Opiskelu ulkomailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wasted
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
38
En söörtsillä ainakaan mitään vastaavaa löytänyt, eli siis tänne keskustelua, vinkkejä ja tukea ulkomailla opiskelemaan lähteville, siellä oleville ja tietysti siellä olleilta. Itsellä suunnittelilla lähteä opiskelemaan Uuteen-Seelantiin ensi vuoden alussa, mutta kuten kuvitella saattaa, moni asia rahoituksesta lähtien on hieman haussa. Miten te jotka olette tämän asian läpi jo käyneet, huolehditte rahatilanteen lukukausimaksuineen?

Myös kaikenlaiset kokemukset ja tarinat ulkomailla opiskelusta olisivat plussaa, varsinkin jos on opiskellut koko tutkinnon ulkomailla niinkuin itselläni on tavoitteena.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mielenkiinnosta, uteliaisuuttani ja tyhmyyttäni kysyn että mitäs menet opiskelemaan ja miksikä olisi tarkoitus valmistua?

mielenkiinnosta, uteliaisuuttani ja tyhmyyttäni kysyn että mitäs menet opiskelemaan ja miksikä olisi tarkoitus valmistua?
Filmi alaa, BA ainakin aluksi, kattoo jos menee hyvin niin sitten masters opinnot siihen vielä päälle.

Aika hienoa :)

mite muuten sun kielitaito noin yleensä? oot sä opiskellu jossain enkkua vai ihanko koulun pohjalta (lukio?) ponnistat?

mites sit ku luulis filmi alalla olevan omanlainen, "ammattisanasto" (niin ku joka alalla), niin ootko tutustunut siihen jossain vai ihan yleistiedolla mennään? kepillä jäätä -periaatteella?

sori ehkä tyhmiä kysymyksiä mutta nämä ittee kiinnostaa :)

Itsellä ois toivon mukaan suuntana Japani opiskelujen suhteen. Vähintään 3 kuukaudeksi opiskelemaan liiketaloutta sinne, ehkä jopa pitemmäksi aikaa. Englannin taito on yhtä hyvä kuin suomenkin, mutta ei taida niinkään paljoa Japanissa auttaa.

Onneksi sentään japanin alkeet on joten kuten hallussa, mutta pitää sitä vielä enemmänkin opiskella. Ei kyllä ole vielä opiskelupaikkaakaan löytynyt mutta kyllä se siitä (toivon mukaan).

Parhaassa tapauksessa kaikki lukukausimaksut yms. ei koskisi mua, jos löytys yliopisto, jolla on vaihtosopimus suomalaisen koulun kanssa.

Aika hyvään vaiheeseen tulee tää threadi munkin kannalta. Mulla on tarkoitus lähteä Kiinaan lukeen maisteriksi... Sillä edellytyksellä että pääsen edes kouluun sisälle :D

Oon kerran jo Kiinas ollut vaihdossa ja oli kyllä mahtavaa. Emmie tiiä osaanko mitään kunnon vinkkejä antaa, muuta kuin että hoida paperihommat ajoissa. Laske budjetti ja laita siihen vähän päälle niin ei tarvitse tulla maitojunalla takaisin kesken kaiken. Eiks Uusi- Seelanti oo aika kallis maa?

Jos luet ulkomaisia foorumeita niin kannattaa vähän suhtautua varauksella joihinkin "totuuksiin". Muun muassa jenkeillä tuntuu olevan odotustasot aivan hemmetin korkealla. Jenkki elää köyhäily elämää samalla rahalla millä suomalainen pärjää ihan ok.

Olen näillä näkymin lähdössä v. 2010 johonkin päin Britanniaa. UCAS-hakemus lähtee 15.10 Cambridgeen, Warwickiin ja Durhamiin (eli jos pääsen sisään, lykkään paikkaa vuodella. Jos en, haen ens vuonna uudelleen välivuoden jälkeen). Jännittää ja pelottaa nyt jo :)

Hakuprosessi itsessään on tähän asti ollut suht kivuton, UCASilla on tosi helppo systeemi ja lähden IB-koulusta, joten koordinaattorilla ja opolla on kokemusta ulkomaan hauista. Personal statement on tossa ehkä vaikein osa, koska Briteissä sitä katsotaan (tai no riippuu myös koulusta) aika tarkkaan ja personal statement saattaa päättää, pääsetkö vai et.

Kurssit mulla on:
Cambridge: Land Economy
Cambridge: Law
Warwick: Economics, politics and international studies
Warwick: Law and business studies
Durham: Economics and politics
Noista himottais eniten tietysti Cambridge, Oxbridge-yliopistot kun ovat olleet haaveena jo useita vuosia. Mutta vaikka en pääsisikään sinne, olen ihan tyytyväinen itseeni siinä mielessä, että olen ainakin sitten yrittänyt :)

Rahoitusta en ole vielä juurikaan miettinyt, koska osittain välivuodenkin takia koko ajatus tuntuu niin kaukaiselta vielä. Lainalla varmaan mennään ainakin aluksi, sitten jos ja kun löytyy duunia tms. niin sillä lopun aikaa. Meiltä pääsi yks tyttö Oxfordiin tänä vuonna mutta jätti menemättä, koska ei ollut varaa :wtf: Mulla ei ainakaan siitä saa jäädä kiinni, jos pääsen Cambridgeen niin nukun vaikka pahvilaatikossa kadulla ja syön roskiksista :D

Onko kellään tietoa kuinka hankalat maisteriohjelmien pääsykokeet oikeasti ovat? Tietysti tapauskohtaista, mutta jotain suuntaa antavaa olis kiva kuulla.

Suomen kansalaisena olet oikeutettu KELAn opintotukeen myös ulkomailla opiskellessasi. Tällä saa jonkin verran päivittäisiä kustannuksia katettua, mutta toki lukukausimaksut ovat iso menoerä siihen päälle. Kannattaa etsiskellä stipendejä ja anoa rahaa erilaisista säätiöistä ja jopa yrityksistä. Opintotarkoituksiin irtoaa käsittääkseni yllättävän usein rahaa. Kannattaa laittaa anomuksia menemään vaikkei kyseinen taho varsinaisesti tällaista mahdollisuutta mainostaisikaan.

Uusi-Seelanti on hintatasoltaan n. Suomen luokkaa.

Jos noita lukukausimaksuja ei lasketa niin ulkomailla opiskelu on mun mielestä "kalliimpaa" lähinnä siksi että ei pysty nojaamaan siihen turvaverkkoon mikä kotona olisi. Ei voi viedä sukulaisten vinteiltä mitään vanhoja huonekaluja eikä äitee tee ruokaa jos oma jääkaappi on tyhjä.

Suosittelen hakua suomalaiseen korkeakouluun ja sieltä voi sitten käydä vuoden vaihdossa ja 4kk työharjoittelussa. Säilyy Suomi-optio, kun tietää määrätyn ajan jälkeen pääsee takaisin. Voi meinaan tulla ahdistus, kun arki iskee vieraassa maassa. Lisäksi esim. laki on kansallinen tieteenala, eli esim. Iso-Britanniassa suoritetulla oikeustieteen tutkinnolla ei pääsääntöisesti ole käyttöä Suomessa. Taloustieteet, lääketiede, filmiala ym. ovat sitten universaaleja aineita. Suosittelen vaihto-opiskelua jossain halvan elintason maassa. Niissä elää suomalaisella opintotuella+lainalla helposti leveämmin kuin paikalliset ihmiset. Ei tarvitse tehdä tiukkoja budjetteja, kuten jossain länsimaissa opiskellessa. Oppii myös arvostamaan Suomen itsestäänselvyyksiä, kuten sitä että voi juoda kraanavettä ja luottamaan poliiseihin...hmmm.

Suosittelen hakua suomalaiseen korkeakouluun ja sieltä voi sitten käydä vuoden vaihdossa ja 4kk työharjoittelussa. Säilyy Suomi-optio, kun tietää määrätyn ajan jälkeen pääsee takaisin. Voi meinaan tulla ahdistus, kun arki iskee vieraassa maassa. Lisäksi esim. laki on kansallinen tieteenala, eli esim. Iso-Britanniassa suoritetulla oikeustieteen tutkinnolla ei pääsääntöisesti ole käyttöä Suomessa.

Riippuu vähän erikoistumisesta. Jos haluaa tehdä töitä Suomessa, pitää käydä joku juttu (en muista millainen, jonkinlainen koulutus tai sitten testi), mutta se on kyllä mahdollista. Olen kans miettinyt tuota Suomi-vaihtoehtoa, mutta tullut siihen tulokseen, että teen homman mieluummin "kokonaan", eli siirrän sitten koko elämäni Britteihin. Suomeen pääsee silti aina takaisin :)

Minkälainen opetuksen taso on näissä "halvan elintason" maissa? Meinasitko jotain itäblokkimaita vai mitä? Aasia?

Halvan elintason maissa paras vaihtoehto lienee jokin kansainvälinen opinahjo. Korkeakouluista en kauheasti tiedä, mutta esim. Singaporessa ja Kiinassa on tosi laadukkaat kansainväliset IB-koulut.

Minkälainen opetuksen taso on näissä "halvan elintason" maissa? Meinasitko jotain itäblokkimaita vai mitä? Aasia?
Ite olin Kiinalaisessa yliopistossa ja ainakin ne mun käymät kurssit yllätti korkealla tasollaan.

Sanoisin että itäblokin maissa on yllättävän hyvä opetuksen taso. Lisäksi omalta alalta, oikeustieteestä, sinne mennään lähinnä oppimaan legal englishiä ja jotain kv-ihmisoikeuspaskaa ja muita kv-sopimuksia, ey-tuomioistuimia ym., joten eipä se opetuksen taso kovin paljoa merkkaa. Oma aktiivisuus ratkaisee ainakin oikkareilla. Omasta itäblokin vaihto-yliopistosta tullu monia nobel-voittajia ja suostuupa monet ulkomaalaiset maksamaan lukuvuodesta 5k€, että ei se taso voi aivan paska olla. Ite toki opiskelen ilmaseks vaihtosopimuksen vuoksi.

Omaa elämääni en pystyis tähän maahan siirtämään, ellei löytyisi joku elämää suurempi rakkaus tms. 5kk on sopiva aika tällaiseen mulle.

Jeps, Uudessa-Seelannissa hinta taso 20-30 prosenttia Suomen tasosta että siinä mielessä hieman voittaa. Lähinnä juuri nuo stipendit sun muut mietityttäisi, mistä näitä voisi hakea ja mistä saisi lisää tieto näistä?

Lukio englannilla mennään, hieman kyrsii oma laiskuus lukiossa koska joudun tekemään kielitestin, joka tietysti maksaa.

^kielitesti? siis joku testi jota ilman et pääse ulkomaille?

^kielitesti? siis joku testi jota ilman et pääse ulkomaille?
Käytännössä juu, IELTS-testi, hieman yo-koemainen testi jossa myös puhumis osa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom