Opiskele kiinan kieltä thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
kertoi, että joillain on vain sellainen filtteri, että vaikka ulkomaalainen sanoisi mitä miten hyvällä kiinalla tahansa, niin kaikki eivät vain suostu ymmärtämään. Taksissa tämän huomaa aina välillä...

Mistäköhän tämä taksikuskien "ymmärtämättömyys" johtuu. En epäilisi yhtään syytä, että tämä jos mikä antaa syyn ajaa hevonperseeseen, ku ei muka ymmärrä. Bangkokissa tullu näitä naulapäätaksikuskeja muutamia vastaan. Ne ei ymmärrä puhetta, eikä osaa lukea. On siinä sitten helppoa kommunikoida. Joku roti sentään... :curs:

Edit: Niin ja ei se hinta, vaan aika jonka menettää idiootiksi tekeytyvän taksikuskin toilailujen takia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juurikin näin. Ihan eri ilmettä tuli paikallisilta heti kun heitti tämän kehiin.

Kannattaa kuitenkin huomioida, että täälläpäin tuo amerikkalaisvastaisuus ei ole likimainkaan yhtä trendikästä kuin Suomessa, ja jotain "mää en oo jenkki" -juttua hokemalla tekee itsestään melkoisen pellen. Kylläkin monesti ulkomaalaiselta kysyvät, oletko amerikkalainen, ja siihen on toki korrektia vastata asianmukaisesti kiinan kielellä esim:

bu shi, wo shi fen lan ren. (en ole, olen suomalainen)

On muuten vi...n tyhmaa alkaa mainostamaan ulkomailla sita mita EI OLE! Vai oliko tuo tarkoitettu vitsiksi? Jos oli, niin ohi meni ja lujaa!

Tervehtiminen:

Ni hao! = Kuis menee, huomenta (iltaa! Iltapäivää)

Ni hao! toimii siis tervehtimisenä monessa tilanteessa.

Jos haluaa kuitenkin tarkentaa tervehtimisen esim. aamuun: Shangwu hao! Shangwu = aamupäivä

Vuorokaudenajat:

Wu tarkoittaa keskipäivää.
Shang = ylös
Xia = alas

shangwu = aamupäivä
zhongwu = keskipäivä
xiawu = iltapäivä

lähes synonyymit edellisille:

zaoshang = aamu
baitian = päivä
wanshang = ilta/yö

Ni hao ma? Wo hen hao. (Wo feichang hao.)
Kuis menee/voit? Hyvin menee.

Värit:

se = väri

lu = vihreä
lan = sininen
hei = musta
hong = punainen
bai = valkoinen
hui = harmaa
huang = keltainen

Ni xihuan shenme se? Wo xihuan hei se.
Mistä väristä pidät? Pidän mustasta väristä.

Perheenjäsenet jne.:

gege = isoveli
didi = pikkuveli
baba = isä
mama = äiti
pengyou = ystävä

Zhe shi wo baba. = Tämä on minun isäni.
Ni mama mang ma? Wo mama hen mang. = Onko äitisi kiireinen? Äitini on tosi kiireinen.

Esittäytyminen:

Ni hao, wo shi Jorma. = Moro, mä oon Jorma.

Tänään oli kiinankielen tentti ja sivukaupalla ope oli siihenkin tehtäviä laittanut. Uskoisin, että menee läpi ja olen kunnialla kiinan kielen perustaitojen omaava henkilö.:hyper: Oli ihan antoisa 3 kuukautta. En kuiteskaan aio jatkaa enää keväällä. Vois koittaa jotain muuta kieltä vaihteeks. Perusmättöä osaa nyt vähän ja siihen täytyy olla tyytyväinen. Tän kunniaks täytyy kyllä käydä ens vuonna Kiinassa vaikka formulat kattomassa. :kippis1:

Kiinantakaas nämä lauseet :D

Niin että miten nämä menisi kiinaksi. Ja mielusti ääntämisohjeet mukaan :)

"Älä vittuille mulle!"
"Turpa kiinni horo!"
"Ime mun munaa!"
"Minä olen Jumala, voittamaton."
"Mitä vittuu sä puhut?"
"Tolla muijalla on hyvä perse."
"Puhu kiinaa runkku."
"Kellä noista on paras perse?"
"Nyt seisoo (teltta pystys/jopo keulii)"
"Tylsää.."
"Joo, vitun kivaa.."
"Eläköön kommunismi!"
"Eläköön Mao Zedong!"
"Eteenpäin!"
"Tulta! (näin sotilaallisena käskynä)"

Tällasta näin, teille vähän kiinan kotitehtäviä teille :)
Ois kiva käyä itekin joku kiinan kurssi. Mutta eipä oo paljoa tyrkyllä..
Ois kiinnostavaa tietää noi :D

Niin että miten nämä menisi kiinaksi. Ja mielusti ääntämisohjeet mukaan :)

"Älä vittuille mulle!"
"Turpa kiinni horo!"
"Ime mun munaa!"
"Minä olen Jumala, voittamaton."
"Mitä vittuu sä puhut?"
"Tolla muijalla on hyvä perse."
"Puhu kiinaa runkku."
"Kellä noista on paras perse?"
"Nyt seisoo (teltta pystys/jopo keulii)"
"Tylsää.."
"Joo, vitun kivaa.."
"Eläköön kommunismi!"
"Eläköön Mao Zedong!"
"Eteenpäin!"
"Tulta! (näin sotilaallisena käskynä)"

noilla sä pärjäät kiinassa viikon tai toisenkin:D

Joo kyllä luulis pärjäävän ;)

Tietääkö kukaan hyvää työkalua sanojen opiskeluun. Tarvitsisin sellaisen ohjelman joka yksinkertaisesti kyselee sanoja ja työkaluun pitää kirjoittaa vastaukset. Hienoa tietysti olisi jos siellä olisi valmiita sanastoja kiinan kielestä ja englannin kielestä.

Kaikki lisä härpäkkeet tietysti olis plussaa.

Noi "kättelykurssit" sisältää kyllä niin arkipäiväisiä sanontoja, että niillä tulee varmasti toimeen. Esim.:

"Kissa aidan päällä"
"Suuri tykki"
"Oletko varmasti terve?"
"Miksi sinulla ei ole hampaita?"

Tietääkö kukaan hyvää työkalua sanojen opiskeluun. Tarvitsisin sellaisen ohjelman joka yksinkertaisesti kyselee sanoja ja työkaluun pitää kirjoittaa vastaukset. Hienoa tietysti olisi jos siellä olisi valmiita sanastoja kiinan kielestä ja englannin kielestä.

Kaikki lisä härpäkkeet tietysti olis plussaa.

Tuollaista simppelia ohjelmaa olen kayttanyt:
http://zdt.sourceforge.net/

Miten saan kirjoitettua pinyja tietokoneellani niin etta saan ne vakaset kirjainten paalle?

Suositut

Back
Ylös Bottom