Opiskelijan sosiaaliturva???

Millaisia mahdollisuuksia opiskelijalla on saada jotain tukia kesällä jos ei ole töitä eikä muita tuloja. Nyt on sellanen tilanne päällä kun työpaikka meni alta eikä uutta ole tiedossa???

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä ne sieltä sossusta voi jotain antaa jos vaan pystyt todistaa että oot todella pulassa,me itse työssäkäyvinä saatiin apua kun oli todella tiukka paikka ja jouduin palkattomalle sairaslomalle..kannattaa yrittää.

HumppaPappa sanoi:
Millaisia mahdollisuuksia opiskelijalla on saada jotain tukia kesällä jos ei ole töitä eikä muita tuloja.

Voihan sitä hakea opiskelijan asumistukea edellyttäen että sulla on opiskelusuunnitelma kesäkuukausille. Ota kuitenkin huomioon että tämä laskee rankasti ns. vapaan vuositulon rajaa eli sitä minkä verran saat tienata töistä palkkaa kalenterivuoden aikana.

HumppaPappa sanoi:
Millaisia mahdollisuuksia opiskelijalla on saada jotain tukia kesällä jos ei ole töitä eikä muita tuloja. Nyt on sellanen tilanne päällä kun työpaikka meni alta eikä uutta ole tiedossa???

Sulla on silloin oikeus toimeentulotukeen. Haet hakemuslomakkeet sossusta, täytät ne, liität mukaan siinä pyydettäviä todisteita esim. Nostetusta opintolainasta, vuokrista, tiliotteista, opintotukipäätöksistä ym. mutta ne selviää kaikki niistä lomakkeista. Voi olla että kutsuu sut myös paikan päälle juttelemaan. Mutta muista Larry, Sinulla on oikeus!

HumppaPappa sanoi:

Tosiaan jotain kesäkursseja lukemaan ja keräämään vaaditut nopat. Saa haettua normaalia opinto- ja asumistukea kesän ajalle. Ei pääse ainakaan ihan koirat kusemaan kintuille.

Tarkennusta vielä sen verran että jos sossuun menet niin varaudu tällaiseen kommenttiin: "Jos teillä on oikeus opintolainaan niin käykää nostamassa lainaa pankista ja eläkää sillä rahalla nämä kesäkuukaudet."

Tämä on sinänsä käsittääkseni laiton vaatimus sossun taholta mutta moni opiskelija on vastoin parempaa tietoa tehnyt lisää velkaa em. johdosta.

Tuokin riippuu koulusta tuo kesäopiskelumahdollisuus. Ammattikorkeakoulussa ei niin paljoa sellasta ole kuin yliopistossa. Lehdessä oli joku viikko sitte että sossun ei oo pakko myöntää mitään jos et ole nostanu täysiä opintolainoja. Ja asiasta oli vielä ennakkotapaus oikeudesta.

protsku sanoi:
Tämä on sinänsä käsittääkseni laiton vaatimus sossun taholta mutta moni opiskelija on vastoin parempaa tietoa tehnyt lisää velkaa em. johdosta.

Mahdollisuus opintolainaan l. käytännössä lainan takaava myönnetty opintotuki katsotaan tuloksi, vaikka sitä ei konkreettisesti pankista nostaisikaan.

protsku sanoi:
Tarkennusta vielä sen verran että jos sossuun menet niin varaudu tällaiseen kommenttiin: "Jos teillä on oikeus opintolainaan niin käykää nostamassa lainaa pankista ja eläkää sillä rahalla nämä kesäkuukaudet."

Joo, sitähän ne vissiin vaatii että opintolainat on nostettu. Mutta jos tässä vaiheessa toimeentulotukea anoo, niin onkos kesällä muuten mahdollista edes opintolainaa hakea? Opintolainaahan saa nostaa vaan tietyn summan per lukuvuosi niin saakohan sitä sitten enää tässä vaiheessa?

Töihin pääsee aina, kun vaan viittii tehä. Turha kiistää, toinen juttu onkin jos on kauheet vaatimukset mitä suostuu tekee..opiskelu aikoina tuskin kannattaa ruveta hirveesti nirsoilee. Mut mukavia hommiakin saa on vaan on halua tehdä töitä ja on aktiivinen, ite teen kahtakin töitä ja kummatkin valinnut itse, ei ole pakosta tarvinnut.

Tietääkseni kesällä ei saa nostettua opintolainaa. Nostoaika on 1.8.-31.5. Voin olla väärässäkin, mutta silloin kun opiskelin, noin se meni. Voi olla että vaihtelee paikoittain tms...

Toimeentulotukea saat n. 360€ ja kelasta asumistukea. Ei muuta kuin sossun luukulle. :)

eivät maksa. laina on "ensisijainen tulonlähde", samoin sitten seuraavaksi omaisuus. eivät ne mitään maksa vaikka yrittäisi. sen jälkeen sanovat että opiskelijoille ei makseta, sillä tuo tuki ei ole tarkoitettu kuin rahan puutteessa oleville työttömille työnhakijoille(?!). eli jos olet opiskelija, et ole työtön. muistaakseni työttimille oli kuitenkin omat työttömyystuet, mutta.. eihän opiskelijat ole ihmisiä.

mutta on se mukavaa kun nykyään lainakin on tuloa!

edit. mites toi kelan asumistuki menee? miten sitä voi hakea, meneekö opintotukikuukausia?

On mulle maksettu kesäkuukausina toimeentulotukea ja asumistukea kun mä olin opiskelija, joskaan en opiskellut kesällä. Sanoin niille, etten voi enää kesäkuun puolella opintolainaa nostaa, joten mulla on kaikki mahdolliset tulonlähteet poisluettu. Sillon ne tekee minkälie "poikkeuspäätöksen", jolla se tuki myönnetään. Kovin paksusti sillä ei kyllä elä, mutta hengissä pysyy jotenkuten.

Kesäkuu on tosiaan mielenkiintoinen kohta opiskelijan arjessa. Vaikka olisi kaksi työpaikkaa joissa saisi aloittaa heti kun loma alkaa, ollaan silti kesäkuu makaroonilinjalla, sillä palkkahan tulee vasta kun työt on tehty eli kuun lopussa. Joissain paikoissa palkka maksetaan onneksi 2 kertaa kuussa, niin ei tarvi kitua kuin 2 viikkoa jos vuokrapäivää saa siirrettyä. Tätä saisi Suomen päättäjät miettiä ja tehdä asialle jotain.

:offtopic: Mä en älyä opiskelijioita, jotka kitisee rahan puutteesta ja samalla pelkää opintolainojen nostamista. Se on vaan voi voi, jos haluaa edes kohtuullisen elintason opiskellessan ja kun työntekoakin on rajoitettu aika pahasti (tulorajat).

Mutta aiheeseen palattakseni, ei voi sanoa kuin että oma moka, jos ei osaa suunnitella elämäänsä tarpeeksi pitkälle, eikä älyä nostaa niitä opintolainoja ajoissa kesää varten. Kesätöitä saa tosiaankin jos ei ole vaan liian nirso, kysäisepä vaikka jostain vuokratyön välityslafkasta niin varmaan jotain löytyy. Trukkia jos osaat ajaa, niin taivas lienee rajana paljonko voit kesällä hanttihommia varastolla vääntää.

HabaMih sanoi:
:offtopic: Mä en älyä opiskelijioita, jotka kitisee rahan puutteesta ja samalla pelkää opintolainojen nostamista.

Jos pitkä koulutus ei realisoidu työpaikkojen muodossa niin opintolainoja saa maksaa pois vähintään 20 vuotta, aina eläkeiän kynnykselle asti. Sano mikä muu kansalaisryhmä joutuu rahoittamaan peruselämisen lainarahalla?

Rautalangasta ja ratakiskosta: Ensin väännetään yliopistossa +5 vuotta makaroonilla ja opintolainalla, sitten jos ei työllisty niin maksetaan samaa paskalainaa pois peruspäivärahasta 20 vuotta.

P.S. Tein itse opiskeluaikana kahta duunia päätoimisen opiskelun ohella ja silti rahat ei riittäneet vaan jouduin ottamaan lainaa.

20 vuotta lainan maksua????Kuinka hemmetin hitaasti niitä täytyy muka maksaa???Omat lainat on pikkusen alle 10 000 ja ajettelin kyllä huitasta noi alta pois max viidessä vuodessa. Ei kai sitä lainaa edes saa niin älyttömästi, että 20 vuotta menee takaisin maksuun? Ja mä olen yhä duunissa ns. matala palkka-alalla (ainakin niin ne mut uutisissa määrittelee) ihan hyvin onnistuu silti lainojen lyhennys ja bilettääkin saa vaikka joka viikko (tosin ei nyt missää Kämpissä). Eikä mamma ja pappa betala yhtään mitään.

Paskapuhetta että kesätyötä saa jos vain haluaa! Koitappa saada jostain Jyväskylästä duunia! Vittu jotain 3000 opiskelijaa yhtä kesätyöpaikka kohti. Ne duunit joita on saatavilla meneekin sitten suhteilla. Jossain Helsingissä asiat voi olla toisin mutta kaikki ei opiskele siellä.

Itse jouduin ekana opiskelukesänä sossun luukulle,lainat oli otettu ja kaikki. Sain kyllä rahaa mutta se olisi tullut 1.5 kk viiveellä. Sossun ämmän kommentti oli kun ihmettelin että miten tulen toimeen "no, me ei voida auttaa, ota lisää lainaa". No pakkohan se oli sitten vanhemmilta lainata rahaa elämiseen kun täti käskee. Hienoa hommassa oli että loppujen lopuksi en saanut sitten sossusta mitään koska laina katsottiin tuloksi. Jos oisin nähnyt sen ämmän kadulla niin olisin kuristanut sen kotkan. Ei voinu sitten infota mua vittuillessaan. Siinä sitten makselin vanhemmille velat takaisin seuraavan opintovuoden lainalla.

Toisaalta tosta tuli sellanen hyvä tsemppi fiilis että mieluummin syön kananpaskaa kuin meen enää sossuun. :lol2:

Kokeile joskus olla työttömänä peruspäivärahalla ja toimeentulotuella. Jaa niin, mutta sinähän olet niitä ihmisiä jotka eivät ole olleet koskaan työttömänä. Hieno homma.

Peruspäivärahasta kun makselee pois opintolainaa niin summat lasketaan kympeissä per kuukausi, ei satasissa. Marginaalit ovat erinomaisen pieniä ja itse asiassa pysytään koko ajan toimeentulonormin alapuolella.

Ei kai sitä lainaa edes saa niin älyttömästi, että 20 vuotta menee takaisin maksuun?

Voi olla useampia tutkintoja.

jambo sanoi:
Itse jouduin ekana opiskelukesänä sossun luukulle,lainat oli otettu ja kaikki. Sain kyllä rahaa mutta se olisi tullut 1.5 kk viiveellä. Sossun ämmän kommentti oli kun ihmettelin että miten tulen toimeen "no, me ei voida auttaa, ota lisää lainaa". No pakkohan se oli sitten vanhemmilta lainata rahaa elämiseen kun täti käskee. Hienoa hommassa oli että loppujen lopuksi en saanut sitten sossusta mitään koska laina katsottiin tuloksi. Jos oisin nähnyt sen ämmän kadulla niin olisin kuristanut sen kotkan. Ei voinu sitten infota mua vittuillessaan. Siinä sitten makselin vanhemmille velat takaisin seuraavan opintovuoden lainalla.
Ei voi muuta todeta kuin että: Elämä on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom