Se onko parempi opiskella Suomessa ja käydä vaihdossa, vai tehdä koko tutkinto ulkomailla riippuu varmaan aika paljon siitä mitä kokonaisuudelta hakee. Molemmat varmasti hyviä vaihtoehtoja.
Mulla on kokemusta vain jälkimmäisestä, enkä voisi kuvitella itselleni parempaa valintaa. Tein siis BAn Englannissa. 3 vuodessa pääsee jo aika hyvin vieraaseen yhteiskuntaan ja elämään kiinni, ja kun sen sopeutumisprosessin on käynyt kerran läpi, katsoo maailmaa ja omia mahdollisuuksiaan vähän eri näkökulmasta. Tuon BAn jälkeen olen opiskellut ja työskennellyt 3 eri maassa. Koen että tutkinnon tekeminen ulkomailla oli tärkeää sen kannalta että voin elää sellaista elämää kuin haluan. En myöskään ole kokenut sen rajoittaneen mahdollisuuksiani, vaikka varmasti jotain ovia on sulkeutunut. Olen kuitenkin päässyt tekemään sitä mitä haluan, sinne minne haluan.
Stipendeistä, tämä ei ole mitään faktaa, mutta omaan ja kavereiden kokemukseen perustuen perusopintoihin (BA/MA) ei ole juurikaan rahaa jaossa. Voi tietysti riippua alastakin. Ehkä jos haluaa asiaan paneutua, kannattaa selvittää mistä oman alasi jatko-opiskelijat saavat rahoitusta, ja ottaa yhteys niihin säätiöihin.
Maksoin lukukausimaksut opintolainalla, sain opinto- ja asumistuet Suomesta, ja olin koko opiskeluajan osa-aikatöissä. Lisäksi BAn jälkeen pidin puolen vuoden rahansäästötauon ennen (kalliin) MAn aloitusta. Kyllähän niitä opintolainoja joutuu muutaman vuoden maksamaan, mutta kuten sanoin, en voisi kuvitella tehneeni mitenkään toisin.