Opintotuen takaisinmaksu ja tuloraja

Ikä
43
Nyt on taas se aika kun kansaneläkelaitos perii saataviaan, eli tulorajat ovat ylittyneet ja pitäisi opintotukia maksella takaisin. Postiluukusta tipahtava kirjehän on käsittääkseni opintotuen takaisinmaksuEHDOTUS, joten ajattelin väsätä jonkinlaisen reklamaation vedoten mm. siihen, että olen valmistunut ajallaan. Onko ihmisillä kokemuksia, voiko nuo kurjat maksut välttää? Olen jo edellisenä vuonna palautellut yli 1000e. Juu, tiedän että olisi voinut seurata paremmin tuloja mutta eipä malttanut olla tienaamatta...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuskinpa niitä takaisinmaksuja voit välttää jos olet tienannut ylimääräistä. Nimenomaan tuo lappu minkä ne lähettää on takaisinmaksuEHDOTUS, uskomatonta että jotkut pässit maksaa koko summan tarkistamatta! Minulta yrittivät periä aikanaan jotain 800€:a mutta tiesin heti kun kirje tuli että nyt ovat laskeneet päin vittua, ja niin myös olivat. Valittelin sinne parilla kirjeellä enkä joutunut maksamaan penniäkään.

Nyt on taas se aika kun kansaneläkelaitos perii saataviaan, eli tulorajat ovat ylittyneet ja pitäisi opintotukia maksella takaisin. Postiluukusta tipahtava kirjehän on käsittääkseni opintotuen takaisinmaksuEHDOTUS, joten ajattelin väsätä jonkinlaisen reklamaation vedoten mm. siihen, että olen valmistunut ajallaan. Onko ihmisillä kokemuksia, voiko nuo kurjat maksut välttää? Olen jo edellisenä vuonna palautellut yli 1000e. Juu, tiedän että olisi voinut seurata paremmin tuloja mutta eipä malttanut olla tienaamatta...

Jos olet valmistunut kesken vuoden voit anoa muutosta takaisinperintään. Valmistumisen jälkeiset tulot eivät vaikuta takaisinperintään. Samoin jos olet aloittanut opinnot kesken vuoden, ennen opintojen alkua saadut ansiot eivät vaikuta opintotukiin.

Itse lukasin läpi ja luvut olivat kohdallaan mutta ainoa mikä ihmetyttää on miksi perittävä summa on 259e/kk eikä 233e/kk joka maksetaan tilille. 10% siis on mennyt veroja kun summa tippuu tilille.

Pitääkö tuota 10% nyt ruveta anomaan valtiolta takaisin liiaksi maksettujen tuloverojen muodossa?

Itse lukasin läpi ja luvut olivat kohdallaan mutta ainoa mikä ihmetyttää on miksi perittävä summa on 259e/kk eikä 233e/kk joka maksetaan tilille. 10% siis on mennyt veroja kun summa tippuu tilille.

Pitääkö tuota 10% nyt ruveta anomaan valtiolta takaisin liiaksi maksettujen tuloverojen muodossa?
Kela ilmoittaa tuon 10% automaattisesti verottajalle. Joten mahdollisesti saat veronpalautuksia, tai ainakin vähemmän mätkyjä.

Jos olet valmistunut kesken vuoden voit anoa muutosta takaisinperintään. Valmistumisen jälkeiset tulot eivät vaikuta takaisinperintään. Samoin jos olet aloittanut opinnot kesken vuoden, ennen opintojen alkua saadut ansiot eivät vaikuta opintotukiin.

Ei saatana, onko oikeasti noin? Koskeeko tuo myös asumislisiä? Valmistuin toukokuussa ja just maksoin tonnin takaisin asumislisiä viime vuodelta, nyt vituttaa jos takaisinmaksu olisikin ollut vältettävissä. :(

Edit: Joo näinhän se on. Hyvin oli pidetty salassa tämäkin tieto. Aion kyllä reklamoida vaikka ei noita maksettuja tukia varmaan takasin saa. Nyt muuten vituttaa aika huolella.

Kela on sellanen paskalaitos ettei sinne kannata mitään maksaa takaisin ennen kuin on asiasta valittanut viimeiseen asti. Jos sittenkään

Kela ilmoittaa tuon 10% automaattisesti verottajalle. Joten mahdollisesti saat veronpalautuksia, tai ainakin vähemmän mätkyjä.

Nykyisin on myös niin, että verotusta korjataan sille vuodelle milloin maksat viimeisen erän takaisin. Eikä sille vuodelle jolta olet maksanut saadusta opintotuesta veroja. Joten jos tietää, että esimerkiksi vuonna 2008 tulee olemaan niin hyvät tulot, että korjaus kannattaa tehdä sille vuodelle eikä vuodelle 2007, niin pyytää KELAlta sellaisin takaisinmaksusuunnitelman, että viimeinen eräpäivä on joskus 2008 vuoden puolella.

Onkohan mahdollista pyytää lykkäystä takaisinmaksuun esimerkiksi ensi kesäksi? Sitähän saa kun ei vaan maksa niitä mätkyjä, mutta ei haluttais ulosottomiehen kanssa neuvotella ja rahaa maksuun ei tietenkään just nyt ole.

Koskeeko tuo myös asumislisiä? Valmistuin toukokuussa ja just maksoin tonnin takaisin asumislisiä viime vuodelta, nyt vituttaa jos takaisinmaksu olisikin ollut vältettävissä. :(

Kyllä nuo kaikki kelan tiedot ovat hyvin nähtävillä ihan niissä oppaissa mitä jakavat, eli ei sinua ole pidetty pimennossa...

Oma vika jos ei viitsi vähääkään paneutua mistä hyvästä sitä rahaa maksetaan ja mistä ei.

Asumistuki maksetaan aina vuodeksi eteenpäin arvioitujen tulojen perusteella, jos tuloissa tapahtuu muutoksia olet velvoitettu ilmoittamaan niistä jolloin tukesi lopetetaan jos rajat ylittyvät. Raja taitaa olla jossakin 19ke pinnassa per talous, eli jos taloutesi tulot ovat ylittäneet 19ke kyseiseltä vuodelta, et ole oikeutettu asumistukeen.

Maksettuja tukia ei voi saada takaisin.

Ja kaikki tämä pikkutieto on selvinnyt minulle niin että olen muutaman kerran lukaissut netistä mistä sitä rahaa saa ja mistä ei...

Onkohan mahdollista pyytää lykkäystä takaisinmaksuun esimerkiksi ensi kesäksi? Sitähän saa kun ei vaan maksa niitä mätkyjä, mutta ei haluttais ulosottomiehen kanssa neuvotella ja rahaa maksuun ei tietenkään just nyt ole.

On. Jousta kyllä saa. Keksii vain jonkun syyn, että ei pysty maksamaan. Korotkaan ei juokse kun on sovittu maksusuunnitelma. Tietenkin noille perittäville tuille tulee se 15% korko kun ei ole itse tajunnut maksaa takaisin ajoissa, mutta se lukeekin siinä laskussa valmiiksi.

Raja taitaa olla jossakin 19ke pinnassa per talous, eli jos taloutesi tulot ovat ylittäneet 19ke kyseiseltä vuodelta, et ole oikeutettu asumistukeen.

Puhutko nyt asumistuesta vai asumislisästä? Ovat eri asioita. Opintotukeen kuuluu asumislisä, ei -tuki.

edit: mun tulot meni kyllä viime vuonna reilusti yli tuon 19ke, mutta ne kertyivät suurimmaksi osaksi valmistumisen jälkeen.

Puhutko nyt asumistuesta vai asumislisästä? Ovat eri asioita. Opintotukeen kuuluu asumislisä, ei -tuki.

edit: mun tulot meni kyllä viime vuonna reilusti yli tuon 19ke, mutta ne kertyivät suurimmaksi osaksi valmistumisen jälkeen.

Kappas prkl, juu tuesta oli puhe, ei lisästä.

edit: mutta pointti silti, emme ole pimennossa siitä miten kela rahojaan jakaa :)

Joo, samanlainen takaisinmaksukehoitus tuli, summa yli 2000€. Kyse on vielä vuodesta 2005, jolloin syksyllä aloitin opinnot ja alkuvuoden tein töitä josta saatujen tulojen ei pitäisi vaikuttaa opintojen aikana olleisiin tulorajoihin. Onneks on noin vanhat kuitit tallessa, et pystyy valittamaan, mut tuskin kaikki pitää yli vuoden vanhoja palkkakuitteja tallessa.

Harmittaa et Kela ei itse saa suoraan niitä alkuvuoden tuloja suoraan selville(saa pelkät vuositulot), vaan lähettelee karhukirjeitä ja aiheuttaa turhaa vaivaa ja mielipahaa, pitää vielä ostaa postimerkit ja kirjekuorikin, perkule:) . Lisäksi Kelan ohjeistukset on useinkin hyvin sekavat, ettei ne yhdellä lukukerralla jäsenny meikäläisen päähän.

Itse valmistuin toukokuun lopussa 2004 ja olin opiskeluaikana töissä vain tuon toukokuun aikana. Kela laittoi kirjeen postissa 2006 että oot jätkä tienannu vuonna 2004 yli sallitun, olivat ynnäilleet koko vuoden tienestit siihen. Sitten vain selvittelin paljonko on tullut massia opiskeluaikana ja paljon valmistumisen jälkeen niin homma selvä, ei tarvinnut maksaa.

Lortsu2 sanoi:
Harmittaa et Kela ei itse saa suoraan niitä alkuvuoden tuloja suoraan selville(saa pelkät vuositulot), vaan lähettelee karhukirjeitä ja aiheuttaa turhaa vaivaa ja mielipahaa, pitää vielä ostaa postimerkit ja kirjekuorikin, perkule

Ois hauska tietää paljonko noista takaisin perityistä summista tulee kelalle ilmatteeksi sen takia ettei jakseta laskea ja tarkistaa niitä lappuja...:eek:

Kieltämättä vähän erikoista että vahingossa takaisinmaksetut tuet on samantien Kelan omaisuutta eikä niitä saa pois. Päinvastoinhan tämä ei tietenkään toimi, kuten me kaikki tukia palauttaneet tiedämme. Tuossahan voisi käydä niinkin, että laskua maksaessa tulisi vahingossa typoiltua loppusummaan yksi nolla liikaa. Jos maksaisin vahingossa liikaa jollekin firmalle tai yksityishenkilölle, niin ne syyllistyisivät rikokseen rahojani käyttäessään.

Voi kun olisin odottanut pari viikkoa niin olisin nähnyt tämän tredin. Halusin vaan kiirehtiä tukiasian alta pois ettei tulisi niitä 15% sanktiomaksuja. Muutama satanen ei haittaisi mutta tonni on kyllä niin iso raha että tämä kirvelee kauan. Pakko siellä kelassa on vielä käydä itkemässä, auttoi se tai ei. Voin vaan kuvitella aika monta muuta kohdetta mihin tuon rahan olisi voinut käyttää. :(

Ja teille jotka haukutte etten ottanut selvää: ex-opinahjoni sivuilla, joka on mun ensisijainen tietolähde tässä asiassa, ei asiasta mainita mitään. Kelan sivulla asia toki on selvitetty.

Edittiä vielä... vittu tää on epäselvää. Opinahjon sivulla sanotaan näin: "Tuloista, jotka on maksettu opiskelijalle valmistumiskuukauden jälkeen, ei tulovalvonnassa lasketa mukaan osuutta, joka ylittää keskimäärin 1515 euroa kuukaudessa." Otetaanko se 1515e sitten kuitenkin mukaan laskentaan, vaikka se on tienattu valmistumisen jälkeen?

Ois hauska tietää paljonko noista takaisin perityistä summista tulee kelalle ilmatteeksi sen takia ettei jakseta laskea ja tarkistaa niitä lappuja...:eek:
Niinpä! Kyllä nuo asiat kuitenkin aika selkeästi esitetään jos vain viitsii lukaista tukisivut kerran läpi. Vituskäyrää nostaa varmasti myös se, että kun tuet ovat menneet karhupisteeseen niin niitä ei saa enää käyttöön vaikka kiltisti maksaisikin ne takaisin. Kannattaa siis ennen maaliskuuta ynnäillä edellisvuoden tuloja + saatuja tukia ja maksella etukäteen pois. Tällöin välttää 15% koron ja saa tuet uudestaan käyttöön.

Mutta tarkkana niidenkin kanssa..voin kuvitella vitutuksen määrää joka tulee siitä että huomaa tukien takaisinmaksun jälkeen että ei olisi pitänytkään maksaa. Tosin nekin on taas uudestaan käytettävissä olevia tukikuukausia jos yhtään lohduttaa.

Onko ihmisillä kokemuksia, voiko nuo kurjat maksut välttää? Olen jo edellisenä vuonna palautellut yli 1000e. Juu, tiedän että olisi voinut seurata paremmin tuloja mutta eipä malttanut olla tienaamatta...

Miksi ihmeessä reklamoisit siitä että itse olet tienannut liikaa tai et ole seurannut tulojasi?

No tuohan on takaisinmaksu ehdotus ja sitä voidaan kohtuullistaa mm. taloudellisen tilanteen tms. perusteella. Aina kannattaa yrittää

Ymmärrän kyllä, mutta pointtini olikin siinä, että etkö voi vaan hyväksyä sitä, että itse olet tienannut enemmän kuin saisi? "Kohtuullistamisella taloudellisen tilanteen perusteella" tarkoitat varmaankin sitä että olet tuhlaillut vähän liikaa ja nyt et pysty ottamaan siitä vastuuta? *provo*

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom