Opintorahaan 15 % korotus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Otetaan yksi esimerkki tutkintojen arvostuksesta: Helsingin oikiksesta valmistuneita arvostetaan työmarkkinoilla enemmän kuin Rovaniemeltä valmistuneita. Ei se ole "ihan sama" mistä sitä valmistuu. Monien tutkintojen osalta varmasti näin on, mutta ei kaikkien. Helsingin valintaa opiskelupaikaksi tukee vielä se, että kun pääsee nimekkääseen asianajofirmaan harjoitteluun/töihin, niin tällä on huomattava merkitys urakehitykselle.

Kuten edellä on jo sanottu, pätevyyshän se toki ratkaisee. Tietenkin silloin tällöin palkataan tehtäviin sopivin (suhteet yms.) eikä pätevintä. Miten osoittaa pätevyys, jos ei ole työkokemusta? Tässä mun mielestä tutkinnon (mahdollinen) arvostus ratkaisee.

Helsingistä ei taida muuten irrota asuntoa 300 eurolla. Idästä voi ehkä jotain löytyä.

Pahoittelut sekavasta tekstistä, vähän kiirus. Niin, ja en opiskele oikiksessa.

:offtopic:
Ja me Turun oikeustieteellisessä opiskelevat mollaamme Helsinkiläisiä minkä ehdimme, lähinnä siksi että jälleen koulutuksen laatuyksiköksi valittiin Turun yliopiston oikeustieteellinen, eikä suinkaan Helsigin yliopiston ;) Ei vaan, jos totta puhutaan niin itse olen samanlaisen käsityksen saanut että Lapin yliopiston oikeustieteellisestä ei puhuta samassa lauseessa Turun ja Helsingin kanssa, mutta tämä on vain minun näkemykseni muiden kanssaopiskelijoiden jutuista.

Itse siis Turussa opiskelen ja ihan siitä syystä ettei alalleni ole tarpeeksi harjoittelupaikkoja Turussa, olen joutunut tulemaan Helsinkiin. Vaihtoehtoja ei ollut, vaan opiskelevanakin voi joutua lähtemään harjoittelun perässä Helsinkiin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:offtopic:
Ja me Turun oikeustieteellisessä opiskelevat mollaamme Helsinkiläisiä minkä ehdimme, lähinnä siksi että jälleen koulutuksen laatuyksiköksi valittiin Turun yliopiston oikeustieteellinen, eikä suinkaan Helsigin yliopiston ;) Ei vaan, jos totta puhutaan niin itse olen samanlaisen käsityksen saanut että Lapin yliopiston oikeustieteellisestä ei puhuta samassa lauseessa Turun ja Helsingin kanssa, mutta tämä on vain minun näkemykseni muiden kanssaopiskelijoiden jutuista.

Joo, voi myös olla niin, että kukaan pohjoisessa ei puhu Turun tai Helsingin oikeustieteellisistä ollenkaan. Voi olla. En tiiä.
 
Itse siis Turussa opiskelen ja ihan siitä syystä ettei alalleni ole tarpeeksi harjoittelupaikkoja Turussa, olen joutunut tulemaan Helsinkiin. Vaihtoehtoja ei ollut, vaan opiskelevanakin voi joutua lähtemään harjoittelun perässä Helsinkiin.

Ihan varmasti on lakifirmoja Suomessa muuallakin kuin Turussa ja Helsingissä:jahas:.
 
On siellä toki niitä, joista lähtevän uran kohokohta on Paten Peräröörikorjaamon konkurssipesän pesänhoitajana toimiminen.

Yrityspuolella voi olla hiljaisempaa, mutta onhan suomessa Hovioikeuksia esim:

Helsingissä, Kuopiossa, Kouvolassa, Rovaniemellä, Vaasassa ja Turussa.
 
Onhan korkeakoulututkinnoissa arvostuseroja eri koulujen välillä. Sen näkee myös pääsykoerajoista. Lisäksi työllistymisen suhteen enemmän vaihtoehtoja ja keskimääräiset palkat myös kovempia pääkaupunkiseudulla.

Jos aattelen ihan itteäni, niin tuo opintotuen nousu on yhtä tyhjän kanssa, nostaisivat tulorajoja. Mutta ymmärrän toki syyt myös noihin rajoihin. Ja edelleen opintolaina on melkeen ilmasta lainaa, mut jengi pelkää edelleen sen nostoa.

Vituttaa tollaset turhat postaukset, "ei oo pakko asuu siel hesaas".

edit:

Vaikkakin varmaan aika harva Kelan asiakas asuu hki ytimessä.

Kaikki mun kaverit ainakin, haha. Mut joo omia valintoja kaikki.. mäki vaan jotenki tykkään Helsingistä, sopivan, muttei liian pieni paikka.



Viestin sisältöarvo keskusteluun noin nolla.
 
Vituttaa tollaset turhat postaukset, "ei oo pakko asuu siel hesaas".

Yhtälailla jos joku maakunnassa valittaa, ettei oo duunia, niin sanottaisiin, että tuu Stadiin siellä on duunia.

Jos joku valittaa, että Stadissa on kallista, niin ei siellä ole pakko asua.
 
Ihmeellistä itkemistä. Oma valintahan opiskelupaikan valinta loppupeleissä on ja jokaisessa kaupungissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Pääkaupunkiseudulla vuokrat ovat korkeammat ja asunnoista pulaa, mutta toisaalta kaikki palvelut ovat lähellä, osaa tutkinnoista arvostetaan enemmän ja duunipaikkoja riittää. Vähän pienemmissä kaupungeissa taas elinkustannukset ovat hieman halvemmat, mutta toisaalta töitä ei saa ehkä aivan niin helposti jne.

IMO turha lähteä muokkaamaan mitään tukia asumiskustannusten mukaan. Voidaan ajatella vaikka niin, että pääkaupunkiseudulla opiskelevien maksamat hieman korkeammat vuokrat ovat vain sijoitus tulevaisuudessa saatavaan hieman korkeampaan arvostukseen, kun on valmistuttu jostain alan arvostetuimmasta koulusta.

Ja loppupeleissä kuitenkin on sama, mistä koulusta on paperit saanut, jos on oikeasti pätevä ja motivoitunut tyyppi. Hyvät tyypit pärjäävät aina.
 
Ihmeellistä itkemistä. Oma valintahan opiskelupaikan valinta loppupeleissä on ja jokaisessa kaupungissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Pääkaupunkiseudulla vuokrat ovat korkeammat ja asunnoista pulaa, mutta toisaalta kaikki palvelut ovat lähellä, osaa tutkinnoista arvostetaan enemmän ja duunipaikkoja riittää. Vähän pienemmissä kaupungeissa taas elinkustannukset ovat hieman halvemmat, mutta toisaalta töitä ei saa ehkä aivan niin helposti jne.

IMO turha lähteä muokkaamaan mitään tukia asumiskustannusten mukaan. Voidaan ajatella vaikka niin, että pääkaupunkiseudulla opiskelevien maksamat hieman korkeammat vuokrat ovat vain sijoitus tulevaisuudessa saatavaan hieman korkeampaan arvostukseen, kun on valmistuttu jostain alan arvostetuimmasta koulusta.

Ja loppupeleissä kuitenkin on sama, mistä koulusta on paperit saanut, jos on oikeasti pätevä ja motivoitunut tyyppi. Hyvät tyypit pärjäävät aina.

Olen samaa mieltä. Lisäksi pitää huomioida se, että Helsingissä varmasti löytää sitä ilta ja viikonloppuduunia vähän eri tavalla mitä jollakin pienemmällä paikkakunnalla. Joten korkeampien vuokrien vastapainoksi löytynee helposti joustavaa opiskelijalle sopivaa duunia.
 
Olen samaa mieltä. Lisäksi pitää huomioida se, että Helsingissä varmasti löytää sitä ilta ja viikonloppuduunia vähän eri tavalla mitä jollakin pienemmällä paikkakunnalla. Joten korkeampien vuokrien vastapainoksi löytynee helposti joustavaa opiskelijalle sopivaa duunia.

Eli stadissa joudut elääksesi tekemään duunia, kun pohjoisempana se ei ole välttämätöntä?

Pari sivua sitten:

sivis sanoi:
Nyt alkaa tietenkin vikinä siitä, että pk-seudulla on helpompi saada töitä kuin pohjoisempana. Mitäs helvetin tekemistä tällä on opiskelemisen kanssa? Opiskeluaika pitäisi käyttää mahdollisimman tehokkaasti oppimiseen ja lisäksi mahdollisimman lyhyessä ajassa. Näin sanoo myös opetusministeriö.

Opintojen ja täyspainoisen duunin yhteensovittaminen on aika vaikeaa hommaa. Ite olen näin tehnyt, mutta käytännössä pakon edessä. Toinen vaihtoehto olis sitten tehdä jotain kerran tai kaks viikossa tehtäviä hommia jossain paskaduunissa. Siinä kaks vaihtoehtoa, joilla voi selvitä Lisäksi on sellainen maaginen asia kuin tulorajat, joihin monet eivät siellä pohjoisessa varmaan ikinä törmää. Eli ei ole siis paljon tukia täällä etelässä nosteltu. Mieluummin olisin toki opiskellut täyspainoisesti, jotta voisin tulevaisuudessa hyödyttää yhteiskuntaa mahdollisimman paljon. Nyt on sitten sekin 40-50 tuhannen euron tutkinto tehty juosten kusten duunien ohessa.

Ihmeellistä itkemistä. Oma valintahan opiskelupaikan valinta loppupeleissä on ja jokaisessa kaupungissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Pääkaupunkiseudulla vuokrat ovat korkeammat ja asunnoista pulaa, mutta toisaalta kaikki palvelut ovat lähellä, osaa tutkinnoista arvostetaan enemmän ja duunipaikkoja riittää. Vähän pienemmissä kaupungeissa taas elinkustannukset ovat hieman halvemmat, mutta toisaalta töitä ei saa ehkä aivan niin helposti jne.

IMO turha lähteä muokkaamaan mitään tukia asumiskustannusten mukaan. Voidaan ajatella vaikka niin, että pääkaupunkiseudulla opiskelevien maksamat hieman korkeammat vuokrat ovat vain sijoitus tulevaisuudessa saatavaan hieman korkeampaan arvostukseen, kun on valmistuttu jostain alan arvostetuimmasta koulusta.

Ja loppupeleissä kuitenkin on sama, mistä koulusta on paperit saanut, jos on oikeasti pätevä ja motivoitunut tyyppi.

Legendaarista, onnistuit kumoamaan melkein kaiken aiemmin samassa viestissä sanomasi tällä viimeisellä virkkeellä.

En tiedä oletteko ikinä törmänneet opiskeluissa siihen, että ulkomaille lähdettäessä opintotuki ei välttämättä ole se vakiosumma? Sama periaate tulisi päteä myös kotimaassa, jolloin pohjoinen olis ns. edullisempien kulujen vyöhyke tms. Tämä ei siis tarkoita sitä, että pohjoisempana asuvilta leikattaisiin tukea, vaan niin, että etelämpänä tuki/tulorajat olisivat korkeammat.

Ovatko kaikki tähän asiaan kriittisesti kommentoineet joskus eläneet pk-seudulla pelkkien tukien varassa? Entäs siten, että eivät ole voineet nostaa tukia tulorajojen paukkumisen takia, eli ovat puhtaasti työtä tehden rahoittaneet opintonsa?

Olis mielenkiintoista kuulla em. asioista, koska jengillä on niin kärkevät mielipiteet.
 
Eli stadissa joudut elääksesi tekemään duunia, kun pohjoisempana se ei ole välttämätöntä?

Ehkä, en tiedä, kun en ole pk-seudulla asunut, saati opiskellut.

Mutta jos ne Helsingin koulut kerran on arvostukseltaan niin kovin ihmeellisiä, niin eikös siitä hyvästä sitten siedä vähän maksaakin? Se joka tyytyy vähempään, voi ehkä elää pelkkien tukien varassa? Vai pitäisikö tämänkin lystin valtion maksaa?
 
Eli stadissa joudut elääksesi tekemään duunia, kun pohjoisempana se ei ole välttämätöntä?

Eiköhän se ole sama asuuko pohjoisessa vai etelässä. Opintotuki sellaisenaan ei kuitenkaan riitä täysipainoiseen elämiseen.


Legendaarista, onnistuit kumoamaan melkein kaiken aiemmin samassa viestissä sanomasi tällä viimeisellä virkkeellä.

Kumoamaan? Missä on luetun ymmärtämisen taitosi? Totesin, että pk-seudulla on keskimäärin helpompi saada töitä ja monia tutkintoja arvostetaan enemmän. Näistä asioista pk-seudulla asuva henkilö hyötyy. Näistäkin asioista huolimatta on aivan sama mistä valmistuu, koska motivoitunut, fiksu ja pätevä tyyppi varmasti pärjää tässä maailmassa joka tapauksessa. Pk-seudulla arvostetuissa kouluissa on vain ehkä hieman helpommat lähtökohdat.

Ovatko kaikki tähän asiaan kriittisesti kommentoineet joskus eläneet pk-seudulla pelkkien tukien varassa? Entäs siten, että eivät ole voineet nostaa tukia tulorajojen paukkumisen takia, eli ovat puhtaasti työtä tehden rahoittaneet opintonsa.

Eikö ole olemassa kuin kaksi vaihtoehtoa? Täydet tuet tai pelkkä palkka?

Miksi ei voi ottaa vaikka 9 kuukauden tukia ja sitten tienata alle 9090 euroa. Ei kai sitä työtä ole pakko tehdä sitten niin helvetisti, että tulorajat paukkuvat. Jääpähän aikaa opiskelullekin.

Omasta mielestäni tulorajat ovat kyllä varsin syvältä, mutta niiden kanssa on nyt elettävä ja tuskin on kuitenkaan täysi mahdottomuus tienata alle tulorajojen. Tai jos siitä muodostuu ongelma, niin silloin tuskin on enää tuille tarvettakaan.


Ja vielä jälkihuomautuksena oma tilanteeni. En siis opiskele kauhean pohjoisessa, vaan vain Tampereella. Kesät teen töitä täysipäiväisesti, opiskelujen ohella sitten 2-3 päivää viikossa. Osan lukuvuodesta olen kuitenkin aina pyhittänyt täysin opiskelulle. Ainakin tähän mennessä olen pärjäillyt melko mukavasti.
 
Ovatko kaikki tähän asiaan kriittisesti kommentoineet joskus eläneet pk-seudulla pelkkien tukien varassa? Entäs siten, että eivät ole voineet nostaa tukia tulorajojen paukkumisen takia, eli ovat puhtaasti työtä tehden rahoittaneet opintonsa?

Olis mielenkiintoista kuulla em. asioista, koska jengillä on niin kärkevät mielipiteet.

Kyllä, olen opiskellessani asunut Helsingissä useamman vuoden pelkillä tuilla. Ja kyllä, olen myös asunut Helsingissä 2 vuotta ilman tukia ja opiskellut itselleni samalla tutkinnon käyden täysipäiväisesti töissä.
 
Miksi ei voi ottaa vaikka 9 kuukauden tukia ja sitten tienata alle 9090 euroa. Ei kai sitä työtä ole pakko tehdä sitten niin helvetisti, että tulorajat paukkuvat. Jääpähän aikaa opiskelullekin.

Joka paikassa vaan ei voi päättää ihan tarkasti sitä tuntimäärää, jonka tekee töitä. Paras on tietysti anoa suoraan sitä tukea vain osalle vuotta eikä tyhmänä nostaa sitä vaikka tietää että tulorajat on tiukalla.

PK-seudulla on mahdollista elellä ihan normaalisti pelkällä opintotuella, lainaa tarvitsee jos haluaa ostaa jotain isompaa tai asuu kalliisti. Itsellä tosin helpottanee tämä Vantaalla asuminen, vaikka seutulipun joutuukin ostamaan (20 € enemmän menoa kuukaudessa vs. satanen tai yli enemmän vuokraan). Hoasilta ei ole mitään ongelmaa saada asuntoa, jos on vähän edes valmis tinkimään luksuksesta; ei ne hienoja ole eikä mikään toimi, mutta ei kai "ilmaisen" tarvitse ollakaan -- siis ilmaisen siinä mielessä, että mihin on varaa ilman työntekoa. Nyt on taas töitä talveksi, enkä usko että ehdin/jaksan yhtä paljoa suorittamaan opintoja kuin viime talvena pelkillä tuilla ollessa, mutta jotain nyt kumminkin.
 
Ehkä, en tiedä, kun en ole pk-seudulla asunut, saati opiskellut.

Mutta jos ne Helsingin koulut kerran on arvostukseltaan niin kovin ihmeellisiä, niin eikös siitä hyvästä sitten siedä vähän maksaakin? Se joka tyytyy vähempään, voi ehkä elää pelkkien tukien varassa? Vai pitäisikö tämänkin lystin valtion maksaa?

Kuunnelkaa nyt itseänne...

Yhtä hyvänä perusteluna voisi sitten käyttää.. (tämä on sitten provo!)

Jos siellä maakunnissa on sitten niin ihana ja halpa asua, niin miksi ei siellä sitten tyydyttäisi pienempään opintotukeen ja asumislisään kuin pääkaupungissa? Kun kerran voi katkeroitumatta tyytyä ei niin arvostettuun tutkintoonkin.

Faktaa on varmasti se, että missään päin Suomea ei voi elää kunnolla pelkällä opintotuella.
Nykyisessä systeemissä ovat etuoikeutettuina ainostaan ne, joiden vanhemmat maksavat opintojen aikana kaiken. Mahdollisesti asutaan ilmaiseksi ja kikkailemalla pystyy silti nostamaan vielä täydet asumislisätkin.
 
Kuunnelkaa nyt itseänne...

Yhtä hyvänä perusteluna voisi sitten käyttää.. (tämä on sitten provo!)

Jos siellä maakunnissa on sitten niin ihana ja halpa asua, niin miksi ei siellä sitten tyydyttäisi pienempään opintotukeen ja asumislisään kuin pääkaupungissa? Kun kerran voi katkeroitumatta tyytyä ei niin arvostettuun tutkintoonkin.

Faktaa on varmasti se, että missään päin Suomea ei voi elää kunnolla pelkällä opintotuella.
Nykyisessä systeemissä ovat etuoikeutettuina ainostaan ne, joiden vanhemmat maksavat opintojen aikana kaiken. Mahdollisesti asutaan ilmaiseksi ja kikkailemalla pystyy silti nostamaan vielä täydet asumislisätkin.

No provo oli tuo minunkin heittoni. Ihme piipitystä täällä on siitä, että miten Helsingissä on niin ja niin kallista, eikä tuillä pärjää jne. EI SINNE OLE PAKKO MENNÄ OPISKELEMAAN! Ja jos kuitenkin menee, on edettävä niillä eväillä mitä tarjolla on!
 
No provo oli tuo minunkin heittoni. Ihme piipitystä täällä on siitä, että miten Helsingissä on niin ja niin kallista, eikä tuillä pärjää jne. EI SINNE OLE PAKKO MENNÄ OPISKELEMAAN! Ja jos kuitenkin menee, on edettävä niillä eväillä mitä tarjolla on!

Joo, ja kuten vihjasin tuossa aiemmin niin kuka pärjää ja kuka ei. Riippuu hirveästi siitä millaista elämää osaa/pystyy/haluaa viettää. Itse saan avustusta äiteeltä satunnaisesti ja yleensä johonkin "isompaan menoon" (esim. uusi henkkari tms. ei-kuukausittainen meno) ja joskus käyn siellä syömässä.

En ole kuollut toistaiseksi nälkään ja olen saanut kasaan opintojakin kohtalaisesti humanistiksi (reilu 120 kuudessa vuodessa, joista yksi kokonaan töissä). Enemmänkin olisi varmaan saanut, jos olisi tinkinyt mm. unen määrästä jne., mutta mulle ihan riittävä tahti. Kaikkia tukia en ole tosin vielä nostanut, kun tosiaan on joskus ollut töitäkin (kaikki kesät töissä tietty).
 
No provo oli tuo minunkin heittoni. Ihme piipitystä täällä on siitä, että miten Helsingissä on niin ja niin kallista, eikä tuillä pärjää jne. EI SINNE OLE PAKKO MENNÄ OPISKELEMAAN! Ja jos kuitenkin menee, on edettävä niillä eväillä mitä tarjolla on!

Juu, kuten jo aiemmin todettiin, ei Helsinkiin ole pakko mennä opiskelemaan. Tosin sitten saa miettiä haluaako opiskella juuri sitä tiettyä tutkintoa jota koulutetaan vain Helsingissä tai ottaako vastaan sen määrätyn työharjoittelupaikan joka nyt sattuu sijaitsemaan vain Helsingissä.


Ei olisi lainkaan huono idea tehdä asumistukeen jotain vyöhykejakoja asuinseudun mukaan koska sellaisia vyöhykejakoja on useassa ammatissa myös palkan maksussa. Pöndellä ei saa extraa, pääkaupunkiseudulla saa jonkin verran ja stadissa eniten.
 
Ei olisi lainkaan huono idea tehdä asumistukeen jotain vyöhykejakoja asuinseudun mukaan koska sellaisia vyöhykejakoja on useassa ammatissa myös palkan maksussa. Pöndellä ei saa extraa, pääkaupunkiseudulla saa jonkin verran ja stadissa eniten.

Kuten jo aikaisemmin todettu, niin tuollainen vain edelleen ruokkii Helsingin ja pk-seudun kalleutta, joten mennään perse edellä puuhun.
 
No provo oli tuo minunkin heittoni. Ihme piipitystä täällä on siitä, että miten Helsingissä on niin ja niin kallista, eikä tuillä pärjää jne. EI SINNE OLE PAKKO MENNÄ OPISKELEMAAN! Ja jos kuitenkin menee, on edettävä niillä eväillä mitä tarjolla on!

Lue viesti #52

Tuolla sun logiikalla äänestän äitiys-ja isyyslomaa, ja hoitovapaata palkattomaksi vapaaksi ja lapsilisiä lakkautettavaksi kokonaan. EI NIITÄ LAPSIA OLE PAKKO TEHDÄ! Ja jos kuitenkin menee tekemään, on pärjättävä niillä eväillä mitä on tarjolla! :jahas:
 
Back
Ylös Bottom