Opintorahaan 15 % korotus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Lue viesti #52

Tuolla sun logiikalla äänestän äitiys-ja isyyslomaa, ja hoitovapaata palkattomaksi vapaaksi ja lapsilisiä lakkautettavaksi kokonaan. EI NIITÄ LAPSIA OLE PAKKO TEHDÄ! Ja jos kuitenkin menee tekemään, on pärjättävä niillä eväillä mitä on tarjolla! :jahas:

joo ei ole pakko tehdä, mutta sitä tahdotaan näköjään tukea yhteiskunnan puolelta. toisin kuin pk-seudulla opiskelua...

..ja aina on kyse ikiomasta valinnasta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lue viesti #52

Tuolla sun logiikalla äänestän äitiys-ja isyyslomaa, ja hoitovapaata palkattomaksi vapaaksi ja lapsilisiä lakkautettavaksi kokonaan. EI NIITÄ LAPSIA OLE PAKKO TEHDÄ! Ja jos kuitenkin menee tekemään, on pärjättävä niillä eväillä mitä on tarjolla! :jahas:

No pitäähän niiden lasten tekoa kannustaa. Esim. itse olen köyhästä perheestä missä ei koskaan olisi tehty lapsia ilman lapsilisiä. Minusta (henkilönä) Suomen valtio on saanut kuitenkin mielestäni aika kovan veronmaksajan ja maksan vuodessa enemmän veroja kuin äitini on saanut avustuksia koko 17 vuoden aikana.

Aiheeseen liittyen, opintotukikuukausiakaan en ole kauheasti käyttänyt ja vuoden verran maksanut tukia takaisinkin.

Ai ei kannata tukea vai?
 
Eiköhän korkeakoulutetut ja/tai hyvätuloiset ihmiset yleensäkin maksa veroja enemmän, kuin mitä ovat avustuksia saaneet, oli se sitten opintotukea tai lapsilisää...
Taas voitaisiin ajatella, että arvostetuimpien tutkintojen suorittamiseen maksettaisiin enemmän avustuksia, jotta köyhemmistäkin oloista tuleville olisi mahdollisuus opiskella näitä aloja (tai ainakin pärjäisi opiskelijaelämän ajan paremmin, vaikka vanhemmat eivät hirveästi avustaisikaan), ja saataisiinhan sillä taas lisää kovia veronmaksajia... Pelkkää ajautusleikkiä tämä, ei tarvitse kenenkään tarttua.
Onhan nytkin jo toisen asteen koulutuksella ja korkeakoulututkinnolla ero opintotuen määrässä.

Fiksuinta mielestäni kuitenkin olisi jakaa kaikki tukikuukaudet/summa opintopisteille ja tietyn pistemäärän saavuttaessa saisi tietyn summan tukea. Tämä kannustaisi opiskelijoita valmistumaan ja keskittymään opintoihinsa. Mitä nopeammin suoritat opintojasi, sitä enemmän sinulla on tukea käytössä per kuukausi. Tulorajat pois ja ne tekisivät töitä ketkä sen tarpeelliseksi kokevat.
 
Itse ihmettelen aina tuota Helsingin korkeaa hintatasoa opiskelijoiden näkökulmasta. Jos verrataan opiskelijan ns. perustarpeita kuten asunto, liikkuminen, ruoka jne., ovat ne lähes aivan samalla tasolla kuin muuallakin Suomessa.

Mielestäni esim. Yliopistossa opiskelevalla ihmiselle tarjotaan todella laajoja palveluita mitkä vapailla markkinoilla maksaisivat maltaita (kuntosali, ryhmäliikunta, ruokailu, yths). Ja esim. HKL:n tarjoamat yleisenliikenteen palvelut ovat todella halpoja verrattuna mihinkään muuhun kaupunkiin Suomessa.

Yksityisen sektorin palvelut ovat kiistämättä pks-seudulla korkeammat, kuten myös asumiskustannukset, mutta kyllä ruuhka-Suomessakin opiskelija tulee toimeen samalla rahamäärällä kuin esim. Vaasassa.
 
Lue viesti #52

Tuolla sun logiikalla äänestän äitiys-ja isyyslomaa, ja hoitovapaata palkattomaksi vapaaksi ja lapsilisiä lakkautettavaksi kokonaan. EI NIITÄ LAPSIA OLE PAKKO TEHDÄ! Ja jos kuitenkin menee tekemään, on pärjättävä niillä eväillä mitä on tarjolla! :jahas:

Lakkautetaan samantien kaikki sosiaaliturva mun puolesta. Putoaapa verot alas! Jos ei ole töitä, kuolkoot jokainen nälkään tai keksikööt mistä saa sapuskansa. Jos on sairas, maksakoot laskunsa tai jääköön ilman hoitoa. Eikai totakaan tartte muiden maksaa? :D
 
Eiköhän korkeakoulutetut ja/tai hyvätuloiset ihmiset yleensäkin maksa veroja enemmän, kuin mitä ovat avustuksia saaneet, oli se sitten opintotukea tai lapsilisää...
Taas voitaisiin ajatella, että arvostetuimpien tutkintojen suorittamiseen maksettaisiin enemmän avustuksia, jotta köyhemmistäkin oloista tuleville olisi mahdollisuus opiskella näitä aloja (tai ainakin pärjäisi opiskelijaelämän ajan paremmin, vaikka vanhemmat eivät hirveästi avustaisikaan), ja saataisiinhan sillä taas lisää kovia veronmaksajia... Pelkkää ajautusleikkiä tämä, ei tarvitse kenenkään tarttua.
Onhan nytkin jo toisen asteen koulutuksella ja korkeakoulututkinnolla ero opintotuen määrässä.

Fiksuinta mielestäni kuitenkin olisi jakaa kaikki tukikuukaudet/summa opintopisteille ja tietyn pistemäärän saavuttaessa saisi tietyn summan tukea. Tämä kannustaisi opiskelijoita valmistumaan ja keskittymään opintoihinsa. Mitä nopeammin suoritat opintojasi, sitä enemmän sinulla on tukea käytössä per kuukausi. Tulorajat pois ja ne tekisivät töitä ketkä sen tarpeelliseksi kokevat.

Ja kukas sen määrittelee mikä tutkinto on toista parempi ja vielä että onko jossain tietyssä kaupungissa tai oppilaitoksessa suoritettu sama tutkinto toista arvokkaampi?

Eli perus duunariammatit tuskin paljon arvostusta ja tukia saisi, mutta kaikenmaailman filosofian tohtoreita toki pitäisi tukea oikein viimesen päälle. Vai mitä mä en nyt tajunnut tässä?

Mutta tuo opintojen pisteytys ja sen suhteuttaminen tukiin olisi varmasti toimiva juttu. Tossa vaan ei pitäisi alkaa vetään mitään linjavetoja tutkintojen arvokkuuden suhteen. Ja tuossa kohtaa voisi tulorajojen poistokin toimia, jokainen voisi itse valita opiskelunopeutena ja tukensa määrän suhteessa työntekoon. En keksi mitään syytä miksi ei toimisi noin?
 
Mutta tuo opintojen pisteytys ja sen suhteuttaminen tukiin olisi varmasti toimiva juttu. Tossa vaan ei pitäisi alkaa vetään mitään linjavetoja tutkintojen arvokkuuden suhteen. Ja tuossa kohtaa voisi tulorajojen poistokin toimia, jokainen voisi itse valita opiskelunopeutena ja tukensa määrän suhteessa työntekoon. En keksi mitään syytä miksi ei toimisi noin?
Ei olisi tarkoituskaan liittää tukia millään tavalla tutkinnon arvostukseen tms.
Olisi tietty summa X mikä olisi mahdollista saada tukena opintojen aikana, se mihin tahtiin sitä saisi olisi siis itsestä ja opintojen etenemisestä kiinni. Tuon tuen kokonaismäärä toki menisi samoin kuin nykyisin on tukikuukaudet tutkintoa kohden käytössä. Eli ei kuitenkaan olisi mahdollista saada samaa määrää tukea jotain parin vuoden koulua varten, kuin arviolta keskimäärin 6 vuotta kestävää tutkintoa varten.

Niin kun jo aiemmin itse totesin, nuo aikaisemmat olivat vain ajatusvirtaa ja yhtä älyttömiä kuin monen aikaisemmat "ei ole pakko muuttaa koulun perässä Helsinkiin" -jutut.

sivis sanoi:
Höhöö, seuraavan kerran kun TES:ejä rukataan, niin toi onkin hyvä argumentti! Ette saa enää pk-seudulla mitään lisää kalleuden takia, koska täällä on niin kallista sen takia, että me maksetaan teille niin paljon palkkaa. Itse asiassa, LEIKATAAN teidän palkkoja, niin kustannukset pk-seudulla putoaa!!! Jos ei ole varaa asua täällä niin muuttakaa helvettiin. EI OLE PAKKO ASUA TÄÄLLÄ!

Miten tää sun mielestä vaikuttaa Helsingin hintatasoon muuten kuin mahdollisesti yksityisen asuntotarjonnan hintatason osalta? Ja tuskin vaikuttaisi siihenkään. Nytkin suurin osa asuu pakosta jossain Kivikon solukämpissä, joiden hintataso tuskin muuttuisi.
Höhöö :D sama kävi mullakin mielessä, en vaan jaksanut enää tosta alkaa jauhaa kun kaikki ei vaan tajua. Miten voi edes kuvitella, että Helsingin hintataso tulee ikinä kohtaamaan vaikka Ivalon hintason kanssa? Älkää nyt oikeesti olko tyhmiä!
 
Ei olisi lainkaan huono idea tehdä asumistukeen jotain vyöhykejakoja asuinseudun mukaan koska sellaisia vyöhykejakoja on useassa ammatissa myös palkan maksussa. Pöndellä ei saa extraa, pääkaupunkiseudulla saa jonkin verran ja stadissa eniten.

:worship:

Kuten jo aikaisemmin todettu, niin tuollainen vain edelleen ruokkii Helsingin ja pk-seudun kalleutta, joten mennään perse edellä puuhun.

Höhöö, seuraavan kerran kun TES:ejä rukataan, niin toi onkin hyvä argumentti! Ette saa enää pk-seudulla mitään lisää kalleuden takia, koska täällä on niin kallista sen takia, että me maksetaan teille niin paljon palkkaa. Itse asiassa, LEIKATAAN teidän palkkoja, niin kustannukset pk-seudulla putoaa!!! Jos ei ole varaa asua täällä niin muuttakaa helvettiin. EI OLE PAKKO ASUA TÄÄLLÄ! ON NIITÄ TÖITÄ KUULE MAASEUDULLAKIN! :D

Miten tää sun mielestä vaikuttaa Helsingin hintatasoon muuten kuin mahdollisesti yksityisen asuntotarjonnan hintatason osalta? Ja tuskin vaikuttaisi siihenkään. Nytkin suurin osa asuu pakosta jossain Kivikon solukämpissä, joiden hintataso tuskin muuttuisi.

Mä en valitettavasti voi sille mitään, mutta täällä on selkeästi Helsinki ja pk-seutuvastaisuutta. Eräs pohjoisempana asuva kaveri jopa myönsi tuon kun tarpeeksi kauan tivasin, että mikä vittu riivaa kun puhuttiin samasta asiasta. Ja hänen mukaansa se pk-seutuvastaisuus johtuu siitä, että Helsinki ja ympärysalueet saa niin paljon mediahuomiota. No, syy kai sekin on. :rolleyes:

Fiksuinta mielestäni kuitenkin olisi jakaa kaikki tukikuukaudet/summa opintopisteille ja tietyn pistemäärän saavuttaessa saisi tietyn summan tukea. Tämä kannustaisi opiskelijoita valmistumaan ja keskittymään opintoihinsa. Mitä nopeammin suoritat opintojasi, sitä enemmän sinulla on tukea käytössä per kuukausi. Tulorajat pois ja ne tekisivät töitä ketkä sen tarpeelliseksi kokevat.

Tämä olis munkin mielestä hyvä, mutta vastaperusteluna tulee, että "ei se opintotuki ole mikään palkkio".

Niin, kun on ennenkin tehty näin, niin tehdään sitten maailman loppuun asti. Ei vaan ikinä muuteta mitään asiaa, ettei vahingossakaan menis parempaan suuntaan.

Yksi mikä tuossa toki voi olla ongelmallista on se, että niitä ovareita tulee eri tavalla eri oppilaitoksista. Eli jotenkin se oppilaitosten vaatimustaso täytyisi huomioida. Muuten olen kyllä täysin tuon ehdotuksen puolella.

Itse ihmettelen aina tuota Helsingin korkeaa hintatasoa opiskelijoiden näkökulmasta. Jos verrataan opiskelijan ns. perustarpeita kuten asunto, liikkuminen, ruoka jne., ovat ne lähes aivan samalla tasolla kuin muuallakin Suomessa.

Mielestäni esim. Yliopistossa opiskelevalla ihmiselle tarjotaan todella laajoja palveluita mitkä vapailla markkinoilla maksaisivat maltaita (kuntosali, ryhmäliikunta, ruokailu, yths). Ja esim. HKL:n tarjoamat yleisenliikenteen palvelut ovat todella halpoja verrattuna mihinkään muuhun kaupunkiin Suomessa.

Yksityisen sektorin palvelut ovat kiistämättä pks-seudulla korkeammat, kuten myös asumiskustannukset, mutta kyllä ruuhka-Suomessakin opiskelija tulee toimeen samalla rahamäärällä kuin esim. Vaasassa.

Juu, muttaku sinne lääkäriin ois oikeesti joskus kiva päästäkin.

Oot kyllä muuten ihan oikeassa, subventoidut edut tasottaa opiskelijan alempia tuloja muuhun väestöön suhteutettuna. En kuitenkaan allekirjoita sitä, että Helsingin hintataso niidenkään jälkeen olis verrattavissa muuhun Suomeen.
 
Eli perus duunariammatit tuskin paljon arvostusta ja tukia saisi, mutta kaikenmaailman filosofian tohtoreita toki pitäisi tukea oikein viimesen päälle. Vai mitä mä en nyt tajunnut tässä?

Eiköhän tämä lässytys ole jo aikansa elänyttä. Kokemuksia omalta kuusivuotiselta yliopistouraltani: jos haluaa säilyttää kasvonsa on parasta valehdella olevansa vaikka työtön, koska se on kunniakkaampaa kuin joku naurettava humanistipelleily. Toimistoissakaan ihmiset eivät tee mitään oikeaa työtä vaan pelaavat miinaharavaa ja osoittelevat ikkunasta ja nauravat duunareille, jotka pitävät paljailla harteillaan jokaista sossupummia pinnalla. Akateemisilla aloilla ei tarvita mitään osaamista, mitä Pentti Putkimies ei voisi tehdä vaikka silmät kiinni jos vain alentuisi työskentelemään pelkän järjen voimin; Pentti vaan ei viitsi, koska kunniakkaampaa on hikoilla.

Ainoa keino saada minkään valtakunnan hyväksyntää on mennä osa-aikatöihin raksalle ja menettää mahdollisuus oman alan töihin, koska mikään mitä opiskellaan paperilta ei ole järkevää (etenkään esimerkiksi opettajat ja niin edelleen), varsinkaan jos se ei tuota sitä tärkeintä eli rahaa. Ihminen ei tarvitse kulttuuria, historiaa, kieltä eikä ymmärrystä.

Jumalauta uskalla ylioppillaaksi kirjoittanutta onnitella enää kun lehtien toimitus räjähtää nillitysviesteistä kun samalla ei onniteltu jotain tuntematonta sähköasentajaa.
 
Yksi mikä tuossa toki voi olla ongelmallista on se, että niitä ovareita tulee eri tavalla eri oppilaitoksista. Eli jotenkin se oppilaitosten vaatimustaso täytyisi huomioida.
Tuo on kyllä ihan totta. Itse kahdessa eri AMKssa ja yhdessä Yliopistossa opiskelleena voin todeta, ettei ihan samalla työllä niitä pisteitä tipahtele. Toisessa palauttelee pari tehtävää sähköpostilla ja käy ekalla luennolla ja ehkä tentissä, johan napsahtaa pisteet. Kun taas toisessa istut 80% läsnäolopakolla labroissa, pidät oppimispäiväkirjaa, palautat kirjalliset tehtävät ja suoritat tentin... Aika kirjavaa on kyllä, ja vaikea verrata työnmäärää opintopisteisiin suhteutettuna.

Ja edittiä taas..

:D Ultimecia hehee, teit mun päivän! en voi lakata nauramasta. Hyvää settiä!
 
Lakkautetaan samantien kaikki sosiaaliturva mun puolesta. Putoaapa verot alas! Jos ei ole töitä, kuolkoot jokainen nälkään tai keksikööt mistä saa sapuskansa. Jos on sairas, maksakoot laskunsa tai jääköön ilman hoitoa. Eikai totakaan tartte muiden maksaa? :D

Aika heikko argumentti.

Ääh, en jaksa edes yrittää vängätä. Olkoon Helsinki sitten niin kaamean iso mörkö ja peikko, hittoako tästä tappelemaan. Eihän tänne oo kenenkään pakko tulla, eihän kenenkään oo edes pakko mennä inttiin jos ei hutsita. Pakko ei oo kuin kuolla, verojakin voi yrittää kiertää.
 
Aika heikko argumentti.

Ääh, en jaksa edes yrittää vängätä. Olkoon Helsinki sitten niin kaamean iso mörkö ja peikko, hittoako tästä tappelemaan. Eihän tänne oo kenenkään pakko tulla, eihän kenenkään oo edes pakko mennä inttiin jos ei hutsita. Pakko ei oo kuin kuolla, verojakin voi yrittää kiertää.

Tuo oli paskaan kommenttiin samanvertainen vastaus, ei kummempaa.

Ei Helsinki ole ainakaan minulle mikään mörkö. En vaan ymmärrä yleisesti tota valitusta opiskelijoiden osalta. Opiskelu itsessään on käytännössä ilmasta ja sitä jopa tuetaan. Koko ajan pitäisi lisää saada ja nyt jopa paikkakunnan kalleuden mukaan. On niitä kuitenkin muitakin kalliita kaupunkeja (vaikkei yhtä kalliita tietenkään) mitä Helsinki.

No sou not, saa mun pulestakin olla tässä. Asia ei mua edes koske.
 
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...isto-opiskelijat+hanttihommista/1135231596660

Ihan mielenkiintoista keskustelua, tosin eipä tuossa mitään uutta ole, tai esitetty ratkaisuja nykyisiin ongelmiin.


Opiskelijoiden työnteko vääristää työmarkkinoita, sanoo neuvotteleva virkamies Hannele Kerola valtiovarainministeriöstä.

Turun yliopiston valtio-opin professori Matti Wiberg nosti opiskelijoiden työnteko-ongelman esille Helsingin Sanomien Vieraskynä-palstalla viikko sitten maanantaina.

Professori Wibergin mukaan "on kansakunnan voimavarojen tuhlausta, että ikäluokkiensa parhaat aivot tekevät opiskelun ohella hanttihommia, joista heitä lahjattomammatkin hyvin selviäisivät."

"Hän on oikeassa", Kerola sanoo.

"Näkisin, että työmarkkinatilanne olisi pysyvämpi, jos opiskelijat vain opiskelisivat."

Siis pitkäaikaistyöttömät ryhtyisivät purilaismyyjiksi, jos opiskelijat eivät niin tekisi?

"Ehkä heistä ei olisi ikinä tullut pitkäaikaistyöttömiä, jos tällaisia töitä olisi heille ollut tarjolla", Kerola lataa.

Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Katariina Styrman muistuttaa, että valinta opiskelun ja työnteon välillä ei ole aina opiskelijan oma.

"Varsinkin pääkaupunkiseudulla on monesti vain pakko olla opiskelun ohella töissä, koska opintotuet eivät nousunkaan jälkeen ole vielä riittävät."

Styrmanin mukaan opiskelijat eivät vaadi luksusta vaan kohtuullista elintasoa.

"Toki kohtuullisen käsite on muuttunut yhteiskunnan mukana. Mutta eivätpä perheetkään enää asu hellahuoneissa."

Edelleenkään siitä "isosta möröstä" ei uskalleta puhua, eli siitä että kustannukset ovat eri puolilla Suomea erilaiset ja tämä pitäisi huomioida tuissa.
 
Back
Ylös Bottom