vain tuomarintyötä, mutta myös muitakin esimerkkejä saattaa kuitenkin olla.

Noin yleisesti, ihan älytöntä epäillä ettei ulkomailla suoritettu tutkinto auta tai päde Suomessa. Varsinkin kaupallisella alalla, kuten Alyssan tapauksessa, siitä on vaan plussaa.

Ja se, että oikeustiedettä (mihin tässä on pariin kertaan viitattu) lukevan ja Suomesta töitä halajavan pitäisi käydä koulu Suomessa on yksinkertaisesti täyttä paskapuhetta.
Paskapuhe on aika voimakas ilmaus, kun ottaa huomioon, että kaupallisellakin alalla kansallisen lainsäädännön tunteminen on välttämätöntä. Ei se epäily ihan älytöntä ole.

Anna mun kaikki kestää! Koska olen mukana globaalissa busineksessä mun pitäis tuntea kaikkien maiden lait? Tossa kvu:n kommentissa tulee hyvin esiin tämä suomalainen nakkikiska-ajattelu jota "kaupallinen ala" sulle ilmeisesti edustaa.

Samaa mieltä The Freakin kanssa.

Jo termi "kaupallinen ala" on sen verran laaja, että sen piiristä löytyy vaikka mitä duunia, missä ei tarvitse juurikaan osata Suomen lainsäädäntöä.

Ihan hyvä periaate, mutta elämää on vaikea suunnitella 100 varmaksi. Tilaisuudet (etenkin työ) tulee usein täysin arvaamatta jos sä hyviin asemiin pääset, paha noita on suunnitella etukäteen.

Ihan totta, mutta kuten sanoin, Suomeen pääsee tarvittaessa aina takaisin, oli tilanne mikä tahansa (ja oli tutkinto millainen tahansa). Aika turha tässä vaiheessa alkaa miettiä että 'mitä jos haluan takaisin?' ja rakentaa koko tutkintoa sen ympärille :)

Se onko parempi opiskella Suomessa ja käydä vaihdossa, vai tehdä koko tutkinto ulkomailla riippuu varmaan aika paljon siitä mitä kokonaisuudelta hakee. Molemmat varmasti hyviä vaihtoehtoja.

Mulla on kokemusta vain jälkimmäisestä, enkä voisi kuvitella itselleni parempaa valintaa. Tein siis BAn Englannissa. 3 vuodessa pääsee jo aika hyvin vieraaseen yhteiskuntaan ja elämään kiinni, ja kun sen sopeutumisprosessin on käynyt kerran läpi, katsoo maailmaa ja omia mahdollisuuksiaan vähän eri näkökulmasta. Tuon BAn jälkeen olen opiskellut ja työskennellyt 3 eri maassa. Koen että tutkinnon tekeminen ulkomailla oli tärkeää sen kannalta että voin elää sellaista elämää kuin haluan. En myöskään ole kokenut sen rajoittaneen mahdollisuuksiani, vaikka varmasti jotain ovia on sulkeutunut. Olen kuitenkin päässyt tekemään sitä mitä haluan, sinne minne haluan.

Stipendeistä, tämä ei ole mitään faktaa, mutta omaan ja kavereiden kokemukseen perustuen perusopintoihin (BA/MA) ei ole juurikaan rahaa jaossa. Voi tietysti riippua alastakin. Ehkä jos haluaa asiaan paneutua, kannattaa selvittää mistä oman alasi jatko-opiskelijat saavat rahoitusta, ja ottaa yhteys niihin säätiöihin.

Maksoin lukukausimaksut opintolainalla, sain opinto- ja asumistuet Suomesta, ja olin koko opiskeluajan osa-aikatöissä. Lisäksi BAn jälkeen pidin puolen vuoden rahansäästötauon ennen (kalliin) MAn aloitusta. Kyllähän niitä opintolainoja joutuu muutaman vuoden maksamaan, mutta kuten sanoin, en voisi kuvitella tehneeni mitenkään toisin.

Anna mun kaikki kestää! Koska olen mukana globaalissa busineksessä mun pitäis tuntea kaikkien maiden lait? Tossa kvu:n kommentissa tulee hyvin esiin tämä suomalainen nakkikiska-ajattelu jota "kaupallinen ala" sulle ilmeisesti edustaa.
Noh noh, rauhotuppas nyt ja lopeta kiroilu. En sanonut että pitäisi tuntea kaikkien maiden lait.

Voisitko kertoa, kun olet selvästi perehtynyt asiaan minua paremmin, mitä lakimiehen hommia Suomessa kaupallisella alalla voi sitten tehdä, jos ei tunne paikallista lainsäädäntöä? Määrittelisitkö samalla termit "globaali business" ja "kaupallinen ala", itsellä kun ne ovat hieman hämärän peitossa.

:tyhmä minä:

Lopeta kiroilu? WTF??? Monta kirosanaa mun edellisessä viestissä oli? Sitä edellisessä käytin termiä "paskapuhe" joka on kai kirosana ja voi loukata herkkää. Vilpitön anteeksipyyntö, ihan suht asialinjalla oli tarkoitus pysyä.

Käsitin ilmeisesti alkuperäisen viestisi väärin, siis luulin että tarkoitit että yleensä kaupallisella alalla (hallinto, myynti, hankinta yms yms.) toimiessa tarvitsisi lakiasiain tuntemusta. Tätä kommentoin sonnaksi. Mutta siis ilmeisesti tarkoitit, että jos toimii nimenomaan lakimiehenä. Tässä tapauksessa luultavasti lait tulee olla hallussa:jahas:. Tosin toimiiko esim. yrityksen lakimies kaupallisella alalla vai juridiikan alalla, noh siitä voi jokainen vetää omat johtopäätökset.

Se onko parempi opiskella Suomessa ja käydä vaihdossa, vai tehdä koko tutkinto ulkomailla riippuu varmaan aika paljon siitä mitä kokonaisuudelta hakee. Molemmat varmasti hyviä vaihtoehtoja.

Mulla on kokemusta vain jälkimmäisestä, enkä voisi kuvitella itselleni parempaa valintaa. Tein siis BAn Englannissa. 3 vuodessa pääsee jo aika hyvin vieraaseen yhteiskuntaan ja elämään kiinni, ja kun sen sopeutumisprosessin on käynyt kerran läpi, katsoo maailmaa ja omia mahdollisuuksiaan vähän eri näkökulmasta. Tuon BAn jälkeen olen opiskellut ja työskennellyt 3 eri maassa. Koen että tutkinnon tekeminen ulkomailla oli tärkeää sen kannalta että voin elää sellaista elämää kuin haluan. En myöskään ole kokenut sen rajoittaneen mahdollisuuksiani, vaikka varmasti jotain ovia on sulkeutunut. Olen kuitenkin päässyt tekemään sitä mitä haluan, sinne minne haluan.

Stipendeistä, tämä ei ole mitään faktaa, mutta omaan ja kavereiden kokemukseen perustuen perusopintoihin (BA/MA) ei ole juurikaan rahaa jaossa. Voi tietysti riippua alastakin. Ehkä jos haluaa asiaan paneutua, kannattaa selvittää mistä oman alasi jatko-opiskelijat saavat rahoitusta, ja ottaa yhteys niihin säätiöihin.

Maksoin lukukausimaksut opintolainalla, sain opinto- ja asumistuet Suomesta, ja olin koko opiskeluajan osa-aikatöissä. Lisäksi BAn jälkeen pidin puolen vuoden rahansäästötauon ennen (kalliin) MAn aloitusta. Kyllähän niitä opintolainoja joutuu muutaman vuoden maksamaan, mutta kuten sanoin, en voisi kuvitella tehneeni mitenkään toisin.

Tää on musta hyvä postaus, kiteyttää paljon! Vaikka jotain ovia olisikin (ei kyllä tule mieleen mitä nämä voisi olla) sulkeutunut, voin lyödä vetoa että paljon enemmän niitä on auennut. Musta ihan hyvä nyrkkisääntö voisi olla, että jos suunnittelee tekevänsä uran tietyssä maassa, kannattaa tutkinto hommata juuri sieltä. Vaihtoon kannattaa ehdottomasti lähteä, mutta sieltä saa kyllä vaan kokemuksia, ei todellista referenssiä. Jos ei halua kansainvälistä uraa, ei kansainvälisestä koulutuksesta liene todellista hyötyä. Jos taas haluaa työskennellä kansainvälisessä ympäristössä, mahdollisesti jopa asua ja työskennellä eri maissa, kannattaa hommata koulutus/tutkinto vähintään kahdesta eri maasta. Se toimii loistavana referenssinä, koska vastavalmistuneella niitä työelämästä ei juurikaan ole.

Kvu kun kyseli, mitä globaali business tarkoittaa, niin lyhyesti se on sitä, että yritysten toimintakenttä, niin omat toiminnot kuin asiakkuudet, kattaa koko pallon. Yritys ei ole "minkäänmaalainen" vaikka pääkonttorin tietysti jossain on sijaittava. Tosiasiallinen päätoimialue on yhtä-kahta mannerta isompi. Käyttää termiä kansainvälinen (suppeampi käsite kuin globaali) tai globaali business, avainkäsite on kuitenkin se, että jokapäiväisessä työelämässä työntekijän prosessit on sidottu kansainvälisiin kuvioihin. Yhden maan tai mantereen rajojen yli kattava toimintakenttä tarkoittaa että päivittäisessä vuorovaikutussuhteessa on porukkaa eri maista. Jos haluaa kansainväliselle toimintakentälle, on mitä luonnollisinta hankkia kansainvälinen koulutus opiskelemalla mielellään vähintään kahdessa eri maassa oli ala mikä tahansa. Tämä on vaan vastavalmistuneelle opiskelijalle paras tapa osoittaa fokuksensa. Vaikka tutkintonimikkeessä lukee usein "kansainvälinen" ei siinä ole mitään kansainvälistä, jos ainoa kansainvälinen kokemus on maksimissaan hikinen yhden lukukauden vaihto. Yritykset arvostaa jotain ihan muuta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom