Opiskelemaan 3D-painotteista viestintää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wasted
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
38
Eli tarkoitus on pyrkiä tuollaista opiskelemaan mutta mitään käytännön kokemusta ei kyseisestä hommasta ole, ja kun tässä työttömänä on aikaa, niin mietin olisiko vinkkejä ja neuvoja miten voisin kyseiseen alaan tutustua etukäteen ja jotain jopa hieman opetella, opinnot sisältävät mm. mallinnusta, teksturointia, valaistusta, renderöintiä, hahmomallinnusta ja hahmoanimaatiota, low-poly-mallinusta, postproductiota ja motion capturea.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli tarkoitus on pyrkiä tuollaista opiskelemaan mutta mitään käytännön kokemusta ei kyseisestä hommasta ole, ja kun tässä työttömänä on aikaa, niin mietin olisiko vinkkejä ja neuvoja miten voisin kyseiseen alaan tutustua etukäteen ja jotain jopa hieman opetella, opinnot sisältävät mm. mallinnusta, teksturointia, valaistusta, renderöintiä, hahmomallinnusta ja hahmoanimaatiota, low-poly-mallinusta, postproductiota ja motion capturea.

Aloita vaikka Blenderistä (ilmainen ohjelma) ja sen tutoriaaleista. Pääsee aika hyvin jyvälle siitä, miten hommat tehdään.

Koulutus missään taiteessa on yliarvostettua. Tutoriaalit ja itseopiskelu rokkailee.
Olen kyllä samaa mieltä mutta katson jos siitä saisi hyvän pohjan, tiedä sitten. Mutta juuri tuota itseopiskelua tässä haluaisin aloitella, kaikki vinkit on vaan plussaa:thumbs:

Itse teen ihan työn ohessa 3D mallinnusta myytävistä projekteista ja suurin osa hommasta on itse opiskeltua. CADin olen ammattikorkeessa pari kurssia opiskellut mutta muuten kaikki itse opittua. Kun lähdet vaikka googlen SketchUpilla liikkeelle jos tarkoituksena on mallintaa rakennuksia ym. Tuo Blenderi käsittääkseni sopii paremmin silloin jos mallinnetaan ihmisiä tms. Mallien renderöinti onkin sitten ihan oma maailmansa. Aikaa tuon renderöinti vie yleensä puolet työajasta kun joutuu säätämään valoja, varjoja, heijastuksia ja vaikka mitä. Mukavaa hommaa mutta tietokone kannattaa olla vähintäänkin tehokas.

Koulutus missään taiteessa on yliarvostettua. Tutoriaalit ja itseopiskelu rokkailee.

Itseopiskelu ja oma motivaatio on paras tapa oppia tekemään. Tähän kun lisätään vielä se että joku neuvoo ne asiat mitä ei itse heti hiffaa, tapahtuu oppiminen nopeammin. Graafisissa töissä ei tarvitse tehdä niinkuin kirja sanoo. Tärkeintä on että lopullinen "tuote" näyttää silmään hyvälle. Vähän eri meininki kun tekniikan alalla... Ei paljoa voi ottaa taiteellisia vapausksia rakenteissa ettei seinät kaadu...

Itseopiskelu ja oma motivaatio on paras tapa oppia tekemään. Tähän kun lisätään vielä se että joku neuvoo ne asiat mitä ei itse heti hiffaa, tapahtuu oppiminen nopeammin. Graafisissa töissä ei tarvitse tehdä niinkuin kirja sanoo. Tärkeintä on että lopullinen "tuote" näyttää silmään hyvälle. Vähän eri meininki kun tekniikan alalla... Ei paljoa voi ottaa taiteellisia vapausksia rakenteissa ettei seinät kaadu...
Juurikin näin. Meitsikin on oppinut valaisua Dave Hillin videoista enemmän kuin olisin koulussa oppinut koskaan, koska kouluissa mennään by the book.

Olen monessa paikkaa sanonut tuota, että se on aivan sama miten lopputulos saavutetaan, kunhan se saavutetaan ja siihen ollaan tyytyväisiä.

Olen monessa paikkaa sanonut tuota, että se on aivan sama miten lopputulos saavutetaan, kunhan se saavutetaan ja siihen ollaan tyytyväisiä.
Totta.

Vaikkakin opetuksessa kehitys on varmasti nopeampaa kuin yksin haahuillessa ja kokeillessa. Eikä koulu todellakaan sulje pois mahdollisuutta kokeilla asioita, tekniikoita tai rajoja.

Ja mielestäni perusteet kannattaa opetella tavalla tai toisella. Hallittu sääntöjen rikkominen kun on ihan eri asia kuin tietämättömyydestä johtuvat virheet.

Totta.

Vaikkakin opetuksessa kehitys on varmasti nopeampaa kuin yksin haahuillessa ja kokeillessa. .
Uskallan olla vahvasti eri mieltä. Valokuvaus on aika yksinkertaista hommaa, sitä rajoittaa vain aika, raha ja visuaalinen näkemys. Meitsi vois melkein olla opettamassa niitä opettajia tässä vaiheessa mitä katsoo valmistuneiden kuvia.

Vähän vertaisin tätä tilanteeseen, jossa personal treinereitä on joka salilla 50 kun ovat käyneet kurssit.

Mayalla tai 3D Studio Maxilla lähtisin vääntelemään omassa rauhassa. Pixel2lifesta saat tutoriaaleja opetteluun. Muitakin ohjelmia on pilviln pimein, mutta noi kaksi taitaa olla kohtuu suosittuja.

Ja tosiaan kolmedeellä mallintaminen vaatii aikaa. Se on juurikin sitä että istut useita tunteja päivässä koneella säätäen pikku pisteitä sinne tänne, mutta sitä samaa menoa se on muukin luominen mitä tänä päivänä tieskareilla tehdään. Ne kaverit jotka omasta mielenkiinnosta jaksaa omalla vapaa-ajalla opetella asioita, osaa niitä kyllä parhaiten.

Juurikin näin. Meitsikin on oppinut valaisua Dave Hillin videoista enemmän kuin olisin koulussa oppinut koskaan, koska kouluissa mennään by the book.

Se on niin, että osa opettajista osaa tekniikan, mutta ei osaa tuottaa hienoa matskua. Sen takia samat opettajat keskittyy enemmän tekniikkaan kuin lopputulokseen.

Kärsivällisyys, päämäärätietoisuus ja kiinnostus säätämiselle ovat suurempia "hyveitä" kuin puhdas piirrustustaito.

3D työtä läheltä seuranneena voin sanoa, että piirustaidosta on hyötyä, mutta sen puutteesta ei ole haittaa. Perusteet oppii suhteellisen nopeasti, olen itsekin tehnyt jopa pari yksinkertaista mainosta muutama vuosi sitten Maxilla - aikaa opetteluun meni ehkä päivä. Mutta perusteista onkin sitten piiiiitkä matka hienoon jälkeen.

Jos sitten yksin mielii tosissaan hyvää matskua saada aikaiseksi, kannattaa haldata myös Photoshop ja joku komppausohjelma kuten vaikka After Effects tai Shake. Komppausta tarvitaan josko siis tekee liikkuvaa kuvaa.

Jos töitä meinaa alalta hakea niin kaippa se Max on edelleen turvallinen vaihtoehto. Blenderkin on ihan pätevä, mutta ei kovin käytetty kaupallisissa ympyröissä.

Itselläkin olisi tarkoituksena opetella myös 3D rendausta, koska sillä saisi kuviin lisää mahdollisuuksia. Kysymys kuuluukin, tarvitaanko tuossa rendaamisessa miltään osin piirtämistaitoja? Koska niitä ei ole pätkääkään, joka harmittaa vietävästi.

Jos tarkoituksena on 3D-mallien renderöinti Photorealistiseen muotoon niin ei siinä piirrustustaitoa pahemmin tarvita. Siinähän lähinnä säädetään valaistuksia ja varjoja. Lisäillään ja säädellään pintamateriaaleja, heijastuksia ym. Tärkeämpää on melkein riittävä rauta konehuoneessa ettei hommaan kulu ikuisuuksia. Jokaisen renderöinnin tuloksen näkee vasta kun se valmistuu ja jos lopputulos ei miellytä täytyy homma aloittaa alusta. Joskus isommissa malleissa renderöinnissä saattaa kestää useita tunteja tai parhaimmiillaa puolet päivästä. Se mitä renderöinti ohjelma pukkaa pihalle voidaan sitten tietysti vielä photoshopata jolloin jotain piirtämiseen liittyvää voi tulla eteen. Hienoo hommaa. :rock:

edit: Niin ja tietysti tuo rautapuoli vaikuttaa helvetisti siihen kuinka kauan renderöintiin kuluu. Itsellä käytössä suht. tehokas läppäri mut jos kasaa ihan kunnon loota peeceen niin hommahan vauhdittuu huomattavasti.

Oliskos kellään heittää pätevää ohjelmaa, jolla voisi duunata taivaita, siis ihan photorealistisia taitaita joka sorttia. Olen vähän kypsynyt kun aina on paska keli kun kuvaan ja vaikka kuinka kuvaan taivaita varastoon, niin sopivimmin saisin oikeat koneella tehtynä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom