Otetaan yksi esimerkki tutkintojen arvostuksesta: Helsingin oikiksesta valmistuneita arvostetaan työmarkkinoilla enemmän kuin Rovaniemeltä valmistuneita. Ei se ole "ihan sama" mistä sitä valmistuu. Monien tutkintojen osalta varmasti näin on, mutta ei kaikkien. Helsingin valintaa opiskelupaikaksi tukee vielä se, että kun pääsee nimekkääseen asianajofirmaan harjoitteluun/töihin, niin tällä on huomattava merkitys urakehitykselle.
Kuten edellä on jo sanottu, pätevyyshän se toki ratkaisee. Tietenkin silloin tällöin palkataan tehtäviin sopivin (suhteet yms.) eikä pätevintä. Miten osoittaa pätevyys, jos ei ole työkokemusta? Tässä mun mielestä tutkinnon (mahdollinen) arvostus ratkaisee.
Helsingistä ei taida muuten irrota asuntoa 300 eurolla. Idästä voi ehkä jotain löytyä.
Pahoittelut sekavasta tekstistä, vähän kiirus. Niin, ja en opiskele oikiksessa.
Ja me Turun oikeustieteellisessä opiskelevat mollaamme Helsinkiläisiä minkä ehdimme, lähinnä siksi että jälleen koulutuksen laatuyksiköksi valittiin Turun yliopiston oikeustieteellinen, eikä suinkaan Helsigin yliopiston ;) Ei vaan, jos totta puhutaan niin itse olen samanlaisen käsityksen saanut että Lapin yliopiston oikeustieteellisestä ei puhuta samassa lauseessa Turun ja Helsingin kanssa, mutta tämä on vain minun näkemykseni muiden kanssaopiskelijoiden jutuista.
Itse siis Turussa opiskelen ja ihan siitä syystä ettei alalleni ole tarpeeksi harjoittelupaikkoja Turussa, olen joutunut tulemaan Helsinkiin. Vaihtoehtoja ei ollut, vaan opiskelevanakin voi joutua lähtemään harjoittelun perässä Helsinkiin.