Hyviä pointteja Brucelta. Todellakin se, millainen paikka Kiina on elää, riippuu aivan täysin asuinpaikasta, niin kaupungista kuin asuinympäristöstäkin. Itse olen täällä komennusvaimona, joten vastailen siltä kannalta.
Se mitä Kiinaan lähtö vaatii on sopeutumista, sopeutumista ja sopeutumista. Kiina ja kiinalaiset ovat aika oma lukunsa ja lähes kaikille täällä käyneille vieraille saa selittää, miksi joku tekee noin ja noin. Itsekään en välttämättä tiedä, enkä käsitä, mutta sellaista se vain on. Hiljaista täällä ei tahdo olla missään. Markettiin kun menee, niin joka toisella on joku v**un megafoni, johon huudetaan parhaita tarjouksia. Sitten kun tämä mainostaja tulee 5 cm päähän ja huutaa sitä samaa asiaansa suoraan korvaan, niin meinaa joskus huitaisuttaa. Autoissa on töötit ja oon tullu siihen tulokseen, että täällä ne voi saada kulutettua mielipuolisella käytöllä loppuun...
Kiinalaiset eivät osaa jonottaa, puhua hiljaa ja räkivät KOKO ajan ja joka paikkaan. Ruokakaupassa lattialle, salilla onneksi roskikseen. Taksikuski avaa ikkunan ja vetää ihan jumalattoman mällin suustaan pihalle.
Niin naiset kuin miehet. Tupakkaa poltetaan enemmän kuin missään muualla, 35% väestöstä polttaa. Ihan turha etsiä mitään non smoking -sektoria kovin monesta paikasta. Hotellien aamupalalla sellaisen yleensä löytää. Silti koko vuoden aikana oon nähny ehkä 10 naista rööki suussa, miesten hommaa siis.
Kiinaa jos osaa, niin hintataso laskee kummasti, länkkäreille kun hinnat on yleensä aika eri sfääreissä kuin kiinalaisille. Tyyliin olin ostamassa sateenvarjoa ja kysyin kiinaksi, että paljonko se maksaa. Tyttö vastasi englanniksi, että 80 remppaa (8€). Sanoin taas kiinaksi, että älä unta nää, että hintaa alas vain. Tyttö mietti hetken ja sanoi, että 15 remppaa.
Tosin miehen kollega (irlantilainen kaveri, joka on ollut täällä useamman vuoden, puhuu melko täydellistä kiinaa ja osaa about 2500 merkkiä) kertoi, että joillain on vain sellainen filtteri, että vaikka ulkomaalainen sanoisi mitä miten hyvällä kiinalla tahansa, niin kaikki eivät vain suostu ymmärtämään. Taksissa tämän huomaa aina välillä...
Rahalla tosiaan saa täällä ja jos sitä on, niin se on näytettävä. Tämä omakotitaloalue, missä me asutaan, vilisee "suht" hienoja autoja ja niitä pitää olla tallissa 2-3. Joku 600S mersu ja kauppa-autona porsche tai joku kiva lexus on aika yleinen yhdistelmä. Silti sitä en tod. allekirjoita, että sähkömies tulee saman päivän aikana, kyllä niitä joskus saa sen viikonkin odotella. ;) Suihkunkorjaajaa joskus odoteltiin kuukausi, kun sen piti tulla aina "huomenna". Usein homma menee niin, että 5 minuutin varoitusajalla soitetaan, että ootteko te NYT kotona. Paska säkä, jos ei. :D
Netin hitaus on todellakin aika ärsyttävää, samoin se, että google on vähän on-off, kuten on wikipediakin ja blogspotin sivut. Amnestyn sivuja ei oo tullu kokeiltua, joku täällä joskus testasi ja netti oli muutaman päivän tauolla.
Se on myös aika huvittavaa joskus, että kun puhuu kännykällä, niin yhtäkkiä kuuluu jotain muiden puhelua väliin. Miehelle on käynyt muutaman kerran niin, että sekä hänelle, että vastapuolelle on siirtynyt joidenkin kiinalaisten keskustelu ja kiinalaisille tietty kavereiksi on tullut nämä suomalaiset. :D
Se mikä mua täällä eniten ärsyttää on se, että kiinalaiset on vähän turhan tuttavallisia länkkärilasten suhteen. Joka IKINEN kerta on pakko tulla lääppimään, ottamaan syliin rattaista, parkkeerata rattaiden eteen, ettei pääse eteen eikä oikein taaksekaan jne jne. Sitten kun pysähdyt jonnekin vaikka juottamaan lapselle vettä, niin ympärillä on salamannopeasti 30 kiinalaista ringissä. Tyttö oli 3 kk, kun tultiin tänne, silloin toi vielä ylikorostui, mutta nyt hän osaa jo alkaa itkeä, jos joku tunkee liian lähelle - onneksi. :lol2: Vähintään pitää sanoa "hello" ja heiluttaa, taputtaa käsiä tai pitää sellaista superärsyttävää naksutusääntä, jos ei ihan iholle tulla.
Joku muu saa jatkaa, muuten tästä tulee romaani...